AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #41 Del Skrevet 7. november 2024 Jeg husker skuffelsen i pappas øyne da han fersket meg da jeg var 16. Jeg kommer ifra en røykende familie. Jeg smugrøyker for min sønn i voksen alder. Røyking er mitt livs største mistak !! Så go all in ❤ Anonymkode: 83bbb...66c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #42 Del Skrevet 7. november 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg husker skuffelsen i pappas øyne da han fersket meg da jeg var 16. Jeg kommer ifra en røykende familie. Jeg smugrøyker for min sønn i voksen alder. Røyking er mitt livs største mistak !! Så go all in ❤ Anonymkode: 83bbb...66c Huffda, hvor gammel er du nå da? Du røyker uten at sønnen din vet det? Hvordan er det mulig? Jeg røyker ikke selv, hadde jeg gjort det føler jeg ikke jeg kunne sagt like mye til min datter. Anonymkode: a6987...411 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #43 Del Skrevet 8. november 2024 Jeg tenker at du allerede har sagt det som må sies om røyk, og at hun selv vet det hun trenger om røyk. Det viktigste er å la henne finne ut av dette selv. Har du lest "Endelig ikke røyker" skrevet av Allen Carr? Den boken har hjulpet mange til å slutte å røyke, og den presiserer egentlig det jeg har sagt. At å slutte å røyke må komme fra indre motivasjon, og den får du ikke hvis ikke du selv tar valget. Hvis du prøver å styre henne på dette med røyk, kan du risikere at hun ikke ønsker å ta valget. Når det er sagt, så er det lov å si at man ikke synes det er noe lurt å røyke. Anonymkode: d9e44...d19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #44 Del Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (På 5.11.2024 den 23.20): Idag fant jeg ut at min yngste datter røyker. Hentet henne på ridning og møtte opp litt tidligere enn normalt, hun pleier å be meg komme en halvtime etter de er ferdige fordi hun vil prate med de andre jentene. Tror ikke hun skjønte at det var jeg som kom, da det var mørkt, men jeg så at hun stod å røykte sammen med ei annen jente ved en benk. Jeg ble helt paff, og utrolig skuffet. Jeg kunne se at dette ikke var første gangen hun røykte for å si det sånn. Orket ikke ta diskusjonen i kveld, jeg dro videre på jobb etter å ha sluppet henne av hjemme, men hvordan bør jeg reagere på dette? Noen som har opplevd det samme? Hun har nettopp fyllt 17 år. Anonymkode: a6987...411 Er vel du som gir henne penger, så... Anonymkode: b6daf...007 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #45 Del Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er vel du som gir henne penger, så... Anonymkode: b6daf...007 Trekker dette tilbake. Ser du skriver at hun tjener penger selv. Anonymkode: b6daf...007 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #46 Del Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Trekker dette tilbake. Ser du skriver at hun tjener penger selv. Anonymkode: b6daf...007 Flott at du trekker det tilbake for den kommentaren der likte jeg ikke! Jeg gir henne selvfølgelig penger iblant, men ikke til Røyk. Hun jobber nokså mye, står på og er en ordentlig jente som er pliktoppfyllende, derfor det er ekstra ille at hun har begynt å røyke, det er sjokkerende for oss. Anonymkode: a6987...411 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #47 Del Skrevet 8. november 2024 Nå igjen. Tok du ikke praten med henne da du skrev på kg om akkurat det samme nå i vinter? Anonymkode: fa1c9...1c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #48 Del Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (På 6.11.2024 den 0.19): Psyk henne ut.. Spør hva det er som lukter så vondt, litt over tid. Spesielt når du vet hun har røykt. For å så en dag bryte ut med "herregud!! Det er jo du som stinker" hva er det du har vært borti? Kommenter en dag, fælt så hule tennene dine er blitt.. Huden din ser så gusten og grå ut.. du ser ut som du ikke får nok oksygen.. Anonymkode: 1ceef...4a0 Dette var helt sykt å lese. Tenk å gjøre sånn mot eget barn. Anonymkode: 9fc24...af7 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #49 Del Skrevet 9. november 2024 Jeg fant tidligere ut at datteren min hadde begynt med snus, hun hadde da akkurat begynt egentlig, så hun var ikke "avhengig". Jeg sa fra til henne at vi kom ikke til å hjelpe henne med førerkortet, om hun startet å snuste. Etter at jeg fant ut dette ; Hun fikk ikke penger til meg mer, bare til det hun absolutt måtte ha. Hun er glad i å bruke penger. Hun var 17. Dette var i fjor. Jeg snakket mye med henne om hvor farlig det er, hvor mye penger det koster og tok opp det at hun er veldig nøye med tennene sine. Hun sluttet, heldigvis, og har nå kjørt opp 🥰 Anonymkode: e4a53...850 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #50 Del Skrevet 9. november 2024 AnonymBruker skrev (På 6.11.2024 den 0.01): Hun er 17 år… Føler ikke hun er voksen. Hva mener du med ikke gjøre stort nummer? Jeg kan ikke fordra synet av at hun stod og sugde på den røyken! Jeg virkelig hater det! Skal jeg bare si «åja, har du begynt å røyke, det var dumt»?! Jeg har mest lyst å klikke:( Anonymkode: a6987...411 Dette er nok grunnen til at hun begynte å røyke Anonymkode: 605bd...867 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #51 Del Skrevet 9. november 2024 AnonymBruker skrev (På 8.11.2024 den 9.36): Flott at du trekker det tilbake for den kommentaren der likte jeg ikke! Jeg gir henne selvfølgelig penger iblant, men ikke til Røyk. Hun jobber nokså mye, står på og er en ordentlig jente som er pliktoppfyllende, derfor det er ekstra ille at hun har begynt å røyke, det er sjokkerende for oss. Anonymkode: a6987...411 Det bryr jeg meg ikke om, men jeg innrømmer feil. Du hadde nok likt det mindre om det var sant. Anonymkode: b6daf...007 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #52 Del Skrevet 10. november 2024 AnonymBruker skrev (På 6.11.2024 den 7.31): Jeg ble nevnt tre ganger her. Altså FULLT fokus på deg og ditt, ikke din datters helse.. Kanskje derfor hun begynte å røyke..? Fordi hun har en "fasademor"..? Anonymkode: 76733...f20 Nei men herlighet. Snakk om å skulle arrestere en mor for å passe på sin datter. Det må da være greit å si hva man selv føler i en slik situasjon. Skjønner godt at ts lurer på hva som er en god løsning ettersom jenta faktisk ikke er myndig ennå. Anonymkode: 33ff8...64d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #53 Del Skrevet 10. november 2024 Det er ulovlig å røyke når man er under 18, og det er eksempelvis også ulovlig å røyke hasj. Mener alle som kritiserer mor for å ville gripe inn, at dere hadde latt deres 17 åring gjøre det også? Bare nysgjerrig. Anonymkode: 33ff8...64d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #54 Del Skrevet 10. november 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er ulovlig å røyke når man er under 18, og det er eksempelvis også ulovlig å røyke hasj. Mener alle som kritiserer mor for å ville gripe inn, at dere hadde latt deres 17 åring gjøre det også? Bare nysgjerrig. Anonymkode: 33ff8...64d Nei det er ikke ulovlig å røyke når man er under 18 .Så hva må bare logge seg av kvinneguiden og skaffe deg litt kunnskap før du kommer med kunnskapsløse kommentarer Anonymkode: ec8ae...0d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #55 Del Skrevet 10. november 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Nei det er ikke ulovlig å røyke når man er under 18 .Så hva må bare logge seg av kvinneguiden og skaffe deg litt kunnskap før du kommer med kunnskapsløse kommentarer Anonymkode: ec8ae...0d0 Ifølge loven har du bare lov til å kjøpe tobakksprodukter til deg selv og andre voksne over 18 år. Så får mor undre seg over hvem som kjøper dette til henne da. Hvem er det hun henger med som kjøper røyk til datteren? Så må jeg bare beklage at jeg ikke møtte dine forventninger mtp kunnskap. Jeg synes det er helt innafor at mor er kritisk, og helt sykt at så mange mener at dette får hun bare la gå om hun vil ha en godt forhold til sin datter. Har man et godt forhold til barnet sitt, så tåler det grensesetting. Mor kan eksempelvis fortelle henne at det er ulovlig å kjøpe røyk til mindreårige, og at hun ikke får lov til å røyke så lenge hun er under 18 år. Gjør hun det, så bør det få konsekvenser som går på tillit. Dvs at hun kanskje ikke får eller bør ha alle privilegiene som hun har fra før av. En dose grensesetting med en forklaring på hvorfor, og at når hun blir 18 så kan hun gjøre som hun vil - tåler et godt mor/datter forhold. Hun kommer også til å forstå hvorfor når hun blir eldre. Anonymkode: 33ff8...64d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #56 Del Skrevet 10. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg fant tidligere ut at datteren min hadde begynt med snus, hun hadde da akkurat begynt egentlig, så hun var ikke "avhengig". Jeg sa fra til henne at vi kom ikke til å hjelpe henne med førerkortet, om hun startet å snuste. Etter at jeg fant ut dette ; Hun fikk ikke penger til meg mer, bare til det hun absolutt måtte ha. Hun er glad i å bruke penger. Hun var 17. Dette var i fjor. Jeg snakket mye med henne om hvor farlig det er, hvor mye penger det koster og tok opp det at hun er veldig nøye med tennene sine. Hun sluttet, heldigvis, og har nå kjørt opp 🥰 Anonymkode: e4a53...850 Dette! En god løsning synes jeg ❤️ Anonymkode: 33ff8...64d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #57 Del Skrevet 10. november 2024 AnonymBruker skrev (På 6.11.2024 den 0.10): Synes jeg ser flere og flere yngre røyker nå vs for 5 år siden. Lærer ikke barn og unge i skolen lengre at røyking er direkte usunt, dyrt og man blir rett og slett sett ned på som lite intelligent om man røyker? + at veldig mange arbeidsgivere ønsker ikke røykere på arbeidsplassen sin da man vet dette fører til illeluktende kollegaer som blir oftere syk. Godt mulig helsedirektoratet har sluttet å prøve å nå de unge men da burde isåfall aldersgrensene for kjøp bli økt til 20 år. Anonymkode: 08e1f...b2b Har du link på at arbeidstagere som røyker oftere er syke? For både når det gjelder meg og de andre som røyker på min arbeidsplass, så har vi mindre sykefravær enn de fleste andre. Når det gjelder meg selv har ikke jeg hatt en egenmelding siden 2015. I mens flere av mine ikke røykende kollegaer har brukt opp sine 24 egenmeldingsdager for lenge siden og nå må ta ulønna fri ved sykdom🙄 Anonymkode: aa812...a0c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #58 Del Skrevet 22. november 2024 AnonymBruker skrev (På 7.11.2024 den 14.00): Jeg husker skuffelsen i pappas øyne da han fersket meg da jeg var 16. Jeg kommer ifra en røykende familie. Jeg smugrøyker for min sønn i voksen alder. Røyking er mitt livs største mistak !! Så go all in ❤ Anonymkode: 83bbb...66c Hva sa han til deg? Fikk det deg til å slutte eller fortsatte du? Eller du sa vel at du smugrøyker for sønnen din hvis du ikke har slutta i mellomtiden:) Anonymkode: a6987...411 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #59 Del Skrevet 22. november 2024 Som en innen helse ville jeg tatt det svært alvorlig om en av barna mine var på vei til avhengighet av et rusmiddel. "Alle" røykere, alkoholikere osv starter med "fordi x gjorde det", "det var bare fordi y skjedde", unnskylder seg bort og argumenterer for en enkelthendelse. Så skjer det igjen. Og igjen. Og igjen. For å stanse det tidlig hadde jeg aller først mekka et anti-røyke program. Altså en helg, lørdag og søndag, hvor datteren din følger et lite undervisningsopplegg fra deg. F.eks en NRK video om en røyker, en video av en person som har stoma, regning på hvor mye det vil koste henne månedlig og årlig å drive med røyk, samt alle de ulike risikofaktorene knyttet opp mot det. Ikke bare foreles men prøv å diskutere påstander og informasjon, prøv å få henne til å formulere egne tanker og argumenter imot hennes egen bruk av røyk. Til slutt ville jeg nok forsøkt å avskåre disse venninne så fort som fanken. Røykere i en alder av 17 år er virkelig ikke noe å samle på. Hadde faktisk vurdert å bytte skole, da røyk ofte er relatert til alkoholbruk og generelt dårlig miljø samt "plugs" (folk som selger rusmidler) på skolen. Ville prøvd å få datteren min bort fra dette så fort som mulig. Hadde kanskje også sett på muligheter for terapi, da røyking/rusmidler ofte er en respons på vanskelige følelser eller situasjoner oss voksne ikke forstår. Der kan hun få hjelp til å utvikle de riktige verktøyene for å takle seg selv nå og i fremtiden. Å få datteren din til å slutte å røyke er virkelig prioritet nr 1! Det er nå hun ikke enda er ordentlig avhengig - ergo kan vi trekke ugresset opp fra rota. Mye vanskeligere når ting har etablert seg og hun virkelig ikke klarer å stoppe. Daglig røyking er et massivt farevarsel! Anonymkode: b7af9...2cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #60 Del Skrevet 22. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Som en innen helse ville jeg tatt det svært alvorlig om en av barna mine var på vei til avhengighet av et rusmiddel. "Alle" røykere, alkoholikere osv starter med "fordi x gjorde det", "det var bare fordi y skjedde", unnskylder seg bort og argumenterer for en enkelthendelse. Så skjer det igjen. Og igjen. Og igjen. For å stanse det tidlig hadde jeg aller først mekka et anti-røyke program. Altså en helg, lørdag og søndag, hvor datteren din følger et lite undervisningsopplegg fra deg. F.eks en NRK video om en røyker, en video av en person som har stoma, regning på hvor mye det vil koste henne månedlig og årlig å drive med røyk, samt alle de ulike risikofaktorene knyttet opp mot det. Ikke bare foreles men prøv å diskutere påstander og informasjon, prøv å få henne til å formulere egne tanker og argumenter imot hennes egen bruk av røyk. Til slutt ville jeg nok forsøkt å avskåre disse venninne så fort som fanken. Røykere i en alder av 17 år er virkelig ikke noe å samle på. Hadde faktisk vurdert å bytte skole, da røyk ofte er relatert til alkoholbruk og generelt dårlig miljø samt "plugs" (folk som selger rusmidler) på skolen. Ville prøvd å få datteren min bort fra dette så fort som mulig. Hadde kanskje også sett på muligheter for terapi, da røyking/rusmidler ofte er en respons på vanskelige følelser eller situasjoner oss voksne ikke forstår. Der kan hun få hjelp til å utvikle de riktige verktøyene for å takle seg selv nå og i fremtiden. Å få datteren din til å slutte å røyke er virkelig prioritet nr 1! Det er nå hun ikke enda er ordentlig avhengig - ergo kan vi trekke ugresset opp fra rota. Mye vanskeligere når ting har etablert seg og hun virkelig ikke klarer å stoppe. Daglig røyking er et massivt farevarsel! Anonymkode: b7af9...2cf *ikke stoma, trakeostomi. Anonymkode: b7af9...2cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå