Reign Skrevet 6. november 2024 #21 Del Skrevet 6. november 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Idag fant jeg ut at min yngste datter røyker. Hentet henne på ridning og møtte opp litt tidligere enn normalt, hun pleier å be meg komme en halvtime etter de er ferdige fordi hun vil prate med de andre jentene. Tror ikke hun skjønte at det var jeg som kom, da det var mørkt, men jeg så at hun stod å røykte sammen med ei annen jente ved en benk. Jeg ble helt paff, og utrolig skuffet. Jeg kunne se at dette ikke var første gangen hun røykte for å si det sånn. Orket ikke ta diskusjonen i kveld, jeg dro videre på jobb etter å ha sluppet henne av hjemme, men hvordan bør jeg reagere på dette? Noen som har opplevd det samme? Hun har nettopp fyllt 17 år. Anonymkode: a6987...411 Hun er under et år unna å være myndig. Ansvarliggjøring for sine valg og handlinger er på sin plass. Du får ikke gjort noe annet enn å veilede henne. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva er det med folk som ikke tør å si ifra til egne barn? Da jeg tok min sønn i røyking, så sa jeg helt rolig at det er ditt liv, du gjør som du vil og jeg kan ikke bestemme at du ikke skal røyke. Men siden jeg er sterk motstander av røyking, og siden du åpenbart har god råd, så kommer du ikke til å få en krone av meg så lenge du røyker. Det ble slutt på dagen. Anonymkode: cc34d...094 Vel, du har jo en fostringsplikt frem til barnet er ferdig på vgs, så noen kroner må du nok beregne å bruke på ungen på tross av trusler om det motsatte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nordlending90 Skrevet 6. november 2024 #22 Del Skrevet 6. november 2024 Reign skrev (9 minutter siden): Hun er under et år unna å være myndig. Ansvarliggjøring for sine valg og handlinger er på sin plass. Du får ikke gjort noe annet enn å veilede henne. Vel, du har jo en fostringsplikt frem til barnet er ferdig på vgs, så noen kroner må du nok beregne å bruke på ungen på tross av trusler om det motsatte. Fostringsplikt gjelder bare på de nødvendige tingene som husly, mat osv. Så da kan mor stramme inn på alt det andre. Datteren må selv stå for alt annet. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 6. november 2024 #23 Del Skrevet 6. november 2024 Nordlending90 skrev (3 minutter siden): Fostringsplikt gjelder bare på de nødvendige tingene som husly, mat osv. Så da kan mor stramme inn på alt det andre. Datteren må selv stå for alt annet. Det er jeg åpenbart klar over, og jeg har ikke sagt noe annet. Der jeg bor så koster både husly og mat klær nemlig, men jeg tar gjerne imot tips på steder der slikt er kostnadsfritt. 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #24 Del Skrevet 6. november 2024 Reign skrev (24 minutter siden): Det er jeg åpenbart klar over, og jeg har ikke sagt noe annet. Der jeg bor så koster både husly og mat klær nemlig, men jeg tar gjerne imot tips på steder der slikt er kostnadsfritt. 🙂 Du leste ikke hva jeg skrev da, tydeligvis. Jeg skrev at jeg sa at han ikke kom til å få en krone av meg så lenge han røyker. Jeg sa ikke at han ikke skulle få mat og klær og tak over hodet. Sønnen min forstod godt hva jeg mente, selv om ikke du gjorde det. Anonymkode: cc34d...094 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nordlending90 Skrevet 6. november 2024 #25 Del Skrevet 6. november 2024 Reign skrev (1 time siden): Det er jeg åpenbart klar over, og jeg har ikke sagt noe annet. Der jeg bor så koster både husly og mat klær nemlig, men jeg tar gjerne imot tips på steder der slikt er kostnadsfritt. 🙂 Har jeg nevnt at husly, mat og klær er gratis? Jeg påpekte at fostringsplikten bare gjelder det nødvendige. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 6. november 2024 #26 Del Skrevet 6. november 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg betaler hvertfall ikke for røyk! Hun jobber deltid på en klesbutikk i tillegg til vgs, så bruker nok sine penger. Jeg gir henne ikke penger, bidrar kun til kjøp av klær osv. at hun får rynker og dårlig hud er finte kunne si, men aner ikke hvordan jeg skal forholde meg! Anonymkode: a6987...411 Da hadde jeg snurpet inn krana totalt, nå får hun kjøpe klær etc og alt hun trenger selv. Mat skulle hun fått, men sin egen mobil o.l. måtte hun betalt selv. Er hun så rik at hun kan kaste bort penger på å ødelegge helsen sin så kan hun få bruke de på noe mer fornuftig. Jeg hadde ikke brukt en krone på henne før røyken var stumpet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meowmere Skrevet 6. november 2024 #27 Del Skrevet 6. november 2024 Den eneste grunnen til at du ikke har merket det før er at du røyker selv. Man klarer ikke å skjule at man røyker for en ikkerøyker. Det kjennes på lukten. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 6. november 2024 #28 Del Skrevet 6. november 2024 Enda en lik historie? Sist var det vel henting på leir? Og før det var det vel fra trening? Har mistet tellinga. Men hun har tatt et dårlig valg. Det er realistisk sett lite du får direkte gjort med det. Jeg hadde åpenbart kuttet i pengestøtten og jeg hadde åpenbart nektet henne røyking i bilen og hjemme siden det faktisk påvirker deg og andre i familien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 6. november 2024 #29 Del Skrevet 6. november 2024 Nordlending90 skrev (1 time siden): Har jeg nevnt at husly, mat og klær er gratis? Jeg påpekte at fostringsplikten bare gjelder det nødvendige. Har jeg sagt noe annet da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #30 Del Skrevet 7. november 2024 Meowmere skrev (21 timer siden): Den eneste grunnen til at du ikke har merket det før er at du røyker selv. Man klarer ikke å skjule at man røyker for en ikkerøyker. Det kjennes på lukten. Anklager du meg for å røyke? Interessant. Nei du, jeg røyker ikke selv, slutta for mange herrens år siden👍 jeg har pratet med henne og det blir ingen bidrag til lappen eller andre gøye ting hvis hun fortsetter. Sier selv at hun begynte litt i sommer når hun var hjemme alene i drøyt 2 uker(hun jobbet mens vi besøkte familie i nord). Hun hadde fått kjøpt selv på en kiosk nede i byen, helt latterlig at hun får det! Hun sier selv hun røyker lite, 0-5 sigaretter om dagen, og hun mener hun ikke er avhengig. Kun 1 på vei til skolen i hverdagen og av og til på kvelden som denne kvelden på ridning. Sikkert derfor jeg ikke gar merket det:/ Innrømmer det har vært litt mer når vi ikke er hjemme. Det er visst to bestevenninner som gjør det samme. Hun er villig til å slutte, og sier det ikke er noe problem for er ikke avhengig påstår hun. Hvertfall sagt at heg ikke vil se det svineriet i vårt hus! Anonymkode: a6987...411 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #31 Del Skrevet 7. november 2024 Jeg synes du skal si akkurat det du føler. Hun trenger å høre det! Anonymkode: 583f1...b59 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #32 Del Skrevet 7. november 2024 Hadde det vært min datter, hadde jeg nok hatt lyst til å klikke jeg også, men jeg håper at jeg hadde klart å la være. Hadde heller tatt en rolig samtale. Hun vet hvor dumt det er, men å gjøre det er mer fristende der og da fordi andre gjør det. Jeg tror til og med jeg hadde vært fristet til å si at jeg ikke betaler for ridning mer (hvis det er med de vennene hun røyker, og eventuelt ikke på skolen, dersom det ikke er samme omgangskrets på ridning og skolen). Hun hadde fått mat og husly så klart, men jeg hadde ikke betalt noe mer. Klær og alt sånt fikk hun holde seg med selv. Også sminke, dyre hudprodukter osv. Rett og slett for å unngå at hun hadde god "nok" råd til å holde seg selv med røyk. Hadde sagt dette også på en rolig måte, ikke kjefting eller passiv aggressiv, bare ren informasjon. Vil hun fortsette, så får du ikke gjort noe. Men aldri i verden om jeg hadde tilrettelagt for at jeg skulle deltatt i en brøkdel av den røykefinansieringen. Anonymkode: f29e5...bfb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perfume Skrevet 7. november 2024 #33 Del Skrevet 7. november 2024 Hvordan går hennes Røyk ut over deg? Man kan alltids si hvor farlig det er, men tro meg.. Klikker du så skjer ingenting annet enn at hun skjuler det bedre. Jeg gjorde nemlig det samme. Jeg har to barn, min eldste begynte kun å snuse, min yngste begynte å røyke. Røyken har han sluttet med da det ble for dyrt for han. Nektet han aldri, selv om han ikke fikk røyke inne såklart. Men tror det har skapt mer tillit at jeg ikke kjeftet eller dømte. Det er jo hans liv! Hans penger.. Hva annet kan du gjøre? Lime henne fast i fanget eller brenne klærne hennes? Altså... Helt oppriktig, hva kan du gjøre? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #34 Del Skrevet 7. november 2024 Litt utenfor tema,men jeg tisset i tobakkspakken til storebror da han var 15. (10 år eldre enn meg) Bare for det jeg ikke ville han skulle dø. Han er da 60 nå... Anonymkode: 0708a...bfa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 7. november 2024 #35 Del Skrevet 7. november 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Litt utenfor tema,men jeg tisset i tobakkspakken til storebror da han var 15. (10 år eldre enn meg) Bare for det jeg ikke ville han skulle dø. Han er da 60 nå... Anonymkode: 0708a...bfa Så konklusjonen er at urin er bra for helsa? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 7. november 2024 #36 Del Skrevet 7. november 2024 AnonymBruker skrev (På 5.11.2024 den 23.20): Idag fant jeg ut at min yngste datter røyker. Hentet henne på ridning og møtte opp litt tidligere enn normalt, hun pleier å be meg komme en halvtime etter de er ferdige fordi hun vil prate med de andre jentene. Tror ikke hun skjønte at det var jeg som kom, da det var mørkt, men jeg så at hun stod å røykte sammen med ei annen jente ved en benk. Jeg ble helt paff, og utrolig skuffet. Jeg kunne se at dette ikke var første gangen hun røykte for å si det sånn. Orket ikke ta diskusjonen i kveld, jeg dro videre på jobb etter å ha sluppet henne av hjemme, men hvordan bør jeg reagere på dette? Noen som har opplevd det samme? Hun har nettopp fyllt 17 år. Anonymkode: a6987...411 Hvordan reagerte dine foreldre når de fant ut du røykte? Om du var en av de som røykte da du var tenåring da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 7. november 2024 #37 Del Skrevet 7. november 2024 AnonymBruker skrev (På 6.11.2024 den 0.10): Synes jeg ser flere og flere yngre røyker nå vs for 5 år siden. Lærer ikke barn og unge i skolen lengre at røyking er direkte usunt, dyrt og man blir rett og slett sett ned på som lite intelligent om man røyker? + at veldig mange arbeidsgivere ønsker ikke røykere på arbeidsplassen sin da man vet dette fører til illeluktende kollegaer som blir oftere syk. Godt mulig helsedirektoratet har sluttet å prøve å nå de unge men da burde isåfall aldersgrensene for kjøp bli økt til 20 år. Anonymkode: 08e1f...b2b Det var jo på vei til å bli ut så da trodde de kanskje at de ikke trengte kampanjer mot det lengre .. jeg må si jeg er oppriktig overrasket over at røyk er på vei tilbake igjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 7. november 2024 #38 Del Skrevet 7. november 2024 Perfume skrev (2 timer siden): Hvordan går hennes Røyk ut over deg? Man kan alltids si hvor farlig det er, men tro meg.. Klikker du så skjer ingenting annet enn at hun skjuler det bedre. Jeg gjorde nemlig det samme. Jeg har to barn, min eldste begynte kun å snuse, min yngste begynte å røyke. Røyken har han sluttet med da det ble for dyrt for han. Nektet han aldri, selv om han ikke fikk røyke inne såklart. Men tror det har skapt mer tillit at jeg ikke kjeftet eller dømte. Det er jo hans liv! Hans penger.. Hva annet kan du gjøre? Lime henne fast i fanget eller brenne klærne hennes? Altså... Helt oppriktig, hva kan du gjøre? Det går ut over at hennes barn kan bli alvorlig syk og dø Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perfume Skrevet 7. november 2024 #39 Del Skrevet 7. november 2024 Maleficenta skrev (26 minutter siden): Det går ut over at hennes barn kan bli alvorlig syk og dø Det er vel strengt tatt uansett barnets eget liv. Hva kan hun gjøre med det annet enn å lage livet surt for henne slik at hun skjuler det enda bedre? Jeg tror ikke jeg har hørt om et eneste tilfelle av røykestopp av at foreldre har tvunget barna sine til å slutte.. Har du?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #40 Del Skrevet 7. november 2024 Snublefot62 skrev (34 minutter siden): Så konklusjonen er at urin er bra for helsa? Aner ikke. Men han måtte kaste pakken,så da var målet oppnådd 😇 Anonymkode: 0708a...bfa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå