AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #1 Skrevet 5. november 2024 Hvorfor er det sånn at det er så vanlig (og nesten forventet) man skal dele på felleskvoten mellom foreldrene? Jeg skal snart i permisjon og når jeg har forklart til dem som spørr at jeg skal ta hele mødrekvoten OG hele felleskvoten så føler jeg folk reagerer litt negativ på det? Faren får sin kvote uansett tenker jeg, og med min og felleskvote så får jeg mer tid til å komme meg etter fødsel og i tillegg lettere med amming tenker jeg. Selv om jeg tar alle fellesukene så synes jeg permisjonstiden for mor kunne vært lengre liksom.. Anonymkode: a202c...f46 7 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #2 Skrevet 5. november 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvorfor er det sånn at det er så vanlig (og nesten forventet) man skal dele på felleskvoten mellom foreldrene? Jeg skal snart i permisjon og når jeg har forklart til dem som spørr at jeg skal ta hele mødrekvoten OG hele felleskvoten så føler jeg folk reagerer litt negativ på det? Faren får sin kvote uansett tenker jeg, og med min og felleskvote så får jeg mer tid til å komme meg etter fødsel og i tillegg lettere med amming tenker jeg. Selv om jeg tar alle fellesukene så synes jeg permisjonstiden for mor kunne vært lengre liksom.. Anonymkode: a202c...f46 Kan bare svare for meg selv. Jeg har høy utdannelse og trives godt i jobben min. Vi splittet permisjonen 7-5, altså 7 måneder til mor og 5 måneder til far. Vi så på fordelingen av fellesukene som vinn-vinn for alle involverte. Bedre kontakt mellom far og barn og mer ansvar for far når mor er ute av huset og mor får brukt hodet på andre ting enn å ta vare på baby. Jeg kunne helt sikkert dratt tilbake på jobb tidligere, men det passet greit å komme tilbake etter fellesferien var ferdig. Mine venninner har høy utdannelse og alle gledet seg til å komme tilbake til jobb etter permisjon. Ikke alle syns at baby-tiden er like givende. Jeg fortsatte å amme til barnet var 2,5 år, så det var uproblematisk. Ikke alle bruker månedsvis på å komme seg etter fødsel heller. Anonymkode: eef21...710 1 6
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #3 Skrevet 5. november 2024 Skulle gjerne delt likt, eller latt far ta alt. Jobben gir meg mye, og jeg lengtet raskt etter rutine. Samt at jeg er for likestilte foreldre fra ung alder. Opplever som forrige innlegg at venninner hadde det likt, gjerne ville tilbake. Man er lenge nok borte fra jobb, og det er lett å falle av utviklingen, nye relasjoner, og så videre. Men økonomisk ville det vært idiot den gangen, da far var avgrenset til 6G i permisjon, mens jeg fikk opp til 12G. Angrer i ettertid, ser at penger tross alt ikke er så viktig, men boliglånet var fortsatt høyt. Anonymkode: 8c983...274 3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #4 Skrevet 5. november 2024 Kjenner ingen som har delt felleskvoten likt, jeg. Uansett er fordelingen av permisjon ikke noe som noen andre har noe med. Dere gjør det dere synes er best Anonymkode: 85e34...c0c 8
ms. Perfect Skrevet 5. november 2024 #5 Skrevet 5. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor er det sånn at det er så vanlig (og nesten forventet) man skal dele på felleskvoten mellom foreldrene? Jeg skal snart i permisjon og når jeg har forklart til dem som spørr at jeg skal ta hele mødrekvoten OG hele felleskvoten så føler jeg folk reagerer litt negativ på det? Faren får sin kvote uansett tenker jeg, og med min og felleskvote så får jeg mer tid til å komme meg etter fødsel og i tillegg lettere med amming tenker jeg. Selv om jeg tar alle fellesukene så synes jeg permisjonstiden for mor kunne vært lengre liksom.. Anonymkode: a202c...f46 Jeg er enig med deg. Jeg fikk hele fellesperioden med alle mine. Når det gjaldt de to yngste som ikke sov om natten, var det spesielt tungt å begynne på jobb igjen. Det innebar i praksis at jeg skulle yte fullt på jobb, samtidig som jeg hadde nattevakter hjemme. Ja, i teorien kunne far tatt nettene, men det fungerer ikke nødvendigvis slik i praksis. For oss hadde vi da begge vært våkne, siden jeg ikke hadde hatt sjanse i havet til å sove meg gjennom dette (som han gjorde hver natt), og jeg ser også for meg at yngre søsken hadde våknet av merbråket det hadde blitt så jeg måtte tatt dem uansett. Man kan ikke og skal ikke likestille foreldre hvorav en av partene har vært gravid og født barnet. Det er en kjempeprosess, og det tar lang tid før man er tilbake i gammel form. I tillegg utløser svangerskap og fødsel endel hormoner og instinkter som gjør at vi er mer «på» babyen. Og ja, fedre kan være gode fedre, medmødre kan være gode mødre og alle andre kan være viktige personer for babyen. Men det er kun en person som har vært gravid og født. I noen familier passer det best at den andre parten tar så mye som mulig, og at fødepersonen tar minst. Det bør være opp til foreldrene å ta en avgjørelse på. 12 2 4
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #6 Skrevet 5. november 2024 Fordi menn og kan ha behov for denne tiden med barnet og alene mens de er små. Her med første fikk ikke gubben perm. Men jobbet 3 uker på og 12 dager hjemme. Med yngste tok far all perm uten om der jeg måtte. Og merker her far har deltatt på mye mer en andre fedre vi kjenner til. Både hos lege,sykehus,fritid og hjemme Anonymkode: 79e0e...046 3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #7 Skrevet 5. november 2024 Det er fordi mange fikk barn selv når fellesperioden ikke var en greie, man tenkte at pappaukene er til far, og resten er til mor. De fleste har heller ikke reflektert over at mor har mye færre egne uker etter fødsel (kun 6, pappaperm er mye lenger pluss i mange tilfeller to uker ifbm fødsel), så det gir rett og slett mye mer mening at mor tar alt nå, men folk har ikke satt seg inn i disse endringene. Bare drit i reaksjoner. Jeg gav klar beskjed til fat at jeg også ville være hjemme etter at baby ble større enn en potetsekk, og faktisk smilte og gav respons. Vi har også spart opp til ulønnet permisjon. Å dra på jobb etter 7 mnd ville gitt meg depresjon og manglende tilknytning til barnet. 10 mnd var passelig. Anonymkode: b1076...a0c 5
Malinn98 Skrevet 5. november 2024 #8 Skrevet 5. november 2024 Her tar jeg hele felleskvoten, og har ikke fått noe reaksjoner på det (enda i hvert fall). Vi har gjort det sånn hovedsakelig pga jobben jeg har, da jeg jobber medleverturnus og er borte i 3-4 døgn sammenhengende når jeg er på jobb, og jeg vil vente lengst mulig før jeg er borte så lenge. Pga. avstand til arbeidsplassen blir det også vanskelig å få til ammefri mens jeg er på jobb, og siden jeg vil amme lengst mulig må jeg også være hjemme lengst mulig. 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #9 Skrevet 5. november 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Fordi menn og kan ha behov for denne tiden med barnet og alene mens de er små. Her med første fikk ikke gubben perm. Men jobbet 3 uker på og 12 dager hjemme. Med yngste tok far all perm uten om der jeg måtte. Og merker her far har deltatt på mye mer en andre fedre vi kjenner til. Både hos lege,sykehus,fritid og hjemme Anonymkode: 79e0e...046 Fint med menn med behov, men har babyen behov for mor går det faktisk foran. Anonymkode: b1076...a0c 8
Ny Bruker Skrevet 5. november 2024 #10 Skrevet 5. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor er det sånn at det er så vanlig (og nesten forventet) man skal dele på felleskvoten mellom foreldrene? Jeg skal snart i permisjon og når jeg har forklart til dem som spørr at jeg skal ta hele mødrekvoten OG hele felleskvoten så føler jeg folk reagerer litt negativ på det? Faren får sin kvote uansett tenker jeg, og med min og felleskvote så får jeg mer tid til å komme meg etter fødsel og i tillegg lettere med amming tenker jeg. Selv om jeg tar alle fellesukene så synes jeg permisjonstiden for mor kunne vært lengre liksom.. Anonymkode: a202c...f46 Jeg trodde at deres løsning er den vanlige. Kjenner ingen familier der faren tok mer enn han må. Rett og slett på grunn av amming/fastføde. 3 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #11 Skrevet 5. november 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Fint med menn med behov, men har babyen behov for mor går det faktisk foran. Anonymkode: b1076...a0c Enig. Menn og kvinner kan aldri bli like biologisk, og barnet vil være svært sterkt knyttet til mor den første tiden. Det betyr ikke at far ikke kan gjøre en fantastisk jobb likevel, men barnets behov skal alltid gå foran. Mange unger roer jo seg kun på puppen i lang tid, da er det feil å ta fra barnet den nærheten og tryggheten det gir, bare fordi staten sier at far "har behov". Samboeren min tok seg av babyen etter arbeidstid og stilte alltid opp, og de har alltid hatt et kjempesterkt bånd. Til tross for at jeg tok hele felleskvoten. Anonymkode: 85e34...c0c 9
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #12 Skrevet 5. november 2024 Samboeren min synes de 19 ukene han får i fedrekvoten med 80% er nok 😅 Jeg skal ta hele fellesperioden, i hovedsak pga amming og at det derfor er mest naturlig at jeg skal være hjemme til barnet er 9-10 mnd og kan spise mer vanlig mat selv. Jeg er jo den som må være våken på natt for å amme, så da gir det ikke mening at jeg skal tilbake på jobb så fort som mulig. Anonymkode: ec553...7c8 7 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #13 Skrevet 5. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan bare svare for meg selv. Jeg har høy utdannelse og trives godt i jobben min. Vi splittet permisjonen 7-5, altså 7 måneder til mor og 5 måneder til far. Vi så på fordelingen av fellesukene som vinn-vinn for alle involverte. Bedre kontakt mellom far og barn og mer ansvar for far når mor er ute av huset og mor får brukt hodet på andre ting enn å ta vare på baby. Jeg kunne helt sikkert dratt tilbake på jobb tidligere, men det passet greit å komme tilbake etter fellesferien var ferdig. Mine venninner har høy utdannelse og alle gledet seg til å komme tilbake til jobb etter permisjon. Ikke alle syns at baby-tiden er like givende. Jeg fortsatte å amme til barnet var 2,5 år, så det var uproblematisk. Ikke alle bruker månedsvis på å komme seg etter fødsel heller. Anonymkode: eef21...710 Hva har høy utdannelse med saken å gjøre? Mener du kvinner med lav/ingen utdannelse vil være hjemme lengre mens alle kvinner med høy vil starte tidlig på jobb igjen? Anonymkode: fa7e9...bad 10 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #14 Skrevet 5. november 2024 De som reagerer negativt på at mor tar mye av permisjonen vil vel at menn skal være mer hjemme? Min mann ville ha noe av fellesen da vi fikk første barn, og det fikk han, men skjønte ikke hvor dumt det var. Jeg ammet på natta og måtte bruke lunsjpausen på å pumpe i en garderobe. Tok ut ammefri, så far trengte bare å være litt over 6 timer alene med barnet, som bare ville være med meg når jeg var hjemme. De to daglurene sammenfalt med når jeg var på jobb, så du kan tro han koste seg. Jeg fikk en depresjon. Likestilling ❤️ Anonymkode: e6f2b...8cb 6 5 4
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #15 Skrevet 5. november 2024 Her fikk mannen hele felleskvoten Anonymkode: 582da...f0c 2 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #16 Skrevet 5. november 2024 Siden 50 % av mødre tar ulønnet permisjon, så hadde det overrasket meg om de ikke tok hele felleskvoten også.. Her fra NAV; Undersøkelsen viser at 48 prosent av mødrene tok ulønnet permisjon. Det er over 50 prosent flere enn i 2017, da andelen som tok ut ulønnet permisjon var 30 prosent. I 2008 var andelen bare 18 prosent. Mødre som tar ulønnet permisjon tar i gjennomsnitt nesten fire måneder Foreldrepengeundersøkelsen 2021 viser også at den gjennomsnittlige varigheten på den ulønnede permisjonen var 16,4 uker for mødre. Fedre tar i langt mindre grad ulønnet permisjon, men sammenlignet med 2017 har andelen mer enn doblet seg: fra 5 prosent i 2017 til 11 prosent i 2021. I 2008 var andelen 6 prosent. Varigheten på den ulønnede permisjonen fedre tok i 2021 var i gjennomsnitt 11 uker. Fedre tar ut fedrekvoten – mødrene tar resten Tidligere forskning i NAV har vist at fedre i all hovedsak tar ut kvoten sin og overlater resten til mor. Det stemmer også overens med svarene i årets foreldrepengeundersøkelse: Mødrene tar i snitt ut 2/3 av foreldrepengeperioden, som i praksis betyr at hun tar ut hele fellesperioden. På spørsmål om årsaken til at de tar ulønnet permisjon, svarer de fleste at det er fordi de ønsker at barnet skal være lenger hjemme. Nest flest svarer at det er for at mor skal kunne fortsette å amme barnet, og nummer tre på listen er at barnet ikke fikk barnehageplass på det ønskede tidspunkt. Anonymkode: 4ebd2...ecf 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #17 Skrevet 5. november 2024 Statistisk sett tar flest kvinner felleskvoten og også ubetalt. Jeg tok hele felleskvoten og fikk overført fars permisjon til meg (grunnet Jans jobbsituasjon). Kjenner ingen kvinner som ikke tok hele felleskvoten. Her er det nok din omgangskrets som er unntaket. Anonymkode: 22632...81f 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #18 Skrevet 5. november 2024 Jeg jobber som lege. Far og jeg splittet permisjonen med alle barna 50/50, det samme har så og si alle kollegaene våre gjort. Deilig at både mor og far er bra nok for barnet også ved sykdom, og at far vet akkurat like godt som mor hvordan huset skal vaskes og hvordan barna skal stelles og oppdras 😊 Jeg brukte heller ikke månedsvis på å komme meg etter fødslene. Alle må gjøre det som er best for sin familie, men kom nå ikke her å grafse hele fellesperioden for så å klage over at far ikke er deltakende på hjemmebane. Anonymkode: 02b6d...bd8 7
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #19 Skrevet 5. november 2024 Jeg tar hele felleskvoten, hovedsakelig fordi vi begge har høy lønn, men bare jeg får betalt for det som overstiger 6g. Vi taper allerede over 100 000 på fedrekvoten, og når vi i tillegg må ha noe ulønnet frem til bhg-start, så minimerer vi tapet ved at jeg tar mest permisjon. Men jeg begynner på jobb når barnet er 7 mnd, og så jobber vi 50% hver i noen måneder, før han avslutter med 100% perm på slutten. Anonymkode: 74fc8...ca5 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #20 Skrevet 5. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva har høy utdannelse med saken å gjøre? Mener du kvinner med lav/ingen utdannelse vil være hjemme lengre mens alle kvinner med høy vil starte tidlig på jobb igjen? Anonymkode: fa7e9...bad Jeg har ikke skrevet det. Men i min omgangskrets har alle høyere utdannelse og de aller fleste har delt fellesukene. Jeg kjenner et par der faren tok hele foreldrepermisjonen fordi moren var student. Hun tok kun 6 uker, pappen tok resten. Anonymkode: eef21...710 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå