Capazitet Skrevet 16 timer siden #21 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hun liker jobben prestene gjør, når det gjelder å være der for mennesker på godt og vondt. Og hun har ingenting imot å dele det kristne budskap selvom hun ikke er veldig kristen. Men hun leser mye i bibelen, men definerer seg selv som spørrende enn at kristendommen er sant. Hun synes religion er super spennende. Er det ikke rart å gå den veien å bli prest når hun ikke definerer seg som kristen? Anonymkode: 606b0...9ef Sikkert mange, både kvinner og menn som finn teologi som et interessant studie å velga blant og med utsikt til ein sikker jobb i det offentlege 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #22 Del Skrevet 15 timer siden Det er ikke spesielt god årslønn i forhold til ubekvemme arbeidstider og utdannelse. Man er i tillegg prest når man har fri også. Anonymkode: 4b074...0a8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #23 Del Skrevet 15 timer siden Hva er "veldig kristen", da? Det er nok få steder at presten er den "mest" kristne i menigheten, selv om man kanskje skulle tro det. Regner hun seg som kristen, så er hun jo det, da. Uavhengig av om hun tror på hvert ord og setning i bibelen eller om hun er veldig spirituell. Uansett er det et langt studie hvor hun får tid til å finne ut av ting. Det rare er vel heller at du ikke bare er støttende og undrende selv i stedet for å dømme henne eller hvorvidt hun er "kristen nok" til å bli prest. Anonymkode: e7f00...a4f 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #24 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Min prest da jeg var konfirmant både bannet og drakk Det er 15 år siden Anonymkode: 90b45...b8a Tafset han på konfirmantjenter også kanskje ? Har hørt div. historier om pedofile/hebefile ledere på konf.leirer. Anonymkode: 88cb7...da0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 15 timer siden #25 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hun liker jobben prestene gjør, når det gjelder å være der for mennesker på godt og vondt. Og hun har ingenting imot å dele det kristne budskap selvom hun ikke er veldig kristen. Men hun leser mye i bibelen, men definerer seg selv som spørrende enn at kristendommen er sant. Hun synes religion er super spennende. Er det ikke rart å gå den veien å bli prest når hun ikke definerer seg som kristen? Anonymkode: 606b0...9ef Hun leser mye i Bibelen og liker å jobbe med mennesker. Teologistudiet er langt, og jeg synes du bør støtte henne. Så lenge hun synes det er spennende vil hun trives. Jeg studerte teologi i ett år, og det var utrolig fint studiemiljø. Masse krevende diskusjoner. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 15 timer siden #26 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Det er ikke spesielt god årslønn i forhold til ubekvemme arbeidstider og utdannelse. Man er i tillegg prest når man har fri også. Anonymkode: 4b074...0a8 Tror ikke lønn er noe som er viktig for studenter. De har mer interesse av hvor lett det er å få jobb etterpå. Og det er lett for prester Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 4 timer siden #27 Del Skrevet 4 timer siden Tvilen er en del av troen. Muslimer vet de kristne tror. jeg kjenner flere som definerer seg som kristne men som åpent sier at de tviler mer enn de tror. Hvis jeg skulle hatt samtaler med en prest hadde jeg foretrukket en åpen spørrende person enn en som ga utrykk for å være overbevist, det hadde skapt et stort skille mellom oss. Kanskje hun tror mer enn hun gir uttrykk for, men som ønsker å være likere deg og derfor gir med uttrykk for tvil? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 4 timer siden #28 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (18 timer siden): Hun liker jobben prestene gjør, når det gjelder å være der for mennesker på godt og vondt. Og hun har ingenting imot å dele det kristne budskap selvom hun ikke er veldig kristen. Men hun leser mye i bibelen, men definerer seg selv som spørrende enn at kristendommen er sant. Hun synes religion er super spennende. Er det ikke rart å gå den veien å bli prest når hun ikke definerer seg som kristen? Anonymkode: 606b0...9ef Ja det vil jeg påstå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #29 Del Skrevet 4 timer siden Nei. Jeg tror det er den veien de mer moderne prestene går. Anonymkode: 53976...c05 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 4 timer siden #30 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (17 timer siden): Min prest da jeg var konfirmant både bannet og drakk Det er 15 år siden Anonymkode: 90b45...b8a Hvem har sagt at prester skal være bedre personer enn andre? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 4 timer siden #31 Del Skrevet 4 timer siden Lettere å komme inn på teologi enn psykologi. Man hjelper også mennesker. En del likheter 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #32 Del Skrevet 4 timer siden De fleste kristne jeg kjenner ønsker ikke å bli prester pga. at folkekirka er styrt av medlemmer som i mange tilfeller er medlem uten å ha en tro, eller uten å vite hva treenigheten er. Følgelig kommer det til å bli stor prestemangel om ikke vanlige «ikke spesielt kristne» folkekirkemedlemmer blir prester. Om det er en bra ting er en annen sak. Anonymkode: b0259...528 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 4 timer siden #33 Del Skrevet 4 timer siden Pipaluk skrev (6 minutter siden): Hvem har sagt at prester skal være bedre personer enn andre? Bibelen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 4 timer siden #34 Del Skrevet 4 timer siden Maleficenta skrev (Akkurat nå): Bibelen? Hvor står det? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet 4 timer siden #35 Del Skrevet 4 timer siden Hun finner troen gjennom studiet vil jeg tro. Ellers er dette en sak mellom henne og Gud. Ikke mellom henne og deg. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #36 Del Skrevet 4 timer siden Kjenner flere prester som ikke tror på gud. De trives likevel med jobben Anonymkode: d9bfa...509 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #37 Del Skrevet 3 timer siden Jeg er enig i at presteyrket virker interessant og som et fint yrke, men jeg er ikke kristen eller religiøs, så har valgt det bort. Anonymkode: d6ef2...0e9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #38 Del Skrevet 3 timer siden Kanskje hun har lyst til å være der for mennesker. god lønn er det og sosialt og kjekt sikkert og varierende. det er mer enn 1 time på søndag Anonymkode: 16f83...7f8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 3 timer siden #39 Del Skrevet 3 timer siden Tja i 2024 handler vel det å være prest like mye om å være et medmenneske som å formidle den kristne tro. Personlig syntes jeg jo det er litt rart å skulle være prest uten å være kristen, men det betyr ikke at hun vil gjøre en dårligere jobb enn en som er superreligiøs. På medmenneskebiten vil hun kanskje faktisk gjøre en bedre jobb. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #40 Del Skrevet 3 timer siden Maleficenta skrev (15 minutter siden): Bibelen? den må du nesten legge til bibelverset på, for i bibelen omtales stort sett prester med alt annet enn i positive ord.. Anonymkode: e6d67...da5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå