Gjest sexysadie Skrevet 16. november 2002 #1 Del Skrevet 16. november 2002 http://www.berlingske.dk/artikel:aid=23092...:fid=100052108/ Danskene er iferd m å gjøre noe med dette Når skal vi begynne? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 16. november 2002 #2 Del Skrevet 16. november 2002 Man har vel forsøkt å sette i gang litt aktivitet mot dette - TV2 tok opp saken sammen med Kadra - men det er klart, det er for lite, og så lenge dette skjer, har vi fortsatt veien å gå. Det er grusomt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 17. november 2002 #3 Del Skrevet 17. november 2002 Noe er gjort - men sørgelig lite...... Det siste som er kommet på den fronten er en film. Det er ikke sikkert vi nordmenn vil helt forstå den, for den bygger på tradisjonen og muntlig overlevering - altså fortellinger. De som forteller er i stor grad menn, og det de forteller er at omskjæring ikke er religion, men tradisjon, og at omskjæring er tortur og ikke kjærlighet til barnet osv. Filmen er altså rettet mot de miljøene hvor omskjæring praktiseres. Det er nok ikke nok, men det er ihvertfall et tiltak satt igang av noen som vet hvordan trasijonen er, og som vet hvordan man formidler andre holdninger. Politisk press må det være hele tiden her, og så kan vi jo bry oss selv - ved å sende protestbrev til de land som ikke har vedtatt lover mot omskjæring. Og så må vi passe oss slik at fordømmelsen av omskjæring ikke rammer de som er omskåret. De har i liten grad kunnet påvirke dette, og kan føle fordømmelsen av omskjæring som en fordømmelse av dem selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 17. november 2002 #4 Del Skrevet 17. november 2002 Jeg tror dette er noe man ikke får bukt med, for de med makt velger å lukke øynene, det blir for grusomt. Carita Bekkemellom Orheim var SÅ sjokker da Kadra sto frem, men jeg har førstehåndsinformasjon på at hun personlig har blitt fortalt hvordan det er med omskjæring av kvinner i Norge minst ett år før Kadra. Etter Kadra skrek man høyt om at dette måtte stoppes, helt til folk begynte å "glemme" Nå kan dere vedde på at politikerne puster lettet ut og sier; endelig, ikke mer av de grusomhetene på vår dagsorden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. november 2002 #5 Del Skrevet 17. november 2002 Det er så grusomt at jeg nesten ikke klarer å forholde meg til det. Man må jo ikke lukke øynene for det, hva kan mangjøre for å hjelpe?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 17. november 2002 #6 Del Skrevet 17. november 2002 Statens Helsetilsyn har laget en veileder for helsepersonell i norge om kvinnelig omskjæring. Der står det at dette er et ledd i å skape større åpnehet omkring spørsmålet omskjæring av kvinner. Men jeg tror dette vil ta tid, det dreier seg her om å endre holdninger til et helt menneskeslag. Men jeg tror vel på at om de rette (engasjerte) personene er på rett sted så kan vi klare å fjerne oss med dette problemet både innelands og utenlands. Vi må overbevise dem med vår kunnskap at dette er ikke bare skaper psykologiske og fysisike(lemlestelse) problemer men også er en krenkelse av den enkelts menneskerrettigheter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linemor Skrevet 19. november 2002 #7 Del Skrevet 19. november 2002 Husker vi hadde om omskjæring av jenter i forbindelse med od - dagen en gang. det er grusomt det de gjør. det finnes mange grader av omskjæringen der. det gikk fra og ta litt av de ytreleppene. til og skjære bort nesten alt, sy igjen med kun et lite hull til mens blod. mannen skulle kutte stingene på den store natten. det finnes mye grusomt. Det trengs og fokusere på dette temaet, som mange andre. Vi jenter som er født i norden er egentlig veldig heldige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå