Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen fortelle meg det de vet om Active Directory.

All informasjon er til GOD hjelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ganske mye man kan si om AD, dersom du har et spesifikt spørsmål er det kanskje lettere å svare på det du egentlig lurer på.

AD brukes til autentisering av brukere og maskiner i domenet. (Minner litt om usermanager som var på tidligere utgaver, men mange flere muligheter). Det viktigste i AD er kanskje mulighet for gruppe policy.

Du kan finne ganske mye om AD hos Microsoft: http://www.microsoft.com/windowsserver2003...ry/default.mspx

Gjest Lupi ii.
Skrevet

AD holder orden på brukerkontoer, maskinkontoer, grupper og gruppepolicyes.

Jeg jobber daglig med AD, og oppretter, sletter og endrer brukere. gir tilganger til fellesmapper og server, melder inn og ut maskiner av domenet, fellesmailbokser osv.

Skrevet

Jobber til daglig med en av norges største bedrifter sin AD.. Spør i vei :)

Gjest Lupi ii.
Skrevet
Jobber til daglig med en av norges største bedrifter sin AD.. Spør i vei :)

Jøss, vi jobber ikke tilfeldigvis i samme firma vel? for det gjør jeg også :)

Skrevet

Hehe. Kanskje det?

Jobber for EDB, jeg.

Skrevet

JOHO! Så jeg har funnet eksperter på AD!? :hoppe: Fantastisk!

1) Kan du fort beskrive hensikten med programmet?

2) Hovedfunksjoner?

3) Er det vanskelig i bruk? (Må man beherske programkode for å bruke det, eller er det brukervennlig?

4) Eksempel på en komando?

Er det riktig at man bruker programme for å kontrollere tilgang / adgang for brukere + maskiner + annet tilkoblet utstyr?

Jeg søker altså en generell innføring. Håper på hjelp ! :)

Skrevet
JOHO! Så jeg har funnet eksperter på AD!?  :hoppe: Fantastisk!

1) Kan du fort beskrive hensikten med programmet?

2) Hovedfunksjoner?

3) Er det vanskelig i bruk? (Må man beherske programkode for å bruke det, eller er det brukervennlig?

4) Eksempel på en komando?

Er det riktig at man bruker programme for å kontrollere tilgang / adgang for brukere + maskiner + annet tilkoblet utstyr?

Jeg søker altså en generell innføring. Håper på hjelp !  :)

1. og 2. AD er Microsoft sin katalogtjeneste. Den inneholder en oversikt over alle Brukere, PC-er, servere, skrivere osv. i et nettverk(Det man selv legger til).

Det er i AD man oppretter grupper og melder inn brukere/komponenter inn i disse. Grupper brukes i hovedsak til å styre tilganger på ressurser i nettverket.

Hver bruker kan han mye info. F.eks. Navn, brukernavn, adresse, telefonnummer, e-postadresser(Exchange blir inkludert i AD på Win2003-servere. Og man administrerer brukerene her.), hvor lenge brukeren ev. er gyldig, hvor brukeren har hjemmeområde og hvilke grupper brukeren er medlem av. Det finnes mange mange forskjellige ting man kan fylle inn hvis man ønsker.

Man kan også opprette OU-er (Organization units) som man bruker til å organisere brukere og grupper i f.eks. hht logisk plassering (ev. avdelinger el.)

For å si det slik. AD er masse. Du kan kjøpe store feite bøker og lese deg grønn.. :ler:

Men mye info finner du på www.microsoft.com/technet

3. AD er veldig enkelt i bruk. MEN man bør vite hva man gjør, for det er lett å slette objekter i AD, og vanskelig å restore ;)

Du trenger ikke kunne programkode. AD har et veldig enkelt brukergrensesnitt og er lett å lære seg når man først kommer i gang.

4. Man har kommandolinjeverktøy for AD. Men de ferreste bruker det. Det brukes mest når man skal hete ut/legge til mye info i AD. (F.eks. importere 1000 brukere). Men samme funksjonene har man i programmet.

man bruker som sagt, ikke AD i hovedsak for å gi rettigheter.

Beste praksis for administrering av rettigheter i Windows, er at man oppretter grupper for filrettigheter og gir gruppene rettigheter, i stedet for enkeltbrukere(Noe som ville vært veldig klønete i store nettverk).

Rettigheter settes alltid på filer/mapper/ressurser, og kan ikke settes via AD.*

*Man har noe som heter DFS(Distributed file system) som kan installeres, og administreres via AD.. Og her kan man vel ordne noe rettigheter.. Men for å være ærlig, har jeg aldri jobbet på DFS. :)

Mulig noen andre kan prike på det jeg har skrevet, og gi deg mer info. For jeg er en kløne til å forklare ting med egne ord! :sjenert:

Søk på nettet, så finner du masse info! :)

Gjest Lupi ii.
Skrevet

Æsj, ikke noe mer for meg å svare på her jo :forvirret:

:)

Ok, jeg jobber ikke i EDB, men sender en PM om hvor jeg jobber...

Skrevet

Tusen takk for all hjelp! :klem:

Og hvis du / dere har lyst å dele mer kunnskap evt. nevne andre ting så bare gjør det. :sjenert:

Skrevet

Bare hyggelig.

Spør i vei. Sikker på at det finnes folk her som kan det meste :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...