Gå til innhold

Erfareringer med å være fosterhjem eller fosterbarn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, vi har et barn på 4 år. Vi kan ikke få flere barn biologisk. Vi vurderer å bli fosterhjem når barnet vi har er en god del eldre, men vil gjerne høre erfaringer både fra de som har vært eller er fosterhjem, særlig mtp hvordan det fungerte med egne barn. Vil også gjerne høre fra de som har vært fosterbarn. 

Jeg vil understreke at vi ikke ønsker et fosterbarn som en erstatning for egne barn. Vi vet at målet er tilbakeføring og at barnet er til låns. Vi vet også at barnet kommer mest sannsynlig med traumer og mye bagasje og at det vil kreve masse av oss. 

Tror en av grunnene til at jeg spør er at hvis jeg søker opp emne finner jeg bare tråder om folk som fraråder dette (særlig mtp samarbeid med barnevernet). Da får jeg et veldig svart bilde av at dette er ensidig negativt. Jeg skjønner at det antagelig er veldig tøft både for fosterbarn og fosterfamilien, men vil gjerne høre om de positive sidene også. 

Anonymkode: 6ddba...d83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke vært det selv, men hadde en venninne som vokste opp i fosterhjem med broren.

Hun og lillebroren vokste opp i familie med tre eldre søsken med engasjerte foreldre. Hun var eldre enn lillebroren da de flyttet dit så hun taklet det bedre og var innstilt på å komme seg bort. De flyttet et stykke bort fra moren og hadde minimal kontakt.  Da jeg ble kjent med henne visste jeg ikke at hun bodde i fosterfamilie og det tok en stund før hun fortalte for det var bare ikke naturlig. Jeg var der mye før vi flyttet og merket ingen forskjell i familiedynamikken utenom at hun var eneste jenta blant ungene. (1/5)  

De voksne hadde fleksible jobber og stort hus og stor venneflokk var veldig åpne og tålmodige. Mye handler om å forberede det barnet dere også har så det ikke blir noe sjalusi.   Har dere åpenhet, passe  ekstroverte, har tålmodighet, god økonomi og god plass med mange barn i nærmiljøet så kunne dere satse på det. Men bor dere litt trangt og litt avsides og må kjøres og lite å finne på av aktiviteter så ville jeg ikke gått for det, faren for brakkesyke er stor da.

Anonymkode: 07c56...33a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei, vi har et barn på 4 år. Vi kan ikke få flere barn biologisk. Vi vurderer å bli fosterhjem når barnet vi har er en god del eldre, men vil gjerne høre erfaringer både fra de som har vært eller er fosterhjem, særlig mtp hvordan det fungerte med egne barn. Vil også gjerne høre fra de som har vært fosterbarn. 

Jeg vil understreke at vi ikke ønsker et fosterbarn som en erstatning for egne barn. Vi vet at målet er tilbakeføring og at barnet er til låns. Vi vet også at barnet kommer mest sannsynlig med traumer og mye bagasje og at det vil kreve masse av oss. 

Tror en av grunnene til at jeg spør er at hvis jeg søker opp emne finner jeg bare tråder om folk som fraråder dette (særlig mtp samarbeid med barnevernet). Da får jeg et veldig svart bilde av at dette er ensidig negativt. Jeg skjønner at det antagelig er veldig tøft både for fosterbarn og fosterfamilien, men vil gjerne høre om de positive sidene også. 

Anonymkode: 6ddba...d83

jeg har vært fosterbarn, i både beredskapshjem og fosterhjem. jeg har også bodd på akutt - og langtidsinstutisjon.

jeg fikk ikke noe godt forhold til mine fosterforeldre. de hadde en forventing om at jeg skulle være som deres barn (de hadde voksne barn) , uten en tanke for at jeg 1. ikke har bodd hos de 2, vokst opp hos de 3. eller har hatt samme barndom eller erfaringer i livet. 

det skjærte seg utrolig raskt. ikke ble jeg ordentlig inkludert i familien deres heller. de hadde små barnebarn og ventet et nytt og de holdt meg utenfor. barnebarna kom først og jeg ble en belastning. når de ba meg om å fortelle om mine opplevelser så begynte de å gråte- og jeg følte meg enda mer til bry. 

MEN , før jeg kom dit bodde jeg i et beredskapshjem og de ELSKET jeg. de hadde vært fosterhjem i mange mange år, hadde bred erfaring samt egen livserfaring. de inkluderte meg, lyttet til meg og tålte å høre om mine opplevelser. de viste meg kjærlighet og omsorg på den måten jeg trengte uten at det virket til bry for seg. jeg har enda kontakt med de den dag i dag som voksen , og nå med eget barn. jeg kunne desverre ikke bli boende hos de pga deres fostersønn og hans seksuelle tilnærminger mot meg.  tanken på de får meg til å grine, de var/ er to fantastiske mennesker ❤️ 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...