Mollert Skrevet i går, 16:00 #1 Del Skrevet i går, 16:00 Svenskene har de siste årene bedrevet novent, som er en hybrid av november og advent. Det handler om å hygge opp november, kravle ut av en av de mørkeste månedene og inn i koselige omgivelser, gode dufter, lys osv. Jeg er helt hekta på novent! Har pyntet stua med krydderduftlys, svibel, kongler og telys. Drakk en deilig kopp kakao med krem på kafé i dag, og koser meg med senhøst/førjulstid. Julepynten holdes tilbake, men naturelementer og kosen fremmes. Gjør du novent? Hvordan? (Dere som synes det høres unødvendig og trasig ut trenger ikke skrive) 1 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:05 #2 Del Skrevet i går, 16:05 Ikke trasig eller unødvendig utover navnet. for å hygge seg og gjøre det koselig hjemme/inne er jo ett veldig viktig element i vår kultur som vi er kjent for (Skandinavia) Anonymkode: 9e37b...b21 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:06 #3 Del Skrevet i går, 16:06 Nei, holder oss til advent og trekker heller jula et par uker ut i januar. Da blir perioden lang nok. Anonymkode: 901c3...095 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:09 #4 Del Skrevet i går, 16:09 Ååå jeg skal begynne med novent! Er bittelitt stusselig å være på vei inn i en lang mørk årstid, tidlig høst er fint men nå er det bare litt surt og lenge til jul. Tenkte å lære meg å bake brød, tror det vil gjøre leiligheten koseligere også, fordi det lukter så godt og man får lyst på litt "skikkelig" mat når det blir mørkt og kaldt. Kanskje jeg skal finne noe pynt som kan kombineres med julepynten som deg, litt kongler og lys. Bytte til flanell sengetøy! 😁 Anonymkode: 4b720...5fa 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:10 #5 Del Skrevet i går, 16:10 Som de fleste andre har jeg vel "gjort" novent lenge før det ble et begrep. I Skandinavia har hygge alltid vært viktig i den mørke årstiden Anonymkode: 0b81a...3f0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mollert Skrevet i går, 16:12 Forfatter #6 Del Skrevet i går, 16:12 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Som de fleste andre har jeg vel "gjort" novent lenge før det ble et begrep. I Skandinavia har hygge alltid vært viktig i den mørke årstiden Anonymkode: 0b81a...3f0 Ja, men det er litt mer knyttet til advent og jul enn "vanlig" innekos. Safran, kanel, ta frem noe av julepynten som ikke er av det mest julete man har. Det er forskjell på novent og februar. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:47 #7 Del Skrevet i går, 16:47 Jeg bor i Sverige, så jeg har novent. Den starter egentlig den 10.november, men mange starter opp den 1.november. Det er koselig med litt ekstra levende lys (eller batterilys om en foretrekker det), lysslynger, kvister og grener, så julepynt som ikke er for julete. Julekoppen min kommer også fram da, og så lager jeg mat eller baker noe med julens lukter men som jeg ikke lager til jul. Det er jo ingen regler som gjelder. Anonymkode: 56213...e92 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mollert Skrevet i går, 17:09 Forfatter #8 Del Skrevet i går, 17:09 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg bor i Sverige, så jeg har novent. Den starter egentlig den 10.november, men mange starter opp den 1.november. Det er koselig med litt ekstra levende lys (eller batterilys om en foretrekker det), lysslynger, kvister og grener, så julepynt som ikke er for julete. Julekoppen min kommer også fram da, og så lager jeg mat eller baker noe med julens lukter men som jeg ikke lager til jul. Det er jo ingen regler som gjelder. Anonymkode: 56213...e92 Visste ikke at den hadde en oppstartsdato, så jeg har vært litt tidlig på ballen gitt. Kjøpte meg en fin blomsterbukett i burgundertoner og strå, kongler, nye lys osv. i går. Deilig! Jeg skal bake safransboller litt senere i november, det tror jeg blir skikkelig godt! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #9 Del Skrevet 4 timer siden Novent er nytt begrep for meg, men så koselig! Har jo sett at mange i blant annet USA (på sosiale medier) begynner å pynte i november. Jeg skal sette frem lys på balkongen, og litt diverse pynt i leiligheten i dag. Bytte ut helårs telysestaker med litt julete lysestaker ol. Så setter jeg opp adventslys og juletre første helgen i advent Anonymkode: 97842...5d3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #10 Del Skrevet 4 timer siden Bare ett annet ord for "hygge" Anonymkode: e442a...e11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 4 timer siden #11 Del Skrevet 4 timer siden Aldri hørt om Novent, men er dritgod på hygge, så kanskje jeg gjør det likevel. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #12 Del Skrevet 3 timer siden Novent blir det ikke her, men jeg satser på høsthygge med varm kakao, strikketøy eller en god bok om kvelden. Anonymkode: e856b...140 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jukkapalme Skrevet 2 timer siden #13 Del Skrevet 2 timer siden Høres koselig ut 🍁🕯️ Mye koseligere enn å pynte til jul allerede i november selv om jeg selvfølgelig skjønner at mange har glede av det også. Kanskje jeg skal begynne med novent jeg også. Jeg hater november måned, syns det er den aller kjipeste måneden. Evig mørke, ofte mye tåke og grått vær. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mollert Skrevet 2 timer siden Forfatter #14 Del Skrevet 2 timer siden jukkapalme skrev (3 minutter siden): Høres koselig ut 🍁🕯️ Mye koseligere enn å pynte til jul allerede i november selv om jeg selvfølgelig skjønner at mange har glede av det også. Kanskje jeg skal begynne med novent jeg også. Jeg hater november måned, syns det er den aller kjipeste måneden. Evig mørke, ofte mye tåke og grått vær. Ja, det er akkurat dette. Novent er for å få bort litt av det triste og mørke med november. Er mange som sliter med denne måneden. Selv har jeg bursdag, og har noe å se fram til i november, men jeg skjønner at det er en tung måned for veldig mange. Novent sniker inn litt tidlig pynting, uten at det tar helt av. Nydelig! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jukkapalme Skrevet 2 timer siden #15 Del Skrevet 2 timer siden Mollert skrev (Akkurat nå): Ja, det er akkurat dette. Novent er for å få bort litt av det triste og mørke med november. Er mange som sliter med denne måneden. Selv har jeg bursdag, og har noe å se fram til i november, men jeg skjønner at det er en tung måned for veldig mange. Novent sniker inn litt tidlig pynting, uten at det tar helt av. Nydelig! En veldig god idé, tror jeg har lyst til å begynne med det 😊 Takk for tips, jeg hadde aldri hørt om det før. Ja, mange som sliter med november. Selv om desember er enda mørkere er det i det minste adventstid og jul og noe å se frem til. Og kommer det litt snø lyser jo det opp. Bursdag lyser opp litt ja, gratulerer på forskudd eller etterskudd avhengig av når du har bursdag! 🥳 Selv hadde jeg bursdag i oktober. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå