AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #21 Del Skrevet 6. november 2024 Det har gjort livet mitt, og samfunnet ellers, helt utenkelig mye bedre. De største og beste og mest innflytelsesrike som har skjedd i min levetid. Å synes internett er noe negativt er så latterlig absurd at jeg sliter med å ordlegge meg. Det kan kanskje sammenlignes med å ikke like bilen fordi hesten er bedre? Hmm, nei, internett var større og viktigere enn bilen. Anonymkode: 5596f...0b5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #22 Del Skrevet 6. november 2024 Jeg tenker nettet har gjort relativt lite skade i mitt personlige liv, sånn bortsett med å rote til konsentrasjonsevnen min (leste mye flere bøker før) og å stjele tid fra bedre gjøremål, men at de hersens logaritmene styrer unge folk på riv ruskende ville veier. Det blir bare sterke følelser og oppmerksomhetsspenn på fem sekunder. Det burde vært skrudd av nå, nettet. Anonymkode: 42038...594 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #23 Del Skrevet 6. november 2024 Verden var et bedre sted før KG kom, det er i hvert fall sikkert og visst. Anonymkode: 37656...0c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #24 Del Skrevet 7. november 2024 Jeg hater i alle fall internett anno 2024. Og jeg er avhengig av det. Tonen er blitt polariserende og beinhard. SoMe renner over av reklame og søppel. Nyheter er bare idiotisk clickbait du blir dummere av. Og det nye som gjør meg sliten, er jævla reels (ræld) overalt på fem sekunder og måten man forhåndsviser videoer på med en bitteliten bevegelse som ser ut som spasmer. Over føkkings alt! Grrrrr! Ja, og så skal ord og bilder som ikke er katter og solnedgang sensureres. Kos og klem. Anonymkode: adc3a...704 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #25 Del Skrevet 7. november 2024 Er helt enig i at dagens utgave av nettet er blitt en eneste stor søppelbøtte, akkompagnert av zombier som ikke klarer å gå langs et fortau uten å måtte glane på smarttelefonen. Og nettopp derfor er det kanskje på tide å begynne å tenke og oppføre seg som et selvstendig, voksent individ, og spørre seg selv hvorfpr i all verden man skal gi etter for saueflokken, og bruke dyrebar tid på dette tullet. For min del har jeg aldri hatt smarttelefon, aldri vært på Facebook eller andre hjernedøde sosiale medier bortsett fra at jeg skriver i et diskusjonsforum som dette, så det er fullt mulig å betale regningene i nettbanken uten å nødvendigvis måtte gjøre tilværelsen avhengig av nettet. Å begynne å spille et musikkinstrument og lære å bevege fingrene på en gammeldags, analog måte er et flott alternativ til å bruke tid på fordummende ting på nett og er noe jeg anbefaler varmt; det å flytte hendene er enklere enn man tror: https://www.brian.no/fp-content/attachs/pingvinmetoden-17-10-2024.mp4 Fra neste år gir jeg gratis, analog pianoundervisning til alle som har lyst til å være "avlogga" uten å bli en slave av skjermen; vær et selvstendig menneske og gjør opprør mot den digitale beleiringen av livet; som mangeårig Linux-bruker er jeg klar over at skjermen også kan brukes til fornuftige ting, men dagens utvikling har gått altfor langt - nå er det på tide å bli analog. - Brian Anonymkode: 0f703...a72 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #26 Del Skrevet 7. november 2024 AnonymBruker skrev (På 5.11.2024 den 15.55): På tidlig 2000-tallet trodde vi internettet skulle føre menneskeheten sammen. Rasisme skulle utryddes og likestillingen skulle bli bedre. Anonymkode: e1454...861 På 90-tallet mener du vel? Men er forøvrig enig med det du sier. Anonymkode: 0fca5...f65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #27 Del Skrevet 7. november 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): På 90-tallet mener du vel? Men er forøvrig enig med det du sier. Anonymkode: 0fca5...f65 Ja, man skulle kunne lese all verdens aviser, og ta del i kunnskap ved hjelp av nettet; takket være denne kunnskapen skulle menneskeheten modnes. Resultatet er at man bruker tiden på TikTok i skoletimene, klarer ikke å regne ut de enkleste mattestykker uten hjelp av kalkulator eller Google, og gjennomsnitts-IQ-en i befolkningen har sunket. Dersom små, grønne menn en vakker dag skulle komme på besøk til denne planeten, håper jeg ikke den teknologiske nyskapningen på planeten deres har gått altfor langt, for teknologisk utvikling er tydeligvis ikke synonymt med kunnskap eller fornuft. - Brian Anonymkode: 0f703...a72 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #28 Del Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (På 5.11.2024 den 15.55): På tidlig 2000-tallet trodde vi internettet skulle føre menneskeheten sammen. Rasisme skulle utryddes og likestillingen skulle bli bedre. Anonymkode: e1454...861 Da TV kom mente mange at nå skulle folket undervises i oppbyggelige emner og lære å verdsette finkultur. Anonymkode: 9387d...52a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #29 Del Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (På 6.11.2024 den 14.21): Jeg tenker nettet har gjort relativt lite skade i mitt personlige liv, sånn bortsett med å rote til konsentrasjonsevnen min (leste mye flere bøker før) og å stjele tid fra bedre gjøremål, men at de hersens logaritmene styrer unge folk på riv ruskende ville veier. Det blir bare sterke følelser og oppmerksomhetsspenn på fem sekunder. Det burde vært skrudd av nå, nettet. Anonymkode: 42038...594 Jeg leste og mye flere bøker før sosiale medier kom på banen. Merker forskjell på folk nå, alle er mer rastløse. Folk kan heller ikke sitte i mer enn 5min uten å ta opp tlf. Skummelt. 4 åringer med ipad i fanget og med foreldre på hver sin mobil. Samfunnet har blitt ganske sykt sett fra objektive øyne. Anonymkode: acc00...43c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #30 Del Skrevet 8. november 2024 Var veldig tidlig ute på nett, 9600 baud modem på bbs, deretter tidlig internet. I begynnelsen var alt fint helt til sosiale medier og dating kom på nett. Om man kunne sperre ute all dating og privat kommunikasjon utenom epost kunne nettet vert fantastisk. Anonymkode: fa063...b31 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #31 Del Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (På 5.11.2024 den 17.06): Jeg liker internett på jobb, fordi det forenkler og effektiviserer. For meg kunne internett gjerne vært beregnet kun for profesjonelt bruk, og ikke hatt en underholdningsverdi i det hele tatt. Jeg synes at internett har overveiende negative sider, sett utenom bruk i jobb. For det første: jeg innrømmer glatt at jeg bruker altfor mye tid på nett på fritiden min, og det plager meg. Jeg mener dessuten at internett har forverret samfunnsproblemer som polarisering, falske nyheter, konspirasjonsteorier, kropp/utseende-press, svindel, osv, osv. Anonymkode: e0249...154 Dette er jeg helt enig i. Internett var i utgangspunktet ment for bedrifter, ikke for privat bruk. Etter det kom muligheten til å søke opp emner feks sykdommer, historie, viktige ting for studenter. Der stopper det gjerne for meg. Sosiale medier har i liten grad tilført noe positivt for meg. Å sende snap med ungene når de har flyttet langt bort er helt topp men jeg trenger ikke snap fra alle og enhver og iallefall ikke all reklamen. Facebook har kun en positiv ting med seg for min del og det er at jeg har funnet grupper hvor vi hjelper hverandre med å finne god behandling for sykdommer feks har jeg fått hjelp med å stå I en sykdom ingen snakker om. Utover det, ingenting positivt. Anonymkode: 0a274...a6e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #32 Del Skrevet 9. november 2024 Litt usikker på nytteverdien av å tenke og føle på sånt. Tror det er bedre å prøve å definere hva som kan ha blitt verre de siste 25, og så sjekke om det faktisk stemmer. Anonymkode: 10c4f...4e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #33 Del Skrevet 9. november 2024 