AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #1 Del Skrevet 3 timer siden Lurer rett og slett på dette. Jeg ser jo fordelen med at en betaler på noe eget. Men det er fordeler med å leie også, spesielt om en får lov å male og gjøre hjemmet til sitt eget. Eller? Anonymkode: f66ea...450 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 3 timer siden #2 Del Skrevet 3 timer siden (endret) Å bo trygt, betale til seg selv og leve etter egne regler. Leier en så kan en risikere å måtte flytte når det ikke passer for en selv. Endret 3 timer siden av Hoppetaujenta 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #3 Del Skrevet 3 timer siden Ikke så komfortabelt å bo under en bro? Anonymkode: 01966...1cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #4 Del Skrevet 3 timer siden Det er jo litt mer forutsigbart å eie egen bolig. Om man leier hos en privatperson kan den privatpersonen når som helst si opp kontrakten og du må flytte et annet sted. Anonymkode: dc37c...bed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiaW. Skrevet 3 timer siden #5 Del Skrevet 3 timer siden Den fordelen har en jo uansett dersom en eier.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #6 Del Skrevet 3 timer siden Det er selvsagt fordeler ved å leie, spesielt i enkelte livsfaser og situasjoner. Men leiemarkedet i Norge er dårlig regulert. Det er rett og slett lagt opp til at man skal eie egen bolig her til lands. Veldig kjedelig å møte pensjonisttilværelsen og plutselig måtte flytte fordi huseier skal bruke boligen selv. Det blir for ustabilt. Det samme når man har barn. Veldig uheldig om barn må bytte skole fordi man ikke klarer å finne ny passende leiebolig i skolekretsen. Anonymkode: 8d39a...41c 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 3 timer siden #7 Del Skrevet 3 timer siden For dette er vårt hus...vi kan vi her så lenge vi vil...vi betaler ned på et lån der huset kan vær vårt til slutt uten å betale noe Når vi selger kan vi få ca 2 mil i fortjeneste Leie.. betale 10.000-14.000 i mnd...ikke vite når man må ut...lite man kan gjøre. Noe ødelagt..tar av depositumet Når leie går ut... ikke noe fortjeneste 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #8 Del Skrevet 3 timer siden Det gir mye mening å eie med mindre man kan få en høyere avkastning andre steder, eksempelvis i aksjer, fond og den type. Det er en del vanskeligere å få "stor" kapital i form av lån til å kunne investere i askjer og fond da. Anonymkode: 89de2...86a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #9 Del Skrevet 3 timer siden Da jeg ble enslig mor, så var det veldig viktig for meg, og kjøpe meg bolig. Det er fordi vi da har et trygt sted å bo, noe som er våres eget, og vi trenger ikke å flytte. Har to venninner som og er enslige foreldre, de har valgt å leie. De har begge måtte flytte med barna flere ganger. Nå sist måtte hun ene flytte ut av skolekretsen, og hun mistet skoleplassen til barna, så de måtte bytte skole. Anonymkode: c4d31...897 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 3 timer siden #10 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Lurer rett og slett på dette. Jeg ser jo fordelen med at en betaler på noe eget. Men det er fordeler med å leie også, spesielt om en får lov å male og gjøre hjemmet til sitt eget. Eller? Anonymkode: f66ea...450 I Norge er ikke leiemarkedet regulert for å sikre kontinutet. Det andre er at boligeie er ekstremt "subsidiert" ; alle deler av eierskapet er regulert for at eierskap skal være bedre enn leie. Det nærmeste vi har hatt av fungerende leiemarked, er den gamle borettslagsmodellen, og den førte til enorm svart økonomi og boligkrasj. I land der leiemarkedet er bedre regulert, er det økonomisk mer fornuftig å leie i mange tilfeller. I Norge handler det stort sett om fleksibilitet til å flytte: omkostningen til boligbytte er ekstreme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #11 Del Skrevet 3 timer siden mommyaka skrev (6 minutter siden): For dette er vårt hus...vi kan vi her så lenge vi vil...vi betaler ned på et lån der huset kan vær vårt til slutt uten å betale noe Når vi selger kan vi få ca 2 mil i fortjeneste Leie.. betale 10.000-14.000 i mnd...ikke vite når man må ut...lite man kan gjøre. Noe ødelagt..tar av depositumet Når leie går ut... ikke noe fortjeneste Om noe blir ødelagt må du jo betale fra egen lomme som huseier? Og det er jo MYE dyrere enn et depositum. Anonymkode: e3383...80b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #12 Del Skrevet 3 timer siden Fordel med å eie; 1. Økonomisk trygghet. I det vi blir pensjonister (i god tid før det) er vi gjeldsfrie, og betaler kun vedlikehold. 2. Økonomisk gevinst. Har gjennom 20 år som boligeier og salg tjent på å bo, har gått med overskudd langt over hva lån og vedlikehold har kostet meg hver gang vi har solgt. 3. Å selv kunne pusse opp og gjøre endringer akkurat som man vil. Har stadig et prosjekt på hus eller tomt, som gjør det mer tilpasset hvordan vi liker å ha det. 4. Kvaliteten på ting i huset. Kjøkkenutstyr, for eksempel. Aldri om en utleier ville montert den kvaliteten og det utstyret jeg ønsker. Samme med smart belysning. USB uttak ved seng. Videoringeklokke. Permanente grønnsakskasser i hage. Og mye mer. 5. Sikkerheten i å kunne flytte når en selv vil. Ikke når utleier vil bruke bolig til noe annet. Fordelen med å leie; 1. Mer økonomisk forutsigbart fra år til år. 2. Ingen økonomisk utrygghet om man må flytte på et gitt tidspunkt, eller bo der kort tid. 3. Utleier har ansvar for å komme å fikse når du står der og ikke fatter hvorfor stekovnen ikke fungerer, eller oppdager en lekkasje i en bod. Oppsummert; Har alltid eid. Men også leid når vi har korte arbeidsopphold ulike steder. Anonymkode: d74c7...c25 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #13 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Om noe blir ødelagt må du jo betale fra egen lomme som huseier? Og det er jo MYE dyrere enn et depositum. Anonymkode: e3383...80b Ikke meg du siterer. Som huseier kan du velge om du sparkler og maler yttergangen hvert år, der man uansett stadig kommer borti et gipshjørne, eller setter opp en forsterkning i hjørnet. Eller bare lar det være da noen uansett kommer borti igjen ganske snart. Samt om man gjør jobben selv billig, eller setter det ut. Som leietaker blir man trukket stort i depositumet med en gang eier ser slike skader. Selv om de mulig ikke gjør noe med det før ny leietaker. Anonymkode: d74c7...c25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 3 timer siden #14 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Om noe blir ødelagt må du jo betale fra egen lomme som huseier? Og det er jo MYE dyrere enn et depositum. Anonymkode: e3383...80b Joda...men om vi ødelegger gulvet litt...så må ikke vi gjøre noe med det om vi ikke vil eller trenger. Men ødelegger du noe et sted du leier ..må du ta penger fra depositum. Uansett hvor lite eller stort der er Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #15 Del Skrevet 3 timer siden For meg er ikke det økonomiske noe jeg tenker på. Det beste er å være sjef i eget hus, kunne male og sette en skrue i veggen uten å spørre noen og om det skjer noe så er det kun meg selv jeg skader. Men det er enormt mye jobb med eget hus da, både ute og inne. Hender nok jeg savner det å leie, da hadde jeg litt fritid og da.. Anonymkode: 8184d...9d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #16 Del Skrevet 3 timer siden mommyaka skrev (3 minutter siden): Joda...men om vi ødelegger gulvet litt...så må ikke vi gjøre noe med det om vi ikke vil eller trenger. Men ødelegger du noe et sted du leier ..må du ta penger fra depositum. Uansett hvor lite eller stort der er Hvor ofte blir gulv og vegger ødelagt? Normal slitasje betaler utleier for. Anonymkode: a7485...0eb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #17 Del Skrevet 3 timer siden mommyaka skrev (18 minutter siden): For dette er vårt hus...vi kan vi her så lenge vi vil...vi betaler ned på et lån der huset kan vær vårt til slutt uten å betale noe Når vi selger kan vi få ca 2 mil i fortjeneste Leie.. betale 10.000-14.000 i mnd...ikke vite når man må ut...lite man kan gjøre. Noe ødelagt..tar av depositumet Når leie går ut... ikke noe fortjeneste Har du regnet med hvor mye renter og avdrag du har betalt på lånet også, i fortjenesten? Et lån er ikke gratis, låner du 2 millioner, koster det over 3,5 mill å betale tilbake på 25 år. Dette er også et regnestykke som bør tas med i leiekostnader/eiekostnader. Anonymkode: 060bd...22c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 3 timer siden #18 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har du regnet med hvor mye renter og avdrag du har betalt på lånet også, i fortjenesten? Et lån er ikke gratis, låner du 2 millioner, koster det over 3,5 mill å betale tilbake på 25 år. Dette er også et regnestykke som bør tas med i leiekostnader/eiekostnader. Anonymkode: 060bd...22c Ja...men alt er nå lånet vårt på 1.6 og vi kan selge for 3,6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #19 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Lurer rett og slett på dette. Jeg ser jo fordelen med at en betaler på noe eget. Men det er fordeler med å leie også, spesielt om en får lov å male og gjøre hjemmet til sitt eget. Eller? Anonymkode: f66ea...450 Du slipper vedlikehold. Det misunner jeg alle som leier. Anonymkode: 97adb...035 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #20 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har du regnet med hvor mye renter og avdrag du har betalt på lånet også, i fortjenesten? Et lån er ikke gratis, låner du 2 millioner, koster det over 3,5 mill å betale tilbake på 25 år. Dette er også et regnestykke som bør tas med i leiekostnader/eiekostnader. Anonymkode: 060bd...22c Jeg regnet på det da vi solgte første leilighet. Der bodde vi i 3 år. Vi tjente 1 million på å bo der disse årene. Da tok vi gevinst - meglerkostnader - rente - vedlikehold - påkostninger. Sier ikke alltid det er slik, for all fremtid. Men på 20 år har vi enten tjent, eller gått i 0, på å eie eget. Anonymkode: d74c7...c25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå