Gå til innhold

10k i mnd etter utgifter. Hvordan bruke de?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sitter igjen med 10 000 kr i mnd etter betalte utgifter (boliglån, strøm, studielån, abbonementer, forsikringer, mat osv). Hvordan skal jeg investere disse 10000 best mulig? Jeg ønsker å spare mest mulig, men vet ikke hvordan.

Anonymkode: c650f...cd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Indeksfond, selvsagt. Ikke bli en av de idiotene som tror du kan slå markedet ved å lese nyheter og gjøre "smarte" investeringer som bare du er smart nok til å tenke ut.

Anonymkode: 90c5b...8db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forutsetter at BSU er uaktuelt siden du betaler på boliglån.

Så lenge du har en litt lengre tidshorisont: Opprette aksjesparekonto (om du ikke har), fast trekk fra konto og fast spareavtale inn i indeksfond. Trenger ikke gjøre det mmer komplisert. Nå har man hatt helt eventyrlig vekst i flere år, og aldri noen garantier for at det fortsetter sånn, men det er i utgangspunktet ansett som det beste alternativet.

Anonymkode: 5c69d...819

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Indeksfond, selvsagt. Ikke bli en av de idiotene som tror du kan slå markedet ved å lese nyheter og gjøre "smarte" investeringer som bare du er smart nok til å tenke ut.

Anonymkode: 90c5b...8db

Hvorfor svare slik? Jeg vet som skrevet ikke hvordan jeg skal investere pengene best mulig, det var derfor jeg spurte om hjelp. Jeg kan heller ingenting om indeksfond, hadde jeg visst det hadde jeg ikke spurt her inne.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor svare slik? Jeg vet som skrevet ikke hvordan jeg skal investere pengene best mulig, det var derfor jeg spurte om hjelp. Jeg kan heller ingenting om indeksfond, hadde jeg visst det hadde jeg ikke spurt her inne.

Tror ikke det var ment som noe stikk mot deg, snarere tvert imot. Det er nok bare en advarsel. Mange som beveger seg inn på aksjemarkedet blir revet med og tror plutselig at de skjønner et eller annet som selv ikke de dyktigste og mest erfarne aksjehandlere forstår. Derfor kjøper og selger de aksjer og aksjefond hele tiden, i den tro at de vil komme bedre ut enn de ville gjort ved å bare kjøpe noe trygt og la pengene stå der. Stort sett alle vanlige dødelige (som deg og meg) som gjør sånt ender opp med å tape på det.

Jeg er ingen ekspert, men jeg er i all beskjedenhet noe mer bevandret i dette enn du oppgir å være. Likevel vet jeg at det for meg er mye lurere å kjøpe et trygt og godt indeksfond og ta tiden til hjelp enn å prøve å finne opp kruttet. 

Søk gjerne opp hva et indeksfond (= et fond som er satt sammen slik at det skal ligge tett opp mot utviklingen i en aksjeindeks fremfor at man aktivt kjøper og selger hele tiden) er, det finnes gode og mer pedagogiske forklaringer enn det jeg klarer å produsere her. Men jeg er ikke i tvil om at det er det beste alternativet for din del så lenge du skal spare en god stund - og at Hallgeir & co. hadde sagt det samme. 

Anonymkode: 5c69d...819

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Som den over sier, det var nok bare en advarsel/et tips, jeg tror ikke det var vondt ment mot deg.

Og tipset er nok godt, det.

Et annet tips; ikke bruk KG som kilde alene, men som et utgangspunkt for hva du skal søke og lete mer etter. Det gjelder særlig innen økonomi, alle her inne har enten ung ufør eller tjener over 2M i året.

Anonymkode: a6e33...f2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...