Gå til innhold

Hvor langt tid er det egentlig vanlig å bruke på helsparkling....

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om du... ikke som profesjonell skulle ha helsparklet vegger i en stue og kjøkken, hvor langt tid ville du ha brukt? Utgangspunktet er da strie tapet som du kan sparkle utenpå. Sånn ca av tid dersom gulvflaten er 100 m2 og du har en til å hjelpe deg også ikke profesjonell....

Jeg er selvstendig næringsdrivende og har søkt hjelp fra to som har sparklet før, men ikke utdannet som malere. De får jo times betalt. Jeg skal si hvor lang tid de har brukt... men vil gjerne høre generelt hvor mye tid går til en lignende jobb. Kanskje bare jeg som synes de er trege 😝 eller at de lurer meg 🫢

Anonymkode: c8d4a...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, vi har helsparklet leilighet på 80 kvadrat. På kjøkken alene brukte vi trolig 2,5 uker, men det er jobb etter 100% fulltidsarbeid (vi har ikke hatt tidsfrister). Der en har tatt en pausedag da det er tungt arbeid etter jobb (fysisk og mentalt krevende jobber). Det inkluderte tørketid, og pussing for HÅND(samt at en må faktisk bruke kjøkkenet, og det må vaskes grundig hver eneste dag). Om du ikke blir ferdig å pusse ned alt på en kveld, må du vente til neste dag. Så er det opprydding, vasking og påføre sparkel igjen som har tørketid på 8 timer +/- alt etter som varme i rommet og luft. Vi har ikke kunnet bodd et annet sted, og har måtte flyttet rundt på møbler fra et rom til et annet så vanskelig å gi et estimat på tid. En kan være mye mer effektiv om en tar alt med en gang, flyttet vekk alt av møbler og benytter seg av maskiner. Vi har hatt lange pauser mellom hvert rom. Tas alt samtidig, med møbler i hvert rom, en ikke bruker rommene i mellomtiden, OG det benyttes maskiner for å pusse ned. Så vil jeg fortsatt tro at det tar 3-5 uker for ikke profesjonelle om en tenker at de jobber 5 dagers uke. En kan møte på at en ikke er ferdig med en times arbeid en kveld. Opp neste morgen, pusse ned, vaske og rydde og så sparkle over 2 laget -> at en må vente minst 8 timer. Slik går det mye tid mellom lagene. Så har en helsparklet fint, men så kommer det fort riper i sparkelet om du er uheldig, og dette må sparkles, tørkes og sparkles over igjen. Så har en maling etter. Det er tørketiden, og pussetiden som tar lang tid. Møter du opp kl 08.00 om morgenen pusser ned en times tid. så støvsuger og vasker gulv som tar en 40 minutters tid. Så skal sparkelet påføres, som fint kan ta 2 timer. Så er det ikke mer arbeid å gjøre den dagen for det må uansett tørke. Derfor er det vanskelig å gi helt estimat. Hjørner er vasnkeligere å sparkle fint og rett, en bruker mer tid på å pusse dette, samt rundt stikkontakter, brytere etc. Det er mye som spiller inn.

Anonymkode: 8b851...400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vel, vi har helsparklet leilighet på 80 kvadrat. På kjøkken alene brukte vi trolig 2,5 uker, men det er jobb etter 100% fulltidsarbeid (vi har ikke hatt tidsfrister). Der en har tatt en pausedag da det er tungt arbeid etter jobb (fysisk og mentalt krevende jobber). Det inkluderte tørketid, og pussing for HÅND(samt at en må faktisk bruke kjøkkenet, og det må vaskes grundig hver eneste dag). Om du ikke blir ferdig å pusse ned alt på en kveld, må du vente til neste dag. Så er det opprydding, vasking og påføre sparkel igjen som har tørketid på 8 timer +/- alt etter som varme i rommet og luft. Vi har ikke kunnet bodd et annet sted, og har måtte flyttet rundt på møbler fra et rom til et annet så vanskelig å gi et estimat på tid. En kan være mye mer effektiv om en tar alt med en gang, flyttet vekk alt av møbler og benytter seg av maskiner. Vi har hatt lange pauser mellom hvert rom. Tas alt samtidig, med møbler i hvert rom, en ikke bruker rommene i mellomtiden, OG det benyttes maskiner for å pusse ned. Så vil jeg fortsatt tro at det tar 3-5 uker for ikke profesjonelle om en tenker at de jobber 5 dagers uke. En kan møte på at en ikke er ferdig med en times arbeid en kveld. Opp neste morgen, pusse ned, vaske og rydde og så sparkle over 2 laget -> at en må vente minst 8 timer. Slik går det mye tid mellom lagene. Så har en helsparklet fint, men så kommer det fort riper i sparkelet om du er uheldig, og dette må sparkles, tørkes og sparkles over igjen. Så har en maling etter. Det er tørketiden, og pussetiden som tar lang tid. Møter du opp kl 08.00 om morgenen pusser ned en times tid. så støvsuger og vasker gulv som tar en 40 minutters tid. Så skal sparkelet påføres, som fint kan ta 2 timer. Så er det ikke mer arbeid å gjøre den dagen for det må uansett tørke. Derfor er det vanskelig å gi helt estimat. Hjørner er vasnkeligere å sparkle fint og rett, en bruker mer tid på å pusse dette, samt rundt stikkontakter, brytere etc. Det er mye som spiller inn.

Tusen takk for utfyllende svar :)

Jeg må ta med noen få detaljer her.

For det første er det snakk om totalt fem vegger. Hvor tre av veggene har store vinduer. For det andre, har jeg egen slipe maskin med støvsuger som er koblet på. Det sparer både tid og støv. :)

Når to stykker jobber fulle dager på 7,5 time pr dag, er det jo 15 arbeidstimer pr dag. Igjen - det er snakk om fem vegger. Hvor tre har store vinduer.

Virkelig så lang tid som 5 uker 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke profesjonell men har sparklet en god del nå i eget hjem (to hele hus). Jeg estimerer at jeg hadde brukt to dager på sparklingen, to dagers pause (der timer ikke blir talt), muligens to dager med pussing (det er tungt arbeid, selv med maskin). Deretter gjentatt prosessen minst en gang til. Dersom du skal ha listefritt opp til tak så tar det kanskje en dag ekstra med sparkling, og enda litt ekstra tid dersom det er mange hjørner (da en og en side på hjørnene må tørke hver for seg). Ville dog vært ferdig innen to uker (inkludert helg) dersom det var god tørk og det var kun behov for to runder. Dette forutsetter at alt forarbeid var gjort når det kommer til å fjerne løs tapet, alt av listverk var fjernet, lysbrytere og stikkkontakter var fjernet, etc. 

Anonymkode: 89e43...0c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusen takk for utfyllende svar :)

Jeg må ta med noen få detaljer her.

For det første er det snakk om totalt fem vegger. Hvor tre av veggene har store vinduer. For det andre, har jeg egen slipe maskin med støvsuger som er koblet på. Det sparer både tid og støv. :)

Når to stykker jobber fulle dager på 7,5 time pr dag, er det jo 15 arbeidstimer pr dag. Igjen - det er snakk om fem vegger. Hvor tre har store vinduer.

Virkelig så lang tid som 5 uker 🙃

Da er det mye mindre overflater om det er store vinduer. Med maskiner og alt trenger det ikke nødvendigvis å ta så lang tid. men er svært vanskelig å gi estimat uten å vite hva en jobber med! Er veggen urett under og en ønsker et rett resultat vil det igjen ta tid. Spesielt vil mennesker som ikke er så gode med sparkel bruke lengre tid på å lage fine rette hjørner. Som personen over skriver: er det gjort mye forarbeid blir det fortere gjort! Er det rettere underlag blir det også raskere utført. Vi helsparklet på strietapet der det kom opp masse luft underfra, som gjorde at vi måtte helsparkle 4-6 ganger fordi det kom opp bobler som sprakk og fordi vi ikke gjorde grundig fjerning av tapeten ( i dag ville jeg nok gjort mye mer forarbeid (men vi var helt nye til sparkel). Legger en for tykt lag med sparkel kan det dessuten sprekke opp lettere.

Leste bare 100 kvm gulvareal, ikke hvor mange vegger, listefritt tak (?), uten gulvlister (?) og vegger med vindu som gjaldt. Så ut i fra det du skriver oppleves det som om det er nærmere to uker enn 5. Men de som arbeider kan ikke bruke 7,5 timer hver dag pga tørketid, så det vil nok ta litt tid.

Hvor lenge har de holdt på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsparklet hele stua??? Hvorfor ikke bare sette opp nye veggplater? Det blir billigere om du skal betale timespris. Jeg hadde fagutdannet maler som helsparklet to vegger hos meg.  Veggene hvor den ene var på 2,40m og den andre var 3 m. Det tok tre dager. Det er også tungt arbeid fysisk, så de vil ikke kunne jobbe uten pauser. Samtidig skal det tørke i mellom før det evt sparkles nytt lag… Legg nye veggplater heller du.

Anonymkode: 85c62...34e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pussingen etterpå krever også sitt, samtidig som du får fintstøv på alt som er - en skikkelig drittjobb. Anbefales ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.11.2024 den 17.40):

Helsparklet hele stua??? Hvorfor ikke bare sette opp nye veggplater? Det blir billigere om du skal betale timespris. Jeg hadde fagutdannet maler som helsparklet to vegger hos meg.  Veggene hvor den ene var på 2,40m og den andre var 3 m. Det tok tre dager. Det er også tungt arbeid fysisk, så de vil ikke kunne jobbe uten pauser. Samtidig skal det tørke i mellom før det evt sparkles nytt lag… Legg nye veggplater heller du.

Mine to ansatte har brukt ca. tre uker på helsparkle to små vegger - ikke full høyde. To vegger med bare vinduer. En kjøkkenkrok. De har sparklet, pusset med maskin, sparklet igjen og grunnet for å se feil evt hvor det skal rettes. De er to stykker som har jobbet ca 7 timer pr dag i fem dager pr uke. Det er ca 14 arbeidstimer pr dag. 70 arbeidstimer pr uke. Og 210 timer for tre uker. Er det bare jeg som synes at det er litt voldsomt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengre tid enn man tror.

Mannen skulle helsparkle strie på soverom. 

Det endte sånn her:

- Strien løsnet fordi våt sparkel, han fjernet den og omtrent 5-6 lag til under der

- Hull her og der og blabla

- Ledninger osv var malt tjukt over, så måtte renske dem og

- Sparklingen og malingen gikk som forventet, brukte endel timer og ekstra lag måtte til, og vi la ikke armeringsduk oppå i tillegg slik profesjonelle gjerne gjør - men han la sånne tynne belegg i hjørnene. 

- Så, etter maling av karmer synes han de så tjasne ut og byttet

Så ja, ting tar tid altså. 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mine to ansatte har brukt ca. tre uker på helsparkle to små vegger - ikke full høyde. To vegger med bare vinduer. En kjøkkenkrok. De har sparklet, pusset med maskin, sparklet igjen og grunnet for å se feil evt hvor det skal rettes. De er to stykker som har jobbet ca 7 timer pr dag i fem dager pr uke. Det er ca 14 arbeidstimer pr dag. 70 arbeidstimer pr uke. Og 210 timer for tre uker. Er det bare jeg som synes at det er litt voldsomt?

Alt dette for to mindre vegger? 😶‍🌫️😶‍🌫️😶‍🌫️😶‍🌫️🫢

OK, DET var drøy kost.

Er det verdens mest strukturerte vegg i historien? 

Endret av AprilLudgate
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en profesjonell, han brukte ca 8t totalt på halvparten av arealet du beskriver (to lag sparkel + sliping + flikksparkling + pussing). Så vil anta at «halvprofesjonelle» da vil bruke kanskje dobbelt så lang tid, dvs. 36t?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparklet et helt hus på 250 m2 nå i sommer. Jeg brukte fire uker med jobbing hver dag. Brukte ca. 7 dager på å sparkle et helt rom, men jeg kunne ta flere rom samtidig. Deretter kom pussejobben.

Grunnen til at sparklejobben tok så lang tid, er at du ikke kan ta begge sider av et hjørne samtidig. Så i et helt kvadratisk rom kunne jeg gjøre følgende: 

dag 1: skjøtesparkle hele rommet 
dag 2: første lag motstående vegger A og C
dag 3: første lag motstående vegger B og D
dag 4:  første lag tak
dag 5: andre lag vegg A og C
dag 6: andre lag vegg B og D
dag 7: andre lag tak

Deretter kan du i teorien pusse på dag 8 og muligens også få malt, men det avhenger litt om du skal pusse for hånd eller har giraff, samt hvor tjukke lag du har sparklet med. 

Anonymkode: 2560b...402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

nei, det er voldsomt lenge på 2 vegger.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man skjøtesparkler nye gipsvegger? Jeg tror det tar mye mindre tid enn helsparkling av strietapet. Jeg har selv begynt med å helsparkle strie tapet på soverommet her men strie gikk av veggen etter at samboeren tok av lister. Under var det heldigvis gips, men med tapet på. Måtte fjerne tapet.

Anonymkode: 6bf86...340

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Dette er ganske sinnsvakt. Her tror jeg faktisk de lurer deg dersom du betaler per time og ikke har avtalt en sum. En ting er at folk kan bruke så lang tid når de holder på selv i sitt hus kombinert med full jobb, i tillegg til at man aldri har gjort det før.

Jeg har ikke helsparklet strie, men vi hadde 4-5 lag med ulike tapeter som satt varierende fast. Når vi trodde vi hadde fjernet det bra nok, så løsnet det etter sparkling. Etter flere omganger med sparkel... En fryktelig demotiverende jobb, i tillegg til ekstreme mengder pussestøv. Har fortrengt hvor lang tid vi faktisk endte opp med å bruke, men ble fort 2-3 uker per rom (men da inkludert en del dager hvor vi ikke gjorde noen ting). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.11.2024 den 10.51):

Det er altfor mye. Bare tull på de der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...