Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hvorfor er det sånn at det er så vanlig (og nesten forventet) man skal dele på felleskvoten mellom foreldrene?

Jeg skal snart i permisjon og når jeg har forklart til dem som spørr at jeg skal ta hele mødrekvoten OG hele felleskvoten så føler jeg folk reagerer litt negativ på det?

Faren får sin kvote uansett tenker jeg, og med min og felleskvote så får jeg mer tid til å komme meg etter fødsel og i tillegg lettere med amming tenker jeg. Selv om jeg tar alle fellesukene så synes jeg permisjonstiden for mor kunne vært lengre liksom..

Anonymkode: a202c...f46

Min kone har tatt fellesperioden begge gangene. De aller fleste jeg kjenner har mor tatt hele. Dette er folk med mastergrader. Helt meningsløst at barnet skal være uten moren sin så tidlig.

Anonymkode: c3b3f...9f8

• Liker 5
Skrevet

Fordi i dagens samfunn er kvinner ofte like karrierebevisste som menn og mor og far likestilte omsorgspersoner.

Foreldrepermisjon er en av årsakene til vedvarende lønnsforskjeller mellom menn og kvinner og hvorfor menn blir oftere valgt til lederstillinger.

Anonymkode: 9bf50...9bf

• Liker 5
Skrevet
Anonym90059005 skrev (14 minutter siden):

Sier noe om "arbeidsfordeling" i heimen, kjønnsroller, mindre interesserte fedre, mødre som tar på seg for mye etc.

Sier ikke at det er damene sin skyld, eller at det er feil at mor har noe mer permisjon, jeg sier bare at jeg tror det oftere er en slik sammenheng. En far som er aktivt tilstede tidlig og delaktig i alt som skjer på hjemmebane tror jeg har større sannsynlighet for også å være det senere år. 

Å være mindre interessert i barna er isåfall et valg mannen tar da. Har ingenting med lengden på hans permisjon å gjøre

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Maleficenta skrev (17 minutter siden):

Å være mindre interessert i barna er isåfall et valg mannen tar da. Har ingenting med lengden på hans permisjon å gjøre

Det finnes også damer som tar voldsomt kontroll over hjem og barn skjønner du, naturlig rolle for de kanskje, men som siden kommer og er sjokkerte over at far ikke er like delaktig i heimen. Og av de damene tror jeg du finner en korrelasjon med at de også ser det som sin "rett" og riktig at de skal ha mest mulig av permisjon. 

• Nyttig 1
Skrevet
Anonym90059005 skrev (38 minutter siden):

Sier noe om "arbeidsfordeling" i heimen, kjønnsroller, mindre interesserte fedre, mødre som tar på seg for mye etc.

Sier ikke at det er damene sin skyld, eller at det er feil at mor har noe mer permisjon, jeg sier bare at jeg tror det oftere er en slik sammenheng. En far som er aktivt tilstede tidlig og delaktig i alt som skjer på hjemmebane tror jeg har større sannsynlighet for også å være det senere år. 

Det blir vanskelig både å bevise og motbevise, men jeg kan i hvert fall si at det ikke er tilfellet her i heimen 😊 Samboeren min er hundre prosent til stede for barna og gjør minst like mye daglig husarbeid som meg, til tross for at jeg har tatt hele fellesperioden begge gangene. Vi gjør det sånn fordi jeg trives med permisjon og han er litt mer opptatt av karriere, men når han kommer hjem er barna i fokus helt til de legger seg.

Anonymkode: 85e34...c0c

Skrevet

Jeg tok hele fellesperioden - og det var noe vi var enige om. Andre kan gjøre akkurat som det passer dem, og at det skal være noen føringer for hvordan det "bør" være synes jeg er noe tull. Noen har behov for ditt, andre for datt - det som er viktig er at ingen blir overkjørt, ei heller den lille, som trenger mor mest i starten.

Om enkelte fedre bruker "jeg fikk kortere permisjon" som grunn til å ikke engasjere seg i ungene senere, så tenker jeg det sier mer om dem enn om permisjonsfordelingen (og det gjelder egentlig damer som mener det samme).

Anonymkode: 9bbfa...9b2

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Anonym90059005 skrev (28 minutter siden):

Det finnes også damer som tar voldsomt kontroll over hjem og barn skjønner du, naturlig rolle for de kanskje, men som siden kommer og er sjokkerte over at far ikke er like delaktig i heimen. Og av de damene tror jeg du finner en korrelasjon med at de også ser det som sin "rett" og riktig at de skal ha mest mulig av permisjon. 

Ja men det trenger heller ikke ha noe med permisjonen å gjøre

• Liker 2
Skrevet
Maleficenta skrev (6 timer siden):

Ja men det trenger heller ikke ha noe med permisjonen å gjøre

Jeg sier ikke at det MÅ ha noe med permisjonen å gjøre, jeg sier at jeg tror det er en viss korrelasjon.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tok hele fellesperioden med begge. Praktisk med amming og babyer som var veldig trege med fast føde, samt en flaskenekter. Det sagt var far involvert fra dag 1 med begge og det var ikke noen forskjell der. Greit å være ferdig med nattamming før jeg skulle i jobb igjen. 

Anonymkode: 29f82...99f

• Liker 2
Skrevet

Opplevde det motsatte. At folk reagerte negativt på at vi delte 50/50. Det har jo ikke noe å si. Baby var 7,5 mnd da jeg gikk tilbake i jobb. Spiste mye mat da, og fikk mme. Øvde på tåteflaske fra baby var liten. 

Anonymkode: 64ee0...7b3

• Liker 3
Skrevet

Jeg har aldri forstått hvorfor det finnes en pappaperm.

Mammaperm gir mening siden de ammer.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg tok hele fellesperioden med nr 1 fordi jeg akkurat da sto uten jobb. Nå venter vi nr 2 og har blitt enige om at jeg skal ha hele fellesperioden grunnet ansvaret min samboer har på sin jobb, det er ikke bare å sette inn vikar som det er i mitt tilfelle.

Folk får ordne med permisjonen på den måten som måtte passe dem tenker jeg. 

Anonymkode: cf100...fa4

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.11.2024 den 12.52):

Hvorfor er det sånn at det er så vanlig (og nesten forventet) man skal dele på felleskvoten mellom foreldrene?

Jeg skal snart i permisjon og når jeg har forklart til dem som spørr at jeg skal ta hele mødrekvoten OG hele felleskvoten så føler jeg folk reagerer litt negativ på det?

Faren får sin kvote uansett tenker jeg, og med min og felleskvote så får jeg mer tid til å komme meg etter fødsel og i tillegg lettere med amming tenker jeg. Selv om jeg tar alle fellesukene så synes jeg permisjonstiden for mor kunne vært lengre liksom..

Anonymkode: a202c...f46

Jeg har motsatt erfaring, alle stusser på at far tok mer enn han måtte

Anonymkode: c3fe6...267

Skrevet
Maleficenta skrev (På 6.11.2024 den 12.25):

Vet ikke om dette stemmer helt. Hørte et intervju med politiker hvor det ble nevnt at hvis far tar lengre permisjon blir ofte fordeling av arbeidsoppgaver mer likestilt. Det ble ikke sagt noe om kausalitet, men de nevnte at fedre blir mer involverte etter hvert (mye mulig de mest likestilte på hjemmebane ønsker å dele mer likt). 

Anonymkode: a0bd5...d6c

• Liker 2
Skrevet

Kjenner kun et par hvor far har fått noe av felles kvota. Ellers er det vanlige å uttrykke sympati for at man ikke får Vært lengre hjemme med babyen, når det er oppe som tema.

Skrevet

Vi skal dele 50/50. Baby er 4 måneder nå, og jeg kjeeeeder meg i permisjon. Er begrenset hvor spennende det er å synge de samme sangene på repeat hele dagen.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Vet ikke om dette stemmer helt. Hørte et intervju med politiker hvor det ble nevnt at hvis far tar lengre permisjon blir ofte fordeling av arbeidsoppgaver mer likestilt. Det ble ikke sagt noe om kausalitet, men de nevnte at fedre blir mer involverte etter hvert (mye mulig de mest likestilte på hjemmebane ønsker å dele mer likt). 

Anonymkode: a0bd5...d6c

De velger selv hvor mye de involverer seg eller ikke. Har og hørt om menn som slett ikke vil ha lang permisjon og kjeder seg tidlig i permisjonen sin og ville helst vært på jobb. Det er slike menn som ikke deltar på hjemmebane 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.11.2024 den 14.07):

Det er fordi mange fikk barn selv når fellesperioden ikke var en greie, man tenkte at pappaukene er til far, og resten er til mor. De fleste har heller ikke reflektert over at mor har mye færre egne uker etter fødsel (kun 6, pappaperm er mye lenger pluss i mange tilfeller to uker ifbm fødsel), så det gir rett og slett mye mer mening at mor tar alt nå, men folk har ikke satt seg inn i disse endringene. Bare drit i reaksjoner. Jeg gav klar beskjed til fat at jeg også ville være hjemme etter at baby ble større enn en potetsekk, og faktisk smilte og gav respons. Vi har også spart opp til ulønnet permisjon. Å dra på jobb etter 7 mnd ville gitt meg depresjon og manglende tilknytning til barnet. 10 mnd var passelig. 

Anonymkode: b1076...a0c

Jo, det har vi. Det er bare at vi med mer enn 1 i IQ forstår at det er slik fordi det aldri noensinne noen gang har vært et problem at mor tar færre uker enn far. Gratulerer med å ha fullstendig misforstått og for å tenke på deg selv først. Du må være så stolt. 

Anonymkode: 0cb2f...f8c

• Liker 2
Skrevet
sisini skrev (7 timer siden):

Vi skal dele 50/50. Baby er 4 måneder nå, og jeg kjeeeeder meg i permisjon. Er begrenset hvor spennende det er å synge de samme sangene på repeat hele dagen.

Det er klart, den fasen du er i nå er jo gørrkjedelig. Det er nettopp derfor jeg ønsker fellesperioden, slik at jeg og får litt av den delen der det faktisk begynner å bli morsomt. 

Anonymkode: dca98...d8f

• Liker 2
Skrevet

Det er bra for likestilling å dele likt ( for fedre), men det er veldig urettferdig for en mor som har født, jobbet døgnet rundt med amming og egentlig vært en  torturert arbeidshets i store deler av permisjonen. Ikke alle har smerter, men mange har en tøff første tid.’ Når de endelig kommer seg og barnet er stort nok til at det er hyggelig, da skal fedre på banen og gjerne levere de i barnehagen i tillegg. Jeg syns kvinnen med god samvittighet kan få mest permisjon.

Anonymkode: dd5dc...1e4

• Liker 1
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...