Gå til innhold

Syn og fordommer på innvandrere

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når man leser i trådene her på kg og ser kommentarer på feks TikTok, så er det utrolig mange som har et veldig svarthvitt bilde på innvandrere. De dømmer samtlige innvandrere. Spesielt i en tråd her på kg der en bruker skrev at det ikke er rart innvandrere ikke får jobb med et kvinnesyn fra 1800-tallet, sitter på huk på do og er kriminelle.

Vanvittig trist å lese. Hvor kommer disse fordommene og generaliseringene fra?

Innvandrer er ikke en homogen gruppe. Har selv jobbet med flyktninger, der alle som var funksjonsfriske kom seg ut i arbeid eller utdanning. Flere jobber innenfor helse nå. Mange peker på stor arbeidsledighet, men det er jo ikke det tallene viser. I samtlige innvandringsgrupper er der over 60% yrkesdeltakelse.

Alle jeg har truffet(og det er mange), er rause og fine folk - med samme bekymringer som alle andre jeg har møtt.

Er det gjerne de fra Oslo og de største byene som har sånne fordommer? Det er liksom aldri problemer med innvandrere I de plassene jeg har bodd på. Har bodd i Oslo også forøvrig. Men rusmisbrukere man ser rave rundt feks, er jo norske. Det er norske som kommer med ekle bemerkninger om man beveger seg ute fredags- og lørdagskveld.

Så skjønner bare ikke. Håper at vi kan ha en sivilisert diskusjon om dette, for jeg er oppriktig interessert i å vite: Hvorfor har DU et sånt syn på innvandrere som det du har?

Anonymkode: ec6ea...bf6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er selv innvandrer og opplever aldri rasisme i det virkelige liv. Ja jeg leser hva ungdommen skriver som anonyme i kommentarfelt på instagram, men det kan man ikke kontrollere. At nordmenn beskriver meg som neger i sitt eget hjem er helt greit så lenge jeg slipper å få det i trynet hver dag. Mennesker har respekt for hverandre når man møtes. 

Anonymkode: bac53...217

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått innvandrere i nær familie, har venner som er innvandrere, og jeg jobber sammen med innvandrere. Har selv bodd i 2 andre land tidligere i livet. Har bare positiv erfaring. Men de er alle folk som jobber, og er positive til norsk kultur. Opplever at de stort sett er mye mer omsorgsfulle enn oss nordmenn. 

Anonymkode: 7a7bb...fe0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er de få i vår nærhet som ikke vil la seg integrere, som man føler utnytter systemet og de som er annerledes som gjør at man tar med seg det man irriterer seg over.  

Det er mange innvandrere jeg har null problem med, men så kommer jeg til idretten og er lei av den totalt manglende evnen til å følge opp barna der. Jeg gidder ikke hver j. uke å bruke masse ekstra tid på kjøring og henting og ta ekstra dugnader for det er for vanskelig.

Andre foreldre som også snylter, men innvandrerforeldre er alle.  Det er 40 barn på sønnens lag og 28 på datterens lag og ikke ett innvandrerbarn har foreldre som stiller opp.  

Anonymkode: e4f25...df7

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det merkeligste med "innvandrere" synes jeg er at omtrent alle innvandrere har fordommer mot HVERANDRE, ofte mer enn hva nordmenn har mot hver av gruppene. Selv om de egentlig er i omtrent samme båten og burde hatt masse felles - bare det å forme et nettverk for å dele erfaring om hvordan man forholder seg til norske myndigheter og sosiale koder hadde jo vært gull verdt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvinnesynet mange innvandrere har er ikke fra 1800 tallet men hovedsakelig fra 600 tallet, det henger sammen med både religion og kultur der de to delene er så sammenvevd at det ikke er mulig å skille de.

De ser også på det religiøse forbildet sitt som det perfekte mennesket og det er rett og slett forbudt å tolke anderledes eller å reformere religionen slik at den passer inn i et moderne vestlig samfunn, innad i mange religiøse miljøer og parallellsamfunn så jobbes det aktivt mot integrering og de prøver å unngå at barna som vokser opp blir for vestlige.

Det må være mulig å løfte blikket litt og se hva som skjer rundt om i Europa med tanke på innvandring, flere steder så er prosentandelen innvandrere blitt så stor at de faktisk kan begynne å forandre samfunnene de bor i til noe som ligner landene de har "flyktet fra.

En viss religion som også er en politisk ideologi får mer og mer politisk innflytelse i Europa, det kommer det ingenting godt ut av for den religionen har ALDRI tilført Europa noe positivt.

Dette er vanvidd.

Beloved skrev (2 timer siden):

Det merkeligste med "innvandrere" synes jeg er at omtrent alle innvandrere har fordommer mot HVERANDRE, ofte mer enn hva nordmenn har mot hver av gruppene. Selv om de egentlig er i omtrent samme båten og burde hatt masse felles - bare det å forme et nettverk for å dele erfaring om hvordan man forholder seg til norske myndigheter og sosiale koder hadde jo vært gull verdt. 

Noe jeg la merke til etter at det kom flyktninger fra Ukraina var hvor stor motstand det var mot disse flyktningene blant enkelte innvandrere, hovedsakelig innvandrere fra Midt-Østen, Mellom-Asia og Afrika er veldig i mot at Norge og Europa generelt tar imot flyktinger fra Ukraina.

Jeg tror faktisk at denne motstanden kommer av to ting, det ene er at flyktninger fra Ukraina betyr mindre flyktninger fra lendene disse innvandrerne kommer fra. Det andre er at mange av disse innvandrerne er i mot vesten og spesielt USA så da holder de med Russland, vi vet jo at Russland støtter Iran og de islamistiske terroristorganisasjonene Hams og Hizbollah.

Anonymkode: 53f29...f94

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Kvinnesynet mange innvandrere har er ikke fra 1800 tallet men hovedsakelig fra 600 tallet, det henger sammen med både religion og kultur der de to delene er så sammenvevd at det ikke er mulig å skille de.

De ser også på det religiøse forbildet sitt som det perfekte mennesket og det er rett og slett forbudt å tolke anderledes eller å reformere religionen slik at den passer inn i et moderne vestlig samfunn, innad i mange religiøse miljøer og parallellsamfunn så jobbes det aktivt mot integrering og de prøver å unngå at barna som vokser opp blir for vestlige.

Det må være mulig å løfte blikket litt og se hva som skjer rundt om i Europa med tanke på innvandring, flere steder så er prosentandelen innvandrere blitt så stor at de faktisk kan begynne å forandre samfunnene de bor i til noe som ligner landene de har "flyktet fra.

En viss religion som også er en politisk ideologi får mer og mer politisk innflytelse i Europa, det kommer det ingenting godt ut av for den religionen har ALDRI tilført Europa noe positivt.

Dette er vanvidd.

Noe jeg la merke til etter at det kom flyktninger fra Ukraina var hvor stor motstand det var mot disse flyktningene blant enkelte innvandrere, hovedsakelig innvandrere fra Midt-Østen, Mellom-Asia og Afrika er veldig i mot at Norge og Europa generelt tar imot flyktinger fra Ukraina.

Jeg tror faktisk at denne motstanden kommer av to ting, det ene er at flyktninger fra Ukraina betyr mindre flyktninger fra lendene disse innvandrerne kommer fra. Det andre er at mange av disse innvandrerne er i mot vesten og spesielt USA så da holder de med Russland, vi vet jo at Russland støtter Iran og de islamistiske terroristorganisasjonene Hams og Hizbollah.

Anonymkode: 53f29...f94

Spot on! 

Anonymkode: 55957...637

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dømmer ikke alle, gir folk en sjanse før jeg evt gjør det. Men jeg er bevisst på en del uheldig statestikk blant div minoriteter, som gjør at jeg vet det er mye større sjanse for å oppdage homofobe holdninger eller ungdomskriminalitet fra muslimer.

Man skal ikke dømme alle pga dette, men det er en del utfordringer man bør være bevisst på om samfunnet skal gjøre fremskritt, så å ignorere slikt er like skadelig som å forhåndsdømme noen pga uheldig statestikk 

Anonymkode: 387e6...c6b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder innvandrere fra midtøsten og Nord-Afrika dømmer jeg fordi jeg vet at kvinnesyn og syn på vestlig levevis er dårlig. De er selv overbevist om at de har fasiten. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...