AnonymBruker skrev (På 5.11.2024 den 16.17): Når du ligger på dødsleiet kommer du ikke til å angre på at du så for få tiktok-videoer. Anonymkode: 08846...34e Kommer ikke til å angre at jeg lo av søte katter heller. Anonymkode: b0fd9...61b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #34 Del Skrevet 9. november 2024 AnonymBruker skrev (På 7.11.2024 den 16.35): For min del har jeg aldri hatt smarttelefon, aldri vært på Facebook eller andre hjernedøde sosiale medier bortsett fra at jeg skriver i et diskusjonsforum som dette, så det er fullt mulig å betale regningene i nettbanken uten å nødvendigvis måtte gjøre tilværelsen avhengig av nettet. Å begynne å spille et musikkinstrument og lære å bevege fingrene på en gammeldags, analog måte er et flott alternativ til å bruke tid på fordummende ting på nett.... Anonymkode: 0f703...a72 Hvis du faktisk hadde vært på Facebook så hadde du visst at mange musikere bruker det til informasjonsdeling, f.eks kor som deler musikkfiler. Anonymkode: b0fd9...61b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #35 Del Skrevet 9. november 2024 Absolutt ikke! Det handler mye om hva og hvordan man bruker det. Jeg ser på Internett som et verktøy, der jeg tilegner meg nyttig kunnskap. Kan sitte i timesvis og bare lese forskning i ulike databaser, lese nyheter, spille med venner etc. Jeg har nesten ikke SoMe. Anonymkode: 45fb8...5c6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #36 Del Skrevet 9. november 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvis du faktisk hadde vært på Facebook så hadde du visst at mange musikere bruker det til informasjonsdeling, f.eks kor som deler musikkfiler. Anonymkode: b0fd9...61b Noe som sier litt om deres integritet i forhold til kunsten; hvis man skal være prisgitt en superkommersiell amerikansk aktør for å dele informasjon om kultur, kan man like gjerne skylle musikken i dass. At aktiviteter i forbindelse med skolen gjør det samme når de nærmest tvinger foreldre til å være på Facebook, kan man forklare med uvitenhet, men når folk som burde vite bedre, også gjør dette, er dette like meningsløst som at biblioteket skulle kreve Facebook-konto for å kunne låne bøker; kultur hører ikke hjemme på et sted med låste dører der kun folk som har solgt sjelen sin kommer inn. - Brian Anonymkode: 0f703...a72 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #37 Del Skrevet 10. november 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Noe som sier litt om deres integritet i forhold til kunsten; hvis man skal være prisgitt en superkommersiell amerikansk aktør for å dele informasjon om kultur, kan man like gjerne skylle musikken i dass. At aktiviteter i forbindelse med skolen gjør det samme når de nærmest tvinger foreldre til å være på Facebook, kan man forklare med uvitenhet, men når folk som burde vite bedre, også gjør dette, er dette like meningsløst som at biblioteket skulle kreve Facebook-konto for å kunne låne bøker; kultur hører ikke hjemme på et sted med låste dører der kun folk som har solgt sjelen sin kommer inn. - Brian Anonymkode: 0f703...a72 Det er jo ganske en tullete tolkning. Stort sett bruker folk Facebook til å dele ting fordi folk bruker Facebook til å dele ting. Det er jo ikke vanskelig å flytte til en annen plattform (gjerne en superkommunisitisk kubansk aktør, om du vil), men så lenge det funker er det jo ikke noe umibbelbart behov for det. Anonymkode: 10c4f...4e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #38 Del Skrevet 10. november 2024 Nei, internett har gjort verden ufattelig mye bedre. Nettbank, netthandel, generell fremfinning av informasjon man trenger. Grøsser ved tanken på hvor håpløst tungvint alt var i gamle dager. Men sosiale medier har gjort internett verre, og overdrevent personvern (vil du lagre cookies eller fylle ut dette åtte siders skjemaet?) har redusert brukervennligheten kraftig. Anonymkode: 54425...db2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå