Gå til innhold

Når får dere i full jobb med barn, uten barnepike tid til å hvile?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Alder er jo vesentlig. Men mann i turnus og tre aktive barn- aldri noe alenetid. Går i ett fra 0600-2300 hver dag. Hver dag! Savner tiden barna var små og la seg 1900, da man hadde all verdens tid til serie, strikke, rydde osv. Klart det var slitsomt da også, men kan ikke huske jeg var så sliten som nå. Kan jo hende alderen min også spiller inn her da… Men ofte er det kamp/trening 1700 hvor vi må ut døra 1615. Så når jeg kommer hjem i 19 tiden så er det å rydde inn middag, kjøre de andre barna hit og dit, kveldsmat, lekser, så hente igjen på trening. Vet den største kunne tatt buss, men han er så flink og trener mye og satser, flink på skolen og det er et stykke å gå til bussen. Da velger vi å kjøre og hente heller. Ofte er vi med på trening og hjelper til- eller oftest far da, men da sitter jo jeg igjen med to minste som også er veldig aktive. 
Litt alene tid får jeg en sjelden gang om alle tre er ute med venner.. Men det er så sjelden og tar ofte ikke lang tid før de kommer hit med vennene, så har vi 6-7 barn i hus 😅 

Men jeg ville valgt dette livet om og om igjen, og vi kan begge være stolte over at vi fulgte opp barna. Så blir vi nok å savne dette…

Anonymkode: 0f3d9...b20

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Her står de opp mellom kl 4 og 5 hver eneste morgen! Slå den. Vi er også b-mennesket. Får ikke snudd trenden. Forsøkt mange ganger. Endt opp med å justere oss etter barna og gi opp alt av kjærestetid 

TS

Anonymkode: c4dc8...4d1

Det er natta, hvorfor står de opp så tidlig? 

Anonymkode: 421c4...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du trenger hvile til, du trenger ikke underholde ungene som en sirkusapekatt, gjør dagene litt rolige så går det helt fint

Anonymkode: 3ef4d...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man to foreldre som bryr seg om hverandre og tar ansvar, så klarer man fint å få tid til å hvile selv med små barn. Jeg har inntrykk av at damene som blir utslitt (som meg) har menn som velger å ikke bidra nok. 

Min løsning var å jobbe redusert, da har jeg en dag i uka der jeg kan være alene hjemme og gjøre det jeg har lyst til. 

Anonymkode: 24249...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

(fortsettelse)

Vi hadde også et barn som ville stå opp kl 5. Vi ga oss ikke. Her i huset er det natt frem til klokka 6. Inntil da er det å sove eller å stirre opp i taket. Etterhvert ga han seg, og sov til det var morning. Det er ikke rart at dere er slitne om dagen begynner midt på natta. Hva gjør dere om barnet plutselig vil stå opp kl 02 og nekter å gi seg? Vi må faktisk tilpasse oss. Både voksne og barn. Dette går ikke når barnet skal i barnehage, skole og etterhvert jobb.

Anonymkode: bf5cb...a22

For de aller fleste av oss, så er denne fasen med "snu døgnrytmen etter barnets døgnrytme" en fase. 
Vi gjorde også det med vårt eldste barn, som også våknet konsekvent 05.00. 
Da snudde vi voksne døgnet vårt etter det. 
Opp 05.00 (Alle sammen) - En på jobb og en to morgenstell og frokost og lek og kos og leverte i barnehagen 07.30. 
Den som dro tidlig på jobb hadde gjerne jobbet full dag sånn i 14-tiden, og kunne da hente tidlig i barnehagen. 

Så var det hjem og lage middag, og ha middagen klar til den som "jobbet sent" kom hjem i 16.30-tiden. 

Leking med barnet og kveldsmat etter middag, og så legging i 18-tiden. Egentid for de voksne mellom 18 og 20, og så leggetid også for oss. 

Etter et års tid eller noe sånt, så justerte dette seg ved at barnet gradvis sov lenger av seg selv. Så da var vi plutselig inne i en rytme der det var morgen 07.00. (Fortsatt leggetid for barnet 18.00, men at vi voksne kunne bli oppe til både 21 og 22 på kvelden. ) 

Det trenger altså ikke være en dårlig ide eller et problem, å tilpasse seg døgnet til baby i en periode. 

Ang. problemstillingen til TS. 
Det man gjør, når man er to, er at man aksepterer at den ene tar barn, mens den andre slapper av. Og så skviser man inn "kjærestetid" på kvelden når barn sover. (Hjemme, siden man ikke kan gå fra.) 

I tillegg er det jo mulig å gjøre rolige aktiviteter med små barn også. Som å finne en bok og sitte i sofaen og lese høyt for barnet. Det kan være ganske avslappende det og. 

Anonymkode: 11772...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hviler etter hun legger seg kl 19. Synes 3 timer egentid per dag er mer enn nok, det er jo nesten mer tid enn jeg faktisk får med barnet.

Vi bytter også på å sove ut i helgene.

Og har besteforeldre som stiller masse opp som barnevakt!

Anonymkode: c4abb...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har vært veldig mye snakk om slitne foreldre, utbrenthet og tidsklemme de siste årene. Jeg tror, uten at det er frekt ment, at dette har direkte sammenheng med økende alder på foreldrene. De aller fleste i min krets fikk barn mellom år 00-05 og var da mellom 20-27 år og fikk sine siste unger når de var rundt 30. Ingen av oss har noen gang hatt slike problemer som det skrives om idag. Vi har også jobbet fullt, vært alene, hatt verv i fau, hatt studier, vært syke, hatt unger på aktiviteter, hatt dårlig råd, hatt unger med spesielle behov osv. Akkurat de samme problemene som dagens foreldre skisserer har vi stått ovenfor, men vi har tatt det på mye mer strak arm virker det ut som. Jeg forstår at dette ikke hjelper så mye for ts og andre I hennes situasjon nå men, for dere som leser og ennå ikke har fått barn, tenk på dette før dere planlegger å få barn når dere er over en viss alder. 

Anonymkode: e273a...578

Jeg var i den situasjonen, og jeg må vedkjenne at jeg hadde det nøyaktig som disse foreldrene forteller om. Nå husker jeg det selvfølgelig som en veldig koselig tid også, men at jeg var sliten? Definitivt! 

Det er også et enda større sosialt press på foreldrene nå. Finnes knapt feilmargin for foreldre lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg er på randen til utbrenthet. Begge er i full jobb. Vi har ikke barnevakt i form av familie eller venner. Vi har fri etter kl 19.30, men på grunn av elendig søvn, legger vi oss mellom kl 20 og 21.

Feriene er jo ikke tid for å hvile, heller rake motsetning.

Tar dere ulønnet ferie for å hente dere inn?

Hvem har elendig søvn, dere eller barna? Ordne opp i dette, det gjør underverker. Søvnproblemer gjør livet til et helvete uavhengig av barn.

Man finner på aktiviteter der det krever lite å være forelder. F.eks. turer i skogen, der man lar barna holde på, mens man selv hygger seg.

Barn er som havet, man må flyte med det og ikke kjempe mot det. Man kan aldri vinne mot den utømmelige kilden av energi som barn er.

Anonymkode: f7d7b...d66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en dag hver i helgene hvor vi får sove et par timer ekstra.  I tillegg prioritere vi at vi får 2-3 timer i uka hver til å trene. Fordi det er viktig for energinivået.  

Også har jeg lært meg å sette pris på den ene timen om dagen jeg og mannen kan henge på sofaen sammen og se et program :)  Det er en periode i livet som går over.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sove lenge en dag hver i helgene og gi hverandre en fri helg innimellom. 

Anonymkode: b998e...f85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som yngste er 6 så får jeg sove ut hver helg. Herlig 😊

Som b-menneske som mister all fornuft på kvelden er det stor forskjell. Tiden de var små og ville stå opp Kl 6-7 hver morgen var tøff. 

Anonymkode: 5c9aa...4dd

Tenk å klage på barn som står opp 6-7, når det er så mange som har barn som står opp nærmere 05.00 uan-faen-sett hva man gjør :P

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, spørs på barnet/barna da?

Før fylte 3 var det veldig hyppig våkning kveld og natt - opp kl 05 og gjerne før. Sov type 30 min maks inne først etter fylte 1 år. 

Så….aldri da. 

Så kom en periode med natteskrekk osv, men jeg vil jo si at etter fylte 3 år så blir søvnen bedre.

Ryddig og fint ble nedprioritert, tok mer «det verste», og evt fritid ble prioritert til egentid av valgt sort. 

Jeg valgte styrketrening eller småturer langs Akerselva. Kunne og finne på å bare surre rundt i nabolag med musikk på ørene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tenk å klage på barn som står opp 6-7, når det er så mange som har barn som står opp nærmere 05.00 uan-faen-sett hva man gjør :P

🤣 11 år og fortsatt opp 06 her 🫢 

Drømte i åresvis om 6-7 og innesoving. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, dette har jeg ingen tro på, med mindre man virkelig lar seg selv forfalle i ung alder... jeg er egentlig sprekere nå i 40-årene enn da jeg var i 20-årene, og det stadig var en fest, og kostholdet var litt så-så, og trening var noe jeg tok på impuls.

Men mamma jobbet deltid, eller ingenting. Pappa fast 8-16, uten mulighet til å ta med jobb hjem, på ferie, eller jobbe helg. Det var ingen mobiltelefoner som plinget i ett sett, at du er tilgjengelig for alt og alle hele tiden. Gata var full av andre barn, og vi løp rundt, kom innom, fikk litt mat, løp ut igjen. Vi aktiviserte oss selv, uten at det var tett med aktiviteter. Det var skole og barnehage nærmest i nabolaget, små klasser, vi syklet hjem, trengte ikke bli kjørt overalt (alt dette er nedlagt nå - og det er laget større avdelinger). 

Anonymkode: 

Men du skriver om hvordan ting var for 40+ år siden.. jeg snakker om hvordan ting var for ca 17-20 år siden. Som småbarnsmor i 2003 måtte vi fortsatt gjøre de samme tingene som foreldre må idag.

Hamsterhjulet, tidsklemma og det tredje skiftet, karriere jag hos forleldre, selvopptatthet blandt besteforeldre, mangel på barnehageplasser, ulønnet permisjon, barn skal ikke begynne for tidlig i barnehagen og ikke være der for lenge, barn skal bli kjørt overalt og få ha så mange aktiviteter de vil, bursdager skal feires på lekeland og alle skal inkluderes, sukkerhysteri, masse matallergier rundt bursdager, barns medvirkning til egen oppdragelse, barn med spesielle behov som "ødela" klassemiljøet, mobbere som ble tatt i med silkehansker, pedagoger/lærere som ikke får lov til å ta barna i armen ved stygg oppførsel, foreldre som sender advokat på skolen osv... Dette var akkurat like aktuelle temaer i 03 som nå.

Selv om ting utvikler seg så er det er ikke såååå stor forskjell i tiden med tanke på å få barn født i 2003 og barn født i 2023. Men fra 1980 til 2023 er det en enorm forskjell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Men du skriver om hvordan ting var for 40+ år siden.. jeg snakker om hvordan ting var for ca 17-20 år siden. Som småbarnsmor i 2003 måtte vi fortsatt gjøre de samme tingene som foreldre må idag.

Hamsterhjulet, tidsklemma og det tredje skiftet, karriere jag hos forleldre, selvopptatthet blandt besteforeldre, mangel på barnehageplasser, ulønnet permisjon, barn skal ikke begynne for tidlig i barnehagen og ikke være der for lenge, barn skal bli kjørt overalt og få ha så mange aktiviteter de vil, bursdager skal feires på lekeland og alle skal inkluderes, sukkerhysteri, masse matallergier rundt bursdager, barns medvirkning til egen oppdragelse, barn med spesielle behov som "ødela" klassemiljøet, mobbere som ble tatt i med silkehansker, pedagoger/lærere som ikke får lov til å ta barna i armen ved stygg oppførsel, foreldre som sender advokat på skolen osv... Dette var akkurat like aktuelle temaer i 03 som nå.

Selv om ting utvikler seg så er det er ikke såååå stor forskjell i tiden med tanke på å få barn født i 2003 og barn født i 2023. Men fra 1980 til 2023 er det en enorm forskjell. 

Ja, er jo akkurat det jeg gjør. Poenget ditt var? 

Anonymkode: f72e8...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler jeg må vente på at barna blir 25 år før man kan starte å tenke på seg selv igjen. Hvis man er så heldig å ha noen millioner slik at de kommer seg inn i egen bolig da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kjenner jeg blir lei meg når jeg leser at dere har egentid fra klokken 19 til dere legger dere om kvelden.

Har dere barn som sovner med en gang og sover uten å våkne opp?

Jeg var aleneforsørger og brukte hele kvelden på å få guttungen til å sove.

Frem til han begynte på skolen var det skriking og oppvåkning hver kveld og natt😕

Anonymkode: a5459...dfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bytter på. Annenhver natt/morgen. En av oss får sover ut på gjesterommet. 

I helgene gir vi hverandre et par timer med egentid. Ungene blir for eksempel med pappa til farmor. Jeg tar dem med for å handle og går på lekeplassen. 

Anonymkode: cf2a5...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hviler etter hun legger seg kl 19. Synes 3 timer egentid per dag er mer enn nok, det er jo nesten mer tid enn jeg faktisk får med barnet.

Vi bytter også på å sove ut i helgene.

Og har besteforeldre som stiller masse opp som barnevakt!

Anonymkode: c4abb...882

Med den siste der blir jo de to første poengene nesten irrelevante. Hadde du ikke hatt besteforeldrene, ville tiden etter 19 vært mer enn nok?

Anonymkode: d3819...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kjenner jeg er på randen til utbrenthet. Begge er i full jobb. Vi har ikke barnevakt i form av familie eller venner. Vi har fri etter kl 19.30, men på grunn av elendig søvn, legger vi oss mellom kl 20 og 21.

Feriene er jo ikke tid for å hvile, heller rake motsetning.

Tar dere ulønnet ferie for å hente dere inn?

Gjorde ikke det, nei. Vi var mye sammen om barna, men delte oss også slik at begge kunne få alenetid. Tirsdag og fredag hadde jeg "fri" etter jobb og gjorde akkurat det jeg ville, mandag og torsdag hadde mannen ettermiddagen til fri disposisjon. Det var ikke slik at vi var borte hele ettermiddagen og kvelden hver fridag, men det er noe med følelsen av at man kan. Og ikke minst å kunne si ja til å møtes uten å måtte sjekke med partner. Denne friheten var gull verdt.

Onsdag og i helgene var vi i regelen sammen, men var selvsagt rause med hverandre om det dukket opp noe som ikke kunne taes på en av "frikveldene", men da krevde det at man avklarte med den andre.

Anonymkode: 17a51...d9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...