Brunello Skrevet 5 timer siden #61 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ubrukelig og lite empatisk mann. Her ville han bare fikset alt. Halve innlegget handler jo om alle meninger han har.. Anonymkode: 89d30...3c1 Enig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 5 timer siden #62 Del Skrevet 5 timer siden Brunello skrev (Akkurat nå): To roms og overnatting. Går ikke. For øvrig bør ts tenke litt mer taktisk. Utenlandsk mann og ingen familie som kan være barnevakt der. Da gjelder det å holde seg inne med sin egen lille familie. Trenger ikke overnatte. Ts er ikke så opptatt av å drikke og bodde 30 min unna å holde seg inne med familien burde ikke bety å bli brukt som dørmatte. søstra på 30 skal komme til dekket bord år etter år mens ts som er i barsel skal betale og stelle i stand. Jeg synes det er fascinerende at du synes TS er den som er urimelig 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HemmeligSpion Skrevet 5 timer siden #63 Del Skrevet 5 timer siden Brunello skrev (9 minutter siden): Ja, det er sutre-svaret på kvinneguiden. Det er svært lite ekstraarbeid å ha tre ekstra til julemiddag og lunsj. Men kom igjen, kjør på med ego-opplegg. Så ser vi trådene om klaging over foreldre og søster som er for lite engasjert senere. Jeg mistenker at det er tosporstenking som er problemet her. At de som er aktive tenker enten kan man være sofapotet som spister ostepop og lyver ELLER så må det være fullt opplegg med husorkester, Barolo-vin, niretters med sølvbestikk og ekte røkelse, hundre nisser i ulike varianter fra NIlle og Princess og sånt, gjennomgående rokokko-tema på interiøret osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #64 Del Skrevet 5 timer siden Her går jeg litt mot strømmen merker jeg.... er det viktig for dere å feire sammen med familien eller vil dere helst være alene? De første 3 årene med barn praktiserte vi annenhver jul med min og hans familie. Med ett barn var det greit å reise, men med to var det mye mer styr og bilen var fylt til randen. Da vi fikk nr 3 på denne tida for en del år side så valgte vi å invitere til julefeiring hjemme hos oss. Fra det året så har vi stelt til jul og hatt mellom 3 og 8 gjester hvert år (3 på overnatting). Joda, selvsagt litt styr å organisere... men mye mer styr å reise vekk med små unger. Var helt magisk å kunne feire hjemme, slippe og dra med seg et lass av gaver og ungene kunne åpne alt de fikk og leke med det i sitt tempo. Så da stod jeg der med en baby på 7 uker, en 3 åring og en 5 åring, og en mann som hadde tidligvakt på julaften. Jul ble det og vi har ikke sett oss tilbake. Vi gikk for enda en babyjul et par år senere så alt går. Senk skuldrene, alt må ikke være perfekt. Med kun 30 min hjem tenker jeg det er helt innenfor å si nei til overnatting. Det er også helt innenfor å be søster om å komme tidlig for å hjelpe til, om det er til å passe barn eller lage mat. Anonymkode: e0102...f67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #65 Del Skrevet 5 timer siden Jeg skjønner godt at dette blir for slitsomt for deg ts, fordi ut ifra beskrivelsen din så er det jo bare du som gjør ting i huset. Mannen din liker ikke feiringen dere gjør, og da hjelper han vel ikke til heller. Du sier jo at DU må vaske og re opp, DU må handle, DU må lage mat osv. Mannen din er sur for at folk kommer i det hele tatt. Å be inn må du og mannen være enige om i utgangspunktet. Dersom han er så imot det at han ikke engang hjelper til bør dere enten få ham til å skjerpe seg, eller så lager dere nye tradisjoner fra nå av. Uansett besøk eller ikke, så må jo mannen din skjønne at når han har etablert seg i Norge med norsk familie så må jo han også tilpasse seg og delta i feiringen du vil ha. Det er en del av pakken. Men kanskje problemet strekker seg til at han egentlig aldri hjelper til med husarbeid ellers i året heller? Anonymkode: 60d1e...fee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #66 Del Skrevet 5 timer siden Jeg gadd ikke lese hele innlegget, da jeg hadde svaret bare ved å lese overskriften. Du skal ikke ha jula i år om du ikke ønsker det. Baby- og småbarnsperioden er unntakstilstand for blant annet slikt. Det må du bare si rett ut, selv om det kan være vanskelig. Alternativet kan være å feire alene i år, bare kjernefamilien. Det gjør vi annethvert år pga familiekabal i øvrig familie, og det er nesten enda koseligere enn å feire med resten av familien. Det hender vi reiser bort, leier oss ei hytte på fjellet eller tar en tur til Danmark. Da barna var små, så ba vi andre stelle i stand jul. Det var aldri noe problem. Anonymkode: 9fc81...ec6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 5 timer siden #67 Del Skrevet 5 timer siden Rucula skrev (4 minutter siden): Trenger ikke overnatte. Ts er ikke så opptatt av å drikke og bodde 30 min unna å holde seg inne med familien burde ikke bety å bli brukt som dørmatte. søstra på 30 skal komme til dekket bord år etter år mens ts som er i barsel skal betale og stelle i stand. Jeg synes det er fascinerende at du synes TS er den som er urimelig Hun blir ikke brukt som dørmatte. De skal ha sin tradisjonelle julefeiring for fem voksne og to barn. Det er i høyden bittelitt mer arbeid ved skrelling av poteter når man lager maten. Ellers er det ikke noe ekstra arbeid i forhold til å lage tradisjonell norsk julemat. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 5 timer siden #68 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg skjønner godt at dette blir for slitsomt for deg ts, fordi ut ifra beskrivelsen din så er det jo bare du som gjør ting i huset. Mannen din liker ikke feiringen dere gjør, og da hjelper han vel ikke til heller. Du sier jo at DU må vaske og re opp, DU må handle, DU må lage mat osv. Mannen din er sur for at folk kommer i det hele tatt. Å be inn må du og mannen være enige om i utgangspunktet. Dersom han er så imot det at han ikke engang hjelper til bør dere enten få ham til å skjerpe seg, eller så lager dere nye tradisjoner fra nå av. Uansett besøk eller ikke, så må jo mannen din skjønne at når han har etablert seg i Norge med norsk familie så må jo han også tilpasse seg og delta i feiringen du vil ha. Det er en del av pakken. Men kanskje problemet strekker seg til at han egentlig aldri hjelper til med husarbeid ellers i året heller? Anonymkode: 60d1e...fee Selvsagt må man ikke det. Har man en partner som ikke vil ha besøk av familien, bør partneren overkjøres eller byttes ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #69 Del Skrevet 5 timer siden Jeg er litt delt her. På en måte så forstår jeg deg, men på en annen måte så tenker jeg at dette bør kunne gå greit, forutsatt at din søster og dine foreldre stepper opp. Jeg fødte min første seint i november, han var ikke fylt en måned når julaften kom. Vi hadde 7 (!) overnattingsgjester i ganske mange netter, mine søsken, nieser, svigerinne og foreldre. Jeg var fysisk ute av stand til å legge på senger og vaske hus, komplikasjoner etter keisersnitt. Så jeg husker faktisk ikke hvordan huset ble vasket, det var ikke mannen for han hadde nok med andre ting. Julepyntingen tok foreldrene mine da de var på besøk rett etter fødsel i november/desember, unntatt juletreet som mannen fiksa rett før jul. Vasking tror jeg kanskje mamma gjorde, muligens søstera mi. Husker ikke. Jeg tror gjestene la på sengene sine selv, ellers så var det søstera mi som kom først som tok alt. Mamma og søster sto for julemiddagen og middag første dag. De andre middagene hjalp alle til med. Det jeg gjorde var å planlegge alle middagene på forhånd, hadde en enorm bestilling hos Oda som kom samme dag som noen av gjestene, slik at de kunne hjelpe å håndtere varer. Pinnekjøtt og ribbe kjøpte mannen i butikk, der hadde vi spesifikke krav og ville ikke bestille på nett. Mitt poeng er at med hjelp, så går det meste. Men da må du rekke opp hånda allerede nå og gi klar beskjed. Anonymkode: ca665...9e7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #70 Del Skrevet 5 timer siden Du MÅ ingenting. Det er familie og da kan man faktisk si : ’I år klarer jeg ikke ordne jul til alle. Enten må dere alle komme å hjelpe til eller så må vi i år feire et annet sted eller hver for oss’ Det er ståa i år. Å være konfliktsky og spille martyr er bare tull. Si fra! Anonymkode: 4ea77...cce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #71 Del Skrevet 5 timer siden Jeg håper sånn at du setter ned foten her! Vi fikk barn nr to i november, og det var det året vi begynte å feire med kun oss. Beste jula! Så rolig og avslappa. Jeg er ikke en som syns det er lett å si fra, i alle fall ikke med familien. Men akkurat på dette gav jeg beskjed om hvordan det ble. Jeg spurte ikke, jeg fortalte hvordan vi gjorde det i år. Og det er jo nettopp det, at dette bestemmer DU. Ditt liv, ditt hus, din barselstid: Du bestemmer. Du trenger ikke deres tillatelse eller godkjenning. Dere høres ut som en sammensveiset gjeng, relasjonen deres tåler at du setter grenser. Om ikke er det enda en grunn til stå opp for deg selv og babyen. (Og så vil jeg minne om hva stressa mor gjør for melkeproduksjonen og med babyen. Det er en dårlig kombo. Lytt til deg selv!) Anonymkode: 711ca...750 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 5 timer siden #72 Del Skrevet 5 timer siden Brunello skrev (41 minutter siden): Hun blir ikke brukt som dørmatte. De skal ha sin tradisjonelle julefeiring for fem voksne og to barn. Det er i høyden bittelitt mer arbeid ved skrelling av poteter når man lager maten. Ellers er det ikke noe ekstra arbeid i forhold til å lage tradisjonell norsk julemat. Men hvorfor synes du det er greit at søstra på 30 ikke deltar? Har ikke en nybakt mor lov til å være sliten? Prøver du å "ta ts" bare fordi hun er ts? Det er jo et kjent fenomen her på KG Hva om det var søstra som skrev tråden "søstra mi som er nybakt mor gidder ikke varte opp for meg som gjerne vil komme til dekket bord" Jeg tviler på at du hadde heiet på dama... Da skulle hun nok også taes 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 4 timer siden #73 Del Skrevet 4 timer siden Rucula skrev (2 minutter siden): Men hvorfor synes du det er greit at søstra på 30 ikke deltar? Har ikke en nybakt mor lov til å være sliten? Prøver du å "ta ts" bare fordi hun er ts? Det er jo et kjent fenomen her på KG Hva om det var søstra som skrev tråden "søstra mi som er nybakt mor gidder ikke varte opp for meg som gjerne vil komme til dekket bord" Jeg tviler på at du hadde heiet på dama... Da skulle hun nok også taes Hun hjelper sikkert litt til med å sette inn i oppvaskmaskinen, rydde litt og hjelpe til i løpet av oppholdet. Og hvorfor skal ts gjøre så mye. Mannen kan gjøre det meste. Mitt poeng er at dersom ts skal feire jul hjemme, er det ikke særlig ekstraarbeid om det kommer tre gjester til. Og mesteparten av klagingen i hi går ut på at det er mannen som ikke liker besøk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet 4 timer siden #74 Del Skrevet 4 timer siden Brunello skrev (1 time siden): Ja, det er sutre-svaret på kvinneguiden. Det er svært lite ekstraarbeid å ha tre ekstra til julemiddag og lunsj. Men kom igjen, kjør på med ego-opplegg. Så ser vi trådene om klaging over foreldre og søster som er for lite engasjert senere. Har du i det hele tatt lest hovedinnlegget? De forventer overnatting og full pakke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 4 timer siden #75 Del Skrevet 4 timer siden Lorieen skrev (2 minutter siden): Har du i det hele tatt lest hovedinnlegget? De forventer overnatting og full pakke. Det er fortsatt ikke spesielt mye å gjøre. Frokosten dagen etter blir å dekke på til tre ekstra. Ellers dekker man på med det samme pålegget. Og man skal vel ikke legge de. Det klarer de selv. Hadde det vært min søster og foreldre, hadde vi kunnet sove lenge mens de passet barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaisamaia Skrevet 4 timer siden #76 Del Skrevet 4 timer siden La det bare være. Si at det blir ikke aktuelt. Det går over. ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 4 timer siden #77 Del Skrevet 4 timer siden Enten må du si at dere ikke ønsker besøk i år siden dere har en ny baby eller så må du stille krav. De trenger ikke å overnatte. De kan hjelpe til, ta med mat osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #78 Del Skrevet 4 timer siden Skjønner ærlig talt ikke problemet. Vi bor 100 mil unna foreldrene mine. I fjor, én måned etter at vi fikk andremann, var de på juleferie hos oss. Jeg pyntet til jul mens babyen sov og på julaften kokte pinnekjøttet og potetene seg selv. Helt uproblematisk. Anonymkode: e9222...bab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MizzVic Skrevet 3 timer siden #79 Del Skrevet 3 timer siden Brunello skrev (2 timer siden): Dette er en helt annen situasjon. Nei det er det ikke. TS kan si til sin familie at hun ikke gidder stelle istand jul i år. Så får resten av de tross alt voksne menneskene i familien finne nye løsninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 3 timer siden #80 Del Skrevet 3 timer siden MizzVic skrev (1 minutt siden): Nei det er det ikke. TS kan si til sin familie at hun ikke gidder stelle istand jul i år. Så får resten av de tross alt voksne menneskene i familien finne nye løsninger. Jo, det er det. I ditt tilfelle dreier det seg om en som har hatt julefeiring hjemme i årtier og nå mener det er neste generasjon som må ta over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå