saeone Skrevet 6. november 2024 Forfatter #41 Del Skrevet 6. november 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du planlegger seriøst å dra fra kone og egne barn i fire dager, for å bruke et døgn hos din mor. Og du har heller ikke bil og lappen, slik at en slik reise kan gjøres med familien på en koselig måte. Bli voksen. Anonymkode: 7c3d4...dee Nei, det er jo ikke bare et døgn, det blir fire. Poenget er at hennes familie bor rett i nærheten, det er alltid der vi feirer jul når vi er her i julen. De tre siste julene har vi vært her etter kone og delvis barn sitt ønske. Min mor har kommet over noen ganger for å feire ilag med alle oss. Når jeg da sier at " neste år skal vi feire hos min familie østpå" , er det " ja, det går helt fint", men når det nærmer seg vil ikke hun og barnet på 11. De vil feire her, med hennes familie og sine faste ritualer. Skal jeg da bare føye meg etter det, eller skal jeg tvinge igjennom at vi drar østover? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #42 Del Skrevet 6. november 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det er jo trist å ikke fusjonere tradisjonene, og lage sin egen jul, på et tidspunkt. Og også kjedelig for eldre foreldre å fortsatt måtte arrangere, i stedet for at man nå samles hos den nye genreasjonen. Anonymkode: 7c3d4...dee Ikke trist i det heletatt Anonymkode: 49193...89a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #43 Del Skrevet 6. november 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Du planlegger seriøst å dra fra kone og egne barn i fire dager, for å bruke et døgn hos din mor. Og du har heller ikke bil og lappen, slik at en slik reise kan gjøres med familien på en koselig måte. Bli voksen. Anonymkode: 7c3d4...dee Bli voksen sjøl du Anonymkode: 49193...89a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #44 Del Skrevet 6. november 2024 saeone skrev (Akkurat nå): skal jeg tvinge igjennom at vi drar østover? Du høres ikke helt god ut! I dette tilfellet er det jo flertallet som bestemmer, eller hvordan tenkte du at du skulle tvinge dem å bli med? Anonymkode: 10a18...4eb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #45 Del Skrevet 6. november 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du planlegger seriøst å dra fra kone og egne barn i fire dager, for å bruke et døgn hos din mor. Og du har heller ikke bil og lappen, slik at en slik reise kan gjøres med familien på en koselig måte. Bli voksen. Anonymkode: 7c3d4...dee Eller snu på det... planlegger kona seriøst å kun feire med sin side av slekta? Enn om det var kona som skrev her, hadde svarene vært det samme? Å reise så mye for kort tid er pes, men det er da fint mulig annenhvert år. Jeg skjønner godt at ts savner det samme som kona nå får hvert år. Å fordele likt burde være en selvfølge. Strømper kan fint tas med til barnet og gjøre like koselig julemorgen hos farmor og farfar. Kjenner dog flere som har det sånn, hvor én av partene insisterer på å kun feire hos sin egen familie hvert år. Selv klarer jeg ikke å skjønne den tankegangen. Samtidig hadde jeg ikke selv klart å dra fra mann og barn, så jeg skjønner den er vanskelig. Veldig takknemlig for at det ikke er problem her. Anonymkode: 349b1...db9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
saeone Skrevet 6. november 2024 Forfatter #46 Del Skrevet 6. november 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du høres ikke helt god ut! I dette tilfellet er det jo flertallet som bestemmer, eller hvordan tenkte du at du skulle tvinge dem å bli med? Anonymkode: 10a18...4eb Så flertallet bestemmer at vi aldri skal feire jul østpå med min familie, for det vil ikke de? Og om jeg ikke ville feiret med hennes familie da,selv om de bor rett i nærheten, da måtte jeg også føyd meg? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #47 Del Skrevet 6. november 2024 saeone skrev (31 minutter siden): Argumentene er at de liker å være hjemme, ha sine faste ritualer på julemorgen og i juledagene, slippe å reise med tog i jula ( Jeg har ikke bil eller førerkort). Det er faktisk stress å reise i jula. At du i det hele tatt vurderer å reise fra din egen familie i jula, synes jeg er meget betenkelig. Du er liksom en voksen mann, ektemann og far, men du vil heller være med mamma og søster i jula. Det sier jo sitt det. De får heller komme til dere. Som jeg har skrevet før: Kona og ungen, det er din nærmeste familie. Anonymkode: 7e246...40b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #48 Del Skrevet 6. november 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Forlate kone og barn julaften? For å være med mamma. Det er jo bare flaut. Du er voksen. Uansett hvor uenig du er i deres ønsker. Siden tidlig i forholdet var mannen min nærmeste familie, og prioritet. Jul feiret vi tidlig sammen, ikke hver for oss, da vi var de viktigste for hverandre. Og så snakket vi selvfølgelig godt om hvor og hvordan de første årene, og delte det ganske likt. Frem til vi selv stiftet en ny kjernefamilie, og tok ansvar for å etablere felles tradisjoner. Anonymkode: 7c3d4...dee Er det ikke like flaut at kone ikke kan feire uten sin mamma? At hun må være sammen med sin familie hvert år? Burde ikke hun vokse opp, eller er det bare kvinner som skal få lov å ha god kontakt med familie og få feire høytider med de? Anonymkode: e8f86...a99 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #49 Del Skrevet 6. november 2024 saeone skrev (13 minutter siden): Skal jeg da bare føye meg etter det, eller skal jeg tvinge igjennom at vi drar østover? Du får ta lappen før neste jul slik at du kan kjøre. Da kan reisen i det minste bli noe trivelig. Å reise med tog eller fly i juletiden, det er så sinnsykt stress. Anonymkode: 7e246...40b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #50 Del Skrevet 6. november 2024 Vi feirer med 4.års rotasjon. Ett år hos hans foreldre, neste år hjemme, tredje år hos mine foreldre, fjerde år hjemme. De årene vi feirer hjemme er både hans og mine velkommen, både foreldre, søsken, besteforeldre. Det er en grei ordning. Alle får feire med sine, det er rettferdig og ingen sure miner Anonymkode: c9c91...a5b 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #51 Del Skrevet 6. november 2024 Det er vel strengt tatt du, og ikke kone og barn som har valgt at du skulle flytte mange timer unna barndomshjemmet. Jeg hadde blitt veldig lei meg om jeg måtte ha reist bort i julen, er det én tid på året jeg er hjemmekjær er det da. Er en av grunnene til at jeg valgte å IKKE flytte bort fra byen jeg vokste opp i. Anonymkode: ad110...a17 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #52 Del Skrevet 6. november 2024 Du trenger ikke å sette hardt mot hardt nødvendigvis, men har du prøvd å seriøst ta opp temaet? Snakket om at du savner å feire med din side av familien? Jeg mener det er riktig å bytte på å feire med de ulike sidene. Det er i bunn det som er riktig. MEN om det jeg så var skrevet om at det blir 2 dager på tog med reise, og kun 1 dag der borte 😬 nja, da forstår jeg godt at kone og barn ikke synes det er noe gøy. Skal dere reise bort øst, så bør det jo settes av tid til å kunne feire og slå seg til ro i noen dager i det minste. Det må legges opp til en litt lengre juleferie når man skal reise et stykke. I bunn synes jeg du må snakke med kona og barnet ditt. Og så ta ting der i fra. Anonymkode: 78099...15e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
saeone Skrevet 6. november 2024 Forfatter #53 Del Skrevet 6. november 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er faktisk stress å reise i jula. At du i det hele tatt vurderer å reise fra din egen familie i jula, synes jeg er meget betenkelig. Du er liksom en voksen mann, ektemann og far, men du vil heller være med mamma og søster i jula. Det sier jo sitt det. De får heller komme til dere. Som jeg har skrevet før: Kona og ungen, det er din nærmeste familie. Anonymkode: 7e246...40b O AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er vel strengt tatt du, og ikke kone og barn som har valgt at du skulle flytte mange timer unna barndomshjemmet. Jeg hadde blitt veldig lei meg om jeg måtte ha reist bort i julen, er det én tid på året jeg er hjemmekjær er det da. Er en av grunnene til at jeg valgte å IKKE flytte bort fra byen jeg vokste opp i. Anonymkode: ad110...a17 Nå er faktisk noe av grunnen til at jeg valgte å flytte mange timer fra barndomsbyen , at min kone ønsket å være nær sin familie . Jeg var ikke så avhengig av det, men etter over ti år kjenner jeg at jeg også har et behov for å se min familie oftere. Feks i høytider. 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
saeone Skrevet 6. november 2024 Forfatter #54 Del Skrevet 6. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du trenger ikke å sette hardt mot hardt nødvendigvis, men har du prøvd å seriøst ta opp temaet? Snakket om at du savner å feire med din side av familien? Jeg mener det er riktig å bytte på å feire med de ulike sidene. Det er i bunn det som er riktig. MEN om det jeg så var skrevet om at det blir 2 dager på tog med reise, og kun 1 dag der borte 😬 nja, da forstår jeg godt at kone og barn ikke synes det er noe gøy. Skal dere reise bort øst, så bør det jo settes av tid til å kunne feire og slå seg til ro i noen dager i det minste. Det må legges opp til en litt lengre juleferie når man skal reise et stykke. I bunn synes jeg du må snakke med kona og barnet ditt. Og så ta ting der i fra. Anonymkode: 78099...15e Nei, om vi reiser over blir det fra 22 til 26. Så 23,24,25 er hele dager vi har. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #55 Del Skrevet 6. november 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Bli voksen sjøl du Anonymkode: 49193...89a Jeg er nesten 50. Prioriterer mann og barn, ikke mamma, julaften. Har også lappen, og bil. Anonymkode: 7c3d4...dee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #56 Del Skrevet 6. november 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Er det ikke like flaut at kone ikke kan feire uten sin mamma? At hun må være sammen med sin familie hvert år? Burde ikke hun vokse opp, eller er det bare kvinner som skal få lov å ha god kontakt med familie og få feire høytider med de? Anonymkode: e8f86...a99 Ja, jeg reagerer også på at de som godt voksne ikke arrangerer selv. Og overlater til aldrende foreldre. Som jeg har sagt tidligere i tråden. Det er vanlig at nye kjernefamilien lager sine tradisjoner, og tar ansvar for feiringen. Uavhengig av dette har jeg full forståelse for at man i løpet av 4-5 dager fri i jula ikke ønsker å prioritere 2 reisedager på tog, med barn og gaver. Tror jeg hadde sittet alene selve julaften for å ikke utsette meg for dette akkurat disse dagene, bare for to dager med familie. Anonymkode: 7c3d4...dee 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #57 Del Skrevet 6. november 2024 Jeg ville lest boken The Masculine in Relationship, og ledet kona di til å bli med på at i år reiser dere til Østlandet. Når det gjelder barna så trenger de også å bli ledet. Det er ikke de og mor som skal overkjøre deg hvert år. Å reise til Østlandet kan også bli en fin tradisjon, det er opp til dere å gjøre det sånn. Hvis barna er av det kaliberet at de sutrer og lager sur stemning så må de faktisk få oppdragelse på det. Anonymkode: cc2d3...5a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #58 Del Skrevet 6. november 2024 saeone skrev (32 minutter siden): Så flertallet bestemmer at vi aldri skal feire jul østpå med min familie, for det vil ikke de? Og om jeg ikke ville feiret med hennes familie da,selv om de bor rett i nærheten, da måtte jeg også føyd meg? Du svarer ikke på hvordan du skal tvinge de til å bli med. Ingen kan tvinge deg til noe som helst på julaften. Du kan dra til din familie om det er det du vil, selv om det betyr at du ikke er med barnet ditt, du kan sitte hjemme og sture mens kone og barn er hos svigers, du kan jobbe frivillig på suppekjøkken eller ta en øl med gutta. Så hvordan skal du tvinge de til å bli med østpå? Anonymkode: 10a18...4eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 6. november 2024 #59 Del Skrevet 6. november 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er nesten 50. Prioriterer mann og barn, ikke mamma, julaften. Har også lappen, og bil. Anonymkode: 7c3d4...dee Det er mulig du er nesten 50, men voksen er du ikke. Du har lappen og bil, sier du, og det er relevant for tråden og ts problemstilling fordi? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjærring Skrevet 6. november 2024 #60 Del Skrevet 6. november 2024 saeone skrev (3 timer siden): Ser at dette har vært oppe i forskjellige former før, men sto ikke noe spesifikt om min problemstilling. Gift mann med kone og barn 11 år. Jeg bor i konas hjemby og i kort avstand til hennes familie, på Vestlandet. Familien min bor 7 timer unna på Østlandet. Tidligere feiret vi annethvert år med min og hennes familie. Min mor har også kommet over vestpå mange ganger. Jeg savner å feire jul med min familie østpå, og de tre siste julene har vi feiret i byen vi bor i. Både kone og barn vil helst være her hjemme i jula med sine ritualer, de trives best med det. Det er forsåvidt noe jeg aksepterer, men synes det blir litt sårt å ikke feire jul østpå. Jeg kunne selvfølgelig satt hardt mot hardt og krevd annenhver jul, men har i grunnen bestemt meg for i stedet at jeg kan dra alene østpå for å feire. Hva ville dere gjort? ville krevd at man har tatt annenhvert år jeg 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå