AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #1 Del Skrevet 5. november 2024 Hei 😊jeg har fått påvist melkeproteinallergi. lurer på dere som har dette, har det gitt noe positiv effekt kutte melkeprodukt jeg sliter mye med leddsmerter og psykiske lidelser, angst, dep, uro Anonymkode: e53df...81b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #2 Del Skrevet 5. november 2024 Jeg vet ikke om jeg har melkeproteinallergi eller laktoseallergi, skal sjekke snart. Men jeg får veldig sterke smerter i hele beinet (lår og legg) hver gang jeg spiser yoghurt. Siden jeg ikke får samme akutte og vedvarende smerter ved å spise litt gulost, så antar jeg at det er laktose jeg reagerer på. Anonymkode: f52e5...b18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 6. november 2024 #3 Del Skrevet 6. november 2024 Diaré, oppkast, og luft/smerter i magen er det som går igjen her. Får ofte kaldsvetting og blir generelt dårlig. Kan få elveblest også. Melkeproteinallergi her, og må unngå alle melkeprodukter helt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #4 Del Skrevet 6. november 2024 Har utviklet toleranse som ca alle med melkeproteinallergi har. Får derfor ingen symptomer av å drikke melk. Det er vel nesten ikke-eksisterende antall voksne mennesker som ikke har fått toleranse mot melkeprotein når de har vært allergisk fra barndommen av. https://www.naaf.no/allergi/matallergi/melkeproteinallergi "De aller fleste barn med melkeproteinallergi vil vokse av seg deler av, eller hele, allergien sin i løpet av småbarnsalderen." Anonymkode: 20a5e...3e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #5 Del Skrevet 6. november 2024 Blir veldig trøtt, oppblåst, kvalm, dårlig i magen, brekninger og strålende smerter i armer og ben (minner om voksesmerter, føler meg syk, hjertebank. Anonymkode: d11c0...c6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #6 Del Skrevet 6. november 2024 Magesmerter. Kan bli intense. Masse luft i magen med vond lukt, noen ganger umulig å holde tilbake. Diare.. Barna mine har opplevd å ikke nå frem til do, selv når de var blitt ganske store. Livet mitt ble utrolig mye bedre ved å kutte ut melk. Meb bare i magen og å slippe å være redd for å bokstavelig talt drite seg ut offentlig Anonymkode: 7f65d...c05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #7 Del Skrevet 6. november 2024 Daisy-love skrev (6 minutter siden): Diaré, oppkast, og luft/smerter i magen er det som går igjen her. Får ofte kaldsvetting og blir generelt dårlig. Kan få elveblest også. Melkeproteinallergi her, og må unngå alle melkeprodukter helt. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Blir veldig trøtt, oppblåst, kvalm, dårlig i magen, brekninger og strålende smerter i armer og ben (minner om voksesmerter, føler meg syk, hjertebank. Anonymkode: d11c0...c6b AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Magesmerter. Kan bli intense. Masse luft i magen med vond lukt, noen ganger umulig å holde tilbake. Diare.. Barna mine har opplevd å ikke nå frem til do, selv når de var blitt ganske store. Livet mitt ble utrolig mye bedre ved å kutte ut melk. Meb bare i magen og å slippe å være redd for å bokstavelig talt drite seg ut offentlig Anonymkode: 7f65d...c05 Har dere utviklet allergien i voksen alder siden dere ikke har utviklet toleranse mot allergien fra barndomsalder? Synes det er interessant mtp at bare 0,28-0,5% av befolkningen utvikler IgE-mediert melkeproteinallergi i voksen alder. Altså er det veldig sjeldent. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S277282932300067X Anonymkode: 20a5e...3e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #8 Del Skrevet 6. november 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Blir veldig trøtt, oppblåst, kvalm, dårlig i magen, brekninger og strålende smerter i armer og ben (minner om voksesmerter, føler meg syk, hjertebank. Anonymkode: d11c0...c6b Jeg visste ikke at smertene i beina kan skyldes melka! Jeg har allergi og blir veldig dårlig i magen, men har aldri tenkt at smertene i bena kan ha sammenheng med allergien. Enda større grunn til å holde seg unna! Takk! Anonymkode: 740ff...2a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #9 Del Skrevet 6. november 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Har dere utviklet allergien i voksen alder siden dere ikke har utviklet toleranse mot allergien fra barndomsalder? Synes det er interessant mtp at bare 0,28-0,5% av befolkningen utvikler IgE-mediert melkeproteinallergi i voksen alder. Altså er det veldig sjeldent. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S277282932300067X Anonymkode: 20a5e...3e8 Nei. Hatt det hele livet. Men jeg klarte ikke å bygge opp en toleranse vare av meg selv. Tarmen var for ødelagt. Det tok mange år med å leve veldig strengt melkefritt før jeg hadde en tarm som gradvis kunne tilvennes. Mine barn har det også, og eldste vise absolutt ingen tegn til å vokse det av seg. Jeg har klart å bygge opp en toleranse nå de siste årene. Kan spise noe melk nå, men ikke rene produkter som rømme, yoghurt, melk osv. Selv om jeg kan tåle ost, litt ordentlig smør og varmebehandlet melk så fikk jeg nylig en kraftig reaksjon etter å ved en feiltakelse ha drukket en stor is-latte med vanlig melk. Jeg visste ikke en gang om feiltagelsen. Jeg var overrasket og husket at reaksjonen var slik jeg brukte å ha for 10 år siden, men jeg hadde jo ikke hatt i meg melk . Tenkte jeg. Det var ikke før flere dager etter st jeg husket feilbestillingen. Og da den logiske forklaringen for steke smerter, kaldsvetting, feber fornemmelser før diareen endelig kom og hjalp meg. Beklager detaljene Anonymkode: 7f65d...c05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #10 Del Skrevet 6. november 2024 Jeg tålte ikke melkeprodukter som barn, men ble da kun testet for laktoseintoleranse, som jeg tilsynelatende da tålte. Først som godt voksen fikk jeg påvist melkeallergi, men det er jo åpenbart at jeg hadde det fra jeg var barn. Min mage reagerer med forstoppelse. Jeg får mye slim i hals og kropp. Og jeg blir deprimert av å få i meg melkeproteiner. For få år siden fikk jeg også høre at jeg hadde laktoseintoleranse. Det sies at det er sjeldent å "få" melkeallergi som voksen. Av alle voksne som jeg har møtt med melkeallergi, så har absolutt alle hatt tydelige symptomer på det siden de var barn. Likevel ble de ikke testet før de var godt voksne, for symptomene ble alltid avfeid med at det var andre årsaker til dem. Av alle jeg kjenner til som har melkeallergi, så har symptomene også vært veldig ulike. Flere har hatt psykiske problemer før de fikk påvist melkeallergi, men ikke hatt symptomer etter at de hadde vært helt melkefri en god periode. Noen har hatt diaré, andre forstoppelse, noen har hatt kvalme, noen har blitt oftere syke, noen har hatt hudproblemer, noen har hatt hodepine, mange har hatt "diffuse" eller "vandrende" smerter i kroppen, mange har hatt mye stivhet i kroppen. Og felles for mange er også at alle symptomene de har hatt er blitt avfeid med at det er normalt eller at det "bare er psyken". Derfor tror jeg at mørketallene er svært store. Man ser jo mye av det samme med cøliaki nå. Som unge kan mange "tåle" mye mer uten å bli veldig syke, og disse vil dermed ha mindre sjanse for å bli riktig diagnostisert, fordi legene ikke kommer på å teste for melkeallergi. Anonymkode: 2cf8a...709 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #11 Del Skrevet 6. november 2024 AnonymBruker skrev (På 5.11.2024 den 17.16): Hei 😊jeg har fått påvist melkeproteinallergi. lurer på dere som har dette, har det gitt noe positiv effekt kutte melkeprodukt jeg sliter mye med leddsmerter og psykiske lidelser, angst, dep, uro Anonymkode: e53df...81b Hvordan har du fått påvist melkeproteinallergi? At du har antistoffer mot melkeprotein i en blodprøve betyr ikke at du har allergi. Mange leger forstår ikke å tolke disse blodprøvene. Anonymkode: 8e5fa...c63 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #12 Del Skrevet 6. november 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Nei. Hatt det hele livet. Men jeg klarte ikke å bygge opp en toleranse vare av meg selv. Tarmen var for ødelagt. Det tok mange år med å leve veldig strengt melkefritt før jeg hadde en tarm som gradvis kunne tilvennes. Mine barn har det også, og eldste vise absolutt ingen tegn til å vokse det av seg. Jeg har klart å bygge opp en toleranse nå de siste årene. Kan spise noe melk nå, men ikke rene produkter som rømme, yoghurt, melk osv. Selv om jeg kan tåle ost, litt ordentlig smør og varmebehandlet melk så fikk jeg nylig en kraftig reaksjon etter å ved en feiltakelse ha drukket en stor is-latte med vanlig melk. Jeg visste ikke en gang om feiltagelsen. Jeg var overrasket og husket at reaksjonen var slik jeg brukte å ha for 10 år siden, men jeg hadde jo ikke hatt i meg melk . Tenkte jeg. Det var ikke før flere dager etter st jeg husket feilbestillingen. Og da den logiske forklaringen for steke smerter, kaldsvetting, feber fornemmelser før diareen endelig kom og hjalp meg. Beklager detaljene Anonymkode: 7f65d...c05 Hvordan ble tarmen din ødelagt av allergien? Melkeproteinallergi skal vel ikke utløse tarmtottatrofi slik som cøliaki. Kan det være du har IBS egentlig? Det sies at under 1% fortsatt har melkeallergi i voksen alder, så man skulle ikke tro denne tråden skulle få mange svar sånn statistisk sett 😅 Med mindre befolkningen på kvinneguiden er overrepresentert med melkeproteinallergi. Anonymkode: 20a5e...3e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #13 Del Skrevet 6. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan ble tarmen din ødelagt av allergien? Melkeproteinallergi skal vel ikke utløse tarmtottatrofi slik som cøliaki. Kan det være du har IBS egentlig? Det sies at under 1% fortsatt har melkeallergi i voksen alder, så man skulle ikke tro denne tråden skulle få mange svar sånn statistisk sett 😅 Med mindre befolkningen på kvinneguiden er overrepresentert med melkeproteinallergi. Anonymkode: 20a5e...3e8 Det du skriver stemmer. Man kan ikke ødelegge tarmens innside ved melkeallergi. Så her er noe riv, ruskende galt hos den du siterer. Det er to ting i melk man kan reagere på, den ene er proteiner i melken, det andre er melkesukkeret i melka. Anonymkode: 8e5fa...c63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #14 Del Skrevet 7. november 2024 Har noen av dere med melkeallergi prøvd upasteurisert melk? Jeg har hørt om mange med melkeallergi (og også laktoseintoleranse) som tåler upasteurisert melk og melkeprodukter, men ikke pasteurisert. Pasteurisering dreper de gode bakteriene som hjelper oss med å fordøye melk, og det endrer også melkeproteinet (denaturering). Det kan hende at man må begynne med så lite som noen dråper melk og bygge opp tåleransen, men jeg har hørt om mange som har klart det. Anonymkode: 9c1ca...921 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #15 Del Skrevet 7. november 2024 Har melkeproteinallergi (ikke laktose), og den mest vanlige reaksjonen, som er slimdannelse. Ved laktoseallergi er det vanlig med vondt i magen. Fikk det påvist da jeg var i 20-årene. Drikker ikke melk lenger, men kan godt spise matvarer med litt melk i. Anonymkode: f54f9...c03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #16 Del Skrevet 7. november 2024 Forstoppelse, dårlig/urolig søvn, snørrete og eksem/utslett. Anonymkode: ac96d...301 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #17 Del Skrevet 7. november 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hvordan ble tarmen din ødelagt av allergien? Melkeproteinallergi skal vel ikke utløse tarmtottatrofi slik som cøliaki. Kan det være du har IBS egentlig? Det sies at under 1% fortsatt har melkeallergi i voksen alder, så man skulle ikke tro denne tråden skulle få mange svar sånn statistisk sett 😅 Med mindre befolkningen på kvinneguiden er overrepresentert med melkeproteinallergi. Anonymkode: 20a5e...3e8 Laktoseintoleranse forekommer hos cirka 70 prosent av den voksne befolkningen i verden. I Asia har rundt 90 prosent av den voksne befolkningen laktoseintoleranse. I Europa og spesielt Nord-Europa er tilstanden mindre vanlig. I Norge regner man med at 2–3 prosent av den voksne befolkningen har laktoseintoleranse. https://sml.snl.no/laktoseintoleranse I Norge blir vi hjernevasket til å tro at melk er noe av det viktigste vi får i oss. Det er penger over helse. I Norge gir vi små barn Movicol og kortisonkremer istenfor å kutte melka. Anonymkode: ac96d...301 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #18 Del Skrevet 7. november 2024 jeg har ikke utslag på prøver da de ligger akkurt innenfor normalområdet, men har slitt med kroppsverk og magen i hele mitt liv så langt tilbake jeg kan huske, det ble sagt at jeg hadde voksesmerter som barn, så ble det til at jeg hadde "nervøs mage" i noen år, men ingen diagnose.. Jeg ble overrasket over at legen mente jeg likevel skulle forsøke en laktosefri diett og ikke mindre overrasket over at så mange diffuse og mer fremtredende plager forsvant over kort tid og hvor ekstremt dårlig jeg blir om jeg ikke passer meg og får i meg vanlige produkter nå som jeg har gått uten lenge, Som ett eksempel spiste jeg i et middagsselskap et stykke bakt ostekake som den som serverte sa var laktosesfri men som omtrent øyeblikkelig viste seg at jeg ble dårlig av hvor på den som serverte sa - menjeg brukte jo rømme og fløte, ikke melk.. vel no shit sherlock liksom, magenslo seg vrang, kroppen verket, jeg kaldsvettet, fikk diare og brukte de neste timene på å okkupere badet hos vertsskapet.. Anonymkode: 4e155...a6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #19 Del Skrevet 7. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Laktoseintoleranse forekommer hos cirka 70 prosent av den voksne befolkningen i verden. I Asia har rundt 90 prosent av den voksne befolkningen laktoseintoleranse. I Europa og spesielt Nord-Europa er tilstanden mindre vanlig. I Norge regner man med at 2–3 prosent av den voksne befolkningen har laktoseintoleranse. https://sml.snl.no/laktoseintoleranse I Norge blir vi hjernevasket til å tro at melk er noe av det viktigste vi får i oss. Det er penger over helse. I Norge gir vi små barn Movicol og kortisonkremer istenfor å kutte melka. Anonymkode: ac96d...301 Denne tråden handler om melkeproteinallergi og ikke laktoseintoleranse. Det er to vidt forskjellige ting. Anonymkode: 20a5e...3e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå