Gå til innhold

Til dere som også er «litt for» glade i å shoppe klær til barna deres: hvordan begrense?

mammaemma

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg prøver å kjøpe mye brukt

Men har nok dessverre alt for mye.

Men jeg synes det er greit så lenge det er kjøpt brukt og jeg selger det etterpå

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rucula skrev (10 minutter siden):

Jeg prøver å kjøpe mye brukt

Men har nok dessverre alt for mye.

Men jeg synes det er greit så lenge det er kjøpt brukt og jeg selger det etterpå

Oki takk for svar<3 ca hvor mye tror du i mnd, bare sånn pekepinn?🫢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mammaemma skrev (Akkurat nå):

Oki takk for svar<3 ca hvor mye tror du i mnd, bare sånn pekepinn?🫢

Det varierer

Nå før vintersesongen har jeg sikkert brukt 10 -15 000 på utstyr! Men de andre sesongene koster ikke like mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det plassen hjemme som begrenser. ;) Har to jenter som arver hverandre, men noen ganger ser jeg at eldste har for mye av noe, f.eks. kjoler og da selger jeg unna noen. Alt lillesøster vokser ut av selges med en gang. 

Anonymkode: 03d55...e94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begynt å tenke meg om 2 ganger. Trykker aldri «kjøp nå» på første tur i nettbutikk. Legger det jeg har lyst på i handlekurv og venter minimum til dagen etter før jeg faktisk bestiller. Ofte glemmer jeg at jeg har handlekurven liggende - fordi oftest er det dobbelt og trippelt av ting han har - jeg fant bare en søt/kul/fin versjon jeg fikk lyst på i tillegg 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sliter med det samme. Har en mann som setter begrensninger 😅 

Forsøker å tenke på at de vokser så fort og tenke at det er opplevelser de husker, ikke ting. Hverken leker eller klær. Det hjelper..

Anonymkode: f04d4...88d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å kun gå i fysiske butikker. Det er mer tiltak, og jeg er normalt sett ikke i nærheten av klesbutikker (ingen i nærområdet, ikke ved jobben, ikke ved dagligvarebutikkene). Det er ikke som å gå forbi godtehylla i butikken og late som den ikke er der, for det funker jo ikke 😂 Det har vært et tiltak som fungerer for meg, i hvert fall. 

Anonymkode: 20c64...b6d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At dette er et tema og problem er helt utrolig. Ungen driter i hva den går i, så lenge det er varmt nok. Er det fordi dere kjeder dere og må fylle opp et tomrom, men rettferdiggjør det fordi det kjøpes til barna? Bruk heller pengene på ting dere vil trenge senere, eller spar dem. 

Anonymkode: 017c4...172

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må man begrense?

Tenker om det er plass - en ting ut, en ting in.

Om det er økonomi - kun kjøpe for å erstatte. 

Ellers er det jo bare å kjøpe det man vil. 

Anonymkode: de959...1ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker penger, og vil heller investerer heller de pengene jeg sparer i fond eller bruke på opplevelser. Kjøper det de trenger såklart og sparer ikke på det vi kjøper men orker på ingen måte ha haugevis med klær som aldri blir brukt og senere vokst ut av på et blunk. Og, vi har vaskemaskin. 

Anonymkode: 8696c...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor må man begrense?

Tenker om det er plass - en ting ut, en ting in.

Om det er økonomi - kun kjøpe for å erstatte. 

Ellers er det jo bare å kjøpe det man vil. 

Ja, for miljøet kan man jo bare drite i, for det er jo ikke viktig for barna våre...

Anonymkode: 0567d...f24

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bruk heller pengene på ting dere vil trenge senere, eller spar dem. 

Anonymkode: 017c4...172

Dette.

Når ungene bikker 11 og må betale voksenpris på flyet og dere må legge ferien til høysesong pga skoleferie. Når de skal konfirmeres eller trenger hjelp til lappen.

Når poden blir tatt ut på kretslaget og dere plutselig bruker 25000 i året på ekstratreninger og hotellovernatting.

Når datteren skal studere og studielånet er på 8000 i mnd og den billigste hybelen koster 7500.

Når de skal inn på et brutalt boligmarked.

(Og for din egen del, når du er gammal og pensjonsøkningen ikke holder tritt med utgiftsøkningene eller du må kjøpe privat hjelp etc)

Det finnes så SJUKT mye som er dyrere og viktigere enn klær. Med mindre du heter Reitan eller Spetalen kan det lønne seg å spare til det.

Anonymkode: 56fd3...55c

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For min del er det motivasjon å prøve å holde orden hjemme. Jeg orker ikke å gro ned av rot å haugevis med klær. Finner jo ingenting når man har for mye. Ofte dukker ubrukte ting opp senere når det er blitt for smått,bare fordi vi har for mye.!(Har hatt noen store opprydninger nå)

Så ønsker å ha minst mulig ,bare det vi faktisk trenger av klær. Synes også det er litt motivasjon og heller prøve å få spart litt ekstra med penger. Å samtidig ha det ryddigere🙏❤️ 

Anonymkode: de1d1...6ec

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, for miljøet kan man jo bare drite i, for det er jo ikke viktig for barna våre...

Du bor i Norge. Hadde alle hatt ditt forbruk ville ikke verden overlevd mange ukene til. 

Det er merkelig å sette standarden akkurat slik du lever ditt liv. 

Slike som drar til utlandet to ganger i året, men mener de som reiser seks ganger er miljøsvin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du bor i Norge. Hadde alle hatt ditt forbruk ville ikke verden overlevd mange ukene til. 

Det er merkelig å sette standarden akkurat slik du lever ditt liv. 

Slike som drar til utlandet to ganger i året, men mener de som reiser seks ganger er miljøsvin...

Det store problemet er ikke de i Norge som er miljøbevisste og driver gjenbruk, men alle de som "kjøper hva de vil" og dermed fortsetter den sinnsyke forbrukerspiralen.

Og i tillegg sutrer de gjerne over hvor dyrt det er blitt å leve...

Å unnskylde seg med at vi bor i Norge, så alle er verre enn de i fattige land uansett, så da bare kjører vi på og forbruker alt vi kan er tidenes ansvarsfraskrivelse og er det som kjører alt i grøfta. 

Nettopp fordi vi bor i et rikt land er det vårt fordømte ansvar å gjøre vårt aller beste for å forbruke minst mulig og gjøre det vi kan for å etterlate en verden til barna våre som i hvert fall ikke er så voldsomt mye verre enn den vi overtok.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Seriøst? Handler du nye klær til ungen din hver eneste mnd? Damn… 

slutt å kjøp nytt, kjøp brukt. Tenk litt på klima og miljø. 

Anonymkode: c13cd...01f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nettopp fordi vi bor i et rikt land er det vårt fordømte ansvar å gjøre vårt aller beste for å forbruke minst mulig og gjøre det vi kan for å etterlate en verden til barna våre som i hvert fall ikke er så voldsomt mye verre enn den vi overtok.

Helt enig, men det fordrer også at de som kjøper brukt også begrenser kjøpene sine, og ikke bruker "jeg kjøper jo brukt" som en unnskyldning til å ha et overforbruk som er med på å drive forbrukerspiralen fremover.

(Jeg kjenner mange som handler brukt, og som faktisk kjøper mer enn dobbelt så mye (eller mer) enn hva de egentlig trenger, fordi "det var jo brukt og veldig billig, og jeg kunne kjøpe tre brukte til prisen av en ny")

Anonymkode: 9d648...ed5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker lite penger på det. 

1) Kjøper brukt - det er bedre for barnets hud med klær som er vasket ofte, det er billigere, og bedre for miljøet. 

2) Kjøper kun det jeg trenger - den tankegangen sparer meg for mye penger i hverdagen (ikke bare relatert til barneklær), på den måten har jeg veldig god økonomi og kan jobbe i redusert stilling - mer tid til meg og til barna. Det er verdt så mye mer enn ting! 

Anonymkode: ceb8a...e1a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mammaemma skrev (10 timer siden):

Hvordan begrenser dere og har dere et månedlig max-beløp? Trenger tips🥲

Nå er det noen år siden jeg handlet barneklær, men det jeg gjorde var å handle to-tre ganger i året.  Høst og vinterklær ble handlet ved skolestart/barnehagestart, penklær til jul ved behov, og vår- og sommerklær på våren.

Det syntes jeg var greit med tanke på å begrense innkjøp, for da kjøpte jeg bare det de faktisk hadde behov for.

Hvis det gikk hull på klærne ble de bøtt (reparert), og hvis de fikk flekker som ikke gikk bort ble de brukt til lek og formingsaktiviteter.

Anonymkode: 9d648...ed5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...