Gå til innhold

B12 mangel?

Fremhevede innlegg

Skrevet

En vanlig blodprøve er ikke alltid nok. Husker ikke om det var lav eller høy folat(blant annet) som kan skjule b12 mangel. Skal man på cellenivå er det intracellulære blodprøver, men det er ikke enkelt å få. Hvis man får det i Norge lol. Jeg vurderer Wien.

Anonymkode: bd472...758

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

En vanlig blodprøve er ikke alltid nok. Husker ikke om det var lav eller høy folat(blant annet) som kan skjule b12 mangel. Skal man på cellenivå er det intracellulære blodprøver, men det er ikke enkelt å få. Hvis man får det i Norge lol. Jeg vurderer Wien.

Anonymkode: bd472...758

Man skal alltid sjekke folat, mcv, mma, og homocystein samtidig. Men det er faktisk ikke så enkelt, jeg hadde betydelig funksjonell mangel til tross for at alt dette var ok. Men b12 lå i nedre del av normalen (i snitt 250 gjennom mange år), og jeg hadde langvarige og vesentlige symptomer fra nervesystem. Så det ble likevel behandlet som mangel. 

Referanseverdiene i Norge er heller lave, så viktig å se på symptomer fremfor prøver - med mindre nivåene er optimale og i øvre sjiktet. 

Viktig å ikke ta tilskudd av biotin/b7 noen dager før b12 test, da det kan gi forhøyet nivå. 

Anonymkode: ad6e8...d1c

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Man skal alltid sjekke folat, mcv, mma, og homocystein samtidig. Men det er faktisk ikke så enkelt, jeg hadde betydelig funksjonell mangel til tross for at alt dette var ok. Men b12 lå i nedre del av normalen (i snitt 250 gjennom mange år), og jeg hadde langvarige og vesentlige symptomer fra nervesystem. Så det ble likevel behandlet som mangel. 

Referanseverdiene i Norge er heller lave, så viktig å se på symptomer fremfor prøver - med mindre nivåene er optimale og i øvre sjiktet. 

Viktig å ikke ta tilskudd av biotin/b7 noen dager før b12 test, da det kan gi forhøyet nivå. 

Hvordan vet du at du hadde funksjonell mangel da?

Anonymkode: 9bf8b...5fa

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ved å se på symptomer. Jeg hadde en lang liste med symptomer fra nervesystem som var typisk for b12 mangel, og siden nivåene mine var såpass lave så bestemte vi å prøve. Heldigvis. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Anbefaler veldig at du sjekker ut b-12 foreningen sin offentlige side på Facebook. Flere historier om alvorlig syke mennesker som ble bedre/friske med b12. Alt fra alvorlig mental lidelse til MS og andre ting. Man må melde seg inn og betale kontigent hvis man ønsker bistand og mer dyptgående info fra foreningen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har hatt B12 mangel og ikke merket noe særlig. Det skjer jo ofte gradvis. Fikk flere injeksjoner over til med B12 og det tok seg bra opp. Merket likevel ikke særlig forskjell før og etter, og legen sa at det ikke er så vanlig å merke en veldig stor endring (både i form av mangel og ved påfyll).

Anonymkode: 8a9f6...659

Jeg merker godt de 2-3 ukene før jeg ska ha ny injeksjon. Tar hver 2 mnd. Merker nummenhet og mer smerter. Før tok jeg hver 3mnd,men så så de hvor lavt jeg lå ved hver 3mnd. Spent nå i desember ska jeg ta ny blodprøve før b-12 om den da og blir lav. Om jeg da må øke til 1 gang i mnd

Så er nok veldig forskjell på hvor mye folk merker

Anonymkode: edddd...54a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...