AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #1 Skrevet 5. november 2024 Kan en som er allergisk mot peanøtter være i samme rom som en som spiser peanøttsmør? Anonymkode: 13934...90e
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #2 Skrevet 5. november 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Kan en som er allergisk mot peanøtter være i samme rom som en som spiser peanøttsmør? Anonymkode: 13934...90e Neanøtter er en belgfrukter. Er du allergisk mot nøtter eller mot belgfrukter? Anonymkode: 24cd5...d76
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #3 Skrevet 5. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Neanøtter er en belgfrukter. Er du allergisk mot nøtter eller mot belgfrukter? Anonymkode: 24cd5...d76 Det spiller da vel ingen rolle for TS om peanøtter er en nøtt eller belgfrukt. Det kalles peanøtter uansett... Og det kan man være ekstremt allergisk mot TS: Noen mener de er så allergiske at de kan reagere på partikler i lufta, og da kan man ikke spise peanutsmør i samme rom, men jeg har vokst opp med flere familiemedlemmer som får anafylaksi av å spise peanøtter og har kunnet spise peanutsmør i samme rom som dem. Så man må nesten spørre vedkommende. Anonymkode: 8091c...216
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #4 Skrevet 5. november 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det spiller da vel ingen rolle for TS om peanøtter er en nøtt eller belgfrukt. Det kalles peanøtter uansett... Og det kan man være ekstremt allergisk mot TS: Noen mener de er så allergiske at de kan reagere på partikler i lufta, og da kan man ikke spise peanutsmør i samme rom, men jeg har vokst opp med flere familiemedlemmer som får anafylaksi av å spise peanøtter og har kunnet spise peanutsmør i samme rom som dem. Så man må nesten spørre vedkommende. Anonymkode: 8091c...216 Det er forskjell mellom å være allergisk mot nøtter, og å påstå at man er allergisk mot peanøtter, særlig om man kjenner til dette fenomenet. Derfor er det ts jeg spør og ikke andre. Anonymkode: 24cd5...d76
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #5 Skrevet 5. november 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er forskjell mellom å være allergisk mot nøtter, og å påstå at man er allergisk mot peanøtter, særlig om man kjenner til dette fenomenet. Derfor er det ts jeg spør og ikke andre. Anonymkode: 24cd5...d76 Men TS skriver spesifikt "peanøtter" og ikke "nøtter" generelt, så skjønner ikke hvorfor dette er vanskelig å forholde seg til. Anonymkode: 8091c...216 1
aksase Skrevet 5. november 2024 #6 Skrevet 5. november 2024 Det kommer an på hvor allergisk man er. Det finnes folk som ikke tåler det minste spor av nøtter, hverken i mat eller luft. Selv er jeg allergisk mot hasselnøtt og hvalnøtt, men har ingen problemer med å være i nærheten av slike nøtter så lenge jeg ikke spiser dem. Jeg tåler også å spise litt av ei slik nøtt, men det er ubehagelig en stund. Spiser jeg flere nøtter, kan det være farlig.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #7 Skrevet 6. november 2024 aksase skrev (15 timer siden): Det kommer an på hvor allergisk man er. Det finnes folk som ikke tåler det minste spor av nøtter, hverken i mat eller luft. Selv er jeg allergisk mot hasselnøtt og hvalnøtt, men har ingen problemer med å være i nærheten av slike nøtter så lenge jeg ikke spiser dem. Jeg tåler også å spise litt av ei slik nøtt, men det er ubehagelig en stund. Spiser jeg flere nøtter, kan det være farlig. Det er heldigvis en myte akkurat for nøtter og peanøtter https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/3EjdXq/raad-til-foreldre-som-har-barn-med-noetteallergi Anonymkode: f3ae9...109
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #8 Skrevet 6. november 2024 https://www.klikk.no/foreldre/hvor-alvorlig-er-peanottallergi-7000339 I samme rom går nok greit, men berøring kan være rimelig skummelt. Anonymkode: 6a72e...e8b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå