Gå til innhold

Hvordan booste motstanden hos tenåring som stadig blir syk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenåringsjenta vår har siden sommeren vært smittet med det ene etter det andre. Hatt tre runder med feber som har ført til fravær, mye snørr, hoste og vond hals. Det siste hun pådro seg var en heftig øyebetennelse.

Bare siden sommeren har hun hatt 6 dager med fravær, og vi godtar ikke at hun er hjemme med mindre det er høyst nødvendig. Hoste, snørr og vond hals er ikke grunn nok. Har i tillegg hatt noen dager der hun har vært på skolen, men vært nødt til å stå over trening fordi formen ikke har vært god.

Vi andre har også blitt smittet av det hun har hatt, men ingen av oss andre har fått det så hardt. Vi har snufset og hostet litt, ingen feber. 

Hun er aktiv, trener flere ganger i uka. Slank. Spiser godt, både grønt og fisk. Tidligere hatt veldig lite sykdom. Byttet skole ved skolestart, og har det nå veldig bra psykisk. 

Ved siste smitte tok hun selv til tårene, og var svært fortvilt fordi hun "hele tiden" er syk.
Siste blodprøver viste noe lavt nivå av D-vitaminer, og hun er startet med tilskudd.

Er det noe annet vi kan gjøre for å booste motstanden hennes?

Anonymkode: e6d06...d37

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stakkars hente! La henne være hjemme med hoste, snørr og vond hals! Hun er jo ikke frisk da! La henne bli skikkelig frisk før hun tvinges tilbake på skolen!

Anonymkode: 1ca4e...ce0

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvile er vel en god ting, får man lov å bli frisk styrker man også immunforsvaret. 
Det er også litt typisk tenårene, de har ikke den immuniteten som de bygde under barnehage årene lenger. Min tenåring er også mer syk enn før nå, det er også vennene :) 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Byttet skole ved skolestart, og har det nå veldig bra psykisk. 

Har hun tidligere vært mye isolert og ikke fått bygget opp immunforsvaret sitt? 

Anonymkode: cadc9...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tenåringsjenta vår har siden sommeren vært smittet med det ene etter det andre. Hatt tre runder med feber som har ført til fravær, mye snørr, hoste og vond hals. Det siste hun pådro seg var en heftig øyebetennelse.

Bare siden sommeren har hun hatt 6 dager med fravær, og vi godtar ikke at hun er hjemme med mindre det er høyst nødvendig. Hoste, snørr og vond hals er ikke grunn nok. Har i tillegg hatt noen dager der hun har vært på skolen, men vært nødt til å stå over trening fordi formen ikke har vært god.

Vi andre har også blitt smittet av det hun har hatt, men ingen av oss andre har fått det så hardt. Vi har snufset og hostet litt, ingen feber. 

Hun er aktiv, trener flere ganger i uka. Slank. Spiser godt, både grønt og fisk. Tidligere hatt veldig lite sykdom. Byttet skole ved skolestart, og har det nå veldig bra psykisk. 

Ved siste smitte tok hun selv til tårene, og var svært fortvilt fordi hun "hele tiden" er syk.
Siste blodprøver viste noe lavt nivå av D-vitaminer, og hun er startet med tilskudd.

Ja, minke stressnivået i kroppen hennes ❤️ 

Det er veldig viktig med nok søvn, for å senke stressnivå og booste immunforsvaret. Og siden hun er tenåring så scroller hun seg kanskje i søvn? 

Se gjerne https://tv.nrk.no/serie/avlogga om hvordan mobilbruken vår påvirker stress, søvn og kropp.

Anonymkode: a46a5...b45

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som at hun aldri rekker å bli skikkelig frisk, siden dere tvinger henne avgårde og ut når hun fortsatt er syk. Når man allerede har nedbrutt immunforsvar er man også mer sårbar og mottakelig for andre virus og bakterier. La henne heller virkelig hvile ut hjemme og bli 100% frisk.

Anonymkode: d155e...ef1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fortsett slik så får hun snart me! Jævlig dumt å press på ungdom etter en Inf særlig av virus 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun utredet?

Både falske polypper og mandler kan være årsak her. 

Har vært der selv. Valgte utredning og operasjon privat, og det reddet hele skolegangen. 

Anonymkode: 5a52a...5e9

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær henne skikkelig hygiene! Vaske hender, ikke spise uten å vaske seg etter å ha vært på offentlig sted med dørhåndtaker osv. Kjøp inn desinfisering. Samme regime som under pandemien. 

Anonymkode: 64236...757

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun må være nøye med håndvask og særlig etter hver gang hun har brukt mobilen, tatt på bankkort/ penger og etter vært i det offentlige rom og tatt på noe.

Hun må ikke ta seg til ansiktet/ leppene/ nesen/ øynene

VASKE MOBILEN DAGLIG OG VASKE PC TASTATUR/MUS

Dere foreldre må ikke være så harde med henne, men la hun få være hjemme og bli frisk.

Hun skal ikke være på skolen og fritidsaktiviteter med hoste, rennende nese og nysing, for da smitter hun andre også.

Anonymkode: 2805d...9e9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sleit med dype og vonde kviser i mange år, spesielt i skrittet, ved beltestedet og øverst på ryggen. I tillegg hadde jeg hyppige infeksjoner, forkjølelser og halsvondter.

Så er jeg overvektig og testet en periode med lavkarbo-kosthold. Da la jeg merke til at kvisene forsvant og jeg ble friskere på lavkarbo-dietten. Dietten orket jeg ikke holde på med i lengden og da jeg sluttet, kom helseproblemene tilbake.

Leste meg fram til at sink kan styrke immunforsvaret, og sink er noe det er mye av i lavkarbomat som kjøtt og egg. Jeg kjøpte meg en boks Nycoplus Multi-vitaminer og testet. Etter at jeg begynte å ta fire av de tabelettene daglig, ble kvisene nesten helt borte og jeg er veldig sjelden syk. Har holdt på med det i over 10 år og tenker å fortsette. Testet for et par uker siden å gå ned til 3 tabeletter, men da kom kvisene tilbake, så fire er det rette for meg.

Disse tablettene inneholder veldig mye mer enn sink, så om det er sink eller andre ting som gjør meg bedre, det vet jeg ikke, men det funker for meg og jeg er fornøyd. Jeg vet jeg tar fire ganger anbefalt daglig mengde, og jeg fraråder andre å gjøre det samme uten å rådføre seg med lege, men det kan være en tråd å nøste i for folk som sliter med liknende. Kosthold og vitaminer kan ha stor betydning for immunforsvar og helse, både til det bedre og til det verre.

Anonymkode: 76aca...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håndvask, håndvask, håndvask. Legge seg tidlig om kveldene og å sove skikkelig ut i helgene. Ikke spise masse drittmat. Kjøp nesehorn på apoteket og skyll med saltvann hver kveld hun føler seg pjusk. Varme klær og ullsokker.

Anonymkode: d3eaa...72e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hun må være nøye med håndvask og særlig etter hver gang hun har brukt mobilen, tatt på bankkort/ penger og etter vært i det offentlige rom og tatt på noe.

Hun må ikke ta seg til ansiktet/ leppene/ nesen/ øynene

VASKE MOBILEN DAGLIG OG VASKE PC TASTATUR/MUS

Dere foreldre må ikke være så harde med henne, men la hun få være hjemme og bli frisk.

Hun skal ikke være på skolen og fritidsaktiviteter med hoste, rennende nese og nysing, for da smitter hun andre også.

Anonymkode: 2805d...9e9

Men herregud da. Hvis alle på min jobb skulle vært hjemme med litt rennende nese og nysing, hadde få fått ny hofte eller blitt kreftoperert f.eks.  

Anonymkode: 9534c...4e8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde store mandler, og var syk 4-6 ganger i året pga det.

Ellers er lite søvn noe som alltid gir meg kjempedårlig immunforsvar. Ville prøvd å sjekket hvor mye hun sover. En fitbit i 1-2 uker feks (ville ikke gitt permanent, det kan skape mer stress og press).

Anonymkode: 1f8f5...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 12 åring er og syk hele tiden og føler seg ofte dårlig, har vondt et sted og er og syk med forkjølelse og feber med jevne mellomrom.

Vet du jeg lar henne være hjemme. jeg hadde nesten ikke fravær på den alderen og det å være litt hjemme kan være greit og for å få ladet opp batteriet og komme seg ordentlig.

jeg er oppdratt til å gå på skolen og jobb uansett og ønsker ikke å lære mine barn det samme.

Anonymkode: 2ad3c...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Følg legens anbefaling av vitamin D. En multivitamin tabl. Daglig skader heller ikke. 
Kler hun nok på seg så hun ikke går kald eller våt? 
Dernest har hun soverom eller en skole med dårlig inneklima? Det gir mer og heftigere luftveisinfeksjoner. 

Anonymkode: 0a118...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...