Gå til innhold

Snorker fortsatt etter stort vekttap... mistenker søvnapné eller neseproblemer, hva skal jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fastlegen har alltid konkludert med at trøtthet og slapphet grunnet kroniske søvnproblemer kommer på grunn av angst og overvekt. Var avhengig av sovetabletter i over 20 år. Er nå 2 år medisinfri og skal aldri tilbake dit igjen! Bare bivirkninger og ingen god virkning. 

Jeg forstår at fastlegen mente vekten var problemet, jeg er 158cm og veide 135kg. Jeg veier nå 50kg og sover like dårlig, snorker like mye og er like trøtt og slapp som alltid. 

Er så sliten av å være sliten, så jeg var hos fastlegen i dag. Hun bare avfeide det og tilbød med imovane og snakket om gode søvnrutiner, som om jeg ikke har forsøkt det i flere tiår nå! 

Mamma, pappa og søsteren min har søvnapné og sover med maske. De er alle veldig overvektig, men har lest at det kan være arvelig.

Jeg mistenker problemet er nesen.
Hele livet har jeg følt at det er tungt å puste gjennom nesen. Har et konstant press i brystet. Fysisk aktivitet gjør fysisk vondt i brystet. Lang historie kort; Som barn fikk jeg kjeft og tilsnakk for å puste med munnen. Fikk høre at om man puster med munnen så vil haken forsvinne og man blir stygg. Fikk munnen teipet igjen hvis jeg var litt snufsete og pustet med åpen munn. Så jeg har lært meg å puste med nesen på dagtid, til tross for at det føles tungt i brystet hver bidige dag. Endringer i været påvirket pusteevnen veldig og jeg kjenner godt hvor tungt det er å puste når det er for varmt. Blir fort snufsete og småtett i nesen (har testet for allergi, uten funn) og det kjennes veldig i brystet og hode (får lett hodepine og svimmel). Jeg puster automatisk med munnen om natten, for jeg får jo for svarte ikke puste! 

Jeg ble testet for astma og lungeproblemer som barn, ingen funn bare konkludert med overvekt som årsak. Har hele livet slitt med pust og søvn. Eneste som ikke har blitt sjekket er nesen. 

Fastlegen tar meg ikke seriøst. Hva gjør jeg nå? Kan jeg gå privat og få det dekt av det offentlige? Jeg har ikke råd til å betale for privat. Har AAP minstesats som inntekt. 

Anonymkode: 722bf...fba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...