AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #41 Del Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hvis du må tvinge deg selv til å ikke spise MC mat og godteri hver dag så har du helt klart noen mangler eller ubalanser. Eks for mye stress, for lite/dårlig søvn, vitamin og mineral mangler, hormonbalanse, for lite karbohydrater før menstrasjon etc. Fult mulig å snu om så du slipper å leve sånn. Det er bare slitsomt og stresser kroppen ytterligere. Uansett om man er 20, 40 eller 60 år, sliter med overvekt eller fedme etc. Anonymkode: 8ca88...dc5 Poenget mitt var jo at de fleste voksne må passe på porsjoner eller motstå fristelser i hverdagen. Det gjelder ikke kun overvektige. Og det er ikke sånn at det ikke krever noe disiplin (for de aller fleste). Jeg feks takket nei til kake i lunsjen på jobb i dag, selv om jeg hadde lyst på. Jeg så en annen vei da jeg gikk forbi smågodthyllen på butikken etter jobb, og «sparer» heller til et deilig tacomåltid med familien senere i dag. Har null mangler, spiser supersunt og variert, sover nok. Hvem er det som ikke har stress i livet liksom? Selv om jeg spiser mer enn nok proteiner og grønnsaker, har jeg lyst på sjokolade. Jeg føler at folk føler seg lett mislykkede dersom de tror at de gjør noe feil fordi de kjenner cravings. Det er ganske normalt at man må ha selvdisiplin for å holde seg slank. Igjen, det gjelder tydeligvis ikke alle, men er svært vanlig. Anonymkode: 899c0...549 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #42 Del Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Poenget mitt var jo at de fleste voksne må passe på porsjoner eller motstå fristelser i hverdagen. Det gjelder ikke kun overvektige. Og det er ikke sånn at det ikke krever noe disiplin (for de aller fleste). Jeg feks takket nei til kake i lunsjen på jobb i dag, selv om jeg hadde lyst på. Jeg så en annen vei da jeg gikk forbi smågodthyllen på butikken etter jobb, og «sparer» heller til et deilig tacomåltid med familien senere i dag. Har null mangler, spiser supersunt og variert, sover nok. Hvem er det som ikke har stress i livet liksom? Selv om jeg spiser mer enn nok proteiner og grønnsaker, har jeg lyst på sjokolade. Jeg føler at folk føler seg lett mislykkede dersom de tror at de gjør noe feil fordi de kjenner cravings. Det er ganske normalt at man må ha selvdisiplin for å holde seg slank. Igjen, det gjelder tydeligvis ikke alle, men er svært vanlig. Anonymkode: 899c0...549 Det er jo forskjell på cravings og å "ha lyst på kake" og skikkelig sultfølelse. Anonymkode: 96d08...9ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 8. november 2024 #43 Del Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (På 6.11.2024 den 22.41): Jeg merka med en gang jeg begynte med sukkerfri energidrikk at det ga meg energi. Det samme skjer nå også. Merker at jeg orker mere. Anonymkode: 60c3b...0c5 Det er jo hele poenget med energidrikke det da. Det ligger jo i ordet. Men det er ikke bra i lengden og det vet nok du også. Det er heller ikke farlig å gå rundt å kjenne på sultfølelsen. Spiser du riktig og til riktig tid, så vil den sultfølelsen gi seg etterhvert. Når kroppen har fått vent seg til nye rutiner. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #44 Del Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (På 6.11.2024 den 21.34): Prøver å gå ned med har så vanskeligheter med når jeg kjenner sult. Prøver å drikke mye sukkerfritt men er fortsatt sulten og kjenner magen vrenger seg og rumler og det gjør så vondt. Men hvordan holde ut sulten? Anonymkode: 60c3b...0c5 Det å spise færre kalorier enn man forbrenner og det å «gå sulten» er to ulike ting. De har ingen sammenheng, ts. Dette vet vi med absolutt sikkerhet, Det at du har valgt å *tro* at du må sulte for å redusere vekten har ingen innflytelse på virkeligheten. Du kan velge å tro at månen er en ost, jorden er flat etc, og månen vil ikke bli til en ost og jorden vil ikke bli en centimeter flatere.. Du kan velge å fortsette å tro at *sult* leder til vektnedgang. Men det vil aldri bli sant. Din tro, ts, påvirker ikke virkeligheten. Juster handlingene dine etter fakta og vitenskap, ikke etter overtro og vås. Og livet går bedre for deg. Svaret på å redusere sin vekt er å spise normalt sunn mat som er kalorifattig og mettende, helst med fokus på grønnsaker og protein. Svaret på å holde sin vekt normalt sunn er å etablere et kosthold (aka en «diett») som du tenker det reellt er bærekraftig at du trives med de neste 70-80 årene av ditt liv. Uten etableringen av et slikt kosthold er selve øvelsen med å redusere vekt irrasjonell. Mange har stort hell med vektreduksjon på to store, kaloririke, måltider per dag. Andre har stort hell med å spise mange, kalorifattige måltider per dag. Det spiller ingen rolle hva du velger, så lenge kalorier inn er mindre enn kalorier ut, og du har et kosthold du trives så godt med at du aldri har lyst til å kutte det ut eller ta «pause» fra det. Et godt kosthold er et du tenker «nam, sånn skal jeg spise til jeg blir 95!» om. AnonymBruker skrev (På 7.11.2024 den 2.37): Det er ikke farlig å være sulten. Mageselken din trenger å gå ned i størrelse og det vil ta litt tid, men når den blir mindre slutter du å bli så fort sulten, og kan spise normalt små porsjoner og bli mett av dem. Anonymkode: cbf33...839 Det er heller ikke farlig å velge en partner du ikke kan fordra, og etablere et samliv med vedkommende. Men det ER irrasjonelt. Veldig mye er «ikke farlig». Men ufarlig er ikke et rasjonelt mål for den menneskelige tilværelse. «Optimal livskvalitet» er et rasjonelt mål. Anonymkode: 3747b...7d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #45 Del Skrevet 8. november 2024 Jeg teller kalorier. Vet at det er litt "ut", men for meg funker det veldig bra. Har gått ned 25 kg. Når jeg spiser det jeg skal, som overhodet ikke er noen sultekur, så vet jeg at sultfølelsen ikke er reel. Kroppen min har fått den næringen den trenger, så dette er bare cravings, støy. Da gjør jeg noe annet enn å tenke på mat - hva som helst; trener, går meg en tur, ringer noen, leser en bok, diller rundt i huset, vasker og rydder. Flytter fokuset. Jeg skjønner at det er fristende å ty til lavkalori-mat, men da gir man på en måte etter og ikke kommer til sakens kjerne som er: har du næret kroppen nok, og fremdeles kjenner på noe du tror er sult, så må du jobbe med å ignorere denne følelsen. Anonymkode: 2592e...00f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #46 Del Skrevet 9. november 2024 AnonymBruker skrev (På 8.11.2024 den 14.26): Poenget mitt var jo at de fleste voksne må passe på porsjoner eller motstå fristelser i hverdagen. Det gjelder ikke kun overvektige. Og det er ikke sånn at det ikke krever noe disiplin (for de aller fleste). Jeg feks takket nei til kake i lunsjen på jobb i dag, selv om jeg hadde lyst på. Jeg så en annen vei da jeg gikk forbi smågodthyllen på butikken etter jobb, og «sparer» heller til et deilig tacomåltid med familien senere i dag. Har null mangler, spiser supersunt og variert, sover nok. Hvem er det som ikke har stress i livet liksom? Selv om jeg spiser mer enn nok proteiner og grønnsaker, har jeg lyst på sjokolade. Jeg føler at folk føler seg lett mislykkede dersom de tror at de gjør noe feil fordi de kjenner cravings. Det er ganske normalt at man må ha selvdisiplin for å holde seg slank. Igjen, det gjelder tydeligvis ikke alle, men er svært vanlig. Anonymkode: 899c0...549 Og fortsatt, nei! Man trenger ikke å motstå, ha selvdisiplin eller lyst på usunt. Det er og blir et symptom på at noe er i ubalanse. En kropp og hjerne i balanse har ikke lyst på eller føler på behov for kjeks, godteri, kake etc. Det er de som påstår at man må ha motivasjon og selvdisiplin for å holde seg slank som gjør at folk føler seg mislykket. Ikke bare det, men det er riv ruskende feil. Du kan fortsette å overbevise deg selv med feil informasjon, men heldigvis begynner man å forstå at det handler om mer enn selvdisiplin, motivasjon, kalorier inn og ut osv. Du viser jo til at kunnskapen din er noe manglende: Sukkersug forsvinner ikke fordi man spiser proteiner og grønnsaker. Det er ikke løsningen på alt. De færreste leger sjekker alt av mineraler og vitaminer, og det som tas prøver av sjekkes bare om de er innenfor referansen. Ubalanser sjekker de svært sjeldent og normalt manglende kunnskap om også. Nei, alle stresser ikke. Det er roten til et ekstremt usunt liv uansett hvor mye selvdisiplin og motivasjon man har. Årsaken til at mange har sug på usunn mat er fordi de fleste i vesten har mangler og/eller ubalanser, sykdommer, dårlig tarm og magehelse, inflammasjon etc. Ingen ny info det her. Anonymkode: 8ca88...dc5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #47 Del Skrevet 10. november 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Og fortsatt, nei! Man trenger ikke å motstå, ha selvdisiplin eller lyst på usunt. Det er og blir et symptom på at noe er i ubalanse. En kropp og hjerne i balanse har ikke lyst på eller føler på behov for kjeks, godteri, kake etc. Det er de som påstår at man må ha motivasjon og selvdisiplin for å holde seg slank som gjør at folk føler seg mislykket. Ikke bare det, men det er riv ruskende feil. Du kan fortsette å overbevise deg selv med feil informasjon, men heldigvis begynner man å forstå at det handler om mer enn selvdisiplin, motivasjon, kalorier inn og ut osv. Du viser jo til at kunnskapen din er noe manglende: Sukkersug forsvinner ikke fordi man spiser proteiner og grønnsaker. Det er ikke løsningen på alt. De færreste leger sjekker alt av mineraler og vitaminer, og det som tas prøver av sjekkes bare om de er innenfor referansen. Ubalanser sjekker de svært sjeldent og normalt manglende kunnskap om også. Nei, alle stresser ikke. Det er roten til et ekstremt usunt liv uansett hvor mye selvdisiplin og motivasjon man har. Årsaken til at mange har sug på usunn mat er fordi de fleste i vesten har mangler og/eller ubalanser, sykdommer, dårlig tarm og magehelse, inflammasjon etc. Ingen ny info det her. Anonymkode: 8ca88...dc5 Hva konkret skal man gjøre for å oppnå dette da? Kjenner ingen damer som aldri har lyst på noenting usunt. Selv om hele bekjentskapskretsen min er sunne damer som trener og er opptatt av kosthold. Jeg tar masse ulike tilskudd fordi jeg nettopp har en utdannelse i ernæring. Man er også ganske heldig om man kan «velge å ikke stresse». Selv har jeg ptsd, og også en syk mor jeg må ta meg av i tillegg til egne barn. Jobber med pasienter som krever sitt. Har venninner med alvorlig syke barn, eller står i egen risiko for tilbakefall av kreft. Andre står i fare for å miste jobben. Man kan jobbe med å roe ned og minske stress, men man har ikke gjort noe galt fordi livet skjer. Anonymkode: 899c0...549 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå