AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #1 Del Skrevet 6. november 2024 Hvordan handler dere mat med rullestol? Hva gjør dere med kurven eller vognen? Er dere avhengig av å ha med noen som kan trille handlevognen? Jeg skal bruke rullestol i noen mnd så ble litt usikker på hva jeg skal gjøre Anonymkode: 10a46...91d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 6. november 2024 #2 Del Skrevet 6. november 2024 Hvis du bor et sted hvor Oda eller Meny leverer, så kan du jo bestille varer på døren? Ellers er det handlekurv på fanget og hjelp til å rekke varene som står for høyt oppe. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Beloved Skrevet 6. november 2024 #3 Del Skrevet 6. november 2024 Jeg jobbet på en matbutikk for mange herrens år siden, da hadde vi noen faste rullestolbrukere som kom på formiddagen (når det allikevel var stille i butikken) og så fulgte en av oss ansatte dem rundt og hjalp til med å ta ned fra hyllene, putte i vogn, legge varene på båndet og pakke i poser. Det er de sikkert behjelpelige med nå også, dersom du spør pent og det ikke er midt i rushtiden. 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #4 Del Skrevet 6. november 2024 Jeg hadde bestilt hjemlevering. Anonymkode: 0a6ae...c2e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #5 Del Skrevet 6. november 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Hvordan handler dere mat med rullestol? Hva gjør dere med kurven eller vognen? Er dere avhengig av å ha med noen som kan trille handlevognen? Jeg skal bruke rullestol i noen mnd så ble litt usikker på hva jeg skal gjøre Anonymkode: 10a46...91d Sitter ikke i stol, men har andre utfordringer. De butikansatte er flinke til å hjelpe, de aller fleste steder, når du spør. Men innenfor samme kjede, Rema, Kiwi, Spar, Meny og Coop er det veldig ulikt om du får hjelp eller ikke. Så du må rett og slett prøve deg frem, be om hjelp og se hva som skjer. Noen steder er det ja med en gang, andre steder er det vanskelig. Du skal være spesielt OBS på å se hva de slår inn i kassen og få med deg kassalappen, om du ikke klarer å følge med mens de slår inn varene/scanner inn. Ikke skjelden blir samme vare slått inn to ganger, eller de bruker kode (særlig på store pakker drikkevarer) og varene komme rinn med mye høyere pris. Spar og Kiwi har en grei service om du sender dem Mail når du oppdager dette etter at du kommer hjem, Rema 1000 de svarer ikke engang på Mail og lopper deg for penger langt oftere enn alle andre. (Min erfaring). En ting er at man skal måtte be om hjelp, en annen ting er at de man får hjelp hos ikke er etterrettelig. De få butikkene dette har skjedd mer enn en gang hos, går/kjører jeg ikke tilbake til. Heldigvis har vi mange butikker å velge mellom. Anonymkode: a3cdf...79c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #6 Del Skrevet 6. november 2024 Jeg satt i rullestol i over seks måneder mens jeg ventet på operasjon. For meg funket det helt greit med kurv i fanget, men det begrenset seg jo litt hvor mange varer jeg hadde plass til og kom veldig an på vekten til det som var i kurven, den måtte på en måte være i balanse for at det ikke skulle bli alt for krevende å holde fast i den. Et triks jeg lærte meg tidlig var å plassere handlekurven sentralt i butikken (et sted der den ikke er i veien for folk og gjerne i nærheten av kassen hvis jeg skulle trenge flere kurver eller hjelp med å laste på båndet) og heller kjøre frem og tilbake med 1-2 varer av gangen. Jeg var heldigvis mobil nok til at jeg ved behov kunne reise meg litt fra stolen, men ikke stabil nok til å kunne løfte noe særlig samtidig, så da måtte jeg jo be om hjelp. Jeg vil tro at alt dette er noe individuelt avhengig av funksjonsnivået ditt, type stol og hva og hvor du handler. Men det finner du sikkert ut av. Ville startet med små handleturer på rolige tidspunkt i begynnelsen, så finner du sikkert ut av hva som blir best for deg. Ellers så vil jeg si at selv om hjemkjøring er topp (særlig hvis man ikke har mye oppbevaring i stolen) så vil jeg sterkt anbefale deg å også oppsøke fysisk butikk en gang i blant også. Når man sitter i rullestol eller har en annen funksjonsnedsettelse så er det veldig fort gjort å få angst for å være til bry eller i veien. De første ukene i stolen var jeg dessverre mye hjemme, og det ble tungt for den mentale helsen. Det er veldig viktig at alle mennesker får delta i samfunnet. Anonymkode: d3c3a...c86 1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #7 Del Skrevet 6. november 2024 Beloved skrev (4 timer siden): Jeg jobbet på en matbutikk for mange herrens år siden, da hadde vi noen faste rullestolbrukere som kom på formiddagen (når det allikevel var stille i butikken) og så fulgte en av oss ansatte dem rundt og hjalp til med å ta ned fra hyllene, putte i vogn, legge varene på båndet og pakke i poser. Det er de sikkert behjelpelige med nå også, dersom du spør pent og det ikke er midt i rushtiden. Jeg kjenner ei som handlet fast på nærbutikken sin og var blind. Dette var før matbutikkene inntok internett og hjemlevering. Hun hadde avtale om at de kunne hjelpe henne en gang i uka. Hun kom til fast tid og dag utenom rushen med handlelista si. Anonymkode: 28af5...1f2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #8 Del Skrevet 6. november 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg kjenner ei som handlet fast på nærbutikken sin og var blind. Dette var før matbutikkene inntok internett og hjemlevering. Hun hadde avtale om at de kunne hjelpe henne en gang i uka. Hun kom til fast tid og dag utenom rushen med handlelista si. Anonymkode: 28af5...1f2 Virkelig en serviceinnstilt butikk. Og noen steder er de flinke til å hjelpe. Anonymkode: a3cdf...79c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #9 Del Skrevet 6. november 2024 Når jeg skulle bytte hofte så spurte jeg litt rundt på butikkene jeg handlet om hvilke tider det var best å handle. Enkelte plasser gadd de ikke å svare meg, mens andre plasser var de utrolig imøtekommende. Jeg har brukt krykker i mange år nå fast, og får hjelp ved behov, men handler da på mer stille tidspunkter. Lørdag morgen er veldig fint tidspunkt, men obs at ikke alle butikker har så mange på jobb om du trenger hjelp. Noen er helt alene i morgentimene, og da er det ikke så lett. Ukedagene på formiddagen utenom lunsjtiden er ofte beste tidspunkter. Jeg trenger normalt ikke hjelp lengre, men en og annen ting som står veldig høyt får de uansett tid til å få ned til meg selv om de er alene, om jeg er tålmodig (noe jeg er). Jeg kan ta en handlekurv med hjul (sånn liten en drar), også setter jeg oppi en kurv som en normal holder og da slipper jeg å bøye med. Var faktisk en ansatt på en butikk som tipset meg om det 😊 Jeg bruker også en del handlenett inni butikkene, og er da veldig nøye med å vise at det blir tømt, enten jeg går i betjent eller ubetjent kasse. Jeg går da i butikken som «kjenner» meg. Jeg hadde nok lagt en del varer på fanget, eller i en kurv på fanget, om jeg satt i rullestol. Lykke til 😊 Anonymkode: 6ac8b...ac3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #10 Del Skrevet 6. november 2024 Jeg bruker elektrisk rullestol. Jeg har montert på en hempe på venstre armlene, som jeg fester trillekurven til. Da følger kurven meg rundt i butikken. Kan også bruke de små barne-handlevognene på samme måte. Noen få butikker har fortsatt de gamle bærekurvene. De er veldig greie å bare ha i fanget. Men dessverre er det mange som har kvittet seg med dem. Om du bruker manuell vil jeg tro det enkleste er å dytte handlevognen (bruk gjerne barne-handlevogn som er lettere) et par meter foran deg, så triller du etter og dytter den litt frem, osv. Sett den gjerne igjen et sted hvor den ikke er i veien, og så samler du varene i fanget ditt før du triller tilbake til vognen og legger oppi. Det vanskeligste er å få varer fra stor handlevogn og opp på båndet. Anbefaler derfor heller barne-handlevogn. Et par andre ting å tenke på er hvor mye du kan handle og få plass til på stolen. Tenk på vekt, plassering av poser osv. Tenk på det også mens du pakker varene. Det er litt vanskelig å få tak i varer som står høyt oppe, men her er folk veldig hjelpsomme. Gripestang er nyttig. Husk å tenke på plassering når du skal inn i kjøleskap. Her er det lett å stå i veien for alle andre. Anonymkode: 94632...869 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå