Gå til innhold

B12 mangel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her med b12 mangel og kan fortelle om symptomer? Jeg kjenner ansiktet er numment og venstre arm stikker og sovner på en måte. Er livredd MS og Als, men har ikke andre symptomer. Er 45 år så det kan være pre menopause også?

Har ofte høy puls og angst på en måte, uten at jeg trenger å være redd for noe. Er så lei av å kjenne på ubehag her og der.

Anonymkode: 9bba5...98d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

B12 mangel kan gi sterke nevrologiske symptomer som nummenhet og stiknig, samt også gi kortpust og mentale problemer.
Det kan forøvrig også mangel på magnesium gjøre. Selv om du er pre menopause så kan det være at du trenger å få opp b12 nivåene.

Har du tatt blodprøver? 

Anonymkode: ad6e8...d1c

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Noen her med b12 mangel og kan fortelle om symptomer? Jeg kjenner ansiktet er numment og venstre arm stikker og sovner på en måte. Er livredd MS og Als, men har ikke andre symptomer. Er 45 år så det kan være pre menopause også?

Har ofte høy puls og angst på en måte, uten at jeg trenger å være redd for noe. Er så lei av å kjenne på ubehag her og der.

Anonymkode: 9bba5...98d

Søk og du finner, kanskje dine egne? Tråder om dette temaet som er utfyllende og bare noen dager gamle. Ingen grunn til at folk skal gi samme info igjen og igjen, sannsynligvis til samme personen. 

Anonymkode: 43a2a...1f4

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Søk og du finner, kanskje dine egne? Tråder om dette temaet som er utfyllende og bare noen dager gamle. Ingen grunn til at folk skal gi samme info igjen og igjen, sannsynligvis til samme personen. 

Anonymkode: 43a2a...1f4

Hei, vil bare hoppe inn her og si at jeg hadde en tråd om b12 for noen dager siden. Og som du ser av AB koden er jeg ikke ts.

Anonymkode: 9bf8b...5fa

Skrevet

Har hatt B12 mangel og ikke merket noe særlig. Det skjer jo ofte gradvis. Fikk flere injeksjoner over til med B12 og det tok seg bra opp. Merket likevel ikke særlig forskjell før og etter, og legen sa at det ikke er så vanlig å merke en veldig stor endring (både i form av mangel og ved påfyll).

Anonymkode: 8a9f6...659

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har hatt B12 mangel og ikke merket noe særlig. Det skjer jo ofte gradvis. Fikk flere injeksjoner over til med B12 og det tok seg bra opp. Merket likevel ikke særlig forskjell før og etter, og legen sa at det ikke er så vanlig å merke en veldig stor endring (både i form av mangel og ved påfyll).

Vil ikke det komme an på om man har symptomer?

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Kommer helt an på hvor lenge man har hatt mangel, og hvor vesentlig mangelen har vært over tid. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vil ikke det komme an på om man har symptomer?

Selvsagt vil det komme an på symptomstrykket. Har man kun hatt kortvarig mangel så er det ikke gitt at man har rukket å få symptomer fra nervesystemet. 

Skrevet

Søk info på B12 Foreningen på Facebook. 

Anonymkode: e9a43...c34

• Nyttig 1
Skrevet

Halvparten av den norske befolkningen har en til to varianter av  MTHFR mutasjoner. Disse gjør det vanskelig å ta opp nok vitamin B.

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Selvsagt vil det komme an på symptomstrykket. Har man kun hatt kortvarig mangel så er det ikke gitt at man har rukket å få symptomer fra nervesystemet. 

Men her er det jo en person som har symptomer. 
Ikke påvist kortvarig symptomfri mangel via test

Skrevet
Majer skrev (24 minutter siden):

Halvparten av den norske befolkningen har en til to varianter av  MTHFR mutasjoner. Disse gjør det vanskelig å ta opp nok vitamin B.

STPD er et symtom også,  gå å test deg..

Skrevet

Jeg blir nedstemt. 

Anonymkode: b936c...921

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva er STPD?

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Men her er det jo en person som har symptomer. 
Ikke påvist kortvarig symptomfri mangel via test

TS har ikke skrevet noe om h*n har fått påvist mangel. Mitt svar var til personen som skrev at h*n ikke hadde noen symptomer da h*n hadde mangel. 

Skrevet

Jeg tar jevnlig b12 injeksjoner. Når det nærmer seg tid for ny injeksjon kjenner jeg tydelig mangel på b12.

Trøtthet

kvalme, event løs mage

Nervøsitet, kan gå over til skikkelig angst om jeg drøyer for lenge med påfyll

Dårlig syn

Psykiske plager

Dette forsvinner en dag eller to etter b12 sprøyte så jeg vet at det kommer av mangel. Har tatt b12 i 10 år så kjenner godt til dette.

Skrevet
NinaLisa skrev (45 minutter siden):

Jeg tar jevnlig b12 injeksjoner. Når det nærmer seg tid for ny injeksjon kjenner jeg tydelig mangel på b12.

Trøtthet

kvalme, event løs mage

Nervøsitet, kan gå over til skikkelig angst om jeg drøyer for lenge med påfyll

Dårlig syn

Psykiske plager

Dette forsvinner en dag eller to etter b12 sprøyte så jeg vet at det kommer av mangel. Har tatt b12 i 10 år så kjenner godt til dette.

Da bør du kanskje ta injeksjonene hyppigere. Jeg fikk først beskjed om å kun ta hver tredje mnd, men vi så fort at lageret tømte seg raskt. Endte med å ta hver 4 uke, og da holder nivået seg på et mer optimalt nivå slik at jeg ikke får mangelsymptomer "mellom skudda". Spiser rødt kjøtt og fet fisk regelmessig i tillegg.

Hvis man har gått i veldig lang tid med mangel, så kan det ta tid før lageret av b-12 blir stabilt. Viktig å teste underveis, og vente 3-4 uker fra sist injeksjon. B-12 foreningen anbefaler vel å ligge på minst 5-700 tror jeg. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

STPD kommer vel ofte frem i sosiale settinger? Typ at de trigger det

Endret av Majer
Skrevet

Nummenhet og prikking er det jeg kjenner aller mest på når det er tid for ny B12-injeksjon. 

Anonymkode: 62147...39a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...