AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #61 Skrevet 11. november 2024 Vi delte felleskvoten men jeg tok litt mer. Det var fordi mannen ville det. Men da baby var her angret han for det var jo myyyye mer slitsomt å være i perm enn han trodde. Vet ikke helt hva han så for seg men vi begge fikk nok litt sjokk over hvor mye jobb det var med baby (hadde ikke den enkleste babyen heller). Men spesielt han hadde nok sett for seg at permisjon bare var fri fra jobb og tid for å slappe av 😄 Personlig syntes jeg fordelingen fungerte fint, jeg var ganske klar for å begynne å jobbe litt etter 7,5 mnd. Og jeg visste også at vi måtte ta litt ulønnet etter permisjonen pga. barnehageopptaket så totalt tok jeg jo mye perm bare ikke alt når barnet var under 1 år. Opplevde egentlig at de fleste vi snakket med i graviditeten og i barseltiden som var veldig opptatt av å dele likt ikke hadde barn fra før. Vet og mange som ikke delte likt. Anonymkode: 4f014...332 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #62 Skrevet 12. november 2024 Klok av skade skal mannen få hele fellesperioden med barn nr 2. Jeg tok hele fellesen med førstefødte. Mannen begynte vel egentlig ikke å delta i prosjekt baby før han selv gikk ut i perm da lille var 10 mnd - frem til det tok jeg alt nattevåk, alle tidlige morgener, alt stell og alt annet hjemme. Jeg var totalt utslitt da han endelig skulle i perm. Nå kommer han til å være deltakende og involvert i familielivet på en helt annen måte helt fra babyen er 4 mnd. Tror det blir en helt annen verden Anonymkode: eda4d...181 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #63 Skrevet 12. november 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Klok av skade skal mannen få hele fellesperioden med barn nr 2. Jeg tok hele fellesen med førstefødte. Mannen begynte vel egentlig ikke å delta i prosjekt baby før han selv gikk ut i perm da lille var 10 mnd - frem til det tok jeg alt nattevåk, alle tidlige morgener, alt stell og alt annet hjemme. Jeg var totalt utslitt da han endelig skulle i perm. Nå kommer han til å være deltakende og involvert i familielivet på en helt annen måte helt fra babyen er 4 mnd. Tror det blir en helt annen verden Anonymkode: eda4d...181 Må menn virkelig stå ansvarlig for fellesperioden for å bidra? Jeez Anonymkode: cf100...fa4 2 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #64 Skrevet 12. november 2024 De fleste jeg kjenner fordeler så å si hele fellesperioden til mor. Sist delte vi fellesperioden ca 60/40. Denne gangen kommer jeg til å ta hele, men vi skal være hjemme like lenge totalt sett. Vi må ha en del ulønnet permisjon for å få det til å gå opp fram til barnehagestart. Ettersom jeg tjener vesentlig mer enn mannen min, lønner det seg for oss at han tar ulønnet permisjon og jeg får så mye lønnet permisjon som mulig. Anonymkode: 48e13...0b6
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #65 Skrevet 12. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Klok av skade skal mannen få hele fellesperioden med barn nr 2. Jeg tok hele fellesen med førstefødte. Mannen begynte vel egentlig ikke å delta i prosjekt baby før han selv gikk ut i perm da lille var 10 mnd - frem til det tok jeg alt nattevåk, alle tidlige morgener, alt stell og alt annet hjemme. Jeg var totalt utslitt da han endelig skulle i perm. Nå kommer han til å være deltakende og involvert i familielivet på en helt annen måte helt fra babyen er 4 mnd. Tror det blir en helt annen verden Anonymkode: eda4d...181 Her var altså far svært delaktig selv om mor hadde hele fellesperioden?? Skjønner ikke helt hvorfor de trenger hele felles for å være delaktig. Man kan fordele akkurat som man vil for min del, men blir for tullete å skylde på at da blir far mer delaktig og at du var helt utslitt. Sier mer om far enn noe annet. Skal ikke far være delaktig før du går ut i jobb nå heller da? Er ikke du delaktig i barnets og familiens liv når far har perm heller? Merkelig. Anonymkode: fa7e9...bad 4
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #66 Skrevet 12. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her var altså far svært delaktig selv om mor hadde hele fellesperioden?? Skjønner ikke helt hvorfor de trenger hele felles for å være delaktig. Man kan fordele akkurat som man vil for min del, men blir for tullete å skylde på at da blir far mer delaktig og at du var helt utslitt. Sier mer om far enn noe annet. Skal ikke far være delaktig før du går ut i jobb nå heller da? Er ikke du delaktig i barnets og familiens liv når far har perm heller? Merkelig. Anonymkode: fa7e9...bad Skylde på? Det er realiteten, ikke noe jeg skylder på? Jeg har mast og mast, vi var på fvk og hos fastlege. Ingenting hjalp. Han spilte og sov når han ikke var på jobb under min permisjon. Har aldri følt meg så alene i hele mitt liv som når jeg satt der med en 4 dager gammel nyfødt som hylskrek av uante grunner mens gubben satt og flirte med gutta i et eller annet spill på datarommet. Han blomstret da ansvaret ble hans. Han vokste vel litt med oppgaven og skjønte at baby ikke bare innebar kos og trilleturer. At jeg ikke skal være delaktig i barnas liv under fars perm begriper jeg ikke hvor du henter. Jeg gjør alt her for både mann og barn både i og utenfor permisjon. Når han skal ha perm kommer han til å gjøre sin halvpart, og jeg min. Når jeg har perm legger han inn 0% innsats, jeg 100%. Der er forskjellen og derfor skal han ha lengst mulig perm denne gangen slik at han ihvertfall drar sin del av familielasset. Forhåpentligvis blir han også mer knyttet til dette barnet siden han har lengst perm. Det første barnet kjenner knapt pappaen sin og forholder seg stort sett kun til meg. Så ikke kom her og påstå at jeg ikke deltar i denne familien. Jeg er f*ckings wonderwoman her! Anonymkode: eda4d...181 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #67 Skrevet 12. november 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Skylde på? Det er realiteten, ikke noe jeg skylder på? Jeg har mast og mast, vi var på fvk og hos fastlege. Ingenting hjalp. Han spilte og sov når han ikke var på jobb under min permisjon. Har aldri følt meg så alene i hele mitt liv som når jeg satt der med en 4 dager gammel nyfødt som hylskrek av uante grunner mens gubben satt og flirte med gutta i et eller annet spill på datarommet. Han blomstret da ansvaret ble hans. Han vokste vel litt med oppgaven og skjønte at baby ikke bare innebar kos og trilleturer. At jeg ikke skal være delaktig i barnas liv under fars perm begriper jeg ikke hvor du henter. Jeg gjør alt her for både mann og barn både i og utenfor permisjon. Når han skal ha perm kommer han til å gjøre sin halvpart, og jeg min. Når jeg har perm legger han inn 0% innsats, jeg 100%. Der er forskjellen og derfor skal han ha lengst mulig perm denne gangen slik at han ihvertfall drar sin del av familielasset. Forhåpentligvis blir han også mer knyttet til dette barnet siden han har lengst perm. Det første barnet kjenner knapt pappaen sin og forholder seg stort sett kun til meg. Så ikke kom her og påstå at jeg ikke deltar i denne familien. Jeg er f*ckings wonderwoman her! Anonymkode: eda4d...181 Så trist at du har hatt det slik og at han ikke har tatt ansvar sitt på alvor fra start. Men dette håper jeg jo virkelig er et stort unntak fra hvordan folk flest har det og måten du skrev det på tolket jeg som at man ikke kan forvente at far tar sin del av ansvaret når man ikke deler/ far tar hele fellesperioden. Og det er jo bare tull. Høres ut som du har vært svært uheldig med din opplevelse og håper du får en bedre på gang nr 2. Og jeg sier ikke at du ikke tar ansvar under fars perm, jeg stilte spørsmålet som eksempel på hvor tullete det hørtes ut. Anonymkode: fa7e9...bad 1
Maleficenta Skrevet 12. november 2024 #68 Skrevet 12. november 2024 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skylde på? Det er realiteten, ikke noe jeg skylder på? Jeg har mast og mast, vi var på fvk og hos fastlege. Ingenting hjalp. Han spilte og sov når han ikke var på jobb under min permisjon. Har aldri følt meg så alene i hele mitt liv som når jeg satt der med en 4 dager gammel nyfødt som hylskrek av uante grunner mens gubben satt og flirte med gutta i et eller annet spill på datarommet. Han blomstret da ansvaret ble hans. Han vokste vel litt med oppgaven og skjønte at baby ikke bare innebar kos og trilleturer. At jeg ikke skal være delaktig i barnas liv under fars perm begriper jeg ikke hvor du henter. Jeg gjør alt her for både mann og barn både i og utenfor permisjon. Når han skal ha perm kommer han til å gjøre sin halvpart, og jeg min. Når jeg har perm legger han inn 0% innsats, jeg 100%. Der er forskjellen og derfor skal han ha lengst mulig perm denne gangen slik at han ihvertfall drar sin del av familielasset. Forhåpentligvis blir han også mer knyttet til dette barnet siden han har lengst perm. Det første barnet kjenner knapt pappaen sin og forholder seg stort sett kun til meg. Så ikke kom her og påstå at jeg ikke deltar i denne familien. Jeg er f*ckings wonderwoman her! Anonymkode: eda4d...181 Men dette sier alt om han og ikke permisjonen. Jeg skjønner jo hvorfor du vil fordele slik at han får mer permisjon men er trist at du må det for at han ikke skal være en egodritt. Tror jeg hadde vært så barnslig at jeg hadde tatt igjen. Men er du ikke redd han bare gjør sin del når du er på jobb og legger alt på deg når du kommer hjem? Endret 12. november 2024 av Maleficenta
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå