Gå til innhold

Henvisning til bupa, hva er viktig å huske? (ADHD)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal nå sende en henvisning til bupa, så turen er til legen nå i morgen for å snakke om det. Vet henvisningen ikke blir sendt i morgen da skolen har sagt vi kan be legen om å innhente info derfra. Men hva er viktig for meg å huske å nevne? Jeg vil helst komme forberedt. Barn i tidlig barneskole alder. 

Anonymkode: c0d35...564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At det kommer tydelig frem hvor funksjonsnedsettende/ødeleggende symptomene er i hverdagen for barnet!

Anonymkode: cf1db...a78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig at det beskrives i henvisningen hvordan barnets utfordringer påvirker fungeringen i skolen og hjemme. Man må helst ha nedsatt funksjon for å få utredning. 

Anonymkode: baab5...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at barnet opptrer helt etter normalen.  Men er enten ape eller hjernedød før og etter konsultasjonen.

Anonymkode: 3d4c2...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her må en gjennom PPT før en kommer til BUPA. det er PPT som videresneer til BUPA, med lege på kopi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger. Datter 13 år skal henvises neste uke, rapport skrives av psykolog fra kommunens team for psykisk helse for barn. Skolen har meldt om konsentrasjonsvansker og «frekkhet», nå er det begynnende skolefravær og mye engstelse. 

Er også redd for å ikke bli tatt på alvor, vil lage en liste før time hos fastlegen. Lest endel i det siste og tenker det kan være Adhd med emosjonell dysregulering forsterket av hormoner og pubertet. 

Lykke til, noter ned alt barnet strever med, på skole og hjemme. I kommunen her må PPT el annen enhet utrede, foreldre via fastlege er ikke nok. 

Anonymkode: fe3f0...de7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

laviniabcn79 skrev (12 timer siden):

her må en gjennom PPT før en kommer til BUPA. det er PPT som videresneer til BUPA, med lege på kopi

Har allerede vært igjennom ppt, så gjensto bare å få sendt henvisning nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Regner med at barnet opptrer helt etter normalen.  Men er enten ape eller hjernedød før og etter konsultasjonen.

Anonymkode: 3d4c2...87c

Ungen er verken ape eller hjernedød. Hva er vitsen med disse dårlige holdningene? Selvom det er mange barn der ute som ikke behøver disse diagnosene er det fortsatt noen som trenger de for å få riktig hjelp. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering. 

Var hos lege i dag, hadde skrevet opp litt på forhånd. Han stilte spørsmål, og jeg svarte. Hadde i grunn ikke noe behov for å sjekke på tlf da han hadde stålkontroll på hva som trengte være med i henvisningen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Følger. Datter 13 år skal henvises neste uke, rapport skrives av psykolog fra kommunens team for psykisk helse for barn. Skolen har meldt om konsentrasjonsvansker og «frekkhet», nå er det begynnende skolefravær og mye engstelse. 

Er også redd for å ikke bli tatt på alvor, vil lage en liste før time hos fastlegen. Lest endel i det siste og tenker det kan være Adhd med emosjonell dysregulering forsterket av hormoner og pubertet. 

Lykke til, noter ned alt barnet strever med, på skole og hjemme. I kommunen her må PPT el annen enhet utrede, foreldre via fastlege er ikke nok. 

Men dere må jo ha merket noe hjemme også? Og problemene på skolen har vel ikke startet først nå?

Anonymkode: 1607a...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Men dere må jo ha merket noe hjemme også? Og problemene på skolen har vel ikke startet først nå?

Jenter blir ofte diagnotisert senere enn gutter. Regner med det er en årsak til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ja, har merket ting hjemme, men vært usikker på hva som er personlighet innenfor «normalen» og som pedagog selv har jeg vel vært redd for å si at det er «noe» med eget barn. Samtidig er hun veldig ulik søster som det kun er et drøyt års aldersforskjell med. 

Har hatt tidvis mye fravær fra skolen tidligere også, men da vært knyttet til fysiske årsaker som syklussmerter, magekramper, luftveisinfeksjoner mm. 

Har slitt med å «holde ut» på fritidsaktiviteter, først gått all in før hun vil slutte kort tid etter. Vennskap er også utfordrende, får raskt kontakt med jevnaldrende, men har ingen langvarige vennskap, mye hjemme alene og tør/ vil ikke ta initiativ til aktiviteter. 

Hun virker veldig på leting etter hva som hun kan ha, og når jeg hinter om at hun blir påvirket av sosiale medier sier hun at jeg tar feil og ikke skjønner noen ting…

Jeg er veldig sliten av å forsøke å få henne på skolen, møte henne på følelser men ikke la henne bruke det som unskyldninger for alt. Opplever henne som egosentrisk, lite empatisk, lyd og lukt høysensitiv, kresen i matveien. Men hva som er normal ungdom og hva som kan være en vanske, ikke vet jeg?! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jenter blir ofte diagnotisert senere enn gutter. Regner med det er en årsak til det. 

Ja, det er også et element. Hun har uttrykt at skole og vennskap har vært vanskelig også som yngre men har nok maskert mye og vi har ikke sett på det så alvorlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...