AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #1 Del Skrevet 6. november 2024 Vært på intervju der arbeidsgiver i slutten av samtalen spurte om referanser. Er dette et godt tegn, eller er det et standard spørsmål uavhengig av om de har fått et godt inntrykk eller ikke? Anonymkode: df759...bab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Papirstrimmel Skrevet 6. november 2024 #2 Del Skrevet 6. november 2024 Siden de ba om det på intervjuet - vil jeg tro dette er noe de spør alle som har kommet så langt som intervjurunden om. Dersom det var avhengig av hvordan intervjuet gikk, ville det være naturlig de hadde en diskusjon før de ba om referanser. Om de ikke går videre med deg etter intervjuet tipper jeg de helt enkelt ikke kontakter referansene. Når det er sagt kan det jo absolutt være et godt tegn - det er hvertfall ikke noe negativt! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruVillvin Skrevet 6. november 2024 #3 Del Skrevet 6. november 2024 Det er et rutinespørsmål. Der jeg jobber får vi ikke lov til å ansette uten å ha ringt referanser. En av referansene må også være leder på nåværende arbeidsplass. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #4 Del Skrevet 7. november 2024 FruVillvin skrev (13 timer siden): Det er et rutinespørsmål. Der jeg jobber får vi ikke lov til å ansette uten å ha ringt referanser. En av referansene må også være leder på nåværende arbeidsplass. Off topic, men hva slags sted er det du jobber? Anonymkode: 7a8c6...aaf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruVillvin Skrevet 7. november 2024 #5 Del Skrevet 7. november 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Off topic, men hva slags sted er det du jobber? Anonymkode: 7a8c6...aaf Jeg er leder i kommunal sektor.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #6 Del Skrevet 7. november 2024 Jeg er leder i privat sektor. Vi ringer alltid på referanser for de som er aktuelle. Vi ville aldri forlangt at leder for vedkommende skulle vært referanse. Det har jeg aldri vært borti at det kreves. Aldri hørt noen av de i min krets har nevnt, og har flere jeg kjenner som ansetter både i det private og det offentlige Anonymkode: 7bd1e...fc9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #7 Del Skrevet 7. november 2024 Jeg er leder i en kommunal virksomhet Det ryster meg at en virksomhet ringer «referanse» uten søkers tillatelse. Vi spør alltid søker om å oppgi minst to referanser. Dette skal ikke være venn eller familie. 1) dersom søker ikke vil /kan oppgi referanse ➡️ ingen ansettelse 2) dersom søker ikke vil oppgi nåværende leder, så må søker ha en svært god grunn for hvorfor leder ikke oppgis som referanse. Min erfaring med ansettelser (14 år) er at vi ofte ser mønster: har det vært konflikt med tidligere ledere så har dette en tendens til å gjenta seg. Gode referanser er 🥇gull! Anonymkode: ef291...42a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #8 Del Skrevet 7. november 2024 Jobber i it-bransjen og minimum en referanse på ledernivå fra nåværende arbeidsgiver er et tilnærmet ufravikelig krav her og. Som AB-bruker over her nevner så har vi også erfart at konflikter men også kompetanseskryt har en tendens til å flytte seg til ny arbeidsgiver. Ber vi om referanser under intervjuet så er det et positivt tegn for søker men en mismatch i hvem som oppgis kontra hvem som burde vært oppgitt gjør at vi stort sett avviser søkeren hvis vi ikke får sjekket aktuell status grundig nok. Det vi derimot ikke gjør er å "snoke" opp andre referanser som jeg ser det beskrives i en annen tråd, vi går bare videre med andre søkere. Anonymkode: a37df...a62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #9 Del Skrevet 7. november 2024 Syns det er en uting at nåværende leder må være referanse. Hvis jeg skulle oppgitt min nåværende leder så hadde hu gitt verdens verste referanse fordi 1.de vil beholde meg, 2. dama er helt blåst i hodet. Og hvis jeg i tillegg ikke skulle fått jobben, hadde det bare skapt konflikt og dårlig stemning. Anonymkode: a113d...183 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #10 Del Skrevet 18. november 2024 FruVillvin skrev (På 6.11.2024 den 21.39): Det er et rutinespørsmål. Der jeg jobber får vi ikke lov til å ansette uten å ha ringt referanser. En av referansene må også være leder på nåværende arbeidsplass. Det er tull!! Anonymkode: 2f9c1...b53 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #11 Del Skrevet 19. november 2024 Jeg har vært på et intervju tidligere der de skulle ha referanse fra nåværende leder, og jeg opplevde dem som at det var helt nødvendig og at jeg var en veldig aktuell kandidat. Jeg vegret meg fordi jeg ville ikke lage uro i det lille teamet mitt om at jeg søkte andre jobber, men siden det virket som jeg kunne få denne jobben, så oppga jeg nåværende leder som referanse likevel. Og så viste det seg at de ikke ringte henne engang… Og prisen jeg måtte betale var dårlig stemning fra lederen jeg hadde, og det tærte på meg over tid. Det gode samarbeidet vi hadde hatt var ikke det samme lenger. Lederen min var liksom skuffet og såret over at jeg ville søke meg ut. Og jeg hadde ikke mulighet til å komme meg unna siden jeg ikke hadde noe nytt jobbtilbud å gå til. Så nå oppgir jeg aldri mer nåværende leder, og sier bare at jeg har ikke opplyst på nåværende arbeidsplass om at jeg har søkt andre jobber. Jeg kan ikke ofre trivsel på jobben for at potensielle nye ledere KANSKJE vil tilby meg en ny jobb. Anonymkode: 2ccc8...20e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå