Gå til innhold

Er dette overgrep? Av lege.

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvorfor ikke? Mannlige gynekologer er mer forsiktige og flinkere enn kvinnelige, de hører på deg og vil at det skal gå smertefritt, mens kvinnelige er hardhendte og ikke hører på deg, men bare pøser på. 

Anonymkode: 2e2b8...51c

Jeg har helt motsatt erfaring, synes både kvinnelige gynekologer og min kvinnelige fastlege er mye mer varsomme enn de mannlige gynekologene jeg har vært hos. Så du kan ikke generalisere.

Anonymkode: 537ce...fc2

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tar celleprøve hver 4-5 år. Samme lege hver gang. Sist så var det kjempe vondt. Hun slet veldig. Men hun beklaga seg. Jeg sa det går fint. Jeg har jo hatt litt vondt når jeg hadde sex i det siste så jeg tenkte det var en sammenheng. Hun måtte å hente noe fordi hun slet litt. Så det kan skje slike ting å altså. Jeg er 43 år. 

Anonymkode: db8ed...4d2

Skrevet

Sorry for å kuppe tråden, men jeg har spørsmål innenfor samme kategori her.. Nå som denne saken om Frosta-legen har kommet frem så har jeg tenkt mye på en egen hendelse fra mange år siden.

Jeg ble gravid som 17-åring (voldtekt) og dro til fastlegen for å få bekreftet graviditet og for å få hjelp til søknad om abort. Jeg hadde null kunnskaper om prosess på abort eller sjekk av graviditet. Jeg sa aldri noe om voldtekten til legen, kun ønske om abort. I voksen alder har jeg ved graviditet kun tatt blodprøver og urinprøver. Da har det riktignok også vært ønsket svangerskap. Men det denne legen gjorde var full gyn-undersøkelse, hvor han også puttet fingre i anus. Jeg har ofte tenkt på at jeg bare var så traumatisert fra før, at det var derfor jeg reagerte. Men er dette normalt å gjøre? Jeg har hatt undersøkelse flere ganger i etterkant, kun hos kvinnelige gynekologer. Både for celleprøve og svangerskap, men aldri opplevd noe oppi anus annet enn hos denne legen.

Anonymkode: fbcd4...35d

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Sorry for å kuppe tråden, men jeg har spørsmål innenfor samme kategori her.. Nå som denne saken om Frosta-legen har kommet frem så har jeg tenkt mye på en egen hendelse fra mange år siden.

Jeg ble gravid som 17-åring (voldtekt) og dro til fastlegen for å få bekreftet graviditet og for å få hjelp til søknad om abort. Jeg hadde null kunnskaper om prosess på abort eller sjekk av graviditet. Jeg sa aldri noe om voldtekten til legen, kun ønske om abort. I voksen alder har jeg ved graviditet kun tatt blodprøver og urinprøver. Da har det riktignok også vært ønsket svangerskap. Men det denne legen gjorde var full gyn-undersøkelse, hvor han også puttet fingre i anus. Jeg har ofte tenkt på at jeg bare var så traumatisert fra før, at det var derfor jeg reagerte. Men er dette normalt å gjøre? Jeg har hatt undersøkelse flere ganger i etterkant, kun hos kvinnelige gynekologer. Både for celleprøve og svangerskap, men aldri opplevd noe oppi anus annet enn hos denne legen.

Hvis du vil ha skikkelig svar er det lurt å lage din egen tråd - ikke kuppe andres.

Anonymkode: 613a8...d17

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis du vil ha skikkelig svar er det lurt å lage din egen tråd - ikke kuppe andres.

Anonymkode: 613a8...d17

Gjorde det nå 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.11.2024 den 21.44):

De er de mest varsomme, etter min mening.

Anonymkode: b4292...f16

Enig. Kvinner er så "dette må vi alle gjennom, slutt å sutre". 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Utenlandske menn er nok de som får aller minst erfaring med gynekologiske prosedyrer for det er mange kvinner som er ukomfortable med det. Samtidig har fastlegene plikt til å tilby det (tror jeg?) Så er kanskje ikke rart at det blir litt klønete. Enig at det høres ikke ut som et overgrep. Mange mannlige leger har med en kvinnelig kollega (sekretær/spl) inn ved slike undersøkelser for å være mindre utsatt for misforståelser og mistanke om overgrep. 

Anonymkode: 63f06...6c5

med de definisjonene av overgrep her på kvinneguiden hjelper ikke det snart, da det er overgrep om legen utfører en gynekologisk undersøkelse som pasienten synes var smertefull, men ikke sa i fra om, fordi man "stivnet." 

Sykepleier/sekretær vil jo ikke være i stand til å oppfatte disse overgrepene som skjer i følge KG. 

Anonymkode: 39356...dbe

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.11.2024 den 15.19):

Fatter ikke hvorfor kvinner går til mannlige gynekologer. For meg som mann virker det totalt absurd. 

Anonymkode: 202ec...360

Her ser jeg faktisk ikke problemet. Ingen vil stille spørsmålstegn ved at en kvinne utfører en underlivsundersøkelse på en mann, og INGEN som er normalt skrudd sammen kan da se noe som helst seksuelt med en gynekologisk undersøkelse 😧

Anonymkode: e905a...fd2

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.11.2024 den 21.19):

Fatter ikke hvorfor kvinner går til mannlige gynekologer. For meg som mann virker det totalt absurd. 

Anonymkode: 202ec...360

Jeg trives best med mannlig gynekolog.

Har gått til både kvinner og menn, men opplever kvinner som litt mer hardhendte og krassere. Menn er mer forsiktige og forteller hva de gjør, spør om det går bra og tar generelt mer hensyn. 

Anonymkode: 39356...dbe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...