Gå til innhold

Et dilema: Er mine kolleger firkante eller er jeg helt ute å kjører?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg sto overfor et dilemma og nå er jeg veldig usikker. Jeg jobber som sykepleier i hjemmesykepleien. Nylig hadde vi en hjemmedød. En person ønsket å dø hjemme og fikk dø hjemme. Forventet og planlagt. Vedkommende hadde to viktige ønsker: 1) Å være godt symptomlindret 2) Få hjelp til å røyke når hen ikke klarte det selv lenger. Hen ble akutt syk på vår vakt. Det gikk nedover og hen ba om hjelp til å holde røyken. Klarte det ikke selv. Kollegene som var hos hen avviste dette ønsket fordi «å røyke er feil, så det skal de ikke hjelpe noen med» og «det er uetisk». Hen minnet om at dette var hens siste ønske og ba om hjelp til dette (hadde ingen pårørende). De nektet. Den ene ringte til meg for å informere. Jeg motiverte dem til å holde røyken for vedkommende. Et langt og verdig liv skulle avsluttes. Vedkommende holdt ikke på å bli kvalt og røyken ville IKKE føre til mer plage på dette tidspunktet. Det kartla vi sammen, men de ville ikke. Det gjorde at jeg måtte avbryte en arbeidsoppgave og gå og holde røyken. Vedkommende fikk den viktige røyken (ikke spør meg hvorfor det var så viktig) og hen takket veldig!!! for hjelpen. Kort tid etter sovnet hen inn🖤

Mine to kolleger har vært så sinte på meg for at jeg har overkjørt dem og gjort noe uetisk. Jeg hater konflikter, men visste hvor viktig den røyken var for den personen. Det ble tatt opp på kontoret. Noen var på lag med meg, men overraskende mange syntes dette gikk mot retningslinjene for sykepleiere. Jeg vet ikke hva jeg skal tenke om dette. Jeg føler at jeg har gjort noe feil, både med tanke på overkjøring av kolleger (de to satt der mens jeg holdt røyken) og med tanke på at røyk er røyk. Jeg motiverer jo pasienten til røykeslutt og kan bruker mye ressurs på det vanligvis. Hadde jo aldri i livet gjort dette for en «frisk» pasient for moro skyld, men herregud, et verdig liv skulle avsluttes og mennesket hadde kun ett ønske utenom medisineringen. Når jeg tenker meg om, angrer jeg ikke, men det er dårlig stemning på kontoret☹️

Hva tenker dere? Jeg tåler kritikk. 

Anonymkode: 8218a...5eb

• Liker 5
  • Hjerte 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og jeg vet ikke hvorfor den røyken var såååå viktig for vedkommende, men det var den og dette hadde ikke jeg noe med. Jeg ville bare gi hen sitt siste ønske på jorda🥲

Ts

• Liker 3
  • Hjerte 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At dere hadde forberedt dere ekstremt dårlig på situasjonen. Dere visste jo dette kom. 

Anonymkode: 0ad9c...58a

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde 100 % sikkert gjort det samme som deg og stått støtt i valget mitt. 

At noen er uenige er helt ok, men jeg hadde gjort det samme igjen og igjen. 

Anonymkode: cfe30...a13

• Liker 34
  • Hjerte 3
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

At dere hadde forberedt dere ekstremt dårlig på situasjonen. Dere visste jo dette kom. 

Anonymkode: 0ad9c...58a

Ja. Mye som dessverre går glipp i en travel hverdag i helsevesenet. Ofte har man ikke tid til å lese alt som står i journalen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ok å si nei til, grunnet egen rett til røykfritt arbeidsmiljø. Ugreit å nekte begrunnet i egne moralske synserier.

Ekstremt uetisk å ta debatten der og da, og ikke når vedkommende var oppegående og fikk forståelse for at ønskene skulle bli oppfylt.

Anonymkode: 7fa3e...5c3

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde holdt røyken. Jeg hadde ikke preget helsegevinst i å slutte for en som uansett skulle dø uansett hva siste ønsket var. Jeg hadde nok holdt om det var sterkere enn røyk også, om jeg aldri så mye er mot narkotika. 

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder med deg. En døende pasient ønsker å ta en siste røyk. Innvilget. Det er ikke akkurat som om det er noen vits å plage personen til å tvangsslutte, dager eller timer før personen sovner inn uansett.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gjort det samme. Jeg har holdt den røyken. Jeg jobber med døde mennesker. Jeg får mange rare ønsker. Men jeg oppfyller de for dem. Er jo det minste jeg kan gjøre. 

Anonymkode: 4bee5...545

• Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg. Å røyke på dødsleiet er ikke det som tar livet av vedkommende og mitt personlige moralske kompass er uvesentlig i en slik situasjon. 

Om det var pga. arbeidsmiljø så burde vel de 2 andre trukket seg ut av rommet mens den døende røyka. Og det gjorde de ikke. Så det handlet ikke om et røykfritt arbeidsmiljø.

Jeg hadde gjort akkurat det samme som deg. Jeg kunne også gitt vedkommede alkohol, om han/hun ønsket det (og det ikke kom i skadelig konflikt med andre medikamenter)

Anonymkode: 644b0...977

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ønsket en faglig begrunnet forklaring på akkurat hvilke etiske retningslinjer jeg hadde brutt. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sykepleieres oppgave å vurdere om de selv synes en pasient sin handling er etisk eller uetisk.

Det er ikke innenfor rammeverket til en helsearbeider.

Dersom dere ikke har jevnlige møter der etisk refleksjon står på programmet: få det opp og gå. Dersom dere har det: ta med deg dette temaet inn i slike møter.

Her og nå? Meld dette inn som et avvik. At folk så mye som tenke tanken på å sette seg selv som tilfeldig ansatt i helsevesenet til dommer over en pasient sine livsvalg tilsier at leder har en enorm oppgave med å få dere opp og gå på helt normal arbeidsetikk. Meld det inn. Og behandle det som et avvik. Fordi det er et avvik.

Anonymkode: 5ef8e...878

• Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig med deg. Å røyke på dødsleiet er ikke det som tar livet av vedkommende og mitt personlige moralske kompass er uvesentlig i en slik situasjon. 

Om det var pga. arbeidsmiljø så burde vel de 2 andre trukket seg ut av rommet mens den døende røyka. Og det gjorde de ikke. Så det handlet ikke om et røykfritt arbeidsmiljø.

Jeg hadde gjort akkurat det samme som deg. Jeg kunne også gitt vedkommede alkohol, om han/hun ønsket det (og det ikke kom i skadelig konflikt med andre medikamenter)

Handlet ikke om røykfritt arbeidsmiljø. Det spurte jeg om da de ringte. Dessutten satt alle vi 4 på et lite rom, men etterpå var det en av begrunnelsene deres. Jeg forstår ikke. 

ts

• Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dette var et uttrykt ønske i forkant, burde det jo ha vært snakket om og avklart på forhånd. Å nekte en døende en siste røyk på helsemessig grunnlag er jo bare latterlig, men diskusjonen om når og hvorvidt etikk og retningslinjer kan og skal vike bør jo tas på generelt grunnlag, så dere ikke havner i sånne situasjoner igjen. Uverdig for den døende og vanskelig for den ansatte. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gjort de samme som deg. Vedkommende hadde bedt på forhånd om dette og ingen som ikke kan holde røyken har noe der å gjøre. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det har blitt framsatt siste ønsker fra en døende pasient og det har tydeligvis ikke blitt avslått at dere skulle utføre disse siste ønskene, dermed var det utrolig uprofesjonelt, dømmende og ekstremt umoralsk at disse to å nekte og utføre dette ønsket.

Men det tydeliggjør at arbeidsplassen din har mangler når det kommer til å skulle innfri siste ønsker, forarbeidet for det og rutinene rundt det. For det der skulle ha vært avklart _før_ det skjedde.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kollegaene dine er firkantede og moralistiske! Som alt for mange nordmenn er. Du gjorde det rette!

Anonymkode: 738ff...3a1

• Liker 9
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man hjelper noen med å holde røyken, så blir man selv utsatt for passiv røyking. Dette er noe man absolutt ikke skal trenge å måtte utsettes for som helsepersonell, og derfor må det være helt greit å si nei til det. I tillegg er det faktisk helsepersonell som har astma eller er gravid for eksempel.

Det bør også være ditt eget valg hvis du velger å avslutte din arbeidsoppgave for å gjøre dette, og utsette deg selv for passiv røyking. 

Anonymkode: 06897...0fb

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis man hjelper noen med å holde røyken, så blir man selv utsatt for passiv røyking. Dette er noe man absolutt ikke skal trenge å måtte utsettes for som helsepersonell, og derfor må det være helt greit å si nei til det. I tillegg er det faktisk helsepersonell som har astma eller er gravid for eksempel.

Det bør også være ditt eget valg hvis du velger å avslutte din arbeidsoppgave for å gjøre dette, og utsette deg selv for passiv røyking. 

Men da burde de 2 som nektet dette forlatt rommet når TS og den døende røyka. Det gjorde de ikke. De ble sittende i rommet.

Altså: Passiv røyking var ikke årsaken

• Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

1 røyk på dødsleiet? Kan det gå så gærnt? Da kan vi heller stramme inn andre steder for å ta vare på helsen vår. 

skjønner hva du mener, men både graviditet, astma og helsemessige årsaker til dette var utelukket. Da burde de ikke sitte på andre side av sengen under røykingen. 

Ts

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...