Gå til innhold

Begravelse og servering når det er usikkert hvor mange det blir?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle er velkommen etter kirken i minnestund. Men vi vet ikke hvor mange som blir med. Regker med de nærmeste kommer slik som familie og venner. Da blir det ca 50stk (stor familie). Men det kan også komme kolleger, øvrige bekjente, venner vi ikke har tenkt på, fjernere slektninger +++. 

Syns det er vanskelig å beregne mat. Er det noe annet enn snittet som kan passe og som muligens blir noe rimeligere og enkelt å servere mange?

Anonymkode: 3a6af...9ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alle er velkommen etter kirken i minnestund. Men vi vet ikke hvor mange som blir med. Regker med de nærmeste kommer slik som familie og venner. Da blir det ca 50stk (stor familie). Men det kan også komme kolleger, øvrige bekjente, venner vi ikke har tenkt på, fjernere slektninger +++. 

Syns det er vanskelig å beregne mat. Er det noe annet enn snittet som kan passe og som muligens blir noe rimeligere og enkelt å servere mange?

Man inviterer da ikke alle som kommer i kirken til minnestunden?   Det er mest naturlig for de som sto nær, venner eller familie å komme.  Ikke en gammel kollega eller en tremenning. 

• Liker 3
Skrevet
Djungelvrål skrev (Akkurat nå):

Man inviterer da ikke alle som kommer i kirken til minnestunden?   Det er mest naturlig for de som sto nær, venner eller familie å komme.  Ikke en gammel kollega eller en tremenning. 

På landet er det vanlig at alle kommer i minnestunden. Og det kan godt komme over 100 personer. Svigermor fortalte om en «liten» begravelse i nabobygda, det hadde bare vært 90 personer til middag/minnestund (jada, varmmat og kaker…). I minnestunden etter svigerfar ble det servert fiskesuppe, og jeg tipper vi var omtrent 130-150 personer (det var midt i fellesferien, så det var ikke så mange som kom…).

Anonymkode: 8bad6...19c

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Kirken er for alle inntil den eventuelt blir full.

Minnestunden er gjerne et annet sted ikke langt unna og kun for inviterte. I minnestunden er det gjerne nokså beskjeden mat, kald mat, feks kaffe med lefser og brødskiver/snipper. Mest pga de som har reist eller skal reise langt. Gravøl er et gammelt ord, men jeg har aldri sett det. Man skal liksom ikke ha et etergilde med treretters varmmat eller noe annet som minner om feiring der alle blir runde og triller ut. Sånt er mer for bryllup og runde dager. Er ingen ekspert, men sånn har det vært i de få begravelsene jeg har observert.

Anonymkode: 55688...229

Skrevet

Betasuppe med flatbrød/loff 

Anonymkode: 252c0...7cc

Skrevet
Djungelvrål skrev (1 time siden):

Dette er etter avdødes ønske

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er etter avdødes ønske

Da hadde jeg planlagt mat til 100 som er det doble av familien, og de som evt ikke fikk får klare seg uten. 

Anonymkode: 0bf80...209

• Liker 1
Skrevet

Det er vel ikke så lett å fravike tradisjonen med snitter, om det er forventet. Der jeg kommer fra, Møre, er det vanligst å servere suppe, som regel en kjøttsuppe, til slike minnnestunder. Det er da praktisk, ettersom rester kan fryses ned og spises senere.

Det var også noen kaker - og et ble veldig mye igjen, fordi det kom færre til minnestuden enn man hadde tatt høyde for, disse kakene ble da levert til nærmeste institusjonskjøkken som severte det som dessert/kake dagen etterpå. Om ma vil ha snitter, kan man kanskje få samme odning med disse, ettersom de normalt vel står seg ett døgn.

Ellers kunne man kanskje vurdere et enklet koltbord med diverse pålegg som et alternativ - f.eks. røkt laks/eggerøre, spekemat og ost. Da kan man jo få brukt restene.

Anonymkode: d71bc...350

• Liker 1
Skrevet

Skal dere ha det på et serveringssted så har de sikkert erfaringer med minnestunder og kan gi deg gode råd. 

Anonymkode: d99c1...33f

• Liker 1
Skrevet

Dette er kjempe vanskelig. Bor på bygda selv. Her så vi ei endring etter covid. For covid så kunne det være flere på minnestund enn selve begravelsen. Hvordan? Joa. Mange som kom fordi det var gratis mat. Men slik er det ikke lenger. Flere kvier seg til å komme i minnestund fordi den mener den er for familie og dem ser jeg ikke så nærme. Men hvis presten sier at alle er velkommen til minnesamvær i tillegg så kan det komme flere da. Men dere er en stor familie selv da. Og var han aktiv i samfunnet? Det er å en innvirkning. 

Anonymkode: 79fd9...6e4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er vel ikkje mykje som er rimeligare enn snitter. Her eg bur pleie vi som regel ha betasuppe i begravelse. Det er jo ganske greit å lage spesielt om ein kjøpe sånne store fryste suppegrønnsaker på butikken 

Anonymkode: 19c76...875

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette er kjempe vanskelig. Bor på bygda selv. Her så vi ei endring etter covid. For covid så kunne det være flere på minnestund enn selve begravelsen. Hvordan? Joa. Mange som kom fordi det var gratis mat. Men slik er det ikke lenger. Flere kvier seg til å komme i minnestund fordi den mener den er for familie og dem ser jeg ikke så nærme. Men hvis presten sier at alle er velkommen til minnesamvær i tillegg så kan det komme flere da. Men dere er en stor familie selv da. Og var han aktiv i samfunnet? Det er å en innvirkning. 

Anonymkode: 79fd9...6e4

Folk kommer i minnestund som ikke var i begravelsen? Kun for å få gratis mat? Aldri hørt om. Det er sa bare helt utrolig frekt. Gidder ikke sitte en time i kirken, men vil ha mat… Slike kan man faktisk be gå. 

Anonymkode: d4ab2...8b0

• Liker 3
Skrevet

Må legge til at kjøttsuppe er jo veldig greit for der kan ein jo det som evt blir igjen

Anonymkode: 19c76...875

Skrevet

I de begravelsene jeg har vært har minnestunden vært på steder hvor maten kan lages fortløpende. Stort sett fått servert karbonadesmørbrød og kaker. Kakene har gjerne flere av gjestene bakt.

• Liker 1
Skrevet
Djungelvrål skrev (5 timer siden):

Det er helt vanlig rundt omkring at også minnestunden etterpå er åpen for alle.

• Liker 2
Skrevet

De minnestundene jeg har vært i ,har det kun vært for familien og de aller nærmeste vennene av avdøde. Nå bor jeg i by da,det er nok annerledes på landet.

Men sist ble det servert rundstykker og pålegg såvidt jeg husker.

Anonymkode: f45fd...4f7

Skrevet

Mulig det er for sent for deres del, men har sett en del har påmelding til minnestunden via minnesiden.

Anonymkode: 05162...d07

Skrevet
Djungelvrål skrev (På 5.11.2024 den 18.12):

Det kommer av på hvor i landet du er. Ikke uvanlig med minnestunder på 90+ 

• Liker 1
Skrevet

Server et par langpanne formkaker ekstra, og beregn evt varmmat etter familien. Suppe, lapskaus med brød/flatbrød er vanlig her. Leveres i store sousvideposer, så ser man at det blir veldig mange kan man fort varme noen poser ekstra.

Anonymkode: 2f042...2b5

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.11.2024 den 18.18):

På landet er det vanlig at alle kommer i minnestunden. Og det kan godt komme over 100 personer. Svigermor fortalte om en «liten» begravelse i nabobygda, det hadde bare vært 90 personer til middag/minnestund (jada, varmmat og kaker…). I minnestunden etter svigerfar ble det servert fiskesuppe, og jeg tipper vi var omtrent 130-150 personer (det var midt i fellesferien, så det var ikke så mange som kom…).

Anonymkode: 8bad6...19c

Stemmer, på bygda er det oftest sånn. 

Anonymkode: 97ffe...be9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...