Gå til innhold

Nok et spørsmål om julefeiring

saeone

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Du planlegger seriøst å dra fra kone og egne barn i fire dager, for å bruke et døgn hos din mor. 

Og du har heller ikke bil og lappen, slik at en slik reise kan gjøres med familien på en koselig måte. 

Bli voksen. 

Anonymkode: 7c3d4...dee

Herregud, det er jo når man er voksen man kan gjøre sånt. 

Er snakk om fire dager i året, fatter ikke dette opphenget i at man må være sammen hele jævla tiden. 

TS har jo "føyd" seg etter kona si i mange år, kanskje det er hyggelig for ham å besøke egen slekt en gang også. 

Anonymkode: 55050...36c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du svarer ikke på hvordan du skal tvinge de til å bli med. 

Ingen kan tvinge deg til noe som helst på julaften. Du kan dra til din familie om det er det du vil, selv om det betyr at du ikke er med barnet ditt, du kan sitte hjemme og sture mens kone og barn er hos svigers, du kan jobbe frivillig på suppekjøkken eller ta en øl med gutta. 

Så hvordan skal du tvinge de til å bli med østpå?

Anonymkode: 10a18...4eb

Jeg kan jo selvfølgelig ikke tvinge de, ønsker ikke det heller. Men det rettferdige her synes jeg, er jo at vi tar annethvert år ( Også mtp at jeg flyttet fra hjembyen for å være med henne og barnet).Men det har møtt motstand hos min kone. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunhilde skrev (4 minutter siden):

Det er mulig du er nesten 50, men voksen er du ikke. 

Du har lappen og bil, sier du, og det er relevant for tråden og ts problemstilling fordi? 

Fordi TS ikke har lappen eller bil, og familie på andre siden av landet. Som igjen krever at det går to fulle reisedager, på stappfulle juletog, med alt av bagasje. På de veldig få fridagene mange i full jobb har akkurat juledagene. 

Han har ikke akkurat lagt til rette for at det skal være behagelig for mor og barn å besøke sin side av familien. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi TS ikke har lappen eller bil, og familie på andre siden av landet. Som igjen krever at det går to fulle reisedager, på stappfulle juletog, med alt av bagasje. På de veldig få fridagene mange i full jobb har akkurat juledagene. 

Han har ikke akkurat lagt til rette for at det skal være behagelig for mor og barn å besøke sin side av familien. 

Og om jeg hadde satt meg på bakbeina når hun ble gravid og sagt " Ja, da får du flytte hit?". For jeg flyttet over fordi jeg så at hun hadde større behov for nærhet til familie enn meg. Men jeg har også behov for det.

Og når hun ønsket å feire jul med sin familie 7 timer unna, skulle jeg sagt at " Nei, det vil ikke jeg, liker å våkne i egen seng på julaften og ha mine faste ritualer?" 

Jeg hadde gladelig tatt annethvert år, på buss eller tog, fordi jeg hadde forstått behovet hennes for å kunne se egen familie i høytiden når vi bor langt unna. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

... 

Han har valgt å flytte for at konen skal få være nærme sin familie alle de andre dagene i året, og så har han ikke lagt til rette?! 

Hvor trangsynt går det an å være? :murvegg:

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad for at vi hadde annenhver jul nå som mine foreldre er døde. 
Jeg forstår deg godt ts, vi har familie på lånt tid, være med familien man kom fra i utganspunktet er verken egoistisk eller teit. 
Jeg synes det å nedprioritere egen familie for man har fått en ny er veldig egoistiske, man utvider familien man kutter den ikke ut. 
Bare å reise så får de velge selv, men jeg synes din kone er veldig egoistisk.

Jeg gruet meg så veldig første gang vi skulle til svigers, det var vondt og sært. Jeg gjorde det likevel for mannen min. 
Og de som sier at det er dårlig at man lar de eldre arrangere, men det er da mulig at de vil det selv. Du får ikke min svigermor til å stoppe å arrangere jul. Hun elsker det :) 

Anonymkode: 4109a...238

• Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

saeone skrev (1 time siden):

O

Nå er faktisk noe av grunnen til at jeg valgte å flytte mange timer fra barndomsbyen , at min kone ønsket å være nær sin familie . Jeg var ikke så avhengig av det, men etter over ti år kjenner jeg at jeg også har et behov for å se min familie oftere. Feks i høytider.

Dette er dessverre noe man lærer på den brutale måten - det å flytte til hentes hjemby gjør at hennes omgangskrets og familie blir toneangivende for deres relasjoner. Barn får et tettere forhold til besteforeldrene som bor nærmest, og nå blir det etablert at det er hos dem det er «ordentlig jul».

Jeg synes nå som minimum dere kunne begynne å feire jul hjemme hos dere, ikke hos svigers (og at din mor også skal dit). Dere har fått barn selv, og kan holde egen julaften.

Utover det synes jeg hun er lite fleksibel. Jeg har venner som er gift med menn fra Sverige, Frankrike og USA. Hvert tredje år tar de hele juleferien der, selv om de synes det er kjipt. Familien din bor i samme land, og dere klarer fint flyturen over.

Endret av Lønnesirup01
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønnesirup01 skrev (23 minutter siden):

Dette er dessverre noe man lærer på den brutale måten - det å flytte til hentes hjemby gjør at hennes omgangskrets og familie blir toneangivende for deres relasjoner. Barn får et tettere forhold til besteforeldrene som bor nærmest, og nå blir det etablert at det er hos dem det er «ordentlig jul».

Jeg synes nå som minimum dere kunne begynne å feire jul hjemme hos dere, ikke hos svigers (og at din mor også skal dit). Dere har fått barn selv, og kan holde egen julaften.

Utover det synes jeg hun er lite fleksibel. Jeg har venner som er gift med menn fra Sverige, Frankrike og USA. Hvert tredje år tar de hele juleferien der, selv om de synes det er kjipt. Familien din bor i samme land, og dere klarer fint flyturen over.

Tydeligvis lurest å finne partner der man er, om man ønsker å bli😜 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tenkt mitt om jeg fikk vite at noen reiste fra familien sin og hjem til muttern i jula. Da måtte det være en særlig grunn (f.eks. at din mor var dødssyk). 

I min egen oppvekst feiret vi annenhvert år hos hvert av besteforeldreparene, men når jeg og søsken ble rundt åtte år, så ville vi jo feire hjemme. En gang må man jo bli voksen og arrangere sin egen jul. 

Hadde vernet om familiejul med kjernefamilien og invitert andre til oss. Hadde heller ikke gått med på å overnatte eller såise julemiddag hos svigerfamilien. 

Grow up! 

Anonymkode: 307c1...72d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det er sårt at din kone og barn ikke vil feire på østlandet, men å velge og feire julaften med egne foreldre foran egne barn er bare rart. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

saeone skrev (1 time siden):

Jeg kan jo selvfølgelig ikke tvinge de, ønsker ikke det heller. Men det rettferdige her synes jeg, er jo at vi tar annethvert år ( Også mtp at jeg flyttet fra hjembyen for å være med henne og barnet).Men det har møtt motstand hos min kone. 

At DU flyttet kan du IKKE bruke som unnskyldning for å få viljen din ved å feire annenhver jul på Østlandet! 

Hvorfor kan du ikke bare invitere familien din til dere sånn at du får feiret jul med dem? Når to av tre vil feire hjemme, ja, da feirer man hjemme og så får man heller invitere folk hjem til en!

Anonymkode: 8f845...f3c

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

At DU flyttet kan du IKKE bruke som unnskyldning for å få viljen din ved å feire annenhver jul på Østlandet! 

Hvorfor kan du ikke bare invitere familien din til dere sånn at du får feiret jul med dem? Når to av tre vil feire hjemme, ja, da feirer man hjemme og så får man heller invitere folk hjem til en!

Vi har ikke plass til at mange i familien kan overnatte, bor i leilighet med et lite gjesterom.

Så hvis to av tre ( feks jeg og barnet) ville dratt avgårde for å feire jul, måtte tredjemann bare forholdt seg til det og blitt med?  

Og bruke det som unnskyldning? Jeg gjorde det jo for deres del, ikke fordi jeg ønsket så høyt å flytte.

Endret av saeone
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

saeone skrev (35 minutter siden):

Vi har ikke plass til at mange i familien kan overnatte, bor i leilighet med et lite gjesterom.

Så hvis to av tre ( feks jeg og barnet) ville dratt avgårde for å feire jul, måtte tredjemann bare forholdt seg til det og blitt med?  

Og bruke det som unnskyldning? Jeg gjorde det jo for deres del, ikke fordi jeg ønsket så høyt å flytte.

Det finnes airbnb og andre billige steder som kan leies...

Og ja, om to av tre ville ha dratt burde den tredje ha føyet seg og blitt med!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her bestemte Vi for mange år siden at julen er vår hjemmetid, vi reiser ikke til andre i familien i disse dagene ( de som bor langt unna) men vet de alle vet de er hjertlig velkommen til oss. Sånn løste vi de det med Familie på ulike kanter..så

kan de som Vil komme og feire med oss,men vi slipper å dra barna opp..

Anonymkode: b00fa...1a5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde sagt at greit nok i år, MEN neste år, skal vi hjem til mine! De blir ikke yngre de heller.

Anonymkode: 07e5f...a8f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

saeone skrev (2 timer siden):

Så ta lappen og reisingen lettere. Jeg tror det er mye du ikke forteller her.

Anonymkode: 7e246...40b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hadde sagt at greit nok i år, MEN neste år, skal vi hjem til mine! De blir ikke yngre de heller.

Anonymkode: 07e5f...a8f

Det sa jeg ifjor. Men er ingen velvilje i år heller.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Her bestemte Vi for mange år siden at julen er vår hjemmetid, vi reiser ikke til andre i familien i disse dagene ( de som bor langt unna) men vet de alle vet de er hjertlig velkommen til oss. Sånn løste vi de det med Familie på ulike kanter..så

kan de som Vil komme og feire med oss,men vi slipper å dra barna opp..

Anonymkode: b00fa...1a5

Litt kjedelig hvis alle skal tenke sånn? Spesielt hvis man har flere i familien med barn

Anonymkode: 349b1...db9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Så ta lappen og reisingen lettere. Jeg tror det er mye du ikke forteller her.

Anonymkode: 7e246...40b

Ja, selvfølgelig ville det gjort reisingen lettere. Men det er fortsatt ikke slik at " hun kan våkne i egen seng, og ha sine faste ritualer" om vi er på besøk. Samme med om vi hadde bodd østpå og skulle overnattet vestpå i julen. Men jeg tenker at da hadde det vel ikke vært et problem.

Jeg har fortalt alt som er relevant:

De tre siste julene har vi feiret jul vestpå

Jeg var ikke så hypp på å flytte vestpå, men gjorde det for barn og kjæreste sin skyld. Barnet var ikke planlagt overhodet.

Jeg er veldig lite østpå. Kanskje en uke på sommeren, og en helg eller to resten av året.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

saeone skrev (3 minutter siden):

Ja, selvfølgelig ville det gjort reisingen lettere. Men det er fortsatt ikke slik at " hun kan våkne i egen seng, og ha sine faste ritualer" om vi er på besøk. Samme med om vi hadde bodd østpå og skulle overnattet vestpå i julen. Men jeg tenker at da hadde det vel ikke vært et problem.

Jeg har fortalt alt som er relevant:

De tre siste julene har vi feiret jul vestpå

Jeg var ikke så hypp på å flytte vestpå, men gjorde det for barn og kjæreste sin skyld. Barnet var ikke planlagt overhodet.

Jeg er veldig lite østpå. Kanskje en uke på sommeren, og en helg eller to resten av året.

Hvorfor bruker du 2 døgn på å reise? Toget til Bergen tar jo ikke mer enn maks 8 timer? 
Dra mer hjem, din familie er like viktig som din. Synes din kone er fryktelig egoistisk.

Anonymkode: 4109a...238

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...