AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #21 Skrevet 5. november 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg jobber som lege. Far og jeg splittet permisjonen med alle barna 50/50, det samme har så og si alle kollegaene våre gjort. Deilig at både mor og far er bra nok for barnet også ved sykdom, og at far vet akkurat like godt som mor hvordan huset skal vaskes og hvordan barna skal stelles og oppdras 😊 Jeg brukte heller ikke månedsvis på å komme meg etter fødslene. Alle må gjøre det som er best for sin familie, men kom nå ikke her å grafse hele fellesperioden for så å klage over at far ikke er deltakende på hjemmebane. Anonymkode: 02b6d...bd8 Trenger en person permisjon først, for å delta på hjemmebane? Nei. En kvinne trenger ingen permisjon for å lære seg å "delta på hjemmebane", vi skjønner det fra før. Det burde menn også. Det er ingen grunn til at de skal måtte ha måneder med lønnet permisjon med et lite barn for å skjønne at de skal sette på en vaskemaskin og tørke av kjøkkenbenkene, eller plukke opp ungen og trøste den når den gråter og sjekke om den trenger ny bleie. Anonymkode: aadab...287 6 1 7
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #22 Skrevet 5. november 2024 For oss var det en selvfølge å dele foreldrepermisjonen 50/50, rett og slett fordi far også ønsket maksimalt tid med baby. På det tidspunktet hadde baby begynt å spise måltider og jeg hadde 2 t ammefri som jeg tok før og etter jobb. For oss funket det supert, og vi hadde gjort det samme igjen. Anonymkode: 722c4...633 3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #23 Skrevet 5. november 2024 Blandt mine kjente og generelt i området her er det vanlig at mor tar alt utenom fastsatte uker til far. Det være folk med lang eller ingen utdannelse. Synes det er merkelig å dra paralleller til lengde utdannelse når en snakker om perm. Ser her inne at det tydeligvis en greie i noen yrker, hvor de gir mamma ideen om at en er taper om en ikke deler permen likt. Skikkelig uting. La familier velge det som er best for dem uten at de skal føle at samfunnet reagerer negativt på valgene deres. Anonymkode: 1920c...8a0 3 5
OppNedPåAlt Skrevet 5. november 2024 #24 Skrevet 5. november 2024 Høy utdannelse, lederstilling og elsker jobben min, men jeg har tatt fellesdelen og litt ulønnet før jeg skal ut i jobb igjen utpå nyåret. Jeg ammer fortsatt ofte og sover ikke mer enn to timer i strekk om natta. Joda, vi kunne avvent pupp og far ta natta, men babyen har sine behov. Til tross for at far er på jobb på dagtid, stiller han opp før jobb, etter jobb og i helgene, og har en kjempefin relasjon til baby. 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #25 Skrevet 5. november 2024 Siden høyere utdannelse ble brakt opp: i min omgangskrets har alle med høyere utdannelse (leger, tannleger, jurister) delt slik at far tar kvota si, og mor tar resten + noe ulønnet (1-2 mnd). Grunnene er flere og sammensatte, men har inntrykk av at det i hovedsak er på grunn av (full-)amming og derav også mer nattevåking, og at mor også vil ha litt av permen i den tiden når babyen begynner å bli skikkelig festlig å være med. Anonymkode: 64229...dbb 2 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #26 Skrevet 5. november 2024 Her har jeg tatt hele fellesperioden. Skal også ta to uker ulønnet perm. Far tar sin kvote, ferie og avspasering slik at han kan være hjemme i 7 måneder. Begynner i jobb om en måned og da er babyen 8,5 mnd. Gleder meg til å jobbe igjen, men er veldig spent på hvordan jeg blir å fungere. Ammer rimelig ofte fortsatt. Baby tar ikke flaske, selv om vi prøver og prøver. Heldigvis spiser hun greit med fast føde. Ideelt sett skulle jeg nok vært hjemme til hun er rundt 10 måneder, men slik blir det ikke. Unner forresten pappaen mange uker med permisjon, men her hadde vi fått problemer om vi skulle delt likt. Anonymkode: 9dcf3...496 4
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #27 Skrevet 5. november 2024 Jeg tar fellesperioden og en uke ulønnet hver måned. Han tar fedrekvoten etterfulgt av 5 måneder ulønnet permisjon. Jeg skulle gjerne tatt den ulønnede selv, men jeg tjener mest så da er det jeg som må på jobb. Anonymkode: 93f8a...971
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #28 Skrevet 5. november 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg jobber som lege. Far og jeg splittet permisjonen med alle barna 50/50, det samme har så og si alle kollegaene våre gjort. Deilig at både mor og far er bra nok for barnet også ved sykdom, og at far vet akkurat like godt som mor hvordan huset skal vaskes og hvordan barna skal stelles og oppdras 😊 Jeg brukte heller ikke månedsvis på å komme meg etter fødslene. Alle må gjøre det som er best for sin familie, men kom nå ikke her å grafse hele fellesperioden for så å klage over at far ikke er deltakende på hjemmebane. Anonymkode: 02b6d...bd8 Jeg håper ikke du er legen til mødre som strever i tid etter fødsel.. Å "grafse til seg hele fellesperioden" kan være helt nødvendig for mors helse. Anonymkode: 89b66...974 4 6
lillebamsemums Skrevet 6. november 2024 #29 Skrevet 6. november 2024 Har hele permisjonen. Både mor og far sin del. Samboer er uføre, så han har ikke rett på perm. Så vi er to hjemme hele perioden. Fra august vill jeg jobbe 2 ganger i uken. Og barnet vil starte i bhg etter jul 2025 om det er plass ☺️
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #30 Skrevet 6. november 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hvorfor er det sånn at det er så vanlig (og nesten forventet) man skal dele på felleskvoten mellom foreldrene? Jeg skal snart i permisjon og når jeg har forklart til dem som spørr at jeg skal ta hele mødrekvoten OG hele felleskvoten så føler jeg folk reagerer litt negativ på det? Faren får sin kvote uansett tenker jeg, og med min og felleskvote så får jeg mer tid til å komme meg etter fødsel og i tillegg lettere med amming tenker jeg. Selv om jeg tar alle fellesukene så synes jeg permisjonstiden for mor kunne vært lengre liksom.. Anonymkode: a202c...f46 Jeg tenker det må være opp til alle å finne ut hva som blir best for dem. Selv tok jeg hele fellesperioden med begge. Med eldste hadde det nok gått fint om pappaen overtok tidligere. Han tok flaske og "godtok" oss begge tidlig. Yngste var en helt annen type. Veldig avhengig av puppen og mammaen. Men akkurat hvordan ungene blir er ikke lett å vite på forhånd og det aller meste går seg til. Heldigvis. Anonymkode: b664c...1f0
Maleficenta Skrevet 6. november 2024 #31 Skrevet 6. november 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hvorfor er det sånn at det er så vanlig (og nesten forventet) man skal dele på felleskvoten mellom foreldrene? Jeg skal snart i permisjon og når jeg har forklart til dem som spørr at jeg skal ta hele mødrekvoten OG hele felleskvoten så føler jeg folk reagerer litt negativ på det? Faren får sin kvote uansett tenker jeg, og med min og felleskvote så får jeg mer tid til å komme meg etter fødsel og i tillegg lettere med amming tenker jeg. Selv om jeg tar alle fellesukene så synes jeg permisjonstiden for mor kunne vært lengre liksom.. Anonymkode: a202c...f46 Enig med deg. Jeg gjorde det samme. Akkurat når det kommer til å få barn kan det ikke være hundre prosent likestilt. Mødrene trenger lengst permisjon. Det er hun som har født barnet og gjerne ammer og trenger litt tid å komme seg etterpå. Ingen grunn til at fedre skal ha like mye permisjon. 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #32 Skrevet 6. november 2024 Maleficenta skrev (2 timer siden): Enig med deg. Jeg gjorde det samme. Akkurat når det kommer til å få barn kan det ikke være hundre prosent likestilt. Mødrene trenger lengst permisjon. Det er hun som har født barnet og gjerne ammer og trenger litt tid å komme seg etterpå. Ingen grunn til at fedre skal ha like mye permisjon. Du bør ikke generalisere så mye. Det er slettes ikke slik at alle «mødre trenger lengst permisjon». Jeg var raskt oppe tilbake i form etter fødsel. Kunne fint ta meg en løpetur 2 mnd etter fødsel. Fullammet til 6 mnd og fortsatte å amme til barnet var to år - selv om vi delte permisjon 50/50. Jeg vet at dette ikke gjelder for alle, og det er hele poenget. Det kommer ingenting godt ut av å generalisere og være så bastant på at mødre MÅ ha lengst permisjon og pappaperm er djevelens verk osv. Det kan være en fordel å åpne øynene litt og forstå at folk er forskjellig og har forskjellig behov. Det gjelder begge veier. Anonymkode: 2300e...a91 7
