Gå til innhold

"Junior" i offentlige stillingsannonser, diskriminering på alder?

AnonymBruker

Greit med "junior" i stillingsannonser?  

23 stemmer

1. 1. Greit med "junior" i stillingsannonser?

• Ser ikke problemet med "junior" i stillingsannonser
      16
    • Enig i at det er diskriminerende
      1
    • Ikke diskriminerende, men dårlig språk
      3
    • Liker ikke "junior" i annonser av andre grunner
      2

Anbefalte innlegg

https://www.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=378398996

Her søker de etter en «junior systemutvikler» i Brønnøysundregistrene.

Jeg har sett ordet junior i andre annonser også.

Er det en dårlig skjult aldersdiskriminering? Et hint om at de egentlig bare ønsker gutter?

Hvem over 30 liker å bli kalt junior med mindre de må godta det fordi de har samme fornavn som sin far? Ordet junior brukes også oftest om gutter, ikke jenter, så da blir annonsen kanskje også kjønnsdiskriminerende i tillegg.

Private bedrifter velger vel selv hvor dårlig språk de vil ha (noen har skrivefeil i bedriftens navn...) og hvilke signaler de sender, men offentlige arbeidsgivere lønnet av fellesskapet bør skjerpe seg i annonsene.

Anonymkode: 35576...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe, luring 😉

Det betyr at de ser etter nyutdannede.

Anonymkode: 4e34b...350

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hehe, luring 😉

Det betyr at de ser etter nyutdannede.

Anonymkode: 4e34b...350

Skjønner jo hva det betyr. Som i praksis vil si folk under 30. Max 35? M.a.o. aldersdiskriminerende!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, reager på at en arbeidsgiver ønsker nyutdanna folk. De er jo så populære ellers.. 

Junior henspeiler på nyutdannet. Alder og kjønn er irrelevant for det. Du kan være 90 og junior i et fag 

Anonymkode: a4170...cbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke vær så lettskrenka da, jeg trodde generasjon X var så tøffe?

Anonymkode: 22f77...3c3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er selvfølgelig bare trolling. Hilsen seniorrådgiver på 33.

Anonymkode: 9f6ed...9ea

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Junior i arbeidslivet betyr bare at man er nyutdanna/har lite erfaring.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må løpe ærend og ta drittkundene sjefene ikke orker. 

Anonymkode: 9a114...24c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker bedre "graduate" termen, om de ønsker å signalisere at stillingen er siktet for nyutdannede. Har man jobbet 1-2 år som "graduate" så har man nok erfaring til hva hen kommer spørr du meg. Vil man ha en med mye erfaring kan man heller søke seg etter en "senior". Hadde jeg sett en "junior" stilling ville jeg oppfatta det sånn at de vil ha noen med erfaring men at et eller annet grunn ikke betale like mye som en fullverdig utvikler!

Anonymkode: db70c...989

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elendig amerikanisering av norsk språk og arbeidsliv. Vi har allerede slike beskrivende titler i offentlig sektor - førstekonsulent, rådgiver, seniorrådgiver osv. 

De krever bachelor eller "tilsvarende erfaring". Det er førstekonsulent i offentlig sektor, det.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Liker bedre "graduate" termen, om de ønsker å signalisere at stillingen er siktet for nyutdannede. Har man jobbet 1-2 år som "graduate" så har man nok erfaring til hva hen kommer spørr du meg. Vil man ha en med mye erfaring kan man heller søke seg etter en "senior". Hadde jeg sett en "junior" stilling ville jeg oppfatta det sånn at de vil ha noen med erfaring men at et eller annet grunn ikke betale like mye som en fullverdig utvikler!

Anonymkode: db70c...989

Hvorfor ikke bruke de norske titlene?!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du må løpe ærend og ta drittkundene sjefene ikke orker. 

Jeg får sånne vibber av ordet junior, ja. Kanskje kaller sjefen deg "boy" til du er 50.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil ikke si det er diskriminerende - men synes det er et ganske dårlig ord. Synes verken "junior" eller "senior" er spesielt heldgige titler. Spesielt ikke junior - høres ut som man er visergutt/under opplæring. Senior synes jeg også er merkelig - men jo vanlig i det offenltige og har vel mest med erfaring-lønn å gjøre. Seniorrådgiver høres jo ut som en rådgiver med grått hår og for høy lønn ift innstats. Er man rådgiver så er man grådgiver. Konsluent høres jo egentlig finere ut, men er jo lavere... Ellers har jeg merket meg det fiffige "spesialrådgiver" som gis til offentlige ansatte som er blitt for gamle til å funke bra i jobben, men som er umlig å sparke, så de får sitt spesialfelt ingen blander seg bort i...  Ganske komisk dette.

Anonymkode: 1e1b6...c6d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Junior betyr at de er ute etter en som ikke har lang fartstid i faget, og som de kan lære opp hos seg. 
Det gjenspeiler også at stillingen lønnes som en nybegynner-stilling. 

Men om det er en person som er godt voksen og har skiftet beite, eller om det er en helt nyutdannet rett fra skolen, påvirker ikke tittelen. 

Anonymkode: 73c30...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

ikke vær så lettskrenka da, jeg trodde generasjon X var så tøffe?

Anonymkode: 22f77...3c3

Krenkeradaren din er feiljustert og må inn til service.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg forbinder verken "junior" eller "senior" i jobbsammenheng med alder i det hele tatt. Det går på erfaring og/eller utdanning, helt uavhengig når i livet de tok denne utdanningen. Min mann fikk seniorstilling som 32-åring feks. 

Anonymkode: 19f86...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg får sånne vibber av ordet junior, ja. Kanskje kaller sjefen deg "boy" til du er 50.

Er ikke boy ordet helt ut? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er ikke boy ordet helt ut? 

Jo, og det burde junior også være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg forbinder verken "junior" eller "senior" i jobbsammenheng med alder i det hele tatt. Det går på erfaring og/eller utdanning, helt uavhengig når i livet de tok denne utdanningen. Min mann fikk seniorstilling som 32-åring feks. 

Anonymkode: 19f86...a76

Jo, men senior brukes i det minste i offisielle innarbeidede titler som seniorkonsulent, seniorrådgiver m.m. Mens junior er noe enkelte bare finner på i stillingsannonser for å sende et eller annet signal bevisst eller ubevisst i gjerningsøyeblikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...