AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #21 Skrevet 5. november 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Og det er verdt risikoen for å bli utsatt for overgrep? Anonymkode: 202ec...360 Sjansen er jo minimal, jeg oppholder meg ofte alene med menn generelt også selv om det såklart alltids finnes en sjanse for å bli voldtatt. Kan ikke gå rundt og tenke sånn. Greit å ta forholdsregler ved å ikke vase rundt i smug i sentrum i mørket midt på natta, for eksempel, men å ha mannlig gynekolog går ikke under situasjoner hvor jeg mener man trenger å gjøre det. Anonymkode: 83bdd...a32 4
Melus Skrevet 5. november 2024 #22 Skrevet 5. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fatter ikke hvorfor kvinner går til mannlige gynekologer. For meg som mann virker det totalt absurd. Anonymkode: 202ec...360 Jeg har vært hos mange forskjellige gynekologer, de mannlige er like dyktige og forsiktige som de kvinnelige. 3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #23 Skrevet 5. november 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Var det Vivek Kumar Sethi du var hos? https://www.document.no/2020/06/16/gynekolog-fikk-skjerpet-straff-14-ars-fengsel-for-a-ha-voldtatt-atte-pasienter/ Anonymkode: 7a9db...1d9 Å fy fan for en sjuk fyr. Anonymkode: 42e58...1ba 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #24 Skrevet 5. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skulle ta livmorhalskreft celleprøve hos lege, og gikk til en lege som holdt til i samme bygget der jeg leide leilighet. Det var første gang jeg tok en slik prøve og dette er vel 15 år siden og jeg var vel 24 eller noe. Legen var en eldre mann, utenlandsk og jeg husker mellomannet at han bare skrev vissvass på pc. Masse skrivefeil. Undersøkelsen var veldig smertefull og han brukte veldig lang tid. Huske jeg gråt fordi det var så vondt, og han stoppet ikke når han utvidet størrelsen på den sylinderen han brukte for å undersøke meg. I ettertid har jeg tatt prøver hos andre leger og det har ikke vært vondt i det hele tatt. Men denne legen gikk ifra meg på undersøkelsesbenken, men den greia inne i meg??? Har gruet meg veldig til å ta prøver av samme sort i etterkant og har vel bare tatt livmorhalskreft celleprøve totalt tre ganger, og jeg er altså 40. Merker jeg blir skikkelig lei meg av å tenke på det. Anonymkode: 42e58...1ba Vet ikke. Men har opplevd at mannlige tannleger også er ufølsom og kan minne om sadister, så går kun til kvinner. Anonymkode: bc51d...1d2 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #25 Skrevet 5. november 2024 Melus skrev (5 minutter siden): Jeg har vært hos mange forskjellige gynekologer, de mannlige er like dyktige og forsiktige som de kvinnelige. Nei, det har ikke jeg opplevd. Anonymkode: bc51d...1d2 1
Irak Skrevet 5. november 2024 #26 Skrevet 5. november 2024 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Fatter ikke hvorfor kvinner går til mannlige gynekologer. For meg som mann virker det totalt absurd. Anonymkode: 202ec...360 Finner du rette mannen så er faktisk de de aller beste. Det er min opplevelse. Kvinner kan være ganske så hardføre... Endret 5. november 2024 av Irak 5
Mezzosoprena Skrevet 5. november 2024 #27 Skrevet 5. november 2024 Dette er en fryktelig klønete lege, både medisinsk og menneskelig - men det er ikke noe overgrep. 4
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #28 Skrevet 5. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har skrevet "jeg tenker ikke at det du har opplevd er overgrep" og så begrunnet mitt svar. Hvis du mener TS har blitt utsatt for overgrep, må du gjerne skrive det og begrunne hvorfor. Hadde det vært definert som overgrep alle ganger folk gråter under div undersøkelser, så er det mange av oss som har blitt utsatt for overgrep. Man kan gråte under undersøkelser fordi de er så ubehagelige, uten at det betyr at undersøkelsen er et overgrep. Da jeg tok gastroskopi en gang, gråt jeg masse og hadde lyst å ta tak i skopet med hånden min og dra det ut fordi det var helt forferdelig, men det var jo ikke et overgrep det heller. Anonymkode: 751fe...5e7 Poenget er at det ikke er et gyldig argument at hun ikke protesterte på handlingen. Det burde ikke være en del av din begrunnelse for hvorfor det ikke er et overgrep. Hvordan ts reagerte er ikke relevant, hva legen gjorde er høyst relevant. Anonymkode: 577be...66d 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #29 Skrevet 5. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Fatter ikke hvorfor kvinner går til mannlige gynekologer. For meg som mann virker det totalt absurd. Anonymkode: 202ec...360 Da er det mye du ikke fatter... Anonymkode: fdde2...379 4 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #30 Skrevet 6. november 2024 Du kan bare ta HPV prøven hjemme, er den negativ trenger du ikke ta celleprøve. Anonymkode: a167a...dfb
Melus Skrevet 6. november 2024 #31 Skrevet 6. november 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nei, det har ikke jeg opplevd. Anonymkode: bc51d...1d2 Det er leit å høre!
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #32 Skrevet 6. november 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har opplevd mange smertefulle gynekologiske undersøkelser, men det har aldri vært overgrep fordi legen verken ønsket å gjøre meg vondt (selv om det ble vondt allikevel), eller fikk noe glede av undersøkelsen selv. Anonymkode: 27b2c...7c1 Enig i dette. Smertefulle inngrep og undersøkelser skjer jo hele tiden. Det skal være ganske drøyt før det kan snakkes om overgrep. Hvis flere leger holder fast en person i panikk, så kanskje. Min siste innsetting av spiral hos fastlegen ble en lite hyggelig opplevelse. Han stakk feil gang på gang, blodet sprutet, og da han til slutt fikk den på plass utbrøt han "Neste gang går du til gynekolog, dette gjør vi aldri igjen!" Så det var visst ikke bare jeg som syntes det var ubehagelig... Anonymkode: 27001...740 4 1
Million Skrevet 6. november 2024 #33 Skrevet 6. november 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Fatter ikke hvorfor kvinner går til mannlige gynekologer. For meg som mann virker det totalt absurd. Anonymkode: 202ec...360 Grunnen til det er faktisk enkel; det kan det være sånn i blant at kvinnelige leger er mer hardhendte og uforsiktige enn menn når de holder på med undersøkelser der nede. Merkelig nok. En kvinne burde jo vite bedre. Men generelt er mannlige leger (ikke ts sin da) mer forsiktige. De er kanskje vant til å behandle kvinners underliv pent, for å si det sånn. Sist jeg var hos gynekolog var jeg hos en kvinnelig en som var rundt seksti år og hun var kjempeforsiktig og flink. Det var første gang en kvinnelig lege var så forsiktig og behandlet "understellet" så pent. 2
ashley jackson Skrevet 6. november 2024 #34 Skrevet 6. november 2024 Nei, dette var ikke et overgrep. Noen ganger er slike undersøkelser vanskelige. Legg det bak deg. 3
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #35 Skrevet 6. november 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Fatter ikke hvorfor kvinner går til mannlige gynekologer. For meg som mann virker det totalt absurd. Anonymkode: 202ec...360 Hvorfor ikke? Mannlige gynekologer er mer forsiktige og flinkere enn kvinnelige, de hører på deg og vil at det skal gå smertefritt, mens kvinnelige er hardhendte og ikke hører på deg, men bare pøser på. Anonymkode: 2e2b8...51c 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #36 Skrevet 6. november 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Poenget er at det ikke er et gyldig argument at hun ikke protesterte på handlingen. Det burde ikke være en del av din begrunnelse for hvorfor det ikke er et overgrep. Hvordan ts reagerte er ikke relevant, hva legen gjorde er høyst relevant. Anonymkode: 577be...66d Jo, det vil ha noe å si om man har gått med på en undersøkelse eller ikke. Hvis man blir tvunget til en undersøkelse man har sagt nei eller stopp til på et tidspunkt, vil jo det være et overgrep. Anonymkode: 751fe...5e7
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #37 Skrevet 6. november 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Nettopp 👏🏻👏🏻👏🏻 Er så lei av at folk påberoper seg å ha opplevd overgrep når de har hatt ubehagelige erfaringer. Anonymkode: 613a8...d17 Er det så rart? Å er det ikke opp til dem? Når skal noen utenfor bestemme hva som var en sexuell handling uten ønske? I sex, så blir det fort overgrep om en ikke har lyst å den andre fortsetter. Men dette er jo en undersøkelse som må gjennomføres og legen ofte ikke har et sexuelt motiv, da blir det vanskeligere. Anonymkode: 661c1...61b
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #38 Skrevet 6. november 2024 Jeg har forskjellige opplevelser hos forskjellige gynekologer (har utredet endometriose og barnløshet). En dame var den verste for meg. Når jeg skal til sykehuset vet jeg aldri hvem jeg kommer til ny hver gang. Går derfor privat. Råder alle til å finne en fast gynekolog man stoler på. Er dame snart 60. Anonymkode: 271c7...4f7
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #39 Skrevet 6. november 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er det så rart? Å er det ikke opp til dem? Når skal noen utenfor bestemme hva som var en sexuell handling uten ønske? I sex, så blir det fort overgrep om en ikke har lyst å den andre fortsetter. Men dette er jo en undersøkelse som må gjennomføres og legen ofte ikke har et sexuelt motiv, da blir det vanskeligere. Anonymkode: 661c1...61b Du vanner ut begrepet overgrep om det skal brukes til en hver tid. I dette tilfellet gjorde en lege en undersøkelse pasienten ba om. Det at legen var klønete og uerfaren betyr ikke at det var et overgrep. Når ts 16 år etter trekker det frem og lurer på om det er overgrep misbrukes det begrepet og det vannes mer enda mer ut. Anonymkode: 613a8...d17 3 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #40 Skrevet 6. november 2024 Utenlandske menn er nok de som får aller minst erfaring med gynekologiske prosedyrer for det er mange kvinner som er ukomfortable med det. Samtidig har fastlegene plikt til å tilby det (tror jeg?) Så er kanskje ikke rart at det blir litt klønete. Enig at det høres ikke ut som et overgrep. Mange mannlige leger har med en kvinnelig kollega (sekretær/spl) inn ved slike undersøkelser for å være mindre utsatt for misforståelser og mistanke om overgrep. Anonymkode: 63f06...6c5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå