AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #41 Del Skrevet 4 timer siden Pasienten er mitt fokus. Hadde holdt røyken uten tvil. Anonymkode: b9dce...eb6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #42 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men de ble jo åpenbart ikke syke, da de valgte å fortsette å oppholde seg i rommet mens pasienten røykte. Dette handler i dette tilfellet tydeligvis kun om rigide overbevisninger og moralisme. Anonymkode: 4063e...d35 Og det blir feil synes jeg. Heilt feil tidspunkt. Men helt ok å nekte, synes jeg. Anonymkode: 8c420...e62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mizzy Skrevet 4 timer siden #43 Del Skrevet 4 timer siden Helt enig med deg. Er uetisk å være «belærende» av de og ikke ville holde røyken. Personen må da få ha litt verdighet og bestemme det selv. Om den kroppen fikk røyk i seg på siste tiden i livet, så hva så? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 4 timer siden #44 Del Skrevet 4 timer siden (endret) Jeg hadde sikkert gjort det samme. Du kan godt stå støtt i det valget. Verdighet, autonomi og litt kjærlighet på slutten der, det blir aldri feil. Endret 4 timer siden av BobbySocks 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiyo Skrevet 4 timer siden #45 Del Skrevet 4 timer siden Tenkt å nekte noens siste ønske på den måten! Jeg hadde faen meg holdt den røyken! Hvor løk går set an på bli. Jeg hadde gjort det samme som deg, TS. Skal ikke en døende person få nyte en siste sigarett? Helt idiotisk av kollegaene dine. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #46 Del Skrevet 4 timer siden Kudos til ts og evnen til å gjøre det som er rett på tross av motstand! Anonymkode: 28fee...ef7 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #47 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kudos til ts og evnen til å gjøre det som er rett på tross av motstand! Anonymkode: 28fee...ef7 ❤️🥺 ts Anonymkode: 8218a...5eb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet 4 timer siden #48 Del Skrevet 4 timer siden Herregud! Hvis jeg lå på det siste, ville jeg hatt både en røyk eller to, samt en seriøs drink. Å nekte en døende det, er bare slemt. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #49 Del Skrevet 4 timer siden Hadde gjort det samme som deg! Og jeg skjønner ikke hvorfor de mener det er DU som har gjort noe uetisk... I mine øyne er det dine kolleger, som nektet å innfri et av de siste ønskene til et døende menneske, som opptrådte uetisk Anonymkode: e64bb...d78 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #50 Del Skrevet 4 timer siden Hadde garantert holdt den røyken og stått veldig fint i det. Regner ikke med at dere sitter i sigarettrøyk flere ganger daglig, og selv jeg med astma hadde fint klart å sitte i den røyken en stund. Poenget må jo være å finne ut problemet er røyken eller om problemet er at de føler seg overkjørt. Så lenge siste ønsker er formidlet og pasienten har fått beskjed om at det skal utføres, så er det etter mitt syn ekstremt dårlig etikk å ikke etterkomme disse når de er mulige å gjennomføre. Om det så er en røyk, et glass vin, å se en solnedgang eller spise en pølse.... Du gjorde det riktige, TS. Aner ikke det juridiske bak dette, og jeg er antirøyker egentlig, men hadde gjort dette igjen og igjen i tilsvarende situasjon! Anonymkode: 990f9...0f4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #51 Del Skrevet 4 timer siden Jeg ville holdt røyken for personen siden det var på slutten om det var en sjelden gang. Var det derimot en som ikke låg på det siste så ville jeg ikke holdt røyken for personen flere ganger om dagen å blitt utsatt for passiv røyking. Men skjønner jo at folk er forskjellige. Hadde det vært mulig så hadde jeg heller reist til denne personen selv å holdt røyken i stede for noen som absolutt ikke ville det. Anonymkode: 555ff...c43 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #52 Del Skrevet 4 timer siden Jeg skjønner ikke de som blander "uetisk" inn i det i det hele tatt. Det er uetisk å hjelpe andre å gjøre helseskadelige ting - i dette tilfellet spilte det ingen rolle til eller fra for helsa. Man er så ubeskrivelig enkel og fanatisk når man ser noe iboende uetisk i røyk... Anonymkode: e8e9d...d18 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #53 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hadde gjort det samme og stått støtt i det. De 2 kollegaene hadde jeg nok og skrevet et avvik på. Å kjøre en røykesluttkampanje på dødsleiet blir for dumt. Og hadde du selv engang hvert røyker hadde du forstått hvorfor den var så viktig 😉uten at det egentlig har noe med saken å gjøre. Bra du gjorde det. Anonymkode: 35fd7...a67 Jeg selv ville hjelpt personen med den røyken. Likevel så synes jeg ikke man kan man ikke skrive avvik på at de ikke ville gjøre det, nettopp fordi at passiv røyking er skadelig. Anonymkode: 555ff...c43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
strawberry88 Skrevet 4 timer siden #54 Del Skrevet 4 timer siden Det uetiske i dette er at hen har blitt lovd dette og nesten ikke fikk det. Jeg er helt enig med deg, man hjelper en døende pasient med dette. At røyk er farlig etc, er en ting. Men dette var en terminal pasient med kort tid igjen å leve. Bare tull å skulle starte med røykeslutt og belæring om hvor farlig dette er. Og i forhold til krav om røykfri arbeidsplass, så er det ikke nødvendigvis så enkelt innen helse, spesielt hjemmesykepleie og på sykehjem. Pasienter/beboere har rett til å gjøre som de vil i sitt hjem. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #55 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei. Jeg sto overfor et dilemma og nå er jeg veldig usikker. Jeg jobber som sykepleier i hjemmesykepleien. Nylig hadde vi en hjemmedød. En person ønsket å dø hjemme og fikk dø hjemme. Forventet og planlagt. Vedkommende hadde to viktige ønsker: 1) Å være godt symptomlindret 2) Få hjelp til å røyke når hen ikke klarte det selv lenger. Hen ble akutt syk på vår vakt. Det gikk nedover og hen ba om hjelp til å holde røyken. Klarte det ikke selv. Kollegene som var hos hen avviste dette ønsket fordi «å røyke er feil, så det skal de ikke hjelpe noen med» og «det er uetisk». Hen minnet om at dette var hens siste ønske og ba om hjelp til dette (hadde ingen pårørende). De nektet. Den ene ringte til meg for å informere. Jeg motiverte dem til å holde røyken for vedkommende. Et langt og verdig liv skulle avsluttes. Vedkommende holdt ikke på å bli kvalt og røyken ville IKKE føre til mer plage på dette tidspunktet. Det kartla vi sammen, men de ville ikke. Det gjorde at jeg måtte avbryte en arbeidsoppgave og gå og holde røyken. Vedkommende fikk den viktige røyken (ikke spør meg hvorfor det var så viktig) og hen takket veldig!!! for hjelpen. Kort tid etter sovnet hen inn🖤 Mine to kolleger har vært så sinte på meg for at jeg har overkjørt dem og gjort noe uetisk. Jeg hater konflikter, men visste hvor viktig den røyken var for den personen. Det ble tatt opp på kontoret. Noen var på lag med meg, men overraskende mange syntes dette gikk mot retningslinjene for sykepleiere. Jeg vet ikke hva jeg skal tenke om dette. Jeg føler at jeg har gjort noe feil, både med tanke på overkjøring av kolleger (de to satt der mens jeg holdt røyken) og med tanke på at røyk er røyk. Jeg motiverer jo pasienten til røykeslutt og kan bruker mye ressurs på det vanligvis. Hadde jo aldri i livet gjort dette for en «frisk» pasient for moro skyld, men herregud, et verdig liv skulle avsluttes og mennesket hadde kun ett ønske utenom medisineringen. Når jeg tenker meg om, angrer jeg ikke, men det er dårlig stemning på kontoret☹️ Hva tenker dere? Jeg tåler kritikk. Anonymkode: 8218a...5eb Du har overhodet ikke gjort noe galt, men det har derimot dem ! at dem mente at å røyke er feil og at det er uetisk , er det dummeste jeg har hørt på ei stund 🥵🙈 Anonymkode: 84aa9...029 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #56 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg selv ville hjelpt personen med den røyken. Likevel så synes jeg ikke man kan man ikke skrive avvik på at de ikke ville gjøre det, nettopp fordi at passiv røyking er skadelig. Anonymkode: 555ff...c43 Det er snakk om EN jævla røyk. Ikke gasskammeret i en konsentrasjonsleir. Noen kan naturligvis ikke, men de aller fleste av oss vil tåle den passie røyken. Jeg ville vært ekstremt nysgjerrig på om disse folkene trekker seg unna de som røyker på fest... Anonymkode: 73aa0...eda 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #57 Del Skrevet 3 timer siden Min venninne jobber på sykehus, og der triller de gamle, syke mennesker ut på verandaen for at de skal få tatt seg en røyk. Når de er så gamle og uansett snart skal dø har det ikke noe å si. De kan bli stresset om de ikke får røyket, og det er ikke bra det heller. Anonymkode: d4279...dd4 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #58 Del Skrevet 3 timer siden Det er jo bare en ting å konkludere av dette ; man må prate om det og gi tydelige retningslinjer man kan bruke neste gang noe slik dukker opp. Hvor går grensen, hvem skal ta jobben, de som av helsemessige grunner kan bør si tydelig fra om det osv. Anonymkode: 2418a...f33 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #59 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei. Jeg sto overfor et dilemma og nå er jeg veldig usikker. Jeg jobber som sykepleier i hjemmesykepleien. Nylig hadde vi en hjemmedød. En person ønsket å dø hjemme og fikk dø hjemme. Forventet og planlagt. Vedkommende hadde to viktige ønsker: 1) Å være godt symptomlindret 2) Få hjelp til å røyke når hen ikke klarte det selv lenger. Hen ble akutt syk på vår vakt. Det gikk nedover og hen ba om hjelp til å holde røyken. Klarte det ikke selv. Kollegene som var hos hen avviste dette ønsket fordi «å røyke er feil, så det skal de ikke hjelpe noen med» og «det er uetisk». Hen minnet om at dette var hens siste ønske og ba om hjelp til dette (hadde ingen pårørende). De nektet. Den ene ringte til meg for å informere. Jeg motiverte dem til å holde røyken for vedkommende. Et langt og verdig liv skulle avsluttes. Vedkommende holdt ikke på å bli kvalt og røyken ville IKKE føre til mer plage på dette tidspunktet. Det kartla vi sammen, men de ville ikke. Det gjorde at jeg måtte avbryte en arbeidsoppgave og gå og holde røyken. Vedkommende fikk den viktige røyken (ikke spør meg hvorfor det var så viktig) og hen takket veldig!!! for hjelpen. Kort tid etter sovnet hen inn🖤 Mine to kolleger har vært så sinte på meg for at jeg har overkjørt dem og gjort noe uetisk. Jeg hater konflikter, men visste hvor viktig den røyken var for den personen. Det ble tatt opp på kontoret. Noen var på lag med meg, men overraskende mange syntes dette gikk mot retningslinjene for sykepleiere. Jeg vet ikke hva jeg skal tenke om dette. Jeg føler at jeg har gjort noe feil, både med tanke på overkjøring av kolleger (de to satt der mens jeg holdt røyken) og med tanke på at røyk er røyk. Jeg motiverer jo pasienten til røykeslutt og kan bruker mye ressurs på det vanligvis. Hadde jo aldri i livet gjort dette for en «frisk» pasient for moro skyld, men herregud, et verdig liv skulle avsluttes og mennesket hadde kun ett ønske utenom medisineringen. Når jeg tenker meg om, angrer jeg ikke, men det er dårlig stemning på kontoret☹️ Hva tenker dere? Jeg tåler kritikk. Anonymkode: 8218a...5eb Min nabo hadde lungekreft og hadde ikke lang tid igjen å leve. Hans datter nektet å kjøpe røyk til han. Jeg kjøpte det. Han ble glad og sa nå kunne han leve de siste ukene før han døde og være mer rolig. Anonymkode: 5821a...564 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pilleville Skrevet 3 timer siden #60 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis man hjelper noen med å holde røyken, så blir man selv utsatt for passiv røyking. Dette er noe man absolutt ikke skal trenge å måtte utsettes for som helsepersonell, og derfor må det være helt greit å si nei til det. I tillegg er det faktisk helsepersonell som har astma eller er gravid for eksempel. Det bør også være ditt eget valg hvis du velger å avslutte din arbeidsoppgave for å gjøre dette, og utsette deg selv for passiv røyking. Anonymkode: 06897...0fb Wow. De gikk ikkje ut var rommet bnår røyken vart røkt eingang 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå