Gå til innhold

Nybakt mor og «tvunget» til å stelle i stand til jul 😐

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

NiceOrNothing skrev (22 timer siden):

Det finnes to sorter mennesker . De som bygger opp, og de som river ned . Jeg vil også tenne et lys ikveld , for sistnevnte . 

River ned hva?

Anonymkode: 04d38...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt ærlig så hadde eksplodert av irritasjon! Jeg er en hissipropp og aner ikke hva det vil si og være konfliktsky!

Hadde gitt klar beskjed om at i år kan søster stelle i stand og om det protesteres så hadde jeg sagt " men du er jo så flink atte" ! Hadde også sagt at om dette ikke respekteres så melder du deg ut av denne julefeiring tradisjonen. Tipper din mann blir overlykkelig over akkurat det. Hadde heller laget mine egne tradisjoner og invitert de jeg hadde lyst til å invitere dvs ikke storforlangende og bortskjemte familiemedlemmer !!

Om din mor furter så gir du beskjed om at du ikke orker i år og at det absolutt ikke er noe grunn til at din søster ikke kan stelle i stand til jul og at du kommer til å melde deg ut av hele denne tvungne julefeiringen om ikke din søster også kan bidra med å ha det på lik linje med deg og din mor.

Snakk med mannen din og lag egen planer, kanskje dere heller kan invitere hans familie til dere i år ? Eller kanskje dere bare vil feire dere og ungene. Det er jul, det er lov å si Nei å det er lov til å tenke på seg selv og egne ønsker spesielt etter en graviditet og påfølgende fødsel.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

avent skrev (6 minutter siden):

Helt ærlig så hadde eksplodert av irritasjon! Jeg er en hissipropp og aner ikke hva det vil si og være konfliktsky!

Hadde gitt klar beskjed om at i år kan søster stelle i stand og om det protesteres så hadde jeg sagt " men du er jo så flink atte" ! Hadde også sagt at om dette ikke respekteres så melder du deg ut av denne julefeiring tradisjonen. Tipper din mann blir overlykkelig over akkurat det. Hadde heller laget mine egne tradisjoner og invitert de jeg hadde lyst til å invitere dvs ikke storforlangende og bortskjemte familiemedlemmer !!

Om din mor furter så gir du beskjed om at du ikke orker i år og at det absolutt ikke er noe grunn til at din søster ikke kan stelle i stand til jul og at du kommer til å melde deg ut av hele denne tvungne julefeiringen om ikke din søster også kan bidra med å ha det på lik linje med deg og din mor.

Snakk med mannen din og lag egen planer, kanskje dere heller kan invitere hans familie til dere i år ? Eller kanskje dere bare vil feire dere og ungene. Det er jul, det er lov å si Nei å det er lov til å tenke på seg selv og egne ønsker spesielt etter en graviditet og påfølgende fødsel.

Og det skaper sikkert gode familieforhold. Folk er så skjøre og lite rause at det ikke er det minste rart at det er krig i mange familier.

Jeg som trodde det var en glede og ordne jul til familien da! Ikke at det skal lages krig. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo familien din, kan du ikke da spørre om hjelp? De sitter vel ikke i sofaen og ser på at dere rydder f.eks etter en middag uten å hjelpe til, underholde større søsken osv? Og du har en mann som garantert ikke er hjelpesløs. 

Jeg skjønner ikke at man ikke snakker sammen innad i en familie. 

Anonymkode: 8a7b9...233

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.11.2024 den 21.55):

Her er det du som gjør deg vanskelig og setter altfor høye krav. Vi skal også ha julefeiring hos oss og jeg har termin 2 desember.  

Vi kommer ikke til å bruke mer enn 15 minutter på pynting. Lite ferdigpyntet plast tre,  noen julelys og stjerne i vindu. Holder i massevis.  

Vi har bedt gjestene ta med mat. Min bror laget tilbehør,  vi ordner ribbe for den lager seg selv i ovn. Min mor og mannens søster må ordne dessert.  

Svigers tar med alt til lunsjen dagen etter så bidrar alle gjester til å ordne det på morgenen. 

Alle gjester har fått beskjed om å ta med drikke. 

Jeg legger frem sengetøy og gjester rer opp egne senger. 

Vi har det stort sett rent nok men mannen går over bad og gulv par dager før jul. 

Still krav og deleger. 

Det holder. Man skal faktisk slappe av å kose seg i julen. Drit i alt det andre og kos deg heller med ungene, det skal hvertfall jeg. 

Anonymkode: 2a67f...52d

Men hvorfor ska hi stresse og lage i stand til jul når hun har en voksen søster på 30 år som aldri noen sinne har stelt i stand?? 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er jo familien din, kan du ikke da spørre om hjelp? De sitter vel ikke i sofaen og ser på at dere rydder f.eks etter en middag uten å hjelpe til, underholde større søsken osv? Og du har en mann som garantert ikke er hjelpesløs. 

Jeg skjønner ikke at man ikke snakker sammen innad i en familie. 

Anonymkode: 8a7b9...233

Jeg er ikke TS så kan ikke svare for henne og hennes familie selv on det er helt åpenbart at det å sitte i sofaen og vente på oppvartning er akkurat dét familien hennes gjør. Men, det er veldig tydelig at en del i tråden er velsignet med en normalt oppegående familie og ikke er i stand til å forestille seg at noen lever med et alternativ.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Men mannens juletradisjoner, de faller helt bort. Med overnatting og brunsj på førstedag faller alle mulige ledige tidspunkter bort. Ikke engang midt på natta er det mulighet for å dytte inn et snev av hans jul. Kanskje hadde han stilt seg annerledes til en overnatting på en natt som ikke var julaften. 

Anonymkode: d9ddb...510

Mulig jeg misforstod. Jeg trodde ikke ikke mannen adde noen juletradisjoner?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (1 time siden):

Mulig jeg misforstod. Jeg trodde ikke ikke mannen adde noen juletradisjoner?

Det eneste vi vet er at han er utenlandsk og synes denne tvungne julefeiringa med konas familie er slitsom, anstrengende og dyr. Å tolke dét som at han ikke har eller kan ha egne juletradisjoner er jo litt merkelig. Det feires tross alt jul utenfor Norges grenser også, gjerne med helt andre tradisjoner som ikke passer inn i den jula denne familien har, hvor vaner og tradisjoner er så hellige at de ikke kan endres det aller minste for å gjøre jula litt enklere for ei utslitt mor i barsel. 

Jeg vet selvfølgelig ikke om mannen har egne juletradisjoner, men vi vet i hvertfall ikke at han ikke har det. Synes det som ble skrevet var litt rart dersom det er sånn at han er jøde eller buddhist og ikke feirer eller har noe forhold til jul. Det er noe helt annet enn å synes det blir litt mye med norsk familiejul over to dager.

Anonymkode: d9ddb...510

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og det skaper sikkert gode familieforhold. Folk er så skjøre og lite rause at det ikke er det minste rart at det er krig i mange familier.

Jeg som trodde det var en glede og ordne jul til familien da! Ikke at det skal lages krig. 

Det er jo ikke en glede når det blir tvungent

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

River ned hva?

Henviste til de ulike svarene TS har fått . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (39 minutter siden):

Det er jo ikke en glede når det blir tvungent

Raushet min venn. Snakk om tvang er bare bull! Ingen pistol mot hodet,så ingen tvang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det skaper sikkert gode faømilieforhold. Folk er så skjøre og lite rause at det ikke er det minste rart at det er krig i mange familier.

Jeg både ordner å invitere til jul! Jeg inviterer også de som jeg vet ikke har noen å feire sammen med, for mitt motto er at ingen skal måtte feire jul alene ! Men når det er sagt så forventer jeg også en viss forståelse som når jeg selv fikk nr 2 for 15 år siden, han er født 11 dager før julaften. Det var ikke en sjel i min familie som forventet at jeg skulle diske opp til jul. Både min og min manns familie inviterte både til julefeiring, romjulsselskaper og nyttårsfeiring. Når min søster fikk baby året etter 1,5 måned før jul så var det heller ingen som forventet at hun skulle diske opp, da inviterte jeg til julefeiring, mamma og pappa til nyttårsfeiring og juleselskapene tok resten av familien seg av. Stikkordet her er at vi stiller opp for hverandre og hjelper hverandre å da blir det heller ingen krig som du så fint kaller det.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Raushet min venn. Snakk om tvang er bare bull! Ingen pistol mot hodet,så ingen tvang. 

Men hvorfor skal ikke ts mor og søster være rause?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det er en hårfin balanse mellom å være raus kontra selvutslettende . Ingen skam i å sette grenser for seg selv ( eller andre) . Andres forventninger er deres problem. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.11.2024 den 21.19):

Mor og søster var hos meg på barselbesøk i går. Mens de var her så minnet de meg på at det er «min tur» til å stelle istand til jul og at de gleder seg til å komme.  

I min familie så bytter vi på julefeiringen. Det er meg og mamma som står for julefeiringen annen hvert år. Min søster er fremdeles singel og bor i en 2-roms så hun slipper pga plass mangel. Og fordi hun er familiens baby. Selvom hun sitter godt i det med godt betalt jobb, høy utdanning og svært selvstendig på alle måter.

Jeg hadde håpet på å slippe i år fordi jeg nå nylig har fått barn, det er ikke lett å stelle i stand til jul med en nyfødt i hus. Min mann som er utenlandsk har ingen forståelse for denne tvungne julefeiringen, som han anser som slitsomt, anstrengende og DYRT. Sist vi stelte i stand til jul kom prislappen på godt over 5000kr bare for mat og drikke, så kommer selvsagt julegaver, dekorasjoner og pynt i tillegg. Og det er VELDIG mye jobb, med oppvask, ryddig og vasking i forkant, julemiddagen er ett kapittel for seg selv, så må jeg re opp og ordne til overnatting. Det vanlige hos oss er at gjestene, mine foreldre og søster kommer julaften og overnatter til første juledag. Første juledag har vi som tradisjon å spise brunsj sammen. Før aller drar hjem litt ut på ettermiddagen. Min mann synes denne overnattingen er grusom, han føler seg veldig ukomfortabel i sitt eget hjem, han synes det er slitsomt å ha så mange i hus. Så forstår han ikke hvorfor ikke alle kan dra hjem til seg selv etter julemiddagen siden alle bor Max 30 min med bil unna. Selvom vi har plass nok, med  gjesterom og gjestebad. Overnattingen er også nødvendig fordi mine foreldre og søster liker å ta ett glass alkohol til julemiddagen. 

I motsetning til mannen min så synes jeg julefeiringen hos oss er hyggelig selvom det er mye jobb. Men med en nyfødt og en barnehageunge som krever sitt, er jeg ikke istand til å stelle i stand i år. Jeg prøvde å ta opp dette med min søster over telefon i dag, men hun avfeide det med «dette fikser du, du er så flink så». Hun fortalte også at mamma har lagt opp vaktene sine etter at julefeiringen er hos meg, så hun jobber både julaften frem til hun skal til meg. Og har kveldsvakt første juledag, slik at hun drar på jobb rett etter brunsj hos meg. 

Det ser ut til at jeg må vare bite i det sure eplet og stelle i stand til jul. Men synes det er vanskelig og slitsomt. Så irriterer det meg grenseløst at min voksne søster på snart 30 år ikke blir pålagt noe ansvar. Hvorfor er det en selvfølge at hun skal få komme til dekket bord hver bidige jul?! Vi er tross alt bare 6 stykker (7 inkludert baby), vi får sikkert plass rundt ett bord i stua hennes. Så får vi heller dra hjem etter maten. 

Og min mor kunne kanskje tatt bitte litt mer hensyn? Jeg har nettopp presset ut en 4,2 kilos baby, blitt sydd og lappet igjen der nede og er helt ødelagt i kroppen etter fødselen. Babyen er  som klistret til meg 24/7. Gruer meg veldig til min mann må på jobb igjen neste uke og jeg blir helt alene med baby. 

Uff, dette er en utblåsning! Hva hadde dere gjort i min situasjon? 

Anonymkode: 93c97...83f

Hvorfor gjør man ting man IKKE vil????? 
Si NEI og du gjør det som passer for deg uavhengig av dem/familien……

Neste år, da kan det bli noe annet

Anonymkode: 63a49...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ønsker også å høre mer fra ts.

Hvordan er ditt forhold til dem til vanlig? Er de giftige i hverdagen, river deg ned, eller er dette bare en "greie dere har rundt julen". Mao hadde dette vært vanskelig for deg uansett, eller er det pga den nyfødte som gjør at julen blir vanskelig for deg i år?

Du har rett til å sette dine grenser. At de vil protestere og klage kan så være, men du har rett til å lage din jul slik dere ønsker hjemme hos deg uansett hvordan det måtte se ut. 

Med det sagt: at de ikke forstår og ikke viser ser villig til å omrokkere på noe forteller meg at det vil være konsekvenser fremover. Min familie er vanskelig og de gangene jeg setter ned foten kommer det alltid noe som "motsvar". Vær forberedt på at de rotter seg sammen, snakker dritt om deg og masse unødvendig juvenile drit, men samtidig vit at du kan trygt holde hodet ditt høyt. Det er DITT LIV og du skal ikke leve det for noen andre.

Anonymkode: 81e0d...4b4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.11.2024 den 7.15):

TS har ikke nevnt ett ord om at oppgavefordelingen mellom henne og mannen relatert til julefeiringen er et problem. Så hvorfor sitter folk og skriver noveller om det?

Det som irriterer TS er at søsteren ikke er med i rotasjonen og aldri blir pålagt ansvaret for julefeiringen. 

Anonymkode: f5862...b4a

Da får TS putte søsteren inn i rotasjonen da.

Om hun har to barn må hun klare å sette noen regler.

Anonymkode: 426fa...be6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker jo at man fint kan ordne og ha jul hos seg selvom man har baby på 6-7 uker…. 
Den første tiden sover de mye uansett ofte, og du har en mann som faktisk kan hjelpe til. Søsteren din kan vel også bidra om det fortsatt er for mye for deg. 
Det er som andre sier - 3 ekstra til jul. Ja, det er litt vasking og handling. Men jeg regner vel med at dere hadde tenkt å vaske og pynte til jul uansett eller? 

Folk gjør stort sett en del sånne ting med baby på slep… det er helt vanlig. Er jo heller ikke sånn at julaften kommer 3-4 dager etter fødsel. Selv dro vi på sommerferie med alle barna når minste var 8 dager. 

Anonymkode: 9fb28...07f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hvorfor gjør man ting man IKKE vil????? 
Si NEI og du gjør det som passer for deg uavhengig av dem/familien……

Neste år, da kan det bli noe annet

Anonymkode: 63a49...393

TS klarer jo ikke si nei.

Er jo klart mor og søster tar opp dette når de er på besøk da det jo ikke er så lenge til jul.

Mor må jo også få booket evt. fri fra jobb, dette kan jo ikke gjøres dagen før julaften!

Og TS virker utrolig bitter på søsteren, hvorfor ikke delegere noen av oppgavene til henne?

Er dette deres mor sin jobb når barna er såpass voksne?

Om du ikke orker må du si fra nå slik at de andre kan ha tid til å planlegge alternativ jul.

Men skjønner også at det kan være slitsom da alt faller på TS, høres ikke ut som mannen bidrar noe særlig.

Anonymkode: 426fa...be6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...