Gå til innhold

Hvordan begynte din svangerskapsforgiftning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynte det med høyt blodtrykk eller protein i urinen først? 

Anonymkode: 2e2b5...a56

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke. Men det ble oppdaget høyt blodtrykk på rutinekontroll og da leverte jeg også urinprøve som viste proteiner i urinen. 

Anonymkode: a0c47...e02

Skrevet

Høyt blodtrykk. 

Hadde egentlig lett forhøyet, men innenfor normalen, helt fra første svangerskapskontroll hos legen. Det ble først for høyt og medisinkrevende rundt uke 32. Deretter tok det ikke lang tid før jeg fikk proteiner i urinen.

Jeg hadde ingen av de andre klassiske symptomene som hodepine, magesmerter eller ødemer.

Anonymkode: ddda6...0c1

Skrevet

Begynte med rask vektoppgang og ødemer. Hadde ekstremt mye vann i kroppen. Fikk også ansiktslammelse. Omtrent samtidig som ansiktslammelse kom forhøyet blodtrykk og protein i urin. Ellers hadde jeg ingen andre symptomer.

Anonymkode: 3195c...aea

Skrevet

Mistenkte eg hadde det ei stund før det ble oppdaget. Blodtrykket var høyt lenge på målinger, men formen min var fin, svømte 4000 m daglig. Så puff, høytrykk skyhøyt, fikk ikke bevege meg, ikke gå, måtte være på sykehuset. Fødsel satt i gang i uke 37. Desverre blir ikke alle frisk med en gang barnet kommer ut. Så hadde høyt blodtrykk i 6 mnd etter fødsel og måtte konstant sjekkes og legges inn igjen (da får man ta med baby). Såg flimmer, hjertebank, kortpustet, vann i kroppen. Skulle føde med lystgass, fikk ikke lov. Ville ikke epidural, måtte pga risikoen. Epiduralen ble satt feil, anestesilegen nektet. Han tok feil, det var helt jævlig. Blodtrykksfall når baby kom ut, fikk så vidt holde barnet før ti leger kom stormende inn på rommet ba meg roe meg ned, flyttet meg på intensiv. Ble nektet tilgang til barnet og beskjed om roe meg. Eg sa da at om dere ønsker blodtrykket mitt ned bør dere la meg se barnet mitt. Legen beklaget også at han stormet inn i rommet  med entourage mens han skreik, det var fordi livet mitt var i fare. Sa dette roer ikke akkurat situasjonen. Og eg var helt rolig, hevet ikke stemme eller ristet med noen armer. Jordmor sa dette var en av topp 5 verste fødslene ho hadde vært med på og slike gjorde at ho ville slutte i yrket. Ho beklaget også. Når du har hatt det før har du og 60% sjanse for å få det igjen. Kjente dette var traumatisk å skrive, svangerskapsforgiftningen i seg selv hadde eg kunne taklet, men presset de la på meg og at de nektet å høre, det vil gjemsøke meg for alltid. Det var mye mer feil, men har allerede skrevet masse. Vær forberedt på å stå opp for deg selv, eg gjorde det, men eg var sikkert for høfelig. Ja etter fødsel måtte eg bli der ei stund, de kom inn på rommet hver time for å måle blodtrykk, gi medisin osv. mens de sa nå må du sove!!! Hvordan i helvete skal man då sove når de er innom konstant??

Anonymkode: d5e7d...bee

Skrevet

Litt forhøyet blodtrykk fra uke 28, vekstavvik på baby på rundt 20%.

Hadde oppfølging på sykehus to-tre ganger i uken pga blodtrykk, ultralyd en gang i uken.

Uke 31 så steg blodtrykket til 160/110 og utslag på urin, ble så lagt inn på sykehus og lå der i fire uker frem til fødsel ( ble igangsatt uke 35 pga økte lever/nyre/blodtrykk verdier på meg og baby som fikk stadig større vekstavvik). 
Baby veide kun 1,6kg

Anonymkode: 18e9c...a38

Skrevet

Hadde forhøyet blodtrykk i 7 uker før det kom proteiner i urinen. Da proteinene kom så gikk det fort. 5 dager etter fikk jeg organsvikt og baby ble født med akutt keisersnitt i uke 34. 

baby hadde også sluttet å vokse i magen, men det ble ikke oppdaget før etter fødselen. Det ble funnet mye dødt vev i morkaka etterpå. Så glad for moderne medisin og mulighet til å få hjelp når ting er krise❤️

Anonymkode: 46a77...11c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...