Maleficenta Skrevet 6. november 2024 #33 Skrevet 6. november 2024 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du bør ikke generalisere så mye. Det er slettes ikke slik at alle «mødre trenger lengst permisjon». Jeg var raskt oppe tilbake i form etter fødsel. Kunne fint ta meg en løpetur 2 mnd etter fødsel. Fullammet til 6 mnd og fortsatte å amme til barnet var to år - selv om vi delte permisjon 50/50. Jeg vet at dette ikke gjelder for alle, og det er hele poenget. Det kommer ingenting godt ut av å generalisere og være så bastant på at mødre MÅ ha lengst permisjon og pappaperm er djevelens verk osv. Det kan være en fordel å åpne øynene litt og forstå at folk er forskjellig og har forskjellig behov. Det gjelder begge veier. Anonymkode: 2300e...a91 De aller fleste fordeler det slik at mor får mest. Det andre er unntakene. Er fint for dem det funker for. Ikke fullt så fint for dem det ikke funker for. Og langt flere kvinner tar nå ulønnet perm etter de forlenget fedrekvoten. Er ikke uten grunn. Dessuten har alle lov å si meningen sin her og jeg mener at det er feil at kvinner og menn er likestilt ifbm barnefødsel Endret 6. november 2024 av Maleficenta 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #34 Skrevet 6. november 2024 Maleficenta skrev (3 timer siden): Enig med deg. Jeg gjorde det samme. Akkurat når det kommer til å få barn kan det ikke være hundre prosent likestilt. Mødrene trenger lengst permisjon. Det er hun som har født barnet og gjerne ammer og trenger litt tid å komme seg etterpå. Ingen grunn til at fedre skal ha like mye permisjon. Jeg trengte desperat å komme tilbake i jobb for å komme meg. Ammet til nesten 2 år. Vi delte fellesperioden ganske likt, men det skal sies at vi begge strakk permisjonen med maks ferie og vi jobbet begge deltid. Barnet født i mai og startet i bhg i august, uten behov for ulønnet perm. Anonymkode: 45252...863 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #35 Skrevet 6. november 2024 Blant mine venner er det vanlig at mor har tatt hele fellesperioden + eventuelt ulønnet permisjon i tillegg, altså har far bare 4-5 mnd. permisjon. I vårt hus var det mer enn nok for far, han holdt på å gå på veggen av å være hjemme med baby og jeg elsket det så da var det naturlig at jeg var hjemme lengst mulig jeg syntes det var forferdelig å dra tilbake på jobb etter permisjon men merket at det var lettere med nummer to som var 10 mnd. da jeg begynte å jobbe enn nummer en som var 8 mnd., så med nummer tre skal vi i tillegg ta 80% permisjon og forlenge tiden enda litt mer🥰 Anonymkode: 4ed96...d96 2
Maleficenta Skrevet 6. november 2024 #36 Skrevet 6. november 2024 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Jeg trengte desperat å komme tilbake i jobb for å komme meg. Ammet til nesten 2 år. Vi delte fellesperioden ganske likt, men det skal sies at vi begge strakk permisjonen med maks ferie og vi jobbet begge deltid. Barnet født i mai og startet i bhg i august, uten behov for ulønnet perm. Anonymkode: 45252...863 Ja deg om det. Jeg har ikke lyst tilbake til jobb men vi er forskjellige 2
Anonym90059005 Skrevet 6. november 2024 #37 Skrevet 6. november 2024 Tipper det er en korrelasjon mellom de som mener at mor SKAL og BØR ha hele fellesperioden, og at far gjerne kan ha minst mulig permisjon, og de som noen få år senere klager over at de sitter med hele det "tredje skiftet" alene og at de fikser alt som har med barna å gjøre. 5
Maleficenta Skrevet 6. november 2024 #38 Skrevet 6. november 2024 (endret) Anonym90059005 skrev (36 minutter siden): Tipper det er en korrelasjon mellom de som mener at mor SKAL og BØR ha hele fellesperioden, og at far gjerne kan ha minst mulig permisjon, og de som noen få år senere klager over at de sitter med hele det "tredje skiftet" alene og at de fikser alt som har med barna å gjøre. Far har faktisk hele 15 uker. Det er ikke så lite. Far klarer da å ta ansvar for barna når de blir eldre selv om han ikke hadde dritlenge permisjon. Endret 6. november 2024 av Maleficenta 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #39 Skrevet 6. november 2024 Anonym90059005 skrev (51 minutter siden): Tipper det er en korrelasjon mellom de som mener at mor SKAL og BØR ha hele fellesperioden, og at far gjerne kan ha minst mulig permisjon, og de som noen få år senere klager over at de sitter med hele det "tredje skiftet" alene og at de fikser alt som har med barna å gjøre. Hvorfor det? Anonymkode: 85e34...c0c 2
Anonym90059005 Skrevet 6. november 2024 #40 Skrevet 6. november 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvorfor det? Anonymkode: 85e34...c0c Sier noe om "arbeidsfordeling" i heimen, kjønnsroller, mindre interesserte fedre, mødre som tar på seg for mye etc. Sier ikke at det er damene sin skyld, eller at det er feil at mor har noe mer permisjon, jeg sier bare at jeg tror det oftere er en slik sammenheng. En far som er aktivt tilstede tidlig og delaktig i alt som skjer på hjemmebane tror jeg har større sannsynlighet for også å være det senere år. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå