AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #1 Del Skrevet 20 timer siden Hun liker jobben prestene gjør, når det gjelder å være der for mennesker på godt og vondt. Og hun har ingenting imot å dele det kristne budskap selvom hun ikke er veldig kristen. Men hun leser mye i bibelen, men definerer seg selv som spørrende enn at kristendommen er sant. Hun synes religion er super spennende. Er det ikke rart å gå den veien å bli prest når hun ikke definerer seg som kristen? Anonymkode: 606b0...9ef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 20 timer siden #2 Del Skrevet 20 timer siden Ja, jeg vil si det er hyklerisk. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
luxifine Skrevet 20 timer siden #3 Del Skrevet 20 timer siden Det er spesielt ja. Kanskje hun finner troen mens hun studerer teologi? Ellers er det mange måter å stille opp for mennesker på som ikke involverer prestekrave 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #4 Del Skrevet 20 timer siden Jeg er enig i at det er rart. Det finnes da andre yrker der hun kan hjelpe folk. Anonymkode: 3aaf1...d98 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #5 Del Skrevet 20 timer siden Jeg kjenner flere prester med et svært avslappet forhold til religionen. Funker for dem og funker for menighetene. Anonymkode: 7c5dc...40e 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #6 Del Skrevet 20 timer siden Bedre med en søkende prest, enn en rabiat "rettroende" pastor tenker jeg. Idag består vel prestegjeringen seg mye av å bistå mennesker, ofte i ei tung tid, og det krever like mye ett godt menneskesyn, som ett innbarka gudebilde. Den norske kirke har forandret seg endel siste årene, så tenker tiden for svovelprester er over, så hvorfor ikke? Selv er jeg også interessert i religion, men da som reint fag, er ateist, kunne aldri vært prest. Anonymkode: 9c6c4...9ac 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #7 Del Skrevet 20 timer siden Mangel på prester rundt i hele Norge da. Så det er en sikker jobb. Men litt spesielt at hun vil bli det når hun ikke er spesielt kristen ja. Men mulig hun blir det når hun går studie. Anonymkode: 3be55...a17 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #8 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg kjenner flere prester med et svært avslappet forhold til religionen. Funker for dem og funker for menighetene. Anonymkode: 7c5dc...40e Ene presten jeg jobba med trudde på det store smellet. At slik ble verden til. Veldig spennende å høre på han den måten han så verden på med både gud og uten gud. En av beste prestene jeg har jobba med hvert fall. Anonymkode: 3be55...a17 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #9 Del Skrevet 20 timer siden Jeg synes ikke det er så rart og tenker faktisk at hun har den riktige innstillingen til presteyrket, for vi trenger prester som er åpne og filosoferende. Jeg var til sorgsamtale hos en prest etter at kjæresten min døde, og trodde jeg kom til en prest som bare skulle snakke om Jesus, be og synge salmer, men den kvinnelige presten i 30 årene nevnte ikke kristendommen med ett ord, ivis ikke jeg gjorde det. Hun var veldig filosofisk, åpen og et lyttende medmenneske, og var det jeg trengte. Anonymkode: e8d2a...9d4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #10 Del Skrevet 20 timer siden Er flere prester som har tro på det å tro, hun er vel kanskje sånn? Anonymkode: f3fda...a8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #11 Del Skrevet 20 timer siden Har møtt prester med "lave skuldre" flere ganger. Setter stor pris på støtten de gir, uten påtvunget religion. God forklaring av hva som er minimum hvis vi først vil bruke kirka, men likevel tar oss i mot med åpne armer, og gir forslag til seremoniene. Fungerer umerket for oss mange som ønsker kirken som tradisjon, ikke for religion. Anonymkode: 4e366...cd4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Johan uten land Skrevet 20 timer siden #12 Del Skrevet 20 timer siden Interessant problemstilling - trodde nesten det var et krav om å tro, ganske bestemt, for å bli prest. Men det er kanskje ikke sånt lengre. Synes det er rart at man har "tvilende" prester - i alle fall ville jeg reagert på det om jeg var kristen selv. Dog ville jeg personlig ikke hatt noe imot en sånn prest - for de fleste av oss er en prest mer en seremonimester som reprensenterer "noe større enn oss" enn akkurat bibeltro tro. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #13 Del Skrevet 20 timer siden Min prest da jeg var konfirmant både bannet og drakk Det er 15 år siden Anonymkode: 90b45...b8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paneera Skrevet 20 timer siden #14 Del Skrevet 20 timer siden Djungelvrål skrev (24 minutter siden): Ja, jeg vil si det er hyklerisk. Enig. Det er som å bli imam selv om man ikke er muslim.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-venter- Skrevet 20 timer siden #15 Del Skrevet 20 timer siden Kanskje hun heller kan utdanne seg som diakon? Også en kristen utdannelse og man hjelper folk i ulike livssituasjoner, men man «slipper» å være hyrde og undervise andre. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #16 Del Skrevet 19 timer siden Vi har en prest i lokalsamfunnet vårt, tviler på at han er kristen. Gudstjenestene skal gå fortest mulig og helst så mange dåpsbarn på kortest mulig tid. Det er pinlig. Men hvis det er noen som på en god måte vil bringe budskapet videre så ser jeg ikke problemet. Er visst ganske godt betalt også. Anonymkode: 11c29...5b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CAPS LOCK Skrevet 19 timer siden #17 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er visst ganske godt betalt også. Anonymkode: 11c29...5b2 Presteyrket er svært dårlig betalt når man tar hensyn til den lange utdannelsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 19 timer siden #18 Del Skrevet 19 timer siden Jeg tenker hun har interessen i bunn, samt har en spørrende og mer reflektert inngang til presteyrket. Dette ser jeg på som bra. Moderne presteskap. Tror hun kan bli en god prest. Så skal det sies at jeg tror man gjennom studietiden blir litt "hjernevasket" inn i Kristendommen. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 19 timer siden #19 Del Skrevet 19 timer siden Å være søkende og religiøst nysgjerrig og åpen er ikke det dummeste utgangspunktet for et teologistudium. Det er en lang, krevende og innholdsrik utdannelse hvor de fleste nok får utfordret forholdet sitt til troen gjentatte ganger. Hun blir jo ikke akkurat prest i morgen. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #20 Del Skrevet 14 timer siden Jeg vet om en prest som er gift med en agnostiker, og de sier de har respekt for hverandres livssyn. Anonymkode: e8d2a...9d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå