Gå til innhold

Frp norges største parti, AP på 3-plass.

julia83

Anbefalte innlegg

Grandidosa83 skrev (På 21.11.2024 den 10.47):

Det er jo to grunner som er lett å vise til i denne sammenheng;

- Folk blir misfornøyd når ting går dårlig. Ikke alt som skjer i dag er regjeringens feil, men Støre og Co har heller egentlig ikke sikret noe gode "seire" i perioden. Eksempelvis skattlegger bedriftseiere til de forlater landet, men samtidig er det jo ingen "fattige" som har merket noe vesentlig endring i kjøpekraft. Mye symbolpolitikk ender med å bli forsvart uten at egentlig noen store velgergrupper synes det er noen gode saker (elektrifisering av sokkelen f.eks).

- AP/SP med tilhørende støttepartier har tatt stadig flere skritt mot venstresiden av den politiske aksen. Parallelt med dette ser man oppslutningen faller.. At disse partiene ikke forstår det helt åpenbare; at man henvender seg til og konkurrerer om (internt på venstresiden) stadig færre velgere forstår jeg ikke fra et objektivt ståsted. Dess lenger AP går mot venstresiden, dess flere velgere faller av (de som er mer sentrumsorientert) og i større og større grad må man konkurrere med SV/Rødt om et begrenset antall velgere.. Høyre på sin side har tatt et steg inn mot sentrum på den politiske aksen og har gode "arbeidsforhold" der, mens FRP i stor grad fanger opp de høyreside-velgerne som mener Høyre blir for sentrumsorientert.

Avslutningsvis er det jo også verdt å legge merke til hvor sterkt unge menn står hos FRP. Personlig tror jeg jo dette er et utslag at unge menn i mange tilfeller begynner å bli lei av å måtte bære konsekvensene for historiske kjønnsproblematikk og i mange tilfeller "likestilling" som i praksis er fordelaktig for kvinner. Mange er nok uenig her, men... unge menn som opplever skole som lite tilpasset, som blir bedt om å "skjerpe seg" hvis man belyser egne problemer, blir forbigått fordi selskaper vil øke kvinneandeler (og den eldre garde er skjevfordelt) osv.. De blir jo påvirket av disse tingene. 

I det uthevede tror jeg du tar grundig feil. Den klassiske høyre-velgeren tar ikke i FrP med ildtang. De nye frp-velgerne er misfornøyde ap-velgere som tror lavere skatt, mindre bompenger og færre innvandrere er veien til lykke, uten at de reflekterer noe over at dette vil medføre redusert tilbud og økt egenbetaling. I tillegg noen ny-rike med høye inntekter og/eller formuer som medfører at de har økonomisk fordel av frp-politikk. 

Endret av Brunello
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sveits35 skrev (På 15.11.2024 den 10.12):

Det gjelder jo alle landene rundt oss! Virkelig naivt å gi Ap skylden for dette! Men dårlig regjering? Ja! Blir et vanskelig valg neste år!

Enig.

Dessverre er Støre helt uspiselig. Jeg kjenner ingen som liker den skikkelsen der. Han har vært langt unna en leder, han har gjemt seg i kulissene og når han først viser seg så er det tåkeprat uten retning og mest skittkasting av andre partier. Hva står egentlig AP for nå?

Det er helt utrolig at vi skal satse på det grønne skiftet slik vi gjør det. Vi løser ikke en dritt av den globale oppvarmingen av å nekte folk å bruke privatbilen i Norge. Kollektivtilbudet er for dårlig, det må oppgraderes før vi kan gjøre bilen til noe bare de rike har råd til.

Batterifabrikker som er et økonomisk milliardsluk. Hvorfor satser vi på det tullet? Havvind?? I et land som var først ute med kjernekraft og har muligheter for masse vannkraft.

Men sykelønn og alle velferdsordninger betyr mye for folk. Problemet er at vi ikke kan sløse så mye som vi gjør nå i administrasjon i kommunal sektor i tillegg til å kaste ut rikingene som satser på industri og næringsliv i Norge og som skaper private arbeidsplasser.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LisbethBerg skrev (På 21.11.2024 den 10.34):

Jeg er ikke noe mer fan av dem, så jeg forstår ikke helt spørsmålet ditt? Jeg har ikke sagt noe positivt om AP (snarere tvert imot ettersom jeg sier at Høyre KUNNE gjort et brakvalg). Men i AP har i det minste en del måtte gå som følge av tilsvarende juks (type Anniken Huitfeldt). 

Det er ikke en statsminister verdig å:

Lyve om mannens CV

Ha en mann som har drevet innsidehandel

Bryte sine egne koronaregler.

Hva har jeg glemt? 

Det kommer heller ikke noe nytt fra Erna, hun sitter bare stille i båten og vil vente på at de får stemmer fordi velgerne er misfornøyd med dagens alternativ.

Du refererer til Anniken Huitfeldt som måtte gå av, der er et meget godt eksempel på hva AP driver med, hun er nå norge ambassadør i USA. Problemet er at de som blir tatt for juks i AP ALDRI blir skjøvet ut i kulda som en konseskvens av det de har gjort, de får bare en enda bedre betalt stilling. De mister den stillingen de har når de jukser, men beholder lønn og status innad i partiet og så fort det er mulighet for en ny stilling så blir den besatt av vedkommende. Når det gjelder Erna : Skal hu svi for at mannen hennes lyver? Da er det mulig mange politikere må gå av, om de skal straffes for det familiemedlemmer gjør galt. Det vi igrunnen står igjen med når det gjelder Erna er at hun brøt koronareglene, det er faktisk ille nok, men hun har ikke lurt fellesskapet økonomisk, eller gjort noe for egen vinning......

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ludden skrev (1 time siden):

Du refererer til Anniken Huitfeldt som måtte gå av, der er et meget godt eksempel på hva AP driver med, hun er nå norge ambassadør i USA. Problemet er at de som blir tatt for juks i AP ALDRI blir skjøvet ut i kulda som en konseskvens av det de har gjort, de får bare en enda bedre betalt stilling. De mister den stillingen de har når de jukser, men beholder lønn og status innad i partiet og så fort det er mulighet for en ny stilling så blir den besatt av vedkommende. Når det gjelder Erna : Skal hu svi for at mannen hennes lyver? Da er det mulig mange politikere må gå av, om de skal straffes for det familiemedlemmer gjør galt. Det vi igrunnen står igjen med når det gjelder Erna er at hun brøt koronareglene, det er faktisk ille nok, men hun har ikke lurt fellesskapet økonomisk, eller gjort noe for egen vinning......

Jeg er ikke så naiv at jeg tror på at Erna ikke visste noe om aksjehandelen til mannen. 

På regjeringens sider sto det at hennes mann var siviløkonom. Hun visste selvsagt at det var løgn. Det sier veldig mye om hennes moral. 

Erna hadde garantert også fått en eller annen toppstilling dersom hun gikk av. Det hadde vært greit det. Men du kan ikke være statsminister etter en slik skandale. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ap er så gjennomkorrupte at det ikke finnes maken. Stemmer borgelig, men ikke Frp. Mannen min stemmer Frp, men Venstre er nærmere meg når det kommer til Europa, helse og miljøpolitikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

LisbethBerg skrev (6 timer siden):

Jeg er ikke så naiv at jeg tror på at Erna ikke visste noe om aksjehandelen til mannen. 

På regjeringens sider sto det at hennes mann var siviløkonom. Hun visste selvsagt at det var løgn. Det sier veldig mye om hennes moral. 

Erna hadde garantert også fått en eller annen toppstilling dersom hun gikk av. Det hadde vært greit det. Men du kan ikke være statsminister etter en slik skandale. 

Jeg er ikke helt uenig med deg, men at hun skal ta en straff for sin mann blir ikke helt det samme uansett. Toppstilling hadde hun fått, men den hadde hun nok fått i et privat selskap.....ikke en jobb som en evt. ny statsminister hadde fikset henne. Det er nettopp der AP er gode, de gir de som gjør ting for egen vinning gode stilinger i diplomatiet, det er helt forkastelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stem andre partier , i dag har man valgte i større grad. Så hva med å stemme 

• Partiet Sentrum
  • Industri- og næringspartiet (INP)
  • Pensjonistpartiet
  • Demokratene
  • Folkeaksjonen Nei til mer bompenger (FNB)
  • Partiet De kristne
  • Piratpartiet
  • Liberalistene
  • Helsepartiet
  • Alliansen
  • Pasientfokus 

Lyst til å gjøre endringer så må man stemme anderledes. Få vanlige folk inn som kan representere deg og ikke har blitt forgylt under aldri tatt i en spade eller blitt besudlet av first house. Eller gå i evig rund dans mellom gammal dritt og lite nytt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (På 22.11.2024 den 12.40):

I det uthevede tror jeg du tar grundig feil. Den klassiske høyre-velgeren tar ikke i FrP med ildtang. De nye frp-velgerne er misfornøyde ap-velgere som tror lavere skatt, mindre bompenger og færre innvandrere er veien til lykke, uten at de reflekterer noe over at dette vil medføre redusert tilbud og økt egenbetaling. I tillegg noen ny-rike med høye inntekter og/eller formuer som medfører at de har økonomisk fordel av frp-politikk. 

De tidene hvor man ikke kan ta i FRP tror jeg har blåst forbi for mange. I alle fall hos store nok grupper til at ingen partier klarer å etablere seg som alternativer til FRP / Høyre.

Men det betyr ikke at FRP ikke plukker opp velgere fra venstresidens partier som er misfornøyd med tingenes tilstand på flere områder, slik du skisserer. Her vil man alltid være uenig i resultatet av ulik politikk, men et rimelig nøytralt poeng her er jo at man faktisk er ganske ute å kjøre hvis man tror problemet ligger hos velgerne og ikke i eget parti.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (På 22.11.2024 den 12.40):

Veldig rart at så mange andre land greier seg uten bomring, dette er spesielt for AP i Norge, sosialistene i våre naboland er motstandere av dette og ser på dette som noe som rammer de med lavere inntekt hardest. 

Når det gjelder innvandring har nå mange sosialist partier rundt i Europa innrømmet at flerkulturen har feilet. I Tyskland har sosialdemokratene og de grønne flere ganger vært ute med utspill om innvandring som mediene i Norge vil kalle Frp retorikk. 

Når det gjelder høyt skatte nivå i Norge lurer jeg litt på hvorfor det er sånn. Norge har tjent vanvittige 1500 milliarder ekstra på krigen i Ukraina (olje og gass) likevel har AP presset gjennom en bomring i Østfold hvor en familie med to biler fort må ut med 3500 i netto kr.pr mnd.

Når det gjelder den høye formue skatten er jeg ikke opptatt av de som eier mye må betale den, men jeg tror slike avgifter skader Norge, grundere forsvinner ut av landet og krona svekkes i verdi.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører til ganske solid inn på venstresiden i norsk politikk. Jeg skjønner veldig godt hvorfor høyresiden har vokst så mye de siste årene. Jeg blir flau av å se på hvordan venstresiden oppfører seg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger lurer jeg på om AP har en egen avdeling som pønsker ut nye forskrifter, regler eller nye måter å hente inn skatt på.  For 20-30 år siden fungerte kanskje dette, mange var så lojale at de tenkte dette var i deres interesse, det er få av disse tilbake.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bombasi skrev (På 18.11.2024 den 18.46):

Folk ser ut til å strømme til FrP fordi de er "lei av invandring" og fordi "Ap og Støre er så dårlige", og så glemmer de FrPs politikk ellers og tar overhodet ikke hensyn til at Ap og Støre arvet en krise som var dømt til å håndteres dårlig uansett hvem som styrte landet. 

Er det rart? Innvandring er ekstremt kostbart. Statlige nettoutgifter er på 100-150 mrd i året, og i tillegg får man mer kriminalitet, segregerte byer, lavere tillit, økte boligpriser m.m. Enhver oppegående person skjønner at (ikke-vestlig) innvandring er en katastrofe for Norge.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tått skrev (På 21.11.2024 den 10.29):

Hele prosjektet med å elektrisifere oljeinstallasjonene på sokkelen er latterlige. Tenk å investere sånne summer på noe som vil være historie i 2030..

Melkøya er vel planlagt ferdig elektrifisert i 2033? Frem til 2040 vil da Equinor spare minst 100 milliarder kroner på å bruke strøm fremfor gass. Mye av disse pengene går rett til staten. Så dette er ikke en netto utgift for staten på noen som helst måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (På 5.11.2024 den 11.40):

Hva angår Frp, så er det bekymringsfullt at et parti som har null interesse for miljøvern er på fremmarsj.

Hvor har du det fra at Frp har null interesse for miljøvern . . . ?

Jeg tror et av de største problemene med Frp kan være at de risikerer å måtte stille på Stortinget med et stort mannskap uten å ha nok seriøse kandidater. Frp er et fløyparti, og sånne tiltrekker seg vanligvis en del useriøse personer, også kalt bygdetullinger. Men heldigvis har vi partier enda lenger ute på siden som samler opp en del slike. Vi har sett en del eksempler på det . . . .

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
LiseTV skrev (På 22.11.2024 den 13.52):

Trist at folk sover, tenk å velge bort dem godene som LO ar kjempet frem siste 50 årene.

Folk har imotsetning til LO og Arbeiderpartiet forstått at verden har forandret seg de siste 50 årene, og at Norge må tilpasse vår politikk til verden slik den er nå. Med de borgerlige i regjering vil Norge fortsatt ha et sterkt sikkerhetsnett og gode rettigheter for arbeidslivet, men et som er tilpasset verden idag og er mindre rigid og gammeldags.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...