Gå til innhold

Nybakt mor og «tvunget» til å stelle i stand til jul 😐

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mor og søster var hos meg på barselbesøk i går. Mens de var her så minnet de meg på at det er «min tur» til å stelle istand til jul og at de gleder seg til å komme.  

I min familie så bytter vi på julefeiringen. Det er meg og mamma som står for julefeiringen annen hvert år. Min søster er fremdeles singel og bor i en 2-roms så hun slipper pga plass mangel. Og fordi hun er familiens baby. Selvom hun sitter godt i det med godt betalt jobb, høy utdanning og svært selvstendig på alle måter.

Jeg hadde håpet på å slippe i år fordi jeg nå nylig har fått barn, det er ikke lett å stelle i stand til jul med en nyfødt i hus. Min mann som er utenlandsk har ingen forståelse for denne tvungne julefeiringen, som han anser som slitsomt, anstrengende og DYRT. Sist vi stelte i stand til jul kom prislappen på godt over 5000kr bare for mat og drikke, så kommer selvsagt julegaver, dekorasjoner og pynt i tillegg. Og det er VELDIG mye jobb, med oppvask, ryddig og vasking i forkant, julemiddagen er ett kapittel for seg selv, så må jeg re opp og ordne til overnatting. Det vanlige hos oss er at gjestene, mine foreldre og søster kommer julaften og overnatter til første juledag. Første juledag har vi som tradisjon å spise brunsj sammen. Før aller drar hjem litt ut på ettermiddagen. Min mann synes denne overnattingen er grusom, han føler seg veldig ukomfortabel i sitt eget hjem, han synes det er slitsomt å ha så mange i hus. Så forstår han ikke hvorfor ikke alle kan dra hjem til seg selv etter julemiddagen siden alle bor Max 30 min med bil unna. Selvom vi har plass nok, med  gjesterom og gjestebad. Overnattingen er også nødvendig fordi mine foreldre og søster liker å ta ett glass alkohol til julemiddagen. 

I motsetning til mannen min så synes jeg julefeiringen hos oss er hyggelig selvom det er mye jobb. Men med en nyfødt og en barnehageunge som krever sitt, er jeg ikke istand til å stelle i stand i år. Jeg prøvde å ta opp dette med min søster over telefon i dag, men hun avfeide det med «dette fikser du, du er så flink så». Hun fortalte også at mamma har lagt opp vaktene sine etter at julefeiringen er hos meg, så hun jobber både julaften frem til hun skal til meg. Og har kveldsvakt første juledag, slik at hun drar på jobb rett etter brunsj hos meg. 

Det ser ut til at jeg må vare bite i det sure eplet og stelle i stand til jul. Men synes det er vanskelig og slitsomt. Så irriterer det meg grenseløst at min voksne søster på snart 30 år ikke blir pålagt noe ansvar. Hvorfor er det en selvfølge at hun skal få komme til dekket bord hver bidige jul?! Vi er tross alt bare 6 stykker (7 inkludert baby), vi får sikkert plass rundt ett bord i stua hennes. Så får vi heller dra hjem etter maten. 

Og min mor kunne kanskje tatt bitte litt mer hensyn? Jeg har nettopp presset ut en 4,2 kilos baby, blitt sydd og lappet igjen der nede og er helt ødelagt i kroppen etter fødselen. Babyen er  som klistret til meg 24/7. Gruer meg veldig til min mann må på jobb igjen neste uke og jeg blir helt alene med baby. 

Uff, dette er en utblåsning! Hva hadde dere gjort i min situasjon? 

Anonymkode: 93c97...83f

• Hjerte 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For noen drittfolk!!!! Si nei!!!!!

Anonymkode: 3be5d...0dc

• Liker 15
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må tørre å gi beskjed om at nei, dette er ikke greit! Så mange konfliktsky folk i dette landet, jeg blir helt matt

Anonymkode: 3be5d...0dc

• Liker 24
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din søster kan stelle istand jul hos dere. Overnatting dropper dere. I verste fall får dere kjøre dem hjem igjen når kvelden er over over hvis de absolutt må drikke.

Anonymkode: 0fd7e...a7f

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke din søster hjelpe deg med å ordne i stand hjemme hos deg? 

Anonymkode: b0c88...7a2

• Liker 16
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må si tydelig i fra om at det er uaktuelt. 

Anonymkode: 0f66b...470

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at det er uaktuelt nå som du nettopp har fått barn nr 2. Så får din mor og din søster krangle om hvem av dem det blir. Setter du ikke ned beinet kommer til å bli herset med i mange år fremover. Best å sette grenser nå. Si det du sa her. Du orker ikke, det er urettferdig, og du GRUER deg. 

Anonymkode: f498a...8e4

• Liker 14
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at du stiller huset ditt til disposisjon pga plassmangel hos din søster, men at hun får ta all jobben dette året. Det inkluderer handling, vasking av gjesterom og fellesarealer og pynting av juletre sammen med eldste barnet. Ikke minst julemiddag og rydding etterpå. Så sier du at du gleder deg til å se alle sammen.

Om ikke dette ble godtatt så feirer dere alene i år. Makan 🤯 Stå på ditt TS!

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 ekstra gjester , det må da gå bra. 

Anonymkode: 04d38...bb3

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så får de bare bli sure. Folk blir sure når folk setter grenser for seg, det er noe med å lære å tåle å stå i det. 

Anonymkode: f498a...8e4

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan ikke din søster hjelpe deg med å ordne i stand hjemme hos deg? 

Anonymkode: b0c88...7a2

TS må ikke finne på å foreslå et slikt "kompromiss". Det vil i realiteten ble TS som organiserer, handler inn, vasker og rydder og dekker på, samt lager all mat og whatever annet jeg har glemt.

TS: si at dere i år velger å kun være kjernefamilie på julaften pga ny baby.

• Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om du tok på deg voksentrusene og ikke spurte dem om du skal stelle istand til jul for dem. Men fortalte dem hvordan det blir. Du er voksen, du har to barn og familie. De bestemmer ikke over deg. Si at du har nyfødt baby, så du tar ikke på deg vertinnejobben i år. Så foreslår du at enten kan din søster være vertskap hos seg, eller hun kan være vertskap i deres mors hus. Hvis hun ikke tar på seg dette, så får dere heller feire hver for dere denne gang. Så legger du til at dette vil gå kjempebra, hun er så flink så, og hun har ikke engang to barn rundt leggene. 

Anonymkode: 083ee...969

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du omgir deg med idioter, beklager men det er sannheten. Vet det kanskje ikke var det svaret du ønsket.

Anonymkode: 6d87d...fd0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Mor og søster var hos meg på barselbesøk i går. Mens de var her så minnet de meg på at det er «min tur» til å stelle istand til jul og at de gleder seg til å komme.  

I min familie så bytter vi på julefeiringen. Det er meg og mamma som står for julefeiringen annen hvert år. Min søster er fremdeles singel og bor i en 2-roms så hun slipper pga plass mangel. Og fordi hun er familiens baby. Selvom hun sitter godt i det med godt betalt jobb, høy utdanning og svært selvstendig på alle måter.

Jeg hadde håpet på å slippe i år fordi jeg nå nylig har fått barn, det er ikke lett å stelle i stand til jul med en nyfødt i hus. Min mann som er utenlandsk har ingen forståelse for denne tvungne julefeiringen, som han anser som slitsomt, anstrengende og DYRT. Sist vi stelte i stand til jul kom prislappen på godt over 5000kr bare for mat og drikke, så kommer selvsagt julegaver, dekorasjoner og pynt i tillegg. Og det er VELDIG mye jobb, med oppvask, ryddig og vasking i forkant, julemiddagen er ett kapittel for seg selv, så må jeg re opp og ordne til overnatting. Det vanlige hos oss er at gjestene, mine foreldre og søster kommer julaften og overnatter til første juledag. Første juledag har vi som tradisjon å spise brunsj sammen. Før aller drar hjem litt ut på ettermiddagen. Min mann synes denne overnattingen er grusom, han føler seg veldig ukomfortabel i sitt eget hjem, han synes det er slitsomt å ha så mange i hus. Så forstår han ikke hvorfor ikke alle kan dra hjem til seg selv etter julemiddagen siden alle bor Max 30 min med bil unna. Selvom vi har plass nok, med  gjesterom og gjestebad. Overnattingen er også nødvendig fordi mine foreldre og søster liker å ta ett glass alkohol til julemiddagen. 

I motsetning til mannen min så synes jeg julefeiringen hos oss er hyggelig selvom det er mye jobb. Men med en nyfødt og en barnehageunge som krever sitt, er jeg ikke istand til å stelle i stand i år. Jeg prøvde å ta opp dette med min søster over telefon i dag, men hun avfeide det med «dette fikser du, du er så flink så». Hun fortalte også at mamma har lagt opp vaktene sine etter at julefeiringen er hos meg, så hun jobber både julaften frem til hun skal til meg. Og har kveldsvakt første juledag, slik at hun drar på jobb rett etter brunsj hos meg. 

Det ser ut til at jeg må vare bite i det sure eplet og stelle i stand til jul. Men synes det er vanskelig og slitsomt. Så irriterer det meg grenseløst at min voksne søster på snart 30 år ikke blir pålagt noe ansvar. Hvorfor er det en selvfølge at hun skal få komme til dekket bord hver bidige jul?! Vi er tross alt bare 6 stykker (7 inkludert baby), vi får sikkert plass rundt ett bord i stua hennes. Så får vi heller dra hjem etter maten. 

Og min mor kunne kanskje tatt bitte litt mer hensyn? Jeg har nettopp presset ut en 4,2 kilos baby, blitt sydd og lappet igjen der nede og er helt ødelagt i kroppen etter fødselen. Babyen er  som klistret til meg 24/7. Gruer meg veldig til min mann må på jobb igjen neste uke og jeg blir helt alene med baby. 

Uff, dette er en utblåsning! Hva hadde dere gjort i min situasjon? 

Anonymkode: 93c97...83f

Her må du trene på å sette grenser. Kan søsteren din komme til deg og ha ansvar for maten? Kan du og mannen feire alene i år? 

Anonymkode: 34498...306

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se det litt fra en annen side. Denne 30-årige "babyen" av en søster sliter kanskje med ensomhet, ikke har hun verken barn eller kjæreste mens søsteren lever "det perfekte liv" i sus og dus med mann og barn. 

Moren din har nok gledet seg veldig til å møte dere og få tid med den nyfødte. Kanskje hun booket inn vakter såpass tett på feiringen slik at hun ikke var hos dere for lenge. Hun merker nok at mannen din ikke liker at hun overnatter.

Du må rett og slett forklare dem at du har et litt annet perspektiv på saken. At nytt barn fører til en annerledes hverdag og at du helst ikke vil stå for julefeiring i år. Samtidig må du jo respektere at ingen kunne vite at du skulle ombestemme deg i november (!), kun én mnd før feiringen. Her må du ta litt selvkritikk, for graviditeten og proksimiteten til julefeiringen har du visst om og evnet til å planlegge rundt siden i vår. Du har altså latt dette dra ut til siste sekund og legger (virker det som) mye av skylda på det det ser ut til at du tenker på som en bortskjemt søster og en gnien mor. Men så har jo du også skapt denne situasjonen ved å vente istedenfor å ta samtalen da det fortsatt var mange mnd igjen.

Anonymkode: c0c69...b64

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selvsagt kan man stelle i stand jul til tross for baby i hus. Det gjør vi, det er jo litt av ansvaret vi har som foreldre - å lage i stand koselige tradisjoner for barna våre. Bursdager, jul, 17.mai-frokoster osv. ring stopper jo ikke opp når vi får barn, snarere tvert imot. Har aldri slått meg at jeg skal få andre til å ordne i stand selskap på mine vegne bare fordi jeg har barn. 

Anonymkode: 8d9a9...cb2

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må du jo bare si fra at dette orker du ikke akkurat i år. Foreslå at dere har julaften hos din mor og at din søster kan hjelpe til der om hun skal jobbe. Evt at de kommer til dere,men uten overnatting hvis det gjør det enklere. Pluss bidrar med mat/hjelp. Så får du heller si at dere velger å feire alene om de ikke respekterer dine ønsker. . 

Anonymkode: e0a2f...73a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har du sagt fra, da? Si at du er for sliten, at det blir for mye for deg i år? Så får enten søsteren din ta den vanlige feiringen eller så får dere ta en ekstremt nedskalert versjon hos en av dere.

Anonymkode: 07c11...cc7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...