AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #21 Del Skrevet 6. november 2024 Ta en liten prat med de, og så reiser du til din familie om de absolutt ikke vil være med. De har tydeligvis flere å feire jul med så de ikke blir sittende alene bare de to, og barnet et stort nok til å overleve julefeiring når de absolutt ikke vil feire med din familie. Julefeiring skal ikke være KUN på en foreldres premisser, og siden det er tradisjonen nå, så burde du reise over å feire med din familie også. Anonymkode: e8f86...a99 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #22 Del Skrevet 6. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nettopp. Denne familien har feiret jul på mors premisser uten å ta hensyn til far. Jeg ser ikke hvordan en jul på østlandet frarøver barnet de juleminnene det allerede har. Å vise barnet de stedene hvor han har feiret jul er noe som er viktig for far her, og da ikke noe mor skal kunne overstyre, tenker jeg. Anonymkode: 111ee...cc1 Forstod HI slik at de feiret jul hjemme. Med sine tradisjoner. For min familie ble det raskt viktig. Vi er jo en ny familie, det blir bare rart å holde på med pinnekjøtt ett år, ribbe neste, kirka et år, ikke neste, og så videre. At de driver og farter til hennes familie selve julaften, som voksne mennesker, var rarere enn at de bare feirer på ett sted. Anonymkode: 7c3d4...dee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #23 Del Skrevet 6. november 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Forstod HI slik at de feiret jul hjemme. Med sine tradisjoner. For min familie ble det raskt viktig. Vi er jo en ny familie, det blir bare rart å holde på med pinnekjøtt ett år, ribbe neste, kirka et år, ikke neste, og så videre. At de driver og farter til hennes familie selve julaften, som voksne mennesker, var rarere enn at de bare feirer på ett sted. Anonymkode: 7c3d4...dee Hvorfor er det så rart? Jeg er oppvokst slik selv, med annenhver jul hos hver side av familien og for meg er det helt naturlig. Vi feiret aldri jul hjemme i huset vårt, og det var vår tradisjon. 🤷♀️ At vi har spist ribbe det ene året og pinnekjøtt det neste har ikke hatt noe å si. For meg ville det vært mye tristere å bare feiret jul med barn + foreldre, for slik jul er ikke jeg vant til. Men det er jo egentlig ikke poenget i tråden. Folk kan jo feire slik de vil og synes er hyggelig, men som partnere må man jo nesten bli enige om enten en type feiring eller akseptere at kompromisset blir at man bytter på. Anonymkode: 111ee...cc1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
saeone Skrevet 6. november 2024 Forfatter #24 Del Skrevet 6. november 2024 Lønnesirup01 skrev (9 minutter siden): Men du ser vel familien annethvert år? Bare at de kommer til dere fremfor at dere reiser til dem? Eller er det noe jeg ikke forstår? Hvem er det «familien» består av, er det besteforeldre på begge sider eller også tanter og onkler? Familien min består av mor og søster på morsiden, og far, to brødre+ ny kone på farssiden. Det er mor som har vært på besøk hos oss. Vi har begrenset med plass hjemme hos oss. Selve julefeiringen har vært hos mors familie når vi feirer jul her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
saeone Skrevet 6. november 2024 Forfatter #25 Del Skrevet 6. november 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Forstod HI slik at de feiret jul hjemme. Med sine tradisjoner. For min familie ble det raskt viktig. Vi er jo en ny familie, det blir bare rart å holde på med pinnekjøtt ett år, ribbe neste, kirka et år, ikke neste, og så videre. At de driver og farter til hennes familie selve julaften, som voksne mennesker, var rarere enn at de bare feirer på ett sted. Anonymkode: 7c3d4...dee Når vi feirer jul i konas hjemby, er det hos hennes familie. Min mor har kommet over noen ganger og feiret jul her sammen med oss alle. Men de siste tre julene har vi feiret her vest. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #26 Del Skrevet 6. november 2024 Jeg synes de er urimelige som ikke kan bli med én gang til østlandet i det minste, det er noe annet å komme "hjem" enn at familien kommer på besøk. Jeg tenker egentlig at en jul hjemme, en hos hennes familie og en hos din hadde vært rettferdig. Når det er sagt så bestemte vi oss for at når vi fikk egen familie så feirer vi hjemme hos oss selv, rett og slett fordi vi ikke orker å drasse unger og gaver rundt rett før jul. Alle som vil har vært velkomne til oss, ingen av oss har hatt store familiefeiringer som tradisjon. Vi har vært skilt i 10 år, men feirer sammen likevel. Forskjellen er at her er det ingen som har hatt et ønske om å reise til sitt hjemsted, ingen av oss er opprinnelig fra der vi bor nå. Min far er alltid med oss, moren min har stort sett valgt å feire med samboeren (begge har stående invitasjon, men bor langt unna). I fjor fikk jeg likevel eksen til å ta med ungene til hans hjemsted for å feire der da ungene har hatt lyst til det, og ene forelderen er ganske skral. Anonymkode: 17610...612 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #27 Del Skrevet 6. november 2024 saeone skrev (46 minutter siden): Skal jobbe igjen 28, så det blir i praksis to reisedøgn med tog og et døgn der. Jeg var enig med deg helt til jeg leste dette. Jeg hadde ikke reist så langt på vinterstid for én dag! Anonymkode: 3fb8d...a22 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
saeone Skrevet 6. november 2024 Forfatter #28 Del Skrevet 6. november 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Ta en liten prat med de, og så reiser du til din familie om de absolutt ikke vil være med. De har tydeligvis flere å feire jul med så de ikke blir sittende alene bare de to, og barnet et stort nok til å overleve julefeiring når de absolutt ikke vil feire med din familie. Julefeiring skal ikke være KUN på en foreldres premisser, og siden det er tradisjonen nå, så burde du reise over å feire med din familie også. Anonymkode: e8f86...a99 Jeg tror nok det blir dette som blir løsningen. Jeg føler igrunnen jeg er grei når jeg ikke krever at de skal være med om de ikke vil, men reiser på egenhånd. Om situasjonen hadde vært snudd, ville jeg ihvertfall vært med på annenhver jul. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #29 Del Skrevet 6. november 2024 saeone skrev (55 minutter siden): Og om de ikke vil det? Skal jeg bare akseptere at jeg ikke får feiret jul med familie østpå? De må selvsagt bli med Anonymkode: 49193...89a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #30 Del Skrevet 6. november 2024 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jul blir mer komplekst når man selv etablerer familie, og det blir mange hensyn å ta. Det er også slitsomt å reise for noen få dager. Så det er naturlig at man dropper "annenhver jul" når man er god etablert i ny kjernefamilie. Jeg og mannen ble på et tidspunkt enige om at det beste for vår familie også var å feire jul hjemme. Og ikke minst etablere våre rutiner slik at vi hadde de samme tradisjonene hvert år. Og så er huset selvfølgelig åpent for alle som vil feire med oss. Anonymkode: 7c3d4...dee Det går helt fint å reise også og feire med annen del av familien Anonymkode: 49193...89a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solsolsol Skrevet 6. november 2024 #31 Del Skrevet 6. november 2024 Det er jo veldig slitsomt å reise i jula. Om ungen også hadde hatt lyst til å reise er det en ting, men her må du nesten tåle å være voksen og ikke få ting akkurat som du vil. Inviter heller familien til dere? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #32 Del Skrevet 6. november 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Forstod HI slik at de feiret jul hjemme. Med sine tradisjoner. For min familie ble det raskt viktig. Vi er jo en ny familie, det blir bare rart å holde på med pinnekjøtt ett år, ribbe neste, kirka et år, ikke neste, og så videre. At de driver og farter til hennes familie selve julaften, som voksne mennesker, var rarere enn at de bare feirer på ett sted. Anonymkode: 7c3d4...dee Hvorfor er det rart?? Anonymkode: 49193...89a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #33 Del Skrevet 6. november 2024 solsolsol skrev (1 minutt siden): Det er jo veldig slitsomt å reise i jula. Om ungen også hadde hatt lyst til å reise er det en ting, men her må du nesten tåle å være voksen og ikke få ting akkurat som du vil. Inviter heller familien til dere? Det går helt fint å reise! Ærlig talt nå har han føyd seg i manfe år Anonymkode: 49193...89a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #34 Del Skrevet 6. november 2024 Hvorfor vil de ikke reise, ts, hva er argumentene deres? Anonymkode: 2f680...d3e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
saeone Skrevet 6. november 2024 Forfatter #35 Del Skrevet 6. november 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor vil de ikke reise, ts, hva er argumentene deres? Anonymkode: 2f680...d3e Argumentene er at de liker å være hjemme, ha sine faste ritualer på julemorgen og i juledagene, slippe å reise med tog i jula ( Jeg har ikke bil eller førerkort). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #36 Del Skrevet 6. november 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg var enig med deg helt til jeg leste dette. Jeg hadde ikke reist så langt på vinterstid for én dag! Anonymkode: 3fb8d...a22 Samme her. Jeg synes i utgangspunktet annenhver gang er et fint prinsipp, men to reisedøgn på fulle tog - og vi vet jo alle hvor mye tull det er med togene for tiden - for Så å ha én eneste dag med hans familie, det hadde jeg virkelig ikke giddet. Anonymkode: 10a18...4eb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
saeone Skrevet 6. november 2024 Forfatter #37 Del Skrevet 6. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Samme her. Jeg synes i utgangspunktet annenhver gang er et fint prinsipp, men to reisedøgn på fulle tog - og vi vet jo alle hvor mye tull det er med togene for tiden - for Så å ha én eneste dag med hans familie, det hadde jeg virkelig ikke giddet. Anonymkode: 10a18...4eb Nå var jo det et forslag som kom fra en annen her. Om jeg drar på egenhånd tenker jeg å dra over 22 og tilbake 26. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #38 Del Skrevet 6. november 2024 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Hvorfor er det så rart? Jeg er oppvokst slik selv, med annenhver jul hos hver side av familien og for meg er det helt naturlig. Vi feiret aldri jul hjemme i huset vårt, og det var vår tradisjon. 🤷♀️ At vi har spist ribbe det ene året og pinnekjøtt det neste har ikke hatt noe å si. For meg ville det vært mye tristere å bare feiret jul med barn + foreldre, for slik jul er ikke jeg vant til. Men det er jo egentlig ikke poenget i tråden. Folk kan jo feire slik de vil og synes er hyggelig, men som partnere må man jo nesten bli enige om enten en type feiring eller akseptere at kompromisset blir at man bytter på. Anonymkode: 111ee...cc1 Det er jo trist å ikke fusjonere tradisjonene, og lage sin egen jul, på et tidspunkt. Og også kjedelig for eldre foreldre å fortsatt måtte arrangere, i stedet for at man nå samles hos den nye genreasjonen. Anonymkode: 7c3d4...dee 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #39 Del Skrevet 6. november 2024 saeone skrev (Akkurat nå): Nå var jo det et forslag som kom fra en annen her. Om jeg drar på egenhånd tenker jeg å dra over 22 og tilbake 26. Forlate kone og barn julaften? For å være med mamma. Det er jo bare flaut. Du er voksen. Uansett hvor uenig du er i deres ønsker. Siden tidlig i forholdet var mannen min nærmeste familie, og prioritet. Jul feiret vi tidlig sammen, ikke hver for oss, da vi var de viktigste for hverandre. Og så snakket vi selvfølgelig godt om hvor og hvordan de første årene, og delte det ganske likt. Frem til vi selv stiftet en ny kjernefamilie, og tok ansvar for å etablere felles tradisjoner. Anonymkode: 7c3d4...dee 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #40 Del Skrevet 6. november 2024 saeone skrev (4 minutter siden): Nå var jo det et forslag som kom fra en annen her. Om jeg drar på egenhånd tenker jeg å dra over 22 og tilbake 26. saeone skrev (1 time siden): Skal jobbe igjen 28, så det blir i praksis to reisedøgn med tog og et døgn der. Du planlegger seriøst å dra fra kone og egne barn i fire dager, for å bruke et døgn hos din mor. Og du har heller ikke bil og lappen, slik at en slik reise kan gjøres med familien på en koselig måte. Bli voksen. Anonymkode: 7c3d4...dee 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå