Gå til innhold

30-årsdag og familiekonflikt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

jeg skrev på forumet i desember og fikk mange gode svar tilbake. Problemet er dog det samme nå. En kort oppsummering: Min far giftet seg i høst. Jeg har ingen problemer med det i det hele tatt, men har et svært anstrengt forhold til hans kone..... De giftet seg uten at noen var informert da de var i syden, og vi fikk vite det gjennom en annonse i byens avis at de skulle gifte seg den dagen! Jeg ble utrolig såret for at vi barna fikk vite det på den måten. Den nye kona hans virker veldig kontrollerende, og pappa kan for eksempel ikke komme på besøk til oss uten at kona er med. Jeg har flere ganger spurt om å få prate ut med ham om det som har skjedd, men han sier at dersom vi skal prate sammen, så skal også hans nye kone bli med!

Min svoger har prøvd å prate med pappa om det som skjer (pratet vel med pappa i desember), men kona til pappa måtte selvfølgelig være med, og hun hadde overhode ingen forståelse for at vi barna har behov for å fremdeles ha en far siden vi er så gamle. Vi må forstå at pappa har fått et nytt liv, og at hun og sønnen hennes (er 18 år) er hans nye familie.....

De ble bla annet invitert på julefrokost på julaften, men han takket nei fordi konen skulle jobbe om morgenen, og dermed kunne hun ikke være med. Da måtte sønnen hennes (på 18 år) være alene hjemme om morgenen på julaften, og det var så dumt! :overrasket: (Det hører til at pappa kom alene på julaften likevel, etter masse press fra oss barna).

Prblemet nå er at jeg blir 30 år nå, og er utrolig i stuss hvem jeg skal invitere????

Jeg vil ikke at kona til pappa skal komme, men han vil ikke komme uten henne. Til nå har jeg planlagt å invitere mine søsken, mamma og farmor.... men er det dumt å invitere farmor siden pappa ikke kommer? Og er det frekt å ikke invitere kona til pappa med? Jeg kunne forøvrig svært gjerne tenkt meg å invitere mannen til mamma, men føler jeg ikke kan det siden jeg ikke inviterer pappas kone.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville bedt alle jeg, og vist at ihvertfall jeg kunne være voksen

Gjest lilletroll
Skrevet

Skjønner at det er en vanskelig situasjon for deg, men jeg synes det blir litt merkelig å ikke invitere med ektefeller jeg, da.....Jeg vet at hvis mannen min eller jeg hadde blitt bedt til en sånn type sammenkomst uten den andre hadde vi blitt hjemme...

Skrevet

Takker for raske svar!:)

Jeg ser jo at det mest naturlige ville ha vært å innvitere alle sammen, men jeg vet rett og slett ikke om jeg orker det! Pappa og mamma går ikke godt i lag lengre heller, de kan ikke prate sammen engang. Det er 7 år siden de skilte seg, og har alltid hatt et greit forhold utad helt frem til for 1 år siden da pappa flyttet sammen med den nye damen. Mamma har overhodet ingen problem med å prate med pappa, og hun har flere ganger spurt om de kan prate ut sammen. Men pappa vil ikke prate med mamma mer, og vi barna mistenker den nye kona hans som årsaken. Mamma og pappa har jo ALDRI før hatt vansker med å omgås etter at de skilte seg! Og når de var gift så kranglet de heller aldri.....

Tror ikke pappa får lov å ha kontakt med mamma av hans nye kone...

Det vil jo bli utrolig merkelig å samles på min 30 årsdag med en slik trykket stemning da???

Dessuten så kan ikke meg og pappas nye kone føre en samtale sammen....... jeg klarer ikke henne, og tror ikke hun liker meg heller....

Det som utløste denne situasjonen etter at de giftet seg var at jeg ikke sa gratulerer til dem da jeg møtte dem etter de kom hjem fra syden...... jeg klarte det bare ikke. Angrer selvsagt på det, og sa unnskyld til pappa umiddelbart etterpå!!!! Jeg har forsøkt å prate med ham om dette mange ganger på telefon, men han vil aldri høre på meg....

Skrevet

Om denne bursdagen skal bli koselig for deg (og noen i det hele tatt), tror jeg du må droppe tanken om å be alle, hvertfall samtidig. Hva med å dele opp i to bursdager? En der faren din (og evnt ny kone) kommer, en der moren din og samboer kommer, også kan resten av slekta komme når det passer dem. Helt perfekt vil nok ikke bli uansett, det er som regel noen gnisninger når man har skilte foreldre, og i ditt tilfelle høres det jo ekstra vanskelig ut. Men uansett hva du bestemmer deg for, må du ikke gi etter for urimelige krav.

Det er synd du "mister" faren din på den måten, men kanksje han våkner opp etterhvert. Er det mulig for deg å møte han i lunsjen feks? Eller vil han ikke møte deg alene uansett om kona vet om det eller ikke? Jeg ville vært fristet til å ta et ordentlig oppgjør med både far og kone, uansett om den andre er til stedet eller ikke, men forstår det ikke er enkelt.

Lykke til i alle fall.

Skrevet

helt enig med deg her .

At vedkommende som fyller 30 ber hele hurven så får hun heve seg over dette her.

Også håper jeg de andre har vett nok i skallen til å tenke på jubilanten i stedenfor de tumultene som de ( kanskje ) sliter med.

Skrevet

Hvis din far vil distansere seg fra dere barn fordi hans nye kone forlanger det,så la han endelig gjøre det,for det er jo han som vil tape på det til slutt.Dere barna er jo unge å lever deres eget liv,kanskje med familie og barn?han kommer garantert til å angre når han blir gammel og ikke har noen av sine rundt seg,hverken barn eller barnebarn. jeg kjenner meg nemlig veldig godt igjen i det du skriver og dette er min erfaring,min far har nå skilt seg igjen og kommet krypende tilbake og det er faktisk helt greit for meg,vi har veldig god kontakt idag men vi har jo gått glipp av tyve år av hverandres liv da. :forvirret:

Skrevet

Enig med Fjompe og Ellapille

Dessuten: med så mange tilstede kommer du ikke til å snakke så mye med hver enkelt. Den nye kona får heller bli en del av interiøret for deg ;)

Og ikke bruk bursdagen din til å bekymre deg over om alle andre har det bra (moren din f.eks) de er også voksne og får ta ansvar for sine egne følelser.

Inviter alle så får de selv bestemme hvem som vil komme eller ikke komme.

Skrevet

jeg skjønner ikke hvorfor hun skal heve seg over noe som helst jeg,hvorfor skal alt være så politisk korrekt bestandig???Hun har ingen problemer med sin far men med sin fars nye kone,hun har bedt om unnskydning for at hun ikke gratulerte når de hadde giftet seg og på den måten måttet akseptere at sånn er det,og da mener jeg at far også må akseptere at hun ikke liker hans nye kone og dermed ikke vil ha henne som gjest i sitt hjem!!!Og disse følensene tror jeg far visste om før han giftet seg med sin nye kone og dermed gjorde han et valg.....nemlig SIN NYE KONE.

Så jeg sier bare DRIT I Å INVITERE DEM

Skrevet

Jeg er enig med Fjompe og det har ingenting med å være "politisk korrekt" å gjøre, det har derimot med å utvise den folkeskikken du ikke syns din fars kone utviser.

Om du lar være å invitere henne syns jeg at du synker du ned til hennes nivå - det var vel ikke det du ville, var det?

Skrevet

enig

Skrevet

Takker for responsen alle sammen!:)

Da har jeg tatt et valg , og jeg har invitert alle sammen! Og alle kommer. Det var litt på akord med meg selv, for jeg er overhode ikke interesert i å ha min fars nye kone der, men jeg vet han ikke kommer uten henne. Han har såret meg mye siste året, og han viser ingen forståelse for meg og mine synspunkter. Likevel: Dette blir mitt siste forsøk på en slags forsoning. Jeg har valgt å plassere dem lengst vekk fra meg på bordet. De blir bare 1 time har min far sagt, for han skal ut etterpå.

Pappa og kona har bygget hus ilag, og flyttet inn i begynnelsen av desember. Jeg har enda ikke vært invitert dit for å se hvordan de har fått det. Og meg og samboeren min har kjøpt hus og pusset opp i november. Først for noen dager siden var pappa der for å se..... og vi bor bare 5 minutter fra hverandre.

Jeg gruer meg, men håper det går bra......

Gjest RegularGuest
Skrevet
Takker for responsen alle sammen!:)

Da har jeg tatt et valg , og jeg har invitert alle sammen! Og alle kommer. Det var litt på akord med meg selv, for jeg er overhode ikke interesert i å ha min fars nye kone der, men jeg vet han ikke kommer uten henne. Han har såret meg mye siste året, og han viser ingen forståelse for meg og mine synspunkter. Likevel: Dette blir mitt siste forsøk på en slags forsoning. Jeg har valgt å plassere dem lengst vekk fra meg på bordet. De blir bare 1 time har min far sagt, for han skal ut etterpå.

Pappa og kona har bygget hus ilag, og flyttet inn i begynnelsen av desember. Jeg har enda ikke vært invitert dit for å se hvordan de har fått det. Og meg og samboeren min har kjøpt hus og pusset opp i november. Først for noen dager siden var pappa der for å se..... og vi bor bare 5 minutter fra hverandre.

Jeg gruer meg, men håper det går bra......

Hei, jenta27! Jeg synes du har gjort et valg det står respekt av! Vokst opp med familiekonflikter selv. Selv om det er en sjanse for at stemningen ikke blir høy så lenge faren din + kone er i bursdagen, så har du ikke gjort noe galt ved å invitere din far. Hvordan folk velger å forholde seg til en invitasjon er ikke ditt problem.

Kanskje er det en fordel å akseptere at det kan bli krangling på bursdagen, og samtidig akseptere at det ikke er ditt ansvar å forhindre det. Spesielt det siste er nok vanskelig for mange som er konfliktsky, jeg vet ikke hvordan du er.

Har du fikset en bordordning, har du noen samtale-emner parat som er åpne og litt mer enn bare "været" så er mye i boks.

Når det gjelder deg og kona hans, så går det an å vise interesse for henne uten at du dermed sier at du liker måten hun overkjører ditt forhold til din far på. Det kan også være at hun har piggene ute fordi hun møtte lite godvilje fra familien etter at de giftet seg på 1-2-3, hva vet jeg? Kanskje hun føler du ikke viser forståelse for at din far har rett til å leve et liv som noe annet enn bare "pappa?" Unger kan fort virke fordringsfulle ovenfor sine foreldre, og det sier jeg selv om jeg selv er av den oppfatning av at foreldre bør stille opp.

Ønsker deg lykke til jeg. :klem: Husk; bursdager er gøy, bursdager = kake!!

Skrevet

Han har gjort sitt valg og får null respekt fra sine voksne barn. Jeg skjønner godt at han trekker seg unna... Tenk så morro det blir når barnebarna kommer...

Skrevet

Lykke til med bursdagen!

Selv om du ikke har noe til overs for din nye "ste-mamma", så kan det jo være at hun er ok, men at dere har kommet skjevt ut. Hun merker nok at hun ikke er velkommen, så det er nok ikke å lett for henne heller.

Du får gjøre det beste ut av det, og forsøke å se de gode sidene hennes, de som faren din ser. Kanskje dere kan få et ok forhold etterhvert - det må jo være en fordel, siden dere bor så nære hverandre.

Gjest lilletroll
Skrevet

Var faren din invitert dit tidligere da? Eller kanskje ventet han på samme invitasjonen du venter på for å komme dit?

Gjest lilletroll
Skrevet
og vi barna mistenker den nye kona hans som årsaken.

Tror ikke pappa får lov å ha kontakt med mamma av hans nye kone...

tror ikke hun liker meg heller....

Mye tror her. Kanskje du skulle sette deg ned med den nye konen og snakke ut bare dere to? Kanskje er ikke ting som dere tror..

Skrevet

Jeg synes du har vært kjempeflink!!

Lykke til :klem: Prøv å glede deg litt da!! Det er ikke meninga at en skal grue seg til bursdagen sin.

Og jeg ble litt sjokkert over at han bare kommer en time - det bør være noe veldig viktig som skjer etterpå!!! Hae han syntes det var OK om du prioriterte å gå ut istedet for å være med på hele f.eks sekstiårsdagen hans?!

Skrevet

Hadde litt samme greia i min familie: Søstra mi ble sammen med en jeg av ulike grunner ikke kunne fordra.

Kom frem til at jeg hadde ett valg: Holde på mitt og kun invitere min søster som da ble lei seg og ikke kom fordi han ikke var invitert. Valgte jeg dette ville jeg miste søstra. Eller prøve å se etter de gode sidene i karen og invitere han også. Jeg valgte det siste og har nå et strålende forhold til begge to.

Hender man får valg der man selv blir stående som taperen hvis man holder på sitt...

Kjempelurt av deg å invitere alle! Og kona til faren din må jo ha noen gode sider hun også siden han giftet seg med henne :)

Skrevet

Dersom du ikke har tatt opp temaet på en ordentlig måte med BEGGE TO, så bør du gjøre det. Mange konflikter viser seg å være missforståelser!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...