Gå til innhold

Hvor mange lumen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har kjøpt meg en høy, femarmet stålampe, altså med fem lyskilder, som skal bøye seg utover over salongen  min. Er det noen som har noen formening om hvor mange lumen jeg bør ha per lyspære? Jeg trenger godt med lys, men vil unngå å få følelsen av å bli beamet opp i verdensrommet også.

Anonymkode: 4a761...c26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg har kjøpt meg en høy, femarmet stålampe, altså med fem lyskilder, som skal bøye seg utover over salongen  min. Er det noen som har noen formening om hvor mange lumen jeg bør ha per lyspære? Jeg trenger godt med lys, men vil unngå å få følelsen av å bli beamet opp i verdensrommet også.

Ta bilde av lampen, og snakk med fagfolk, nemlig de som selger lamper i egne lampebutikker, typen Lampehuset. 
Farge på vegger, gulv og møbler påvirker hvor mye lys du trenger for å nå din komfortsone. Kan lampen dimmes, enten på selve lampen, eller via en dimmer i støpselet? 

Anonymkode: e5b3b...2f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Salongen som i en frisørsalong eller sofa? Er det stue anbefales ikke mer enn 100lm pr kvm. 

Anonymkode: 9609a...00a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dimmer på lampen løser mange problemer. Da kan du ha mye lys og du kan ha lite lys. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er over sofaen, ikke i frisørsalongen, hehe! Jeg gikk til slutt for ganske heftig lysstyrke med dimmer. Takk for svarene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...