AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #301 Del Skrevet 10. november 2024 Ganske interessant tråd.. Jeg har allerede tatt mitt valg! Har blitt alene, og er drittlei av søster som kommer til dekket bord hvert år. Hun er snart 40, men har ikke barn, så vi andre to som har må lage i stand. Mor er alene og har ikke helse til å ha alle. I år kommer julen rett etter flytting, utrygge barn pga skilsmissen, og første jul uten far. Samboeren til min søster er alt for glad i alkohol, liker ikke barn, og sitter på ræven hele kvelden og blitt oppvartet. Sa fra til min mor at det blir ikke jul hos meg, bare oss, men at hun kan få komme om min søster ikke gidder å lage til noe.. har f**n meg nok med meg selv og mitt i år, og har fått null støtte og hjelp fra min søster. I år er det viktigste å lage en fin jul, der jeg også har det så ok som jeg kan. Anonymkode: debd7...e67 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 10. november 2024 #302 Del Skrevet 10. november 2024 AnonymBruker skrev (På 9.11.2024 den 18.38): Og det skaper sikkert gode familieforhold. Folk er så skjøre og lite rause at det ikke er det minste rart at det er krig i mange familier. Jeg som trodde det var en glede og ordne jul til familien da! Ikke at det skal lages krig. Anonymkode: 04d38...bb3 Men raushet går jo begge veier. Her er verken mor eller søster rause med TS. Argumentet ditt faller på sin egen urimelighet. 1 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 10. november 2024 #303 Del Skrevet 10. november 2024 AnonymBruker skrev (På 8.11.2024 den 10.23): Aspeløv er dagens unge mødre! Jeg hadde to unger under 3åe,stell av en bestefar som måtte mates og lages mat til og 20 kyr på båsen som ble melket hver morgen og kveld. Og jeg stekte i stand jul alene jeg, eksen var på jobb. Hvorfor greier ikke dagens unge det? Anonymkode: 04d38...bb3 Hvorfor skule dagens unge gjøre det? Vi trenger ikke å gjlre live vanskelig, bare fordi dit var det... 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #304 Del Skrevet 10. november 2024 Reign skrev (4 minutter siden): Men raushet går jo begge veier. Her er verken mor eller søster rause med TS. Argumentet ditt faller på sin egen urimelighet. Da forstår du ikke hva jeg mener. For meg er familien viktig og jula viktig, og jeg greier ikke se at det skal være et så stort problem å lage jul selv med små barn. Folk har gjort det til alle tider og idag har vi masse hjelpemidler og kan ta snarveier om vi vil . Så nei, jeg er ikke urimelig men mulig jeg er mer vandt til å lage jul enn dere. Anonymkode: 04d38...bb3 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #305 Del Skrevet 10. november 2024 Pippi Lotta skrev (1 minutt siden): Hvorfor skule dagens unge gjøre det? Vi trenger ikke å gjlre live vanskelig, bare fordi dit var det... Neivel! Men dere kan om dere vil, det er latskap og egoisme som råder og det syns jeg er trist. Anonymkode: 04d38...bb3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 10. november 2024 #306 Del Skrevet 10. november 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Neivel! Men dere kan om dere vil, det er latskap og egoisme som råder og det syns jeg er trist. Anonymkode: 04d38...bb3 Du svarer ikke på hvorfor TS (eller noen) skulle gjøre akurat som deg? Hvorfor er det egoistisk av TS å ønske en kjek jul? Hvorfor betyr TS sin mor og søster sine ønsker så mye mer en TS og henes familie sine ønsker synes du? Er det virkelig egoistisk av TS om hun prioriterer seg selv? Om hun prioriterer mannen hun er gift med eller sine egne barn? Selfølgelig kan man om man vil, men helle poenget er jo at TS med familie ikke vil (fordi det ikke blir noe kjekt for dem). Så hvorfor skulle de da gjøre det? 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #307 Del Skrevet 10. november 2024 Pippi Lotta skrev (1 time siden): Du svarer ikke på hvorfor TS (eller noen) skulle gjøre akurat som deg? Hvorfor er det egoistisk av TS å ønske en kjek jul? Hvorfor betyr TS sin mor og søster sine ønsker så mye mer en TS og henes familie sine ønsker synes du? Er det virkelig egoistisk av TS om hun prioriterer seg selv? Om hun prioriterer mannen hun er gift med eller sine egne barn? Selfølgelig kan man om man vil, men helle poenget er jo at TS med familie ikke vil (fordi det ikke blir noe kjekt for dem). Så hvorfor skulle de da gjøre det? Det jeg skrev var helt generelt fordi jeg ikke gidder å kommentere en ts jeg ikke vet noe mer om enn det jeg leser her. Anonymkode: 04d38...bb3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #308 Del Skrevet 10. november 2024 Støtter de andre her som sier at du må sette grenser. Hvis det blir vanskelig (som jeg synes er forståelig), så må du i alle fall senke prestasjonsnivået med minst 10 hakk. I tillegg må du delegere. Forslag (forutsetter for enkelthetsskyld at dere har ribbe til middag) - din søster kommer til deg i god tid (senest to dager før) før julaften og ordner gjesterommene og gjestebadet. - mor tar med ferdig riskrem og saus (hvis dere pleier å ha det til dessert) - far tar med ferdig skrellede poteter - bruk «kjøpesurkål» - søster kommer tidlig og dekker bordet og ellers shiner huset der det er behov - regner med at alle hjelper til med å lage brunsj til 1. juledag. Alle må ta av sitt eget sengetøy. -ribben må du kanskje ta ansvar for selv… Anonymkode: 6c2ce...50d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
t0nje Skrevet 10. november 2024 #309 Del Skrevet 10. november 2024 Dette hadde jeg aldri gått med på og ekstremt urettferdig behandling av deg, din mann og dine barn? Jeg hadde sagt at vi skal feire alene. 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 11. november 2024 #310 Del Skrevet 11. november 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Da forstår du ikke hva jeg mener. For meg er familien viktig og jula viktig, og jeg greier ikke se at det skal være et så stort problem å lage jul selv med små barn. Folk har gjort det til alle tider og idag har vi masse hjelpemidler og kan ta snarveier om vi vil . Så nei, jeg er ikke urimelig men mulig jeg er mer vandt til å lage jul enn dere. Anonymkode: 04d38...bb3 Folk har til alle tider hjulpet hverandre. Siden du tenker at det er så lett for deg, er det ingenting i livet du tenker er vanskelig, som du vet at andre synes er lett?! 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #311 Del Skrevet 12. november 2024 Reign skrev (23 timer siden): Folk har til alle tider hjulpet hverandre. Siden du tenker at det er så lett for deg, er det ingenting i livet du tenker er vanskelig, som du vet at andre synes er lett?! Hvem har sagt at alt er lett for meg? Handler ikke om det i det. Handler om ting man gjør for familien,strekker seg langt,da har man alltid familie i ryggen. Og som jeg sa: man greier hva man vil og om man greier det vet man ikke før man har prøvd. Anonymkode: 04d38...bb3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 12. november 2024 #312 Del Skrevet 12. november 2024 (endret) Kan du si noe sånt: Ja, det er min tur. Dessverre føler jeg meg veldig utslitt og at det går mye uforutsigbar tid med den lille. Men kan ikke søster lage til i mitt hjem, det hadde jeg satt stor pris på. Siden hun jo aldri har laget i stand pga plassmangel. Det hadde jeg satt utrolig pris på, og det hadde vært så koselig- Endret 12. november 2024 av exictence 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #313 Del Skrevet 12. november 2024 AnonymBruker skrev (På 10.11.2024 den 8.35): Lurer på hvor ts ble av… Anonymkode: 4c0ae...751 Hun er sikkert opptatt med å stelle til jul. Anonymkode: b3f07...5b1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 12. november 2024 #314 Del Skrevet 12. november 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hvem har sagt at alt er lett for meg? Handler ikke om det i det. Handler om ting man gjør for familien,strekker seg langt,da har man alltid familie i ryggen. Og som jeg sa: man greier hva man vil og om man greier det vet man ikke før man har prøvd. Anonymkode: 04d38...bb3 Kjernen av problemet her er jo at TS ikke har familien i ryggen....🙄 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #315 Del Skrevet 12. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvem har sagt at alt er lett for meg? Handler ikke om det i det. Handler om ting man gjør for familien,strekker seg langt,da har man alltid familie i ryggen. Og som jeg sa: man greier hva man vil og om man greier det vet man ikke før man har prøvd. Anonymkode: 04d38...bb3 Du mener man skal være selvutslettende? Kos deg med det. Anonymkode: 3be5d...0dc 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #316 Del Skrevet 12. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvem har sagt at alt er lett for meg? Handler ikke om det i det. Handler om ting man gjør for familien,strekker seg langt,da har man alltid familie i ryggen. Og som jeg sa: man greier hva man vil og om man greier det vet man ikke før man har prøvd. Anonymkode: 04d38...bb3 🕯 Anonymkode: 80a71...bed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 12. november 2024 #317 Del Skrevet 12. november 2024 Reign skrev (7 timer siden): Kjernen av problemet her er jo at TS ikke har familien i ryggen....🙄 Ja ikke sant. Det er din tur å ha jul i år. Vi gidder ikke hjelpe deg. Vi forventer å komme til dekka bord 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #318 Del Skrevet 14. desember 2024 Hvordan går det med deg nå, TS? Og hvordan blir det med feiringen? Anonymkode: 711ca...750 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #319 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 6.11.2024 den 21.19): Mor og søster var hos meg på barselbesøk i går. Mens de var her så minnet de meg på at det er «min tur» til å stelle istand til jul og at de gleder seg til å komme. I min familie så bytter vi på julefeiringen. Det er meg og mamma som står for julefeiringen annen hvert år. Min søster er fremdeles singel og bor i en 2-roms så hun slipper pga plass mangel. Og fordi hun er familiens baby. Selvom hun sitter godt i det med godt betalt jobb, høy utdanning og svært selvstendig på alle måter. Jeg hadde håpet på å slippe i år fordi jeg nå nylig har fått barn, det er ikke lett å stelle i stand til jul med en nyfødt i hus. Min mann som er utenlandsk har ingen forståelse for denne tvungne julefeiringen, som han anser som slitsomt, anstrengende og DYRT. Sist vi stelte i stand til jul kom prislappen på godt over 5000kr bare for mat og drikke, så kommer selvsagt julegaver, dekorasjoner og pynt i tillegg. Og det er VELDIG mye jobb, med oppvask, ryddig og vasking i forkant, julemiddagen er ett kapittel for seg selv, så må jeg re opp og ordne til overnatting. Det vanlige hos oss er at gjestene, mine foreldre og søster kommer julaften og overnatter til første juledag. Første juledag har vi som tradisjon å spise brunsj sammen. Før aller drar hjem litt ut på ettermiddagen. Min mann synes denne overnattingen er grusom, han føler seg veldig ukomfortabel i sitt eget hjem, han synes det er slitsomt å ha så mange i hus. Så forstår han ikke hvorfor ikke alle kan dra hjem til seg selv etter julemiddagen siden alle bor Max 30 min med bil unna. Selvom vi har plass nok, med gjesterom og gjestebad. Overnattingen er også nødvendig fordi mine foreldre og søster liker å ta ett glass alkohol til julemiddagen. I motsetning til mannen min så synes jeg julefeiringen hos oss er hyggelig selvom det er mye jobb. Men med en nyfødt og en barnehageunge som krever sitt, er jeg ikke istand til å stelle i stand i år. Jeg prøvde å ta opp dette med min søster over telefon i dag, men hun avfeide det med «dette fikser du, du er så flink så». Hun fortalte også at mamma har lagt opp vaktene sine etter at julefeiringen er hos meg, så hun jobber både julaften frem til hun skal til meg. Og har kveldsvakt første juledag, slik at hun drar på jobb rett etter brunsj hos meg. Det ser ut til at jeg må vare bite i det sure eplet og stelle i stand til jul. Men synes det er vanskelig og slitsomt. Så irriterer det meg grenseløst at min voksne søster på snart 30 år ikke blir pålagt noe ansvar. Hvorfor er det en selvfølge at hun skal få komme til dekket bord hver bidige jul?! Vi er tross alt bare 6 stykker (7 inkludert baby), vi får sikkert plass rundt ett bord i stua hennes. Så får vi heller dra hjem etter maten. Og min mor kunne kanskje tatt bitte litt mer hensyn? Jeg har nettopp presset ut en 4,2 kilos baby, blitt sydd og lappet igjen der nede og er helt ødelagt i kroppen etter fødselen. Babyen er som klistret til meg 24/7. Gruer meg veldig til min mann må på jobb igjen neste uke og jeg blir helt alene med baby. Uff, dette er en utblåsning! Hva hadde dere gjort i min situasjon? Anonymkode: 93c97...83f snakk om og sutre. min var bare 14 dager når jeg hadde jul hjemme + 2 barnehagebarn, folk skal sutre over alt nå til dags. eneste urimlig her er du og mannen din Anonymkode: c6a9e...9b6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 14. desember 2024 #320 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): snakk om og sutre. min var bare 14 dager når jeg hadde jul hjemme + 2 barnehagebarn, folk skal sutre over alt nå til dags. eneste urimlig her er du og mannen din Anonymkode: c6a9e...9b6 Syns jeg ikke. Er ts sin mors jobb å ha jul. Hun er matriarken i familien Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå