Gå til innhold

Vil noen dele erfaring? Antidepressiva

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg lurer på om det er noen som vil dele erfaringer med å ha brukt antidepressiva?

Jeg har både depresjon og angst tydeligvis. Men jeg opplever det ikke helt slik egentlig- men har bare mange symptomer. Hjalp antidepressiva dere for symptomer, og ikke nødvendigvis følelsen av angst eller depresjon? Om det gir mening 🤪

Der er reaktiv depresjon jeg har. Kjenner at det også gjør meg litt tvilende. For jeg vil jo fortstat føle og tenke det jeg gjør omkring det som utløser. 

Anonymkode: 4a82a...a52

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har skrevet mange ganger her inne om både Cipralex og Zoloft, også flere ganger bare den siste uken. Hvis du bruker søkefeltet og disse medikamentnavnene så vil du nok finne de innleggene kjapt (positive erfaringer). 

De fleste som har depresjon har reaktiv depresjon. Det er ikke noen grunn til å tvile på om det kan hjelpe deg, det er det absolutt grunn til å tro. Du vil føle mindre uro rundt problemstillingene selv om de ikke endrer seg. Da får du mer energi som du kan bruke på andre ting og ikke minst økt livskvalitet. 

Anonymkode: 66c4e...a4f

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har skrevet mange ganger her inne om både Cipralex og Zoloft, også flere ganger bare den siste uken. Hvis du bruker søkefeltet og disse medikamentnavnene så vil du nok finne de innleggene kjapt (positive erfaringer). 

De fleste som har depresjon har reaktiv depresjon. Det er ikke noen grunn til å tvile på om det kan hjelpe deg, det er det absolutt grunn til å tro. Du vil føle mindre uro rundt problemstillingene selv om de ikke endrer seg. Da får du mer energi som du kan bruke på andre ting og ikke minst økt livskvalitet. 

Takk:) ja det er kanskje sant det; at det for de fleste er pga livssituasjonen. Trenger å komme ut av eget hode og roe meg..

Skrevet

Har du fått diagnosene angst og depresjon av lege eller psykolog? I så fall har vel de sagt noe om evt antidepressiva?

Anonymkode: 5a5b1...bd0

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Takk:) ja det er kanskje sant det; at det for de fleste er pga livssituasjonen. Trenger å komme ut av eget hode og roe meg..

Det trigges veldig ofte av en hendelse eller en situasjon, ja. F.eks. at ting blir vanskelig på jobben, at man mister jobben, at den fysiske helsen blir dårlig, at noen dør, leve i et voldelig forhold, andre situasjoner som ikke kan endres, bli ugjort eller som man ikke kan komme ut av osv.

Det er veldig mange som ikke oppsøker hjelp dessverre, fordi de tror at deres situasjon er så spesiell og unik at behandling uansett ikke vil kunne hjelpe dem. Det er nesten alltid feil... Veldig viktig da at man ikke henger seg opp i det at man må forstå hvordan og om det vil virke for å kunne oppsøke hjelp. Bare gjør det. All logikk tilsier at det er det rette valget. Du har veldig lite å tape, alt å vinne.

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det trigges veldig ofte av en hendelse eller en situasjon, ja. F.eks. at ting blir vanskelig på jobben, at man mister jobben, at den fysiske helsen blir dårlig, at noen dør, leve i et voldelig forhold, andre situasjoner som ikke kan endres, bli ugjort eller som man ikke kan komme ut av osv.

Det er veldig mange som ikke oppsøker hjelp dessverre, fordi de tror at deres situasjon er så spesiell og unik at behandling uansett ikke vil kunne hjelpe dem. Det er nesten alltid feil... Veldig viktig da at man ikke henger seg opp i det at man må forstå hvordan og om det vil virke for å kunne oppsøke hjelp. Bare gjør det. All logikk tilsier at det er det rette valget. Du har veldig lite å tape, alt å vinne.

Ja det er sikkert sant det. 
Jeg bare tenker at hvis man får en depresjon fordi man er feks sengeliggende syk da, hvordan skal antidepressiva hjelpe da. Når man likevel er fast i situasjonen 💜

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg bare tenker at hvis man får en depresjon fordi man er feks sengeliggende syk da, hvordan skal antidepressiva hjelpe da. Når man likevel er fast i situasjonen 💜

Fysisk sykdom kan trigge depresjon, men man kan også være fysisk syk uten å være deprimert. Man kan være sengeliggende uten å være deprimert. Depresjonen bør behandles uansett hva grunnen til at depresjonen ble trigget er. Er det så vanskelig å forstå?

Hvis antidepressiva gjør at du greier å sitte opp i sengen og lese en bok, får tilbake litt matlyst og slutter å gråte hele tiden (bare et eksempel, jeg aner ikke hvordan du har det) da har du det jo bedre, selv om du fremdeles er fysisk syk?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er du kronisk sengeliggende pga fysisk sykdom, og fått angst/depresjon pga det? 

Anonymkode: ff3d8...20a

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er du kronisk sengeliggende pga fysisk sykdom, og fått angst/depresjon pga det? 

Ja. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ja. 

Hva er det det dreier seg om, siden du har fått både angst og depresjon? Noe livsstruende? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fysisk sykdom kan trigge depresjon, men man kan også være fysisk syk uten å være deprimert. Man kan være sengeliggende uten å være deprimert. Depresjonen bør behandles uansett hva grunnen til at depresjonen ble trigget er. Er det så vanskelig å forstå?

Hvis antidepressiva gjør at du greier å sitte opp i sengen og lese en bok, får tilbake litt matlyst og slutter å gråte hele tiden (bare et eksempel, jeg aner ikke hvordan du har det) da har du det jo bedre, selv om du fremdeles er fysisk syk?

Ja det er det jeg skulle ønske at gikk an da. Jeg bare kan ikke se det for meg at skal gå an🙈

Har blitt veldig frakoblet alle følelsene mine.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er sengebunden på snart 6 året av sterk svimmelhet og div hodepinetilstander.

Cipralex 10 mg gjorde at jeg sluttet raskt å tenke ut ulike måter å ta selvmord på. Dette tenkte jeg på døgnet rundt fordi de fysiske symptomene var og er så jævlige.

Jeg sluttet å gråte desperat flere ganger daglig. Jeg knakk totalt sammen av sykdommen. Så det å bedøve litt var faktisk bra, jeg hadde ingen positive opplevelser å dempe. 

Jeg beholdt humoren, empati osv. Jeg ble flatere ja, men ikke helt zombieflat.

Så ble jeg mindre kvalm, mindre angst og uro/stress. 

Hjalp ikke på selve sykdommen, men hjalp å overleve. 

Anonymkode: bc500...467

Skrevet

Ja det er det jeg skulle ønske at gikk an da. Jeg bare kan ikke se det for meg at skal gå an🙈

Har blitt veldig frakoblet alle følelsene mine.

Det er over 250 000 mennesker i Norge i dag som går på antidepressiva og opplever denne virkningen... Hvis du ikke greier å tro på det så vet jeg nesten ikke hva jeg skal si. Det blir jo som å ikke tro på at himmelen er blå...

Skrevet

Det er over 250 000 mennesker i Norge i dag som går på antidepressiva og opplever denne virkningen... Hvis du ikke greier å tro på det så vet jeg nesten ikke hva jeg skal si. Det blir jo som å ikke tro på at himmelen er blå...

Fordi jeg har prøvd før..?

Fordi mange ikke opplever virkning.

fordi alt er helt intenst meningsløst og jeg har så eksfremt ikke noe energi eller noe igjen av min personlighet av å være sengeliggende fysisk dårlig

Fordi jeg er helt frakobla alt

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg er sengebunden på snart 6 året av sterk svimmelhet og div hodepinetilstander.

Cipralex 10 mg gjorde at jeg sluttet raskt å tenke ut ulike måter å ta selvmord på. Dette tenkte jeg på døgnet rundt fordi de fysiske symptomene var og er så jævlige.

Jeg sluttet å gråte desperat flere ganger daglig. Jeg knakk totalt sammen av sykdommen. Så det å bedøve litt var faktisk bra, jeg hadde ingen positive opplevelser å dempe. 

Jeg beholdt humoren, empati osv. Jeg ble flatere ja, men ikke helt zombieflat.

Så ble jeg mindre kvalm, mindre angst og uro/stress. 

Hjalp ikke på selve sykdommen, men hjalp å overleve. 

Anonymkode: bc500...467

Så bra for deg🧡 jeg klarer ikke Være lei meg, er bare helt frakobla og meningsløs og redd og rar

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi jeg har prøvd før..?

Fordi mange ikke opplever virkning.

fordi alt er helt intenst meningsløst og jeg har så eksfremt ikke noe energi eller noe igjen av min personlighet av å være sengeliggende fysisk dårlig

Fordi jeg er helt frakobla alt

Du har bare prøvd èn medisin. Og du driver og spør og spør og spør og forteller om og om igjen hvor fælt du har det.

Men å faktisk ta tak og gjøre noe med situasjonen din, det vil du ikke.

Men du er nok inne på noe. Jeg tror at om kanskje 10-15 tråder, hvor du spør de samme spørsmålene igjen og igjen, så vil nok det gjør susen og få deg bedre. Det er spesielt viktig at alle gode svar du får bare følges opp med nye spørsmål. Det vil nok hjelpe deg hvis du bare gjør det lenge nok.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du har bare prøvd èn medisin. Og du driver og spør og spør og spør og forteller om og om igjen hvor fælt du har det.

Men å faktisk ta tak og gjøre noe med situasjonen din, det vil du ikke.

Men du er nok inne på noe. Jeg tror at om kanskje 10-15 tråder, hvor du spør de samme spørsmålene igjen og igjen, så vil nok det gjør susen og få deg bedre. Det er spesielt viktig at alle gode svar du får bare følges opp med nye spørsmål. Det vil nok hjelpe deg hvis du bare gjør det lenge nok.

What? Jeg gjør jo ikke annet enn gjøre noe med situasjonen, hvorfor tror du jeg laget denne tråden?

Det er ikke sikkert antidepressiva er det jeg trenger heller. Siden det som nevnt i hovedinnlegget er reaktivt pga fysisk sykdom.

Hva gjør at du tenker en annen antideprrsiva skulle ha magisk effekt når den jeg prøvde ikke hjalp? Jeg tenker det er fordi det er reaktivt og fysisk😔

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

What? Jeg gjør jo ikke annet enn gjøre noe med situasjonen, hvorfor tror du jeg laget denne tråden?

Det er ikke sikkert antidepressiva er det jeg trenger heller. Siden det som nevnt i hovedinnlegget er reaktivt pga fysisk sykdom.

Hva gjør at du tenker en annen antideprrsiva skulle ha magisk effekt når den jeg prøvde ikke hjalp? Jeg tenker det er fordi det er reaktivt og fysisk😔

GÅ.TIL.LEGEN.

Til og med mitt innlegg fører bare til nye spørsmål. Du ser virkelig ikke selv at dette er et usunt oppheng?

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

GÅ.TIL.LEGEN.

Til og med mitt innlegg fører bare til nye spørsmål. Du ser virkelig ikke selv at dette er et usunt oppheng?

Men herregud da. Jeg har vært hos legen!!!

Stilte bare et oppfølgingsspørsmål. Det er jo  normalt når noen sier noe.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men herregud da. Jeg har vært hos legen!!!

Stilte bare et oppfølgingsspørsmål. Det er jo  normalt når noen sier noe.

Nei, det er ikke "bare et oppfølgingsspørsmål". Det er spørsmål om de samme tingene i utallige tråder over flere måneder. Og om du får gode svar så kommer "bare med et oppfølgingsspørsmål", hele tiden. 

Når folk går lei og tråden dør ut, så starter du en ny. 

Hvor lenge har du tenkt å holde på slik? Hvor mange svar trenger du før du er fornøyd?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...