Gå til innhold

Nybakt mor og «tvunget» til å stelle i stand til jul 😐

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor overkjører du mannen din slik? 

Anonymkode: 893e0...dd4

Hvordan gjør hun det?

Anonymkode: 53479...18c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS har ikke nevnt ett ord om at oppgavefordelingen mellom henne og mannen relatert til julefeiringen er et problem. Så hvorfor sitter folk og skriver noveller om det?

Det som irriterer TS er at søsteren ikke er med i rotasjonen og aldri blir pålagt ansvaret for julefeiringen. 

Anonymkode: f5862...b4a

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

TS har ikke nevnt ett ord om at oppgavefordelingen mellom henne og mannen relatert til julefeiringen er et problem. Så hvorfor sitter folk og skriver noveller om det?

Det som irriterer TS er at søsteren ikke er med i rotasjonen og aldri blir pålagt ansvaret for julefeiringen. 

Det er jo fordi det står i hi at «mannen har ingen forståelse for den tvugne julefeiringen, som han anser som slitsomt, anstrengende og dyrt». Ser ikke for meg at han der planlegger, styrer og svinser rundt som en god julefe akkurat.

Det kan godt hende mannen bidrar. Men det høres unektelig ikke slik ut, om han bidrar mens han bitcher og er sur fordi han ikke ser poenget med dette er det en belastning for ts. 
Som kommer til å gjenta seg annethvert år framover…

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært søsteren så hadde jeg heller feiret alene eller med foreldre med den sure holdningen til denne familien

Anonymkode: 46b7b...2cf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig hadde jeg ikke hatt problemer med 2 - 3 gjester i ett døgn. Pynte til jul hadde jeg gjort uansett besøk eller ikke. Reie opp senger kan gjestene gjøre. Mannen kunne ha tatt en rask og enkel husvask. Mor eller søster kan lage ribbe og dessert, og dekke bord. Ribbe er jo en svært enkel middag å lage. Mannen kan rydde etterpå, og lage frokost første juledag. Hadde glatt ordnet meg sånn at jeg bare kunne ha kost meg med barna 😀

Anonymkode: f484b...1d8

Tviler på at de hadde gått med på å lage maten

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Tenk hvordan de hadde det før i tiden. Da hadde de gjerne en unge på hver hofte, en i magen og to-tre kravlende rundt bena sine. Enda klarte de å stelle istand til gjester. 

Anonymkode: 69f1c...2fe

Før i tiden bodde storfamilien sammen og var mange til å lage jul, gjerne med en tjenestejente eller fler også. Og de ungene satt ikke på hofta, de lå og skreik i en vogge eller grind, de skulle ikke skjemmes bort med å bli bært, gud forby. De kravlet ikke rundt bena heller, det var grinda eller ut for de som var store nok til det, å gå i føttene på folk var strengt forbudt og ga et rapp med sleiva. Da fikk man jo god tid til å stelle til jul... 

Anonymkode: 410f5...422

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overnatting. Les innlegget.

Anonymkode: daf5a...5a6

bor hun slik til at det ikke finnes hotell i rimelig nærhet? Selv på bøgda på søre sunnmøre har vi hoteller :P

Anonymkode: 813e8...6c4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Selvsagt kan man stelle i stand jul til tross for baby i hus. Det gjør vi, det er jo litt av ansvaret vi har som foreldre - å lage i stand koselige tradisjoner for barna våre. Bursdager, jul, 17.mai-frokoster osv. ring stopper jo ikke opp når vi får barn, snarere tvert imot. Har aldri slått meg at jeg skal få andre til å ordne i stand selskap på mine vegne bare fordi jeg har barn. 

Anonymkode: 8d9a9...cb2

Ja, ikke sant ! Idag virker det som om man blir totalt ufør av å få en unge, man blir jo ikke det vanligvis. Verden må gå videre og man må slutte å gjøre seg så tafatt. 

Anonymkode: 04d38...bb3

• Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (18 minutter siden):

Det er jo fordi det står i hi at «mannen har ingen forståelse for den tvugne julefeiringen, som han anser som slitsomt, anstrengende og dyrt». Ser ikke for meg at han der planlegger, styrer og svinser rundt som en god julefe akkurat.

Men kanskje han tar alt hagearbeidet og TS alt i alt er tilfreds med oppgavefordelingen? All frustrasjonen i HI rettet mot søsteren og moren, ikke mannen. 

Bacteria skrev (18 minutter siden):

Det kan godt hende mannen bidrar. Men det høres unektelig ikke slik ut, om han bidrar mens han bitcher og er sur fordi han ikke ser poenget med dette er det en belastning for ts. 
Som kommer til å gjenta seg annethvert år framover…

Kun hvis de fortsetter akkurat som nå og søsteren fortsatt slipper. Kanskje TS og mannen kan finne på egne tradisjoner som begge liker. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slitsomt med nyfødt om man har en mann som ikke gjør noe. 
Ser ikke problemet med å ha julefeiring.

Mannen handler, mannen vasker, mannen rer senger, mannen skreller poteter, mannen lager tilbehør, mannen gjør i stand ribbe/pinnekjøtt.
Brunsj, mor, søster og mannen lager brunsj.

Selv om mannen er utenlandsk har han funnet seg en Norsk dame med tradisjoner, da må han akseptere det. Akkurat som du må akseptere hans tradisjoner. 
Vi hadde jul når jeg hadde hyperemesis jeg hadde akkurat ble skrevet ut fra sykehuset, måtte ha hjelp til å dusje og alt, men jul ble det hjemme likevel. 
Det ble også koselig, vi er 25 stykk til jul. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mor og søster var hos meg på barselbesøk i går. Mens de var her så minnet de meg på at det er «min tur» til å stelle istand til jul og at de gleder seg til å komme.  

I min familie så bytter vi på julefeiringen. Det er meg og mamma som står for julefeiringen annen hvert år. Min søster er fremdeles singel og bor i en 2-roms så hun slipper pga plass mangel. Og fordi hun er familiens baby. Selvom hun sitter godt i det med godt betalt jobb, høy utdanning og svært selvstendig på alle måter.

Jeg hadde håpet på å slippe i år fordi jeg nå nylig har fått barn, det er ikke lett å stelle i stand til jul med en nyfødt i hus. Min mann som er utenlandsk har ingen forståelse for denne tvungne julefeiringen, som han anser som slitsomt, anstrengende og DYRT. Sist vi stelte i stand til jul kom prislappen på godt over 5000kr bare for mat og drikke, så kommer selvsagt julegaver, dekorasjoner og pynt i tillegg. Og det er VELDIG mye jobb, med oppvask, ryddig og vasking i forkant, julemiddagen er ett kapittel for seg selv, så må jeg re opp og ordne til overnatting. Det vanlige hos oss er at gjestene, mine foreldre og søster kommer julaften og overnatter til første juledag. Første juledag har vi som tradisjon å spise brunsj sammen. Før aller drar hjem litt ut på ettermiddagen. Min mann synes denne overnattingen er grusom, han føler seg veldig ukomfortabel i sitt eget hjem, han synes det er slitsomt å ha så mange i hus. Så forstår han ikke hvorfor ikke alle kan dra hjem til seg selv etter julemiddagen siden alle bor Max 30 min med bil unna. Selvom vi har plass nok, med  gjesterom og gjestebad. Overnattingen er også nødvendig fordi mine foreldre og søster liker å ta ett glass alkohol til julemiddagen. 

I motsetning til mannen min så synes jeg julefeiringen hos oss er hyggelig selvom det er mye jobb. Men med en nyfødt og en barnehageunge som krever sitt, er jeg ikke istand til å stelle i stand i år. Jeg prøvde å ta opp dette med min søster over telefon i dag, men hun avfeide det med «dette fikser du, du er så flink så». Hun fortalte også at mamma har lagt opp vaktene sine etter at julefeiringen er hos meg, så hun jobber både julaften frem til hun skal til meg. Og har kveldsvakt første juledag, slik at hun drar på jobb rett etter brunsj hos meg. 

Det ser ut til at jeg må vare bite i det sure eplet og stelle i stand til jul. Men synes det er vanskelig og slitsomt. Så irriterer det meg grenseløst at min voksne søster på snart 30 år ikke blir pålagt noe ansvar. Hvorfor er det en selvfølge at hun skal få komme til dekket bord hver bidige jul?! Vi er tross alt bare 6 stykker (7 inkludert baby), vi får sikkert plass rundt ett bord i stua hennes. Så får vi heller dra hjem etter maten. 

Og min mor kunne kanskje tatt bitte litt mer hensyn? Jeg har nettopp presset ut en 4,2 kilos baby, blitt sydd og lappet igjen der nede og er helt ødelagt i kroppen etter fødselen. Babyen er  som klistret til meg 24/7. Gruer meg veldig til min mann må på jobb igjen neste uke og jeg blir helt alene med baby. 

Uff, dette er en utblåsning! Hva hadde dere gjort i min situasjon? 

Anonymkode: 93c97...83f

Jeg hadde rett og slett bare sagt fra om at det ikke blir aktuelt for oss å stå for julefeiringen i år av åpenbare årsaker. 

Anonymkode: 78ede...28a

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Før i tiden bodde storfamilien sammen og var mange til å lage jul, gjerne med en tjenestejente eller fler også. Og de ungene satt ikke på hofta, de lå og skreik i en vogge eller grind, de skulle ikke skjemmes bort med å bli bært, gud forby. De kravlet ikke rundt bena heller, det var grinda eller ut for de som var store nok til det, å gå i føttene på folk var strengt forbudt og ga et rapp med sleiva. Da fikk man jo god tid til å stelle til jul... 

Synes du det er et konstruktivt svar til ts? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Dette fikser du.

Anonymkode: c866e...032

Dette fikser mannen. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, ikke sant ! Idag virker det som om man blir totalt ufør av å få en unge, man blir jo ikke det vanligvis. Verden må gå videre og man må slutte å gjøre seg så tafatt. 

Anonymkode: 04d38...bb3

Idag blir man stort sett overlatt alene med barna. Før i tiden hvalp folk hverandre i familien. Her forventer ts mor at ts skal ordne til jul alene og de bare skal komme til dekket bord, framfor å hjelpe

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ja og slik syns du det fortsatt bør være eller?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men kanskje han tar alt hagearbeidet og TS alt i alt er tilfreds med oppgavefordelingen? All frustrasjonen i HI rettet mot søsteren og moren, ikke mannen. 

Kun hvis de fortsetter akkurat som nå og søsteren fortsatt slipper. Kanskje TS og mannen kan finne på egne tradisjoner som begge liker. 

Enig. Og kan være mannen irriterer seg over sin freeloader svigerinne og. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen din er fra utlandet men takler ikke at familien din overnatter 1 natt? Høres utrolig spesielt ut. Kommer aldri familien hans på besøk da? Eller sover de på hotell? 

Har også utenlandsk mann og vil være 30 uker gravid når vi får svigers på besøk fra utlandet en uke i juleferien. De spiser ikke norsk julemat så det blir vel at de steller med sin egen mat de dagene vi spiser det. Husvask gjør vi uansett til jul. Det er jo ikke koselig å feire jul nedlesset i støv og upyntet hus. Har dere ikke et barn til som gjerne vil feire jul? Skal dere ikke spise julemat? Når barnet går mot 2 måneder så har mye roet seg ned. Skjønner du 1 uke etter fødsel ikke klarer å tenke at det går. Men her høres det ut som de skal komme 1 dag eller to? Det høres jo helt overkommelig ut, nesten koselig ut også om dere har god kontakt. Får du ikke avlasting og babypass av besteforeldre/tante? Og så bør den mannen din få løftet en finger også, han høres jo helt ubrukelig ut. Dere er 2 voksne, og 3 til om de kommer. Men selvsagt har du ikke lyst de skal komme på besøk er det en annen sak, da må du være den voksne å si nei det passer ikke i år. I år ønsker vi bare å feire alene. 

Anonymkode: 34764...9b4

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (9 timer siden):

Det er fortsatt ikke spesielt mye å gjøre. Frokosten dagen etter blir å dekke på til tre ekstra. Ellers dekker man på med det samme pålegget. Og man skal vel ikke legge de. Det klarer de selv.

Hadde det vært min søster og foreldre, hadde vi kunnet sove lenge mens de passet barn.

Det samme pålegget? Virkelig? Hadde det vært bare kjernefamilien, hadde de sikkert nedskalert og ikke hatt "100 slag" pålegg til frokost. Med gjester føler man at man må det. 

Anonymkode: 3be5d...0dc

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må gå litt mot strømmen her jeg da og si jeg ikke helt skjønner problemet. Det er enda en stund til jul og dere er to voksne og får heller ikke mange gjester, og det er en overnatting. Tenker det går helt fint, hus trenger ikke vaskes i alle kriker og kroker heller. Mye kan forberedes i god tid så det blir minst mulig stress. 

Anonymkode: 4b130...4c5

Det hjelper jo ikke Ts at vi skal fortelle henne at dette ikke er et problem . Hvis hun ser på oppgaven som overveldende , trenger hun støtte på å gjøre det som blir best for henne. Hun trenger jo ikke flere som «familien « , som bagatelliserer at hun ikke ønsker stå som vert denne julen. Burde være en selvfølge at et familiemedlem med et nyfødt barn ble fratatt denne byrden . I min familie ville dette vært løst på en måte der ALLE kunne få glede seg til jul❤️

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...