Gå til innhold

Kommenterer dere om noen spiser stygt ved matbordet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså mann og barn? Min mann snakker med mat i munnen og slafser. 
Sønnen vår på ti år og kommer til tider med veldig til lyder når han spiser😅😭 Puster og peser og slurper.. Er så redd for å si noe så han blir lei seg, men samtidig har jeg jo et ansvar..? 
Hvordan kan man si det på en fin måte? Mannen gir jeg snart opp. Han sleiker av fatet, bruker fingeren til å dra opp saus fra fatet og putter det i munnen, snakker med mat i munnen og sluker maten…

Anonymkode: 2dad0...f40

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å ikke lære barn å spise pent er å gjøre dem en bjørnetjeneste - det er en del av oppdragelsen. Hvis mannen slikker tallerkenen(!) og spiser som en gris, særlig hvis han gjør det med andre mennesker til stede, hadde jeg ikke vært opptatt av å si fra på en pen måte, her hadde det vært klartekst for lenge siden - det er oppførsel jeg ikke forventer av noen over 7.

• Liker 11
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (2 minutter siden):

Å ikke lære barn å spise pent er å gjøre dem en bjørnetjeneste - det er en del av oppdragelsen. Hvis mannen slikker tallerkenen(!) og spiser som en gris, særlig hvis han gjør det med andre mennesker til stede, hadde jeg ikke vært opptatt av å si fra på en pen måte, her hadde det vært klartekst for lenge siden - det er oppførsel jeg ikke forventer av noen over 7.

Og man kan jo heller ikke forvente at barna lærer seg å spise pent når far oppfører seg slik!?!?! 

TS - du skriver at sønnen er 10 år, og enda så har far fått holde på slik i minst 10 år? Har du i det hele tatt prøvd å snakke med ham om det?

Anonymkode: 448df...4c2

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gjør jeg/vi. Eller vi gjorde, de har for lengst lært seg bordskikk nå heldigvis. Hvis det hadde vært veldig mye å ta opp og hver eneste middag hadde jeg heller tatt en generell samtale om det i stedet for at hver middag skal bli gjentagende pirking på måten de spiser på. Middagene skal være hyggelige også.  Jeg har måttet "oppdra" mannen min også. Bordskikk var ikke en del av hans oppdragelse (flaks for ham at vi ikke spiste på første date :ler:). Han spiser ikke som en gris akkurat, men jeg er oppdratt til at man ikke tygger med munnen åpen, holder bestikket riktig, ikke har albuene på bordet og slike ting og reagerer når jeg ser voksne som gjør dette. Det er også viktig å skille på hjemme og sammen med andre/i selskap. Selv om man skal ha bordskikk også hjemme er det likevel enkelte ting man i selskap ville ansett som uhøflig (som å mose poteter i saus) som man kan tillate seg hjemme og den forskjellen er det jo også greit at barna lærer. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vært langt forbi stadiet og si ifra pent. Mannen din burde jo sitte på et rom alene og spise, men en 10 åring bør kunne bordskikk. Noen kommer jo til og si ifra ganske hardt snart , om det ikke allerede har blitt gjort? 

Anonymkode: 29192...5f7

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må si i fra. Jeg unngår sånne familier som din som pesten. Orker ikke tanken på å spise middag med sånne griser. 

Anonymkode: 51c9a...118

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde lært ungen bordskikk og skaffet meg av med mannen. 

Anonymkode: 22b5c...20f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksne mennesker som ikke klarer å spise ordentlig ser jeg på som mennesker totalt blottet for folkeskikk. Eksen spiste med åpen munn, og hun fikk høre det hver gang, slikt er helt uakseptabelt i mine øyne 

Anonymkode: c6c25...5da

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytter ikke å oppdra sønnen din til folkeskikk når mannen din lærer han det stikk motsatte. Og barn gjør nok heller som vi gjør selv, enn hva vi sier.

Du kan like gjerne være ærlig med dem begge at du vil sønnen deres skal spise penere enn faren hans. 

Skulle av tallerken? Jøss. Han gjør det neppe med andre tilstede, så han gidder bare ikke med dere. 

Anonymkode: ccf1c...6d1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn er gode på å imitere foreldrene sine. Så hvis han ser far spiser på den måten, vil ha antagelig gjøre det samme. Ville snakket med mannen din først. Han må ta det alvorlig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså - du har en sønn på 10 år du ikke tør å si i fra til når han spiser stygt fordi du er redd for at han skal bli lei seg?

Er dette helt seriøst?

Selvsagt sier jeg til ungene om de spiser stygt, snakker med mat i munnen etc. Det er lov å glemme seg, men om de skal bli lei seg for å bli snakket til fordi de spiser stygt… da hadde jeg nok tenkt at jeg hadde feilet litt i oppdragelsen. Såpass må man tåle..

Anonymkode: d1ecf...e53

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen er nok tatt sak, men barnet ville jeg snakket til. Kanskje ikke hver gang, men tror min treåring får høre at hun må spise pent (sitte pent på stolen, lukke munnen når hun tygger, tørke seg med serviett og ikke ermet osv) hvertfall en gang om dagen. Aldri tenkt på at hun skal bli lei seg, men ser på det som en viktig del av min jobb som mor. Har en venninne som spiser med munnen åpen og jeg syns det er kjempeflaut, pleier å passe på at hun ikke havner rett overfor nye folk i sosiale sammenhenger. 

Anonymkode: f4154...7b8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, men nå er både min mann, våre barn og jeg skikkelig oppdratt. Ungene ble fort avlært å smatte og leke med maten. De vet at hvis de ikke oppfører seg, må de gå fra bordet sultne.

Anonymkode: 7a7ce...5c1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slikking av fat har jeg nulltoleranse for. Da sier jeg de heller får forsyne seg en gang til. Ingen i nær krets har noen gang vært så dyriske da heldigvis.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg sier i fra, både til mann og barn. De spiser selvsagt ganske pent, men mannen kan slikke på kniven, det påpeker jeg hver eneste gang. Og et av barna er fæl til å bruke fingrene, det påpeker vi begge to, selvfølgelig! Mannen din?! Og en 10-åring?!!

Anonymkode: 5ed34...c3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde sagt fra LENGE før barnet er 10 år. Man vil jo at andre enn kjernefamilien skal orke å spise sammen med barnet (og jeg tror ikke jeg hadde orket det selv heller).

Mannen er et eget kapittel, men han hadde definitivt fått beskjed etter date nr 3 omtrent. Dere har jo tydeligvis vært sammen en stund. Har du sett på dette uten å si noe i så mange år?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bordskikk er viktig for meg. Vi kan synge og le, men spiser ordentlig. Jeg har kritisert eksmannen så mange ganger. Det er flere enn to biter i en brødskive og vi tygger og svelger før vi forsyner oss på nytt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Altså mann og barn? Min mann snakker med mat i munnen og slafser. 
Sønnen vår på ti år og kommer til tider med veldig til lyder når han spiser😅😭 Puster og peser og slurper.. Er så redd for å si noe så han blir lei seg, men samtidig har jeg jo et ansvar..? 
Hvordan kan man si det på en fin måte? Mannen gir jeg snart opp. Han sleiker av fatet, bruker fingeren til å dra opp saus fra fatet og putter det i munnen, snakker med mat i munnen og sluker maten…

Anonymkode: 2dad0...f40

Du tuller nå? Du utfører ikke helt normal barneoppdragelse, fordi du er redd for at sønnen din skal bli lei seg?

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir beskjed til mine barn, jenta har mett for å smatte, og det er nytt, maks en uke siden det oppsto.

og gutten min har lett for å bruke hendene og ikke gaffel på div ting.

Anonymkode: 7b7bd...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...