AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #81 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Da har du kanskje ikke lagt opp gode systemer og rutiner hjemme, det finnes flere YouTubevideoer og bøker med tips knyttet til akkurat dette. Med gode rutiner tar husarbeid minimalt med tid. Anonymkode: 6f0c7...e06 Jaha? Det må likevel gjøres. Det tar plutselig ikke 5 min å vaske et bad, støvsuge huset, og andre ting. Det tar uansett den tiden det tar. Jeg vet at man kan gjøre litt hele tiden, vaske over vasken, dra dobørsta i doen, men det er likevel mye som tar tid. Anonymkode: fbb8b...b25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #82 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kjenner jeg blir lei meg når jeg leser at dere har egentid fra klokken 19 til dere legger dere om kvelden. Har dere barn som sovner med en gang og sover uten å våkne opp? Jeg var aleneforsørger og brukte hele kvelden på å få guttungen til å sove. Frem til han begynte på skolen var det skriking og oppvåkning hver kveld og natt😕 Anonymkode: a5459...dfb Det samme her TS Anonymkode: c4dc8...4d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #83 Del Skrevet 6 timer siden Hvile? Vi delte oss mye da barna var små. Jobbet skjevt. Ukeshandlet. Forberedte middag dagen før. Jeg pleide å legge meg med ungene kl 20 en gang i uka for å hente meg inn. Ellers 21:30, sove 22. Den største forskjellen er vel at mine sov til de ble vekket 07:30. Vipps så er de store. Anonymkode: 584b4...27d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #84 Del Skrevet 6 timer siden Hvis det er ungene som ødelegger søvnen, så går det over. Det er noen slitsomme år når man ikke sover, men det kommer bedre tider. Bytter dere på å ta de på natta? Kan dere bytte på å ta en kveld ute av huset? Anonymkode: 04e4c...cc6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #85 Del Skrevet 6 timer siden Man er stort sett to, som gjør et aktivt valg om å få barn. Og så er det så veldig om å gjøre å få fri fra dem? De fleste har på hverdagene en kort stund om morgenen sammen med barna. Den går gjerne til mat, stell og å komme seg avgårde ut døra. På ettermiddagen har de fleste tid sammen fra ca 1630 - 1900 med småbarn. I løpet av de par timene er det praktiske ting som må gjøres. Om man ikke "klarer" den korte stunden med barna sine, så burde man kanskje ha brukt prevansjon. Jeg skjønner selvfølgelig at man kan ha blitt syk selv etter å ha fått barn, eller at barn kan ha diagnoser. Men unge, friske mennesker bør da vel ikke trenge fri fra barna sine? Anonymkode: 5b01f...a18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #86 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Her står de opp mellom kl 4 og 5 hver eneste morgen! Slå den. Vi er også b-mennesket. Får ikke snudd trenden. Forsøkt mange ganger. Endt opp med å justere oss etter barna og gi opp alt av kjærestetid TS Anonymkode: c4dc8...4d1 Vi sover lenge hver sin dag i helgen, enten sove lenge eller bare ligge i senga og slappe av Ungene legger seg 19.30, da kan vi og gjøre hva vi vil sammen eller hver for oss - noen ganger drar en av oss ut og spiser med venner og lignende på kvelden. Vi tar også ungene med oss ut/på besøk så den andre får være hjemme alene. Anonymkode: 33a79...dd5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #87 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Alder er jo vesentlig. Men mann i turnus og tre aktive barn- aldri noe alenetid. Går i ett fra 0600-2300 hver dag. Hver dag! Savner tiden barna var små og la seg 1900, da man hadde all verdens tid til serie, strikke, rydde osv. Klart det var slitsomt da også, men kan ikke huske jeg var så sliten som nå. Kan jo hende alderen min også spiller inn her da… Men ofte er det kamp/trening 1700 hvor vi må ut døra 1615. Så når jeg kommer hjem i 19 tiden så er det å rydde inn middag, kjøre de andre barna hit og dit, kveldsmat, lekser, så hente igjen på trening. Vet den største kunne tatt buss, men han er så flink og trener mye og satser, flink på skolen og det er et stykke å gå til bussen. Da velger vi å kjøre og hente heller. Ofte er vi med på trening og hjelper til- eller oftest far da, men da sitter jo jeg igjen med to minste som også er veldig aktive. Litt alene tid får jeg en sjelden gang om alle tre er ute med venner.. Men det er så sjelden og tar ofte ikke lang tid før de kommer hit med vennene, så har vi 6-7 barn i hus 😅 Men jeg ville valgt dette livet om og om igjen, og vi kan begge være stolte over at vi fulgte opp barna. Så blir vi nok å savne dette… Anonymkode: 0f3d9...b20 Trøst deg med at dette bare pågår noen få år til. De har fått god oppfølging hele veien, og de går ut i voksenlivet veldig godt støttet av dere som foreldre. Med en veldig god grunnmur for voksenlivet. Men dere har jo sikkert vært aktive foreldre siden barna var små, så det er sikkert mange år dere har brukt på at barna skal få en god oppvekst, med foreldre som deltar, og bidrar. Venninna mi var i samme situasjon. Jeg syntes litt synd på henne innimellom fordi det var så travelt med jobb og barn. Med 100% jobb i turnus. Både hun og mannen i full jobb, og 3 barn som var aktive i både fotball, håndball og svømming. Hun hadde turnus 100%, han jobbet dagtid. Begge bidro like mye, byttet på å kjøre barn hit og dit, dro på cuper i helgene med campingvogn, og attpåtil hadde de en hund som måtte ha tur. Og gjerne mange unger som kom dit. Jeg gikk ofte tur sammen med henne etter kl 21, for det var først da hun hadde tid til å gå tur med hunden. Men hun gjorde det. Etter middag, kjøring hit og dit, og jobb. Og husarbeid. Ofte hadde vi turer på 1-2 timer da. Kom hjem kl 23 etter en tur i fjellet, også hadde hun gjerne tidligvakt i hjemmetjenesten dagen etter. Jeg beundrer den dama så mye, og jeg aner ikke hvordan hun fikk energi til alt. Nå er ungene rundt 15- 23 år, de har klart seg godt! Men de foreldrene gjorde en virkelig super jobb med ungene sine, samtidig som de begge hadde full jobb. Det var så travelt til tider at jeg ikke skjønte hvordan de klarte det. Og en hund i tillegg. Men de klarte det. Tror ikke jeg hadde klart det like fint. Men noen mennesker er "hel ved", som de sier i forsvaret. De du kan stole på når det gjelder Og den dama er en av de, mannen også. Nå ser jeg at den ene etter den andre av barna deres går ut i voksenlivet, og har god bagasje med seg. De har hatt foreldre som har vært der for dem hele tida, men de barna har også måttet bidra med husarbeid og det som eller måtte gjøre på eiendommen deres. Foreldre har kjørt hit og dit, og støttet opp på alle mulige måter med dugnader og ellers, men barna har også måttet bidra. Anonymkode: fbb8b...b25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #88 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Man er stort sett to, som gjør et aktivt valg om å få barn. Og så er det så veldig om å gjøre å få fri fra dem? De fleste har på hverdagene en kort stund om morgenen sammen med barna. Den går gjerne til mat, stell og å komme seg avgårde ut døra. På ettermiddagen har de fleste tid sammen fra ca 1630 - 1900 med småbarn. I løpet av de par timene er det praktiske ting som må gjøres. Om man ikke "klarer" den korte stunden med barna sine, så burde man kanskje ha brukt prevansjon. Jeg skjønner selvfølgelig at man kan ha blitt syk selv etter å ha fått barn, eller at barn kan ha diagnoser. Men unge, friske mennesker bør da vel ikke trenge fri fra barna sine? Anonymkode: 5b01f...a18 Makan til negativ vinkling. Det er vel mer snakk om hvile fra alle som krever noe, værende arbeidsgiver, foreldre, barn. Tid til å prosessere, skjerme seg og nulle helt ut. Anonymkode: c4dc8...4d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #89 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Her står de opp mellom kl 4 og 5 hver eneste morgen! Slå den. Vi er også b-mennesket. Får ikke snudd trenden. Forsøkt mange ganger. Endt opp med å justere oss etter barna og gi opp alt av kjærestetid TS Anonymkode: c4dc8...4d1 Dere bommer jo grovt på barneoppdragelsen. Tipper det blir slutt etter et par år Anonymkode: 12928...085 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #90 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jaha? Det må likevel gjøres. Det tar plutselig ikke 5 min å vaske et bad, støvsuge huset, og andre ting. Det tar uansett den tiden det tar. Jeg vet at man kan gjøre litt hele tiden, vaske over vasken, dra dobørsta i doen, men det er likevel mye som tar tid. Anonymkode: fbb8b...b25 Badet vaskes mens barna sitter i badekaret( så fremt de klarer å sitte selv). Dusjen vaskes mens du uansett skal ta en dusj. Dagens foreldre syter og klager over alt. Det er merkbart forskjell på min generasjon og de som kommer etter meg og nå er i 20-begynnelsen av 30 årene. Tåler ingenting, klager og syter. Anonymkode: 12928...085 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #91 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Badet vaskes mens barna sitter i badekaret( så fremt de klarer å sitte selv). Dusjen vaskes mens du uansett skal ta en dusj. Dagens foreldre syter og klager over alt. Det er merkbart forskjell på min generasjon og de som kommer etter meg og nå er i 20-begynnelsen av 30 årene. Tåler ingenting, klager og syter. Anonymkode: 12928...085 Enig. Fikk barn på 90-tallet. Ikke noe hyling om alenetid, masse barnevakt osv da. Og det gikk helt fint 🙂. Vi tok oss godt av barna (noen mener vel at barn gikk for lut og kaldt vann på den tiden 🙂). Anonymkode: 5b01f...a18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #92 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Makan til negativ vinkling. Det er vel mer snakk om hvile fra alle som krever noe, værende arbeidsgiver, foreldre, barn. Tid til å prosessere, skjerme seg og nulle helt ut. Anonymkode: c4dc8...4d1 Det er vel de som syter og klager over en helt selvvalgt situasjon som er negative 😃 Anonymkode: 5b01f...a18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #93 Del Skrevet 4 timer siden Har 4 barn mellom 2 og 14 år, og jeg og mannen jobber. Ene tar alle med seg til bhg og skole, og den andre henter. Den som ikke henter lager middag. Står opp samtidig i ukedager, men sover ut en dag hver i helgen. Ellers er vi flinke til å gjøre ting med ungene hvis den ene trenger alenetid eller hva enn det måtte være. Eldste er så stor nå at den egentiden på kvelden er stort sett borte. Jeg trener 3 dager i uken, og mannen har en hobby han er på 1-3 kvelder i uka alt etter sesong. Yngste våkner i 5 tiden stort sett hver morgen. Våre foreldre er i full jobb og har hjemmeboende barn i tillegg så barnefri skjer ikke, men kan skje at vi har 1 barn borte. Stor forskjell på det da 🙂 I tillegg har de tre eldste en aktivitet hver i uka så vi følger opp. Anonymkode: 76f99...236 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #94 Del Skrevet 4 timer siden Tipper barna er ganske små enda? Her er de 6 og 8 og blitt mye mer selvstendige. Jeg vil ikke si at vi har mye hvile i hverdagen da de nå legger seg senere og vi har litt fritid fra ca 20.30 og utover. Men da og har vi kanskje litt jobb pluss at vi legger oss senest kl 22 pga at vi står tidlig opp man-fre. Jeg trener kl 04.30 og mannen er oppe 05.50.. Men i helgene kan vi i det minste ligge til 08-08.30 da kidsa ser litt skjerm, og det er litt mindre stress selv om vi finner på ting da også. Vi kan ta hver vår treningsøkt, ungene kan leke ute alene uten at vi forfølger dem. Ser jo at jo mer selvstendige de blir jo mindre fysisk hjelp trenger de, noe vi har syntes vært mest slitsomt. Hold ut, det blir bedre!! Anonymkode: 948ac...82a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 3 timer siden #95 Del Skrevet 3 timer siden Man bytter på. Man får ikke egentid sammen, men hver for seg. Her trener vi to kvelder i uken hver, og har en dag hver i helgen der den andre tar barna med ut så man får slappet av hjemme alene noen timer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #96 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Kjenner jeg er på randen til utbrenthet. Begge er i full jobb. Vi har ikke barnevakt i form av familie eller venner. Vi har fri etter kl 19.30, men på grunn av elendig søvn, legger vi oss mellom kl 20 og 21. Feriene er jo ikke tid for å hvile, heller rake motsetning. Tar dere ulønnet ferie for å hente dere inn? Anonymkode: c4dc8...4d1 Er samboer, men alene med to små da han brått har meldt seg ut. Hviler på kvelden, sover når barna sover, ellers ingen alenetid. Har en liten betennelse i ryggen og ene foten og brennende følelse i knærne. Jeg må bare stå i det. Anonymkode: bd4bd...b2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #97 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Her står de opp mellom kl 4 og 5 hver eneste morgen! Slå den. Vi er også b-mennesket. Får ikke snudd trenden. Forsøkt mange ganger. Endt opp med å justere oss etter barna og gi opp alt av kjærestetid TS Anonymkode: c4dc8...4d1 Har baby som er våken 3 ganger per natt, 3 åring som står opp mellom 4 og 5. Dere er heldige som er to. Har ikke hatt 1t for meg selv på flere mnd nå. Anonymkode: bd4bd...b2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #98 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg kjenner jeg blir lei meg når jeg leser at dere har egentid fra klokken 19 til dere legger dere om kvelden. Har dere barn som sovner med en gang og sover uten å våkne opp? Jeg var aleneforsørger og brukte hele kvelden på å få guttungen til å sove. Frem til han begynte på skolen var det skriking og oppvåkning hver kveld og natt😕 Anonymkode: a5459...dfb Ja. 2-åringen sovner på 5 min og våkner ikke på natten, med mindre det er noe sykdom inne i bildet. De første 7 månedene samsov vi, og da våknet hun hver 2.-3. time, så kjenner godt til det å slite med søvn også. Det er veldig slitsomt! AnonymBruker skrev (4 timer siden): Med den siste der blir jo de to første poengene nesten irrelevante. Hadde du ikke hatt besteforeldrene, ville tiden etter 19 vært mer enn nok? Anonymkode: d3819...8f6 Ja, det tenker jeg absolutt. Synes vi har god tid til å prate sammen, se serier, spille, gjøre husarbeid og generelt slappe av i hverdagen. Hvis vi ikke hadde hatt besteforeldre, hadde vi også fremdeles avlastet hverandre. Anonymkode: c4abb...882 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #99 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Kjenner jeg er på randen til utbrenthet. Begge er i full jobb. Vi har ikke barnevakt i form av familie eller venner. Vi har fri etter kl 19.30, men på grunn av elendig søvn, legger vi oss mellom kl 20 og 21. Feriene er jo ikke tid for å hvile, heller rake motsetning. Tar dere ulønnet ferie for å hente dere inn? Anonymkode: c4dc8...4d1 Hm… vi har fri etter kl 21 når barna sover. men, vi er jo ikke hjemme hele tiden begge to. Den ene legger barna. Så jeg får gått på trening og yoga på kvelder. Ikke alle kvelder! Men en 2-3 kvelder i uka. Jeg hviler…når jeg ser på barnas treninger…når jeg er på yoga…mellom 21-22 før egen leggetid hver kveld… og på en årlig yoga&spa weekend, da har mannen ansvaret hjemme. To 100% jobber og barn 6 og 8 år nå. Var ekstremt sliten før…men etter yngste ble sånn 4 år begynte det å bli bedre. Nattesøvnen ble mer sammenhengende. Er barna veldig små er jeg redd utslitt ofte hører litt med ja. Men, vi må ta vare på oss selv! Så da må mann/partner begynne p overta noen kvelder så du kan få hvile. Men fort vekk du må ut av huset. Jeg anbefaler yin yoga på det sterkeste!! Og da har du grunn til å dra hjemmefra også. Anonymkode: 1c139...e22